درود✌
همیشه حین خوندن درسا ، سوالاتی در مورد گرامر، معانی و … پیش میاد که خارج از تمرین و برنامه مونه و پیگیریشون گاها وقتگیره! اوایل تصمیم گرفتم مته به خشخاش نذارم، مطلبُ بخونم، درک کنم و لذت ببرمو پیش برم! … ولی حالا به یه سری از سوال-جوابای گرامریِ بچه ها برخوردم (از متن درسا) که برام خوشایند و ظاهرا روشنگرانه بود، ولی نمی دونم اینا در کل چقد مفیدن؟
سوالم اینه که ①: بهترین سوالایی که ارزشِ مطرح شدن، وقت گذاشتن و پیگیری دارن، چه سوالاتی هستن؟
در واقع موقع خوندن درسام از کجا بدونم چه سوالی گیرِ الکی دادنه و داره از روندِ طبیعی دورم می کنه؟ و چه سوالاتی مفید و لازمه؟
.
سلام.
ما وقتی برامون سوال پیش میاد از راههای مختلف میتونیم به جواب برسیم.
از ترجمهی درس (اگه ترجمه داشته باشه)
از طریق دیکشنریها
از طریق جستجو در گوگل (به فارسی یا انگلیسی)
اگه جوابتون رو پیدا نکردین میتونید توی تالار مطرح کنید تا جواب مناسب رو دریافت کنید.
سوالی که شما رو از روند یادگیری منحرف کنه به منظر من نباید بپرسید. چون کم کم در لا به لای درسها به صورت ناخودآگاه به جوابتون میرسید. یک سری سوال هم هستند که بدون پرسیدن نمیتونید به جواب برسید، یا ندونستن اون مطلب شما رو از فهم کل مبحث باز میداره. این سوالها حتما باید پیگیری و جواب داده بشند.
موفق باشید
من از معلم شیمی مون خیلی خوشم میومد. میدیدم که بچه ها بعد از کلاس هی میرن ازش سوال میپرسن و اینا. منم گفتم برم ازش یه سوالی بپرسم که بیشتر باهاش صحبت کنم.
رفتم جلو و با اعتماد به نفس بسیار زیادی پرسیدم: آقا اجازه اگر هوای بالای سرمون وجود نداشته باشه بایستی چند متر زیر آب بریم که بتونه فشار اتمسفر هوا رو برامون جبران کنه و ما نترکیم
ایشان در جواب گفتن: خوب که چی یه سوالی بپرس که به دردت بخوره
من هم در افق محو شدم و یاد گرفتم که هیچوقت الکی از کسی سوال نپرسم
در کل اگر فکر میکنید سوالی ارزشمنده و برای دیگرانی که اون درس رو میخونن هم میتونه مفید باشه حتما بپرسید.
… البته که من از شماها خوشم میاد ولی این سوالم اصلااا من بابِ باز کردنِ سر بحث نبود 🙆 و البته منم ازین سوالا از معلمام زیاد می پرسیدم:stuck_out_tongue_closed_eyes: … راستش من هر وقت یه خروار سوال دارم و یه مثقال وقت، نتیجه ش این میشه!
پس درسِ اول: سوالِ خوب، سوالیه که دقیق، موردی و گویا باشه!
درسِ دوم: سوالات رو نمیشه چنتا یکی کرد و باید هر کدوم رو در جای خودش مشروح پرسید!
درسِ سوم: صرف اینکه معلممونُ دوس دارم دلیل نمیشه که سوال پیچش کنیم! میشه به جاش بریم بگیم: ای مربی! مرا پندی دِه! که آن بِه! و یا از توو تالار مقالات یه موز برداریم و در بریم!
مررسی پری جان …درسته! طی مقالاتی که همینجا خوندم متوجه شدم که طبق متد مورد استفاده زبان شناس، به گرامر در سطوح پایین اصلااا لازم نیست بپردازیم، ولی داخل متن درس، مدام سوالات گرامری پیش میاد! … اگر متد اینه که گرامر نباید بخونیم، پس چرا سوالات گرامری از متنِ دروس مطرح میشه و بعد دوستان هم میان مبسوط جواب میدن؟ (البته این نقدِِ من نیست، صرفا یه سواله )
ما به درخواست اعضا جواب میدیم. یکی از رسالتهای تالار اینه که سوالات اعضا جواب داده بشه. ما بارها گفتیم که روی گرامر زیاد گیر ندین و سعی کنید که توی بافت ساختارها رو یاد بگیرید. وقتی توی بافتهای مختلف ساختارها مدام تکرار بشن، اون ساختار در ناخودآگاه شخص نقش میبنده.
اعضا، در ابتدا سوالات زیادی میپرسن، ولی کم کم، حجم سوالاتشون کم میشه. اینم بخاطر اینه که خودشون به این نتیجه میرسن که بدون سوال پرسیدنم میشه به تدریج به جواب رسید، که این هم نتیجهی مطالعهی مستمر و عمیقه.
البته خود آقای Aj صراحتا تو یکی از درساشون گفتن که تو هر مرحله ای که هستید، اصلا به گرامر و چرایی چیزا فکر نکنید…مگر اینکه بخواید دکتری زبانشناسی بگیرید.
سلام
اتفاقا بعد از رسیدن به یک سطحی گرامر خوندن یجورایی قابل هضم و درک میشه. این واقعیت درسته از سطوح پایین یا صفر گرامر بدردی نمیخوره واقعا. چون برا زبان آموز نمیتونه قابل درک باشه. قبلنا به شخصه برام گرامر قابل درک نبود (فعل کمکی-اسم مفعول-مجهول-شرطی-قید ووو اینا چیه؟ از کجا تشخیص بدیم؟ من که درکی از اصول وقواعد گرامر حتی تو زبان مادریم هم ندارم پس چطور تو انگلیسی باید گرامر بفهمم.الان یجورایی برام قابل درکه اولش خودمو زیاد درگیر نکردم چون واقعا میتونست اتلاف وقت باشه. @delshah بسپارید به زمان. مطمئنا بعد رسیدن به یه سطحی (حداقل متوسط) گرامر میتونه لذت بخش هم باشه. ولی نه بشرطی که از اون به بعد هرچی وقت و انرژی دارین بزارین روی گرامر. مثلا روزی آموختن یکی دو نقطه ی گرامری میتونه مفید باشه.بشرطی که به خیلی از ساختارهاو پترن های متنوع جمله ها تو کتاب یا درس هایی که بصورت شنیداری و دیداری یاد میگیرین (سیستم زبانشناس) برخورد کرده باشین و پیش زمینه هایی از اون پترن های متنوع جملات تو ذهنتون باشه. (هرچه بیشتر هر روز زبان گوش بدین به جملات متنوع زیادی هم برمیخورین ) وقتی جملات رو بفهمین یادگیری (گرامر) مربوط به اون جملات هم براتون راحت میشه. چرا این جمله از این ساختار استفاده شده و درکل خیلی از سوالات گرامری که میتونه براتون پیش بیاد.
این تجربه منه
یه خانمی هست یوتیوب فکر کنم اسمش میساست. شیوه اش بیشتر همون گرامر محوره. و بنظر با اون شیوه، زبان آموزایی که تازه شروع کردن مخاطب خودش قرار داده ولی بهرحال واسه هرکی تازه استارت زده، نمیتونه مفید باشه. هر چی انرژی حالا اون میسا خانم یا استاد لوسی یا هرکی که گرامر یاد میده رو فیلمهاش بذاره استفاده شو زبان آموزای سطح بالا خواهند برد.
خیلی خیلی ممنون از جواب با حوصله تون …منکه سطحم کفِ زبان انگلیسیه الان، ولی گاهی به یه جملات و ترکیبایی که میرسم دوس دارم گرامرشو بدونم … یعنی اون شوووق درم ایجاد میشه و کششِ خوندنش رو دارم! …اینکه چقدر یادم میمونه رو چون مرور چندانی روش نمی کنم نمیدونم، ولی مسلما باز اگه به همچین پترنی خوردم برمی گردم مرورش می کنم …ولی به هر حال همونطور که شمام کاملا درست اشاره کردین : به شرطی که وقتی برام لذت بخشه فقط یه بخش خیلی کوچکی از انرژیمو بذارم واسه گرامر خوندن !
مررسی از معرفی تون …بله میسا رو هم دیدم کلیپاشو، خیلی پر انرژیه و بیشتر ازون پریا اخواصو دوس دارم و البته فقط گه گاهی موردی بهشون مراجعه می کنم فعلا!
و در کل نتیجه گیریم اینه که مدام متون بیشتری بخونم و در معرض زبان بیشتر باشم وتا اونجایی که میشه سوالاتم رو نگه دارم تا تکرار بشن و اهمیت بیشتری پیدا کنند و بعد برم سراغشون!