اولین مقاله من: پنج تکنیک برای افزایش تمرکز

سلام :smiley: این هم از اولین مقاله من که درباره افزایش تمرکزه که در یادگیری زبان هم مفیده امیدوارم استفاده کنید
:cherry_blossom::

تکنیک های افزایش تمرکز ، ۵ تکنیک دیوانه کننده برای افزایش تمرکز

افزایش تمرکز می تواند تقریبا در انام هر کاری به ما کمک کند و باعث شود که مطالعات یا کارهایمان به خوبی پیش برود. اما چگونه می شود تمرکز را افزایش داد؟ استفاده از تکنیک های افزایش تمرکز بدون شک یکی از بهترین راه هایی است که می تواند به فرد کمک کند تا بهترین استفاده را از مغز خود داشته باشد و به خوبی بر روی کاری که انجام می دهد تمرکز کند. تکنیک هایی مثل مدیتیشن یا تمرین های توجه می توانند از بروز بسیاری از اشتباهات در هنگام کار یا درس خواندن جلوگیری کنند و به فرد در تمرکز حواس برای درس خواندن کمک کند. در ادامه ۵ مورد از جالب ترین تکنیک های افزایش تمرکز را به شما معرفی خواهیم کرد.

1. لیستی از چیز هایی که حواستان را پرت می کنند تهیه کنید
علیرغم تمام خوبی هایی که گسترش اینترنت و فضای مجازی برای ما داشته است، پرت کردن حواس یکی از بدترین تاثیرات اینترنت بر روی زندگی ما محصوب می شود. برای همه ما پیش آمده که وقتی میخواهیم در مورد یک مطلب درسی یا کاری در اینترنت سرچ کنیم، ناگهان یادمان می افتد که اخبار تیم محبوبمان را هم چک کنیم و یا حتی ببینیم که آیا هوا برای پیک نیک رفتن در آخر هفته مناسب است یا خیر. تحقیقات نشان می دهند که هر وقت چیزی حواس شما را از کاری که در حال انجام آن هستید پرت کند، به طور میانگین ۲۵ دقیقه طول می کشد تا دوباره بتوانید تمرکز خود را بازیابید. پس باید برای حل این مشکل راه حلی پیدا کرد.

یکی از مهمترین تکنیک های افزایش تمرکز این است که سعی کنید
لیستی از تمام چیز هایی که ممکن است حواس شما را در حین انجام
کارهایتان پرت می کند تهیه کنید. این لیست را همیشه و هر وقت که در
حال انجام کاری هستید در کنار خود قرار دهید تا موقعی که هوس بازیگوشی
به سرتان زد، با نگاه کردن به آن لیست از اینکار صرف نظر کنید. بازیابی تمرکز
از دست رفته نه تنها باعث از دست رفتن زمان می شود، بلکه انرژی زیادی هم
از شما مصرف خواهد کرد.

2. تکنیک های افزایش تمرکز ، محیط اطرافتان را تغییر دهید
محیط اطراف ما می تواند نقشی کلیدی در افزایش تمرکز و دقت ما ایفا کند. کار کردن یا مطالعه کردن در محیطی که آرامش بخش است می تواند به ما کمک کند که راحتتر تمرکز کنیم و علاوه بر آن حتی مطالبی را که مطالعه می کنیم را بسیار راحتتر از قبل به ذهن بسپاریم. برای این موضوع لازم نیست کار عجیبی انجام دهید، اقدامات ساده ای مثل قرار دادن یک گلدان کوچک روی میز کارتان یا استفاده از وسایل تزئینی کوچک و تتریجحا رنگی می تواند این کار را برای شما انجام دهد و علاوه بر عوض کردن خلق و خوی شما، کمک کند تا راحت تر از قبل تمرکز کنید.
نتایج یک تحقیق نشان می دهند که افرادی که در یک محیط کاری که در آن گل و گیاه وجود داشته کار می کنند، ۱۷ درصد بازده بیشتری نسبت به کسانی داشته اند که در یک محیط به اصطلاح خشک کاری کار می کنند. همچنین در ادامه این تحقیق مشخص شد افرادی که محیط اطراف خود را خودشان شخصا طراحی کرده اند، تا ۳۲ درصد بازدهی بیشتری داشته اند. سعی کنید محیط کار یا مطالعه تان را به محلی تبدیل کنید که خودتان از تک تم لحظاتی که در آن هستید لذت ببرید.

3. تکنیک های افزایش تمرکز ، به سلامت خود اهمیت بدهید
استفاده از شکر و غذا های چرب به صورت مستقیم بر روی عملکرد مغز شما تاثیر منفی خواهد گذاشت. از ظرفی دانستن این که برای تمرکز حواس چه بخوریم می تواند به شما کمک کند تا با خیال راحت خوراکی هایی را مصرف کنید که برای سلامت مغز شما مفید اند. مصرف ماهی و گردو به سبب میزان بالای امگا-۳ موجود در ان ها می تواند موجب افزایش تمرکز شما شود و حتی از بروز سکته مغزی هم جلوگیری کند. اسید های چرب برای کارایی مغز بسیار ضروری اند و مصرف آنها به اندازه کافی یکی از مهمترین تکنیک های افزایش تمرکز محسوب می شود.
علاوه بر خوردن غذاهای مفید، داشتن فعالیت های بدنی هم می تواند به شدت برا یمغز شما مفید باشد. شاید فکرش را نکنید اما ورزش کردن به شکل شگفت انگیزی بر روی عملکرد مغز و قوه تمرکز شما موثر است. به طوری که ورزش کردن یا نکردن یک فرد می تواند باعث کاهش بازده عملکرد مغز و تمرکز او شود. سعی کنید حتی به مقدار کم، اما همیشه ورزش را در برنامه خود قرار دهید.

4. مدیتیشن را فراموش نکنید!
آموزش مدیتیشن به عنوان یکی از تکنیک های افزایش تمرکز می تواند به شما کمک کند که به خوبی ذهن خود را از تمام افکار اضافه و مزاحم رها کند. انجام دادن ورزش یوگا بی شک یکی از مهمترین و بهترین ابزار ها برای مدیتیشن است. بسیاری مدیتیشن را بهترین تکنیک از تکنیک های افزایش تمرکز به حساب می آوردند و عقیده دارند که تاثیری که این تکنیک بر روی تمرکز می گذارد بیشتر از تمام روش های دیگر است. اما نکته ای که در هنگام مدیتیشن باید در نظر بگیرید، تنفس است. لازم نیست که تنفس تان را کنترل کنید، اما واجب است که حواستان به نفس هایتان باشد. عدم نفس کشیدن صحیح باعث بروز بسیاری از بیماری ها در انسان می شود.

5. تمرین های توجه ، آخرین نکته از تکنیک های افزایش تمرکز
با شنیدن این جمله شاید از تعجب شاخ بر روی سرتان در بیاید، اما بله! توجه کردن هم نیازمند تمرین است.
می پرسید چگونه؟ خب قطعا تمرینات این بخش از تکنیک های افزایش تمرکز از تمام بخش ها ساده تر است. شما می توانید در هر دقیقه و ساعت و در حال انجام هر کاری که هستید به خوبی تمرینات توجه را انجام دهید. مثلا وقتی در حال شام خوردن هستید به دقت به تمام اجزای غذا توجه کنید و مزه ی تک تک آن ها را در دهان خود به تفکیک حس کنید. یا مثلا وقتی یک فیلم میبینید سعی کنید به تمام جزئیات آن دقت کنید و آن ها را با دقت ببینید.
علاوه بر این شما می توانید با استفاده از بازی های تمرکزی هم تا حد زیادی عملکرد مغزتان را بهبود ببخشید و از تمام ظرفیت آن بهره مند شوید. بازی های تمرکزی معمولا افراد را بیشتر و بهتر به خود جلب می کنند و در مواقعی از بهترین تمرین ها و تکنیک های افزایش تمرکز هم بهتر عمل خواهند کرد. یادتان نرود که مغز ما بسیار قدرتمند است و توانایی های پنهانی دارد که بسیاری از ما از آن ها بی خبر‎ایم.

تکنیک های افزایش تمرکز ، سخن پایانی
تمامی تکنیک ها و نکاتی که در این مقاله نام برده شدند می توانند
به شما کمک کنند تا تمرکز خود را تا حد بسیار زیادی افزایش دهید و
بتوانید کارهایتان را با بهره بیشتری پیش ببرید. با مطالعه مقاله افزایش تمرکز در مطالعه مطالب بیشتری برای تمرکز کردن هنگام درس خواندن پیدا کنید.

منبع: soheilamani.com

30 پسندیده

بسیار عالی و کاربردی است

7 پسندیده

خیلی ممنون لطف دارین

7 پسندیده

خواهش میکنم، باز هم ممنون.

4 پسندیده

سلامممم. مطلبتون خیلی مفید بود …ممنون ازتون
چند مورد هست که به نظرم خوبه به این مطلب اضافه کنم تا کامل تر شه.
راه های مختلفی برای افزایش تمرکز در یادگیری زبان انگلیسی وجود داره ولی بد نیست یه سری هم به عواملی که باعث عدم تمرکز ما میشن بزنیم و تا اون جایی که میشه یه سری مسائل رو رعایت کنیم.
میدونم اینجا خیلیا برای آزمون آیلتس و تافل دارن اماده میشن و مطالعه دارن پس امیدوارم این مطلب بتونه کمکشون کنه…
1- خواب آلودگی در حال مطالعه
خیلیا رو دیدم که آخر شب تازه تصمیم میگیرن که برای زبان مطالعه کنن. زمانی که خواب آلود هستیم نمیتونیم به خوبی تمرکر کنیم و باید هر خط رو چندین بار مطالعه کنیم تا متوجه بشیم در نتیجه نا امید میشیم و ممکنه کلا از زبان خوندن بدمون بیاد غافل از این که مشکل از جای دیگس…پس حتما حتما باید زمانی که انرژی کافی داریم شروع به یادگیری زبان کنیم.
2- پرخوری و گشنگی
تو دوران مدرسه و دانشگاه خیلی از مشاورا در مورد این موضوع صحبت کردن که شاید بهش توجه نکرده باشیم . اگه با شکم خالی و حتی شکم پر بعد از ناهار و شام سریع شروع به مطالعه کنیم صد در صد نتیجه دلخواهمون رو نمیگیریم.پس حداقل یک ساعت بعد از خوردن غذا شروع به مطالعه کنید.
3- استرس امتحان
بعضیا هم از همون اول که کتاب رو باز میکنن یاد روز امتحان میوفتن و استرس میگیرن که قراره چه اتفاقی بیوفته و چه سوالاتی بیاد . اضطراب هم یک از عواملی هست که تمرکز شما رو بهم میزنه پس سعی کنید اصلا به روز امتحان فکر نکنید و تا وقت و زمان کافی دارید مطالعه کنید.
اما میریم سراغ چند روش که به افزایش تمرکزتون کمک میکنه.
1- موزیک ملایم
یه موزیک ملایم میتونه فضای مطالعه شما را از یکنواختی خارج کنه و حتی به خلاقیت و نوآوری شما هم کمک کنه و سعی کنید از موسیقی های بی کلام استفاده کنید تا حواستون پرت نشه . پیشنهاد میدم موسیقی هم چند وقت یه بار تغییر بدین تا تکرار ی نشه.
2-استراحت
مثل یه ماشین بی وقفه از ذهنتون کار نکشید و زمانی در بین مطالعه رو به استراحت اختصاص بدین تا حال و هواتون عوض شه .
3-کنار گذاشتن تلفن همراه
یکی از مهم ترین عواملی که تمرکز ما رو بهم میزنه همین گوشی موبایله … این همه جذابیتی که تو رسانه ها وجود داره ، باعث شده موبایل و تلفن های هوشمند جزء جدا نشدنی از زندگی بشن و به هر حال سعی کنید ساعتی که برای مطالعه اختصاص دادین رو از گوشی تلفنتون دور بمونید.

5 پسندیده

ممنونم بسیار مفید و عالی :rose:

4 پسندیده