تکنیک سایه و استراتژی های تقویت مکالمه

سلام. یک نظر میدم فقط قبلش بگم چیزی هست که من از درس ها فهمیدم شاید نظرم اشتباه باشه…
تو سایت زبان شناس 5 استراژی معرفی شده که بسیار عالی هست و تکنیک سایه هم جزو اون ها بود…
حالا من خودم بعد شروع کردن درس “کتاب گویا” … اول فکر کردم این 5 استراتژی با روش اقای ای جی فرق داره.(اخه تو اون درس ها خیلی رو گوش کردن اسرار داره و زیاد حرفی از اسپیکینگ نمیزنه و حرفش کاملا منطقی هست…)
ولی بعدش که یک خورده پیش رفتم تو درس"کتاب گویا" برام مشخص شد ایشون روش سایه رو هم مد نظر دارن …
در کل حرف ایشون تا اینجا که من مطالعه داشتم این هست(البته نظر من هست ها…)
1)شما باید ابتدا بینی آیا جزو اون دسته از آدم ها هستی که غرق سیستم آموزشی سنتی شدی یانه
2)بعد اون که مشخص شد باید اون سیستم رو به کلی از ذهنت باک کنی(روان شناسی)، تو درس ها خودشون یاد دادن چیکار کنیم
3)بعد ایشون ما رو با یک نوزاد مقایسه میکنه(که واقعا درسته) و میگه: " یک نوزاد به سرعت و بهتر انگلیسی و یا هر زبونی رو یاد میگیره، بدون گرامر و بدون کلاس و …
4)بعد نتیجه میگیره که چون نوزاد تنها در چند ماه اول زندگیش گوش میکنه و به ندرت حرف میزنه … ما هم همینجوری باید پیش بریم… ولی هیچ جا نمیگه که نباید تکنیک سایه رو پیاده کنیم، بلکه به نظرم منظورشون این هست که بیشتر وقتمون رو (برای کساسی مثل من که واقعا صحبت کردن براشون سخته به زبان دیگر) روی لیستنینگ بزاریم…
5)بعد خودشون روش هایی رو برای روش سایه بیان میکنم

اینایی که گفتم فقط تا قسمت 11 بود
قسمت بعدی رو که نگاه کردم(نخوندم هنوز) تیترش هست:“تکرار کلید مهارت” احتمالا تو اون قسمت قضیه روشن تر بشه…
کلا به همه پیشنهاد میکنم اگه این درس رو شروع نکردن … برن بخونن. بسیار آموزنده و روان و… هست… برا من که عالی بود. دیدم رو به کلی نسبت به آموزش زبان خارجه عوض کرد…
امیدوارم مفید بوده باشه…

8 پسندیده

احسنت آقا رسول. جواب کاملی دادین
در جواب خانم نرگس زارع هم بنده این رو اضافه کنم که استراتژی هایی که ما گفتیم به هیچ عنوان منافاتی با روش آقای AJ نداره. درس های آقای AJ رو که پیش برین تا تکنیک سایه محرزه که توصیه میکنه. بقیه استراتژی ها هم علاوه بر صحبتهای آقای AJ هست (البته شاید در درسهاش اینها رو هم اشاره کرده که من دقت نکردم) بنابراین شما علاوه بر توصیه های ایشون یکی دو تا تکنیک دیگه هم اجرا میکنین که تواناییتون رو بیشتر میکنه.
فقط این نکته رو بگم تکنیک بازگویی داستان بیشتر روی داستان های کوتاه پکیج انگلیسی قدرت باید پیاده سازی بشه. روی درسنامه اصلی و درسنامه لغت لازم نیست.

9 پسندیده

سلام

این تاپیک رو آوردم بالا گفتم دیگه تاپیک اضافی نزنم .

من در حال حاضر بسته 2 انگلیسی قدرت هستم . من متوجه شدم بچه ها روی بسته ها تکنیک سایه رو پیدا میکنند.اما یه سوال تکنیک سایه رو روی موضوعاتی که خودمون دوست داریم میتونیم بزینم یا نه حتمآ باید با انگلیسی قدرت استفاده بشه.
من قبلآ تکنیک سایه رو روی فیلم بکار میبردم (روش یادگیری زبان از طریق فیلم ) اما استفاده از تکنیک سایه تو بسته قدرت یه مقدار سخت هستش.در کل میشه از همون تکنیک های سایه به روش فیلم استفاده کرد؟

نکته : در حال حاضر لازمه من تکنیک سایه رو اجر ا کنم یا نه در ادامه خود ای جی میگه که از کجا شروع کنیم؟

شما تکنیک سایه رو مثل همین اجرا میکنین؟
https://zabanshenas.com/%D8%AA%D9%82%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D9%85%DA%A9%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%87-%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%84%DB%8C%D8%B3%DB%8C-%D9%88-listening-shadowing/

با تشکر

6 پسندیده

بله هیچ مشکلی نداره

خود ای جی هوگ فکر کنم درس هفتم یا هشتم تکنیک سایه رو توضیح میده.

6 پسندیده

سلام، تو درس Repetition (درس نهم) به تقلید کردن از صدای خودش اشاره میکنه

7 پسندیده

سلام درس هفت repetition هستش :grinning:

ای جی نمیگه از کدوم درس شروع کنی سایه زدن بهت راهنمایی می کنه که واسه خسته نشدن در هنگام تکرار میتونی اینکار هارو انجام بدی که یکی از کاراش تنوع دادن به شیوه خوندنه. که تقلید هم جزئی از اون تنوعاست
این درسو کلا همینجا بازش می کنیم.

[quote=""]Well, your next question is probably how. Because the problem with this is that it gets boring. Right, and you’re like “Oh, I don’t want to do it again.” And this is a problem that everybody has. Everyone who wants to be a master has this same exact problem. I’m sure Michael Jordan at sometime said “I’m sick of shooting free throws.” Free throws are the basic, same shot, all basketball players practice them every day for all their life. Probably at some time he decided, “Oh man, I’ve already done this 20,000 times, I don’t want to do it again.” But then he said, oh, I need to. He realized that he could never stop. How does Tiger Woods keep going? How does he continue to practice the same things every day when he’s already a master? It’s an emotional problem, right? It’s a mental problem. It’s not a physical problem. **It’s easy to do, the problem is we stop wanting to** **do it**. So again, it’s a problem of our mentality. It’s a problem of our psychology. And we have to learn how to practice with a lot of repetition but continue to feel strong, continue to have energy and intensity. That’s the trick. That’s the secret[/quote]

به تکرار کردن اشاره داشته تو این درس و گفته واسه تسلط به یک چیز ما نیاز به تکرار زیاد داریم ولی چجوری میتونیم تکرار کنیم و خسته نشیم ؟ مایکل جردن چجوری هر روز پرتاب آزاد تمرین می کرده و همینجوری ادامه میداده؟ تایگر وودز چجوری سووینگشو بدون اینکه از تمرین کردنش دست برداره ادامه داده؟

این راهنمایی ابتدایی ای جی هستش که تو درس های قبل از 7 بهشون اشاره کرده:

[quote=""]First, of course, you’re going to get yourself in that peak state again. Always, every time
before you listen to English, you’re going to manage your body, your physiology. You’re
going to move. You’re going to smile. You’re going to change your posture. You’re
going to breathe. You’re going to change your emotions. You’re going to change your
focus. You’re going to think about that big goal, all those great benefits to speaking
English. And you’re going to do your incantations. You’re going to say “I’m a great
English speaker” or “I’m getting better and better with English every day.” And now
you’re feeling great. And you start to repeat. You say “Okay, now, I’m going to listen to
that lesson again. Again, 7 times, 12 times, 20 times, 50 times, 100 times.”[/quote]

1. کنترل احساسات
    2.کنترل باور ها
    3.فکر کردن به اهداف بزرگتون از انگلیسی
    4.گفتن یه ورد مثله من هر روز بهتر و بهتر میشم

و ( از اینجا وارد بحث راهنمایی جدیدش میشه)

1. تغییر تمرکز بر موضوع

[quote=""]On the 100th time how are you going to keep your energy still? Well, you’re going to
get in that peak state but you’re also going to change your focus. When you repeat, you
don’t just do the same exact thing. You find small distinctions each time. A distinction is
a difference, an important difference, okay? An important difference. So you’re doing
the same thing, maybe you’re listening to the same lesson, for example. But you, with
your mind, are doing something a little differently each time, a different distinction each
time.[/quote]

که اینجا میگه به هر درس که گوش میدید اونارو دسته بندی کنید و برای هر دسته دنبال یه تمایز توشون بگردید.

اینم مثالیه که زده:

[quote=""]Let’s say you listen to this lesson
the first time. The first time you probably want to focus on just understanding.
You need to understand all the words I’m using. You need to understand my
pronunciation. You need to, most importantly, understand the whole meaning of this
lesson, of what I’m saying, the meaning, the basic meaning of the English I’m speaking.
So the first time you probably read and listen at the same time. And you’re focused just
on the meaning, just on understanding. Maybe you do that 1 time, maybe 4 times,
maybe 10 times, it depends, everybody’s different. But eventually you start to feel
bored. Eventually you think “I understand this, I understand the meaning. I know all
these vocabulary words, no problem.” Most people will then change. They’ll go to a
new lesson “I’m bored, I already know this vocabulary, time for a new lesson.” That’s
what most people do.
But someone who is focused on mastery will not do that. They will stay with the same
lesson. What they will do is find a new distinction, an important difference, a new way
to focus. For example, you know now all of the vocabulary. You understand easily. So
next you change your focus, a new distinction. Next, you don’t focus on just
understanding. Next, you focus on speed. You decide “I’m going to answer those
mini‑story questions very fast.” And it becomes a game.
So the first time maybe you answer somewhat slowly. The next time you listen you try
to get faster. Maybe you still need to pause, but you’re getting faster. The next time
you try to go faster, answer those questions more quickly. Then you try to not use the
pause button. Answer before I answer. And it becomes this game, a challenge. It’s
repetition, it’s the same thing again but now you have a new distinction, a new focus, a
little bit different way of repeating. First, you were focused on just meaning and
understanding. Now, you’re focused on speed, the speed of your response, faster and
faster and faster. And that’s kind of a game, it keeps your brain awake. It keeps your
brain alive. It keeps you learning with this same repetition.
Now eventually that will become boring. You’ll get really fast. You’ll become faster than
me. At that point you have two choices. You can stop and go to a new lesson, what
most people will do. But you are a master, you want to master English. So you will not
do that. You will continue repeating the same lesson but, what do you need now? A
new distinction, a slightly new way to focus on the same lesson.
So next, for example, you might focus on listening deeply and carefully to pronunciation,
to my pronunciation. What do I mean by that? I mean you listen carefully, how do I
pronounce each word? You especially listen to my intonation. Intonation is kind of the
music of a language, it’s when I go up and when I go down. It’s when I stretch a word or
say a word very quickly. All of those things are important. If you want to improve your
pronunciation you’ve got to first listen very carefully. Not like a normal person, just
listening and hearing it.
You have to really focus on the sounds. You want to hear the emotion in my voice. You
want to focus, when do I get loud and when do I get quiet. What do I stress, what do I
not stress. So that’s your next distinction, you’re going to focus on listening very
carefully. Not so much for meaning, you already know that, you’re going to focus this
time on the sound, the music. Pretend you are a musician and you want to hear the
notes, the rhythm, the small important sounds of my pronunciation. Hear everything.
So you do that again and again and again, 5 times, 10 times, 15 times, 20 times or
more, focused on pronunciation, each lesson, the main lesson, the vocabulary lesson,
the mini-story lesson. This time you’re focused on pronunciation, listening, listening,
listening super carefully. Very detailed listening.
What’s going to happen eventually? Boredom, you’re eventually going to get bored.
Not in the beginning, in the beginning it’s a new challenge. Your brain is awake and
alive but this will become easier and easier and finally you’ll think “Oh, I finished
listening to his pronunciation, I can hear it.” Now you have another choice. Is it time to
go to the new lesson or do you find a new distinction? Well, of course, you’re a master
so you’re going to find a new distinction, yet again, a new focus, a small difference,
something a little bit different to focus on using still the same lesson. You’ve been
listening deeply for my pronunciation, well your next step is to imitate my pronunciation,
to imitate me. And to imitate means to copy perfectly.
So now what you’re going to do, you’re going to listen to me, after every sentence
you’re going to pause. And you’re going to say the same sentence. Now here’s what
you do not do. You do not do listen and repeat. So I say “Hi, how are you?” You pause
“Hi, how are you?” I mean that’s the normal school way of doing it, listen and repeat.
You’re not repeating, repeating has no power, repeating does nothing. You’re imitating.
Think like an actor or an actress. Your job is to be me, be AJ. So when I say imitate, I
mean copy everything. Copy my speech exactly, perfectly, the sounds of the words, the
exact pronunciation. That’s just the beginning. The whole sentence, the words in the
sentence, that’s easy, that’s just the beginning. I’m talking about my intonation, the
exact music. You were listening to it before, now you’re going to do it.
So when I go up, you’re going to go up. And when I go down, you’re going to go down.
When I’m loud, you will speak loudly. When I’m quiet, you will speak quietly. You want
to sound like me, just like an actor. You want to copy my emotion. So when you speak
it has the same emotion and power as my speaking. Copy my accent. If you’re really
serious, copy how I move. You can’t see me but you can imagine how am I moving.
Am I standing stiff, not moving? Not usually. I usually move around a lot when I’m
speaking. My hands are moving. My face is moving. You should do that, too. That’s
the final distinction, imitation.
You can do this with anybody, not just me. You can watch a movie and copy the actor
or actress. And this is great because you have a picture to look at, so you can
definitely, you can copy how they’re moving their body, how they’re moving as they
speak. And then you’re going to copy exactly how they speak. When they pause, you
pause. When they’re loud, you are loud. When they stretch a word, you stretch it. You
copy everything. And that’s an even deeper distinction, a deeper level of repetition[/quote]

مثلا تو این مثال گفته 1.درسو بلد نیستی پس با متن بهش گوش میدی تا مفهوم کلی درس رو بفهمی 1 بار 5 بار یا ده بار که بستگی به خود شخص داره
حالا که مفهومو فهمیدی چیکار می کنی ؟ میری درس بعد یا یه تمایز دیگه پیدا می کنی؟ چون میخوای مسلط باشی پس تمایز پیدا میکنی
2. این دفعه رو سرعت متمرکز میشی سعی میکنی به سوالات مینی استوری سریع پاسخ بدی سریع سریع سریع تر و خودتو حتی به چالش می کشی بدون زدن دکمه توقف به سوالات پاسخ بدی
خب حالا که اینم برات آسون شد طبیعتاً حوصله سر بر میشه پس دوباره یه تمایز دیگه پیدا می کنی
3. ایندفعه با تمرکز خیلی خیلی زیاد به صدای ای جی گوش میدی. فقط گوش دادن خالی نه به tone صداش گوش میدی به تلفظش گوش میدی به اینکه کی بالا میره کی پایین میاد کی صداشو میکشه کی احساسیه و… گوش میدی با دقت خیلی خیلی زیاد
حالا بعد چند بار گوش دادن عمیق اینم واست آسون شد و حوصله سر بر پس میری به تمایز بعدی ( که تقریباً تکنیک سایست)
4. ایندفعه هر حرف ای جی رو گوش میدی و استپ می زنی و دقیقاً کپیش میکنی، کپی به منظور کپی معمولی نه دقیقاً صداهایی که قبلا گوش دادی رو تکرار می کنی، احساساتشو با صدات نشون میدی درست مثله آیینه عمل می کنی هر چی می شنوی تکرار می کنید از گوش به دهان

خب این شد خلاصه اون درس که چرا ای جی مثلا گفته تکنیک تکرار پیاده کنی. یکم طولانی شد ولی فک می کنم مطلب خوبیه که همه استفاده کنیم.
یکی از دلایلی که سایه زدن شاید برات سخته همین نداشتن تمایز میان مراحل گوش دادنته. مثلا برای خوب اجرا کردن من پیشنهاد این تمایزاته
1.اول مفهوم درس رو میفهمی
2.خیلی خیلی خوب گوش میدی و اونقدر گوش میدی که احساس راحتی کنی و صدای طرفو بفهمی. همونطور که گفتی 10 روز قراره رو هر درس وقت بزاری پس مثلا سه روز بهش قشنگ گوش بده صدای ای جی رو، تلفظش، احساس داخلش و… رو درک کن و یه آشنایی کامل با درسش پیدا کن بعد میریم سه
3. حالا تکنیک سایه رو آروم آروم پیاده کن روز اول یکم سخته روز دوم آسون تر از روز اوله روز سوم آسون تر از روز دومه و…
من خودم گاهی وقتها حسش نباشه تکنیک سایه رو انجام نمیدم در صورتی که می دونم چه کمکی به تلفظ می تونه بکنه ولی خب گاهی وقتها حسش نیست پس انجام نمیدم.

15 پسندیده

کامبیز جان دستت درد نکنه خیلی توضیح جامع و کاملی بود.

1. این دفعه رو سرعت متمرکز میشی سعی میکنی به سوالات مینی استوری سریع پاسخ بدی سریع سریع سریع تر و خودتو حتی به چالش می کشی بدون زدن دکمه توقف به سوالات پاسخ بدی

من از همون اول هم بدون اینکه دکمه توقف رو بزنم جواب میدادم به سوالات ای جی با این مشکلی ندارم. معمولآ با 5 بار گوش دادن به مینی استوری ای جی خیلی راحت به سوالاش جواب میدم .

همونطور که گفتم قبلآ روش یادگیری از طریق فیلم رو انجام میدادم با سایه زدن تو اونجا هم مشکل نداشتم . در واقع چون تو بسته قدرت فقط یک نفر صحبت میکنه (AJ) یک کم خسته کننده میشه. ولی از این به بعد روی بسته قدرت هم سایه میزنم.

یک دنیا ممنون

4 پسندیده

خواهش میکنم
ما تقریباً شیوه خوندنمون یکیه
منم روز اولی که انگلیسی قدرتو شروع کردم بدون دکمه استپ جواب میدادم
فکر کنم دلیلش استفاده از new method قبل از انگلیسی قدرت باشه :grinning: تجربش خیلی تو استفاده از انگلیسی قدرت کمک کرده.

8 پسندیده

دقیقآ فکر کنم بخاطر همون New Method باشه که منم استفاده کردم. به نظرم قبلش کسایی که میخوان از روش aj استفاده کنن به New method هم یه نیم نگاهی داشته باشن خوبه.

6 پسندیده

قرار بود من new method رو یه نگاهی بکنم ببینم برای اضافه کردن به اپلیکیشن زبانشناس مناسبه یا نه ولی طبق معمول وقت نکردم :joy::joy:

اگه بتونی مثل مقایسه ی داستان واقعی با انگلیسی قدرت، یه توضیحاتی هم در رابطه با new method بدی فکر کنم خیلی عالی بشه و ما بتونیم بالاخره تصمیم بگیریم این دوره رو بذاریم یا نه.

9 پسندیده

بله حتماً چرا که نه
حتما یه تاپیک میزنم درباره درسایی که توش هست به بحث می پردازیم به یه نتیجه نهایی برسیم.

6 پسندیده

سلام
شرمنده یه سوال داشتم
من هرچی تلاش کردم و توی نت گشتم انیمیشن بازبان انگلیسی با زیر نویس فارسی پیدا نکردم
یعنی اگرم پیدا کردم اونجور ک میخواستم نبودن

الان یه انیمیشن گیر اووردم به اسم zootopia
به زبان انگلیسی هستش اما متاسفانه زیر نویس فارسی نداره
اگه بخوام تکنیک سایه رو روش اجرا کنم
بدون زیر نویس فارسی چجوری میتونم؟؟؟
خواهش میکنم کمکم کنید
ممنونم

2 پسندیده

زیرنویس فارسیش که هست از سایت https://notsubscene.club دانلود کنید
ولی برای سایه باید از انگلیسی استفاده کنید نه فارسی که باز از همین سایت میتونید بگیرید.

5 پسندیده

سلام… ممنونم لطف کردید

2 پسندیده

کلا روی هرچی میخونیم باید تکنیک سایه رو پیاده کنیم؟

1 پسندیده