ایده‌ی Free Rice برای آموزش زبان انگلیسی از راه تمرین

دوستان عزیز، امروز به مطلب جالبی در مورد یادگیری زبان انگلیسی برخوردم که دوست دارم با شما به اشتراک بزارم. البته این مطلب از لحاظ مفهومی جدید نیست اما از لحاظ کاربردی و اجرایی خلاقانه است.
منبع این مطلب سایت “متمم” هست.
سایت Free Rice برای آموزش زبان انگلیسی ایده‌ی خیرخواهانه و خلاقانه‌ دارد: شما کلمات مختلف زبان انگلیسی را می‌آموزید. تلفظ و معنی آنها یاد می‌گیرید و هر بار که به یکی از سوالات سایت، پاسخ درست دادید و مشخص شد که در یادگیری زبان انگلیسی پیشرفت داشته‌اید،‌ به یک فقیر چند دانه برنج داده می‌شود.
این افراد فقیر توسط برنامه‌ی غذای سازمان ملل متحد (World Food Program یا WFP) انتخاب می‌شوند. بنگلادش، کامبوج، اوگاندا و نپال، نمونه کشورهایی هستند که از این برنج‌ها بهره مند شده‌اند.

هزینه برنج‌ها هم از طریق نمایش بنر‌های تبلیغاتی در وب‌سایتِ Free Rice تامین می‌شود.


یکی از نکات جالب در استراتژی تبلیغات Free Rice این است که اگر به سوالات پاسخ ندهید و صرفاً از سایت بازدید کنید، تبلیغی برای شما نمایش داده نخواهد شد. اما اگر پرسشی را به درستی پاسخ داید، ضمن نمایش تعداد برنج‌هایی که هدیه داده می‌شوند، بنر تبلیغی شرکتی که هزینه این برنج‌ها را تأمین کرده نیز نشان داده خواهد شد.

هنگام بازدید از این سایت، همواره امتیاز شما (شاخصی از تعداد برنج‌های هدیه داده شده) برایتان نمایش داده می‌شود.
بعدها فرایند یادگیری زبان انگلیسی حرفه‌ای تر شد و سازمان “برنامه غذا سازمان ملل متحد” نسخه Freerice 2.0 را عرضه کرد.
در حال حاضر، شما می‌توانید به صورت گروهی در این یادگیری شرکت کنید و امتیاز شما (تعداد دانه برنج‌های اهدایی) به صورت گروهی نمایش داده می‌شود. اکنون ماهیانه حدود صد میلیون دانه برنج از طریق این برنامه به فقرا اهدا می‌شود.
نکته‌ای که طبیعتاً به آن توجه داشته‌اید این است که Freerice یک روش اصول یادگیری زبان انگلیسی نیست و صرفاً می‌تواند برای یادگیری کلمات انگلیسی (Vocabulary) و نه سایر زیرمجموعه‌های یادگیری زبان مفید باشد.
اما انگیزه‌ی خیرخواهانه‌ای که در طراحی آن وجود داشته و دستاورد فیزیکی واقعی حاصل از آن، می‌تواند انگیزه‌ای باشد تا سر زدن به آن را – حداقل برای مدتی – در برنامه ریزی روزانه برای یادگیری زبان قرار دهید.

با دیدن این مطلب یاد یکی از دروس مورد علاقه ام در زبانشناس درس “ُSearch for meaning” یا در جستجوی مقصود از پکیج Power English افتادم. ویکتور فرانکل، روانشناسی که از تجربه سخت اردوگاه های آدم سوزی جان سالم به در برد در کتابی با همین عنوان نقل قولی به غایت زیبا و مهم داره:
success, like happiness, can not be pursued, it must ensue and it only does so as the unintended side effect of one dedication to a cause greater then one self
موفقیت را نمی توان دنبال کرد بلکه باید اتفاق بیفتد و تنها به عنوان یک اثر ناخواسته تعهد انسان به چیزی بزرگتر و فراتر اتفاق می افتد.
به شخصه برای من مطلب عمیق و تاثیرگذاریه چرا که واقعا جنبه های مختلف موفقیت خالص (نظیر شادی، سلامتی جسم و روح، خیر و برکت و حال خوب) وقتی اتفاق می افته که اهداف فراتر از تامین نیازهای فردی خودمون رو داشته باشیم.

9 پسندیده