اندکی تامل

این متن رو یکی از دوستانم تو تلگرام گذاشته بود
برام جالب بود
گفتم شما هم بخونید

Fariba Sajed:
:ok_hand::ok_hand::ok_hand:
:triangular_flag_on_post: چند وقت پیش ملت با چوب و سنگ، #سگ و گربه‌ها را می‌زدند؛ ولی الان می‌بینیم توی خيلی از کوچه‌ها برایشان کنار پیاده‌رو غذا می‌گذارند و كلی انجمن برای نگهداريشان ايجاد شده است.

:triangular_flag_on_post: همین چند وقت پیش یکی #موهایش عجیب بود، تیکه بارانش می‌کردیم؛ ولی الان می‌گوییم دوست دارد این تیپی باشد مدل موهایش چه ضرری به ما می‌رساند؟!

:triangular_flag_on_post: همین چند وقت پیش کسی #کمربندش را پشت فرمان می‌بست مسخره‌اش می‌کردیم؛ ولی الان ماشین را روشن می‌کنیم و اول کمربندمان را می‌بندیم و می‌گوییم برای سلامتی‌مان واجب است!

:triangular_flag_on_post: همین چند وقت پیش وقتی خانمی #متارکه می‌کرد به او بیوه می‌گفتیم و اذیتش می‌کردیم؛ ولی الان می‌گوییم ببین چی کشیده که جدا شده است!

:triangular_flag_on_post: همین چند وقت پیش تا همسایه‌مان #مهمانی می‌گرفت زنگ می‌زدیم ۱۱۰؛ ولی الان می‌گوییم بگذار شاد باشند و به آنها می‌گوییم لطفا ساعت ۱۲ شب تعطیلش کنید و همسایه‌مان هم ۱۲ نشده تعطیل می‌کند!

:triangular_flag_on_post: همین چند وقت پیش هر چرت و پرت و #خرافاتی می‌گفتند قبول می‌کردیم و به دیگران هم انتقالش می‌دادیم؛ ولی الان هر حرفی را که می‌شنویم سریع می‌گوییم منبع معتبرش را اعلام کن!

:triangular_flag_on_post: همین چند وقت پیش برای #پرسپولیس و #استقلال دست به یقه رفیق چند ساله‌مان می‌شدیم؛ ولی الان بحث می‌کنیم و آخر سر هم عذرخواهی می‌کنیم!

:triangular_flag_on_post: همین چند وقت پیش کسی نظر #مخالفی داشت غوغا به پا می‌کردیم؛ ولی الان می‌گوییم خب نظرش این است؛ هرکسی نظرش برای خودش محترم است!

:triangular_flag_on_post: تا چند وقت پیش روز جمعه یا تعطیلی همه پارک ها و پارک‌های جنگلی تبدیل می‌شدند به سفره‌ای از #زباله‌های رنگارنگ؛ اما الان بیشتر مردم وقتی می‌خواهند بساطشان را جمع کنند آشغال‌هایشان را می‌ریزند در کیسه زباله و می‌گذارند تو سطل آشغال!

:triangular_flag_on_post: همین چند وقت پیش بچه‌دار که می‌شدیم پدربزرگ و مادر بزرگ سریع خواب می‌دیدند، یکی آمده تو خوابشان و گفته #نام بچه را فلان بگذار و ما هم خوشحال می‌شدیم و می‌گذاشتیم. ولی الان آن نام زیبای ایرانی که دلمان بخواهد را روی بچه‌مان می‌گذاریم!

:triangular_flag_on_post: همین چند وقت پیش فکر نمی‌کردیم بتوانیم ولی می‌بینیم که آهسته‌آهسته داریم به اصل و سرشت و تمدن خودمان برمی‌گردیم!

:white_check_mark: و اینها همگی از نشانه‌های #باسواد شدن اکثریت جامعه است. اين يعنی رسيدن به گوهر مدرنيته و عبور از دوران گذار با وجود همه محدوديت‌ها.

شاید هنوز خیلی راه مانده , ولی همینکه آغاز کردیم خیلی خوب است، خیلی خیلی هم #خوب است!

مرتب نگوییم مردم فلان هستند!
#مردم ایران یعنی من، یعنی تو!

تو مطالعه کن، رفتارهای اجتماعی نامناسبت را #اصلاح کن و به من هم یاد بده که همینکار را بکنم، با مهربانی؛ نه با نگاه بالا به پایین و با لحنی که “تو بی‌فرهنگی و من باسواد و متمدن”

مطالعه کنیم و به هم #کتاب هدیه بدهیم.

#من_از_خودم_شروع_میکنم

11 پسندیده

این متن خیلی ارزشمنده :ok_hand:؛
امیدوارم فقط شعارشو ندیم عمل کنیم
ممنونم :rose:

6 پسندیده

:clap::clap::clap::clap::clap::clap::clap::clap::clap::clap::clap::clap::clap::clap:

3 پسندیده

:clap::clap::clap::ok_hand::ok_hand::ok_hand::rose::rose::rose::rose::rose::rose::clap::clap::clap::clap::ok_hand::ok_hand::ok_hand::ok_hand::ok_hand:

1 پسندیده