استراتژی حفظ کردن لغت

استراتژی های حفظ کردن لغت
در اینجا در مورد دو روش به خاطر سپاری کلمات جدید و یک روش دیگر برای افزایش واژگان در موقعیت های خاص صحبت می کنم.

در هر سطحی از زبان انگلیسی که قرار دارید می توانید از این استراتژی ها استفاده کنید. این استراتژی ها، حفظ لغات را برای شما آسان تر می کنند.

۱. هرگز کلمات را به تنهایی یاد نگیرید.
معنی کلمات را در جمله یاد بگیرید. مثلا اگر می خواهید معنی کلمه annoying را یاد بگیرید، جمله ای را یادداشت کنید که این کلمه در آن به کار رفته باشد.

بهتر است جمله ای که انتخاب می کنید، مربوط به زندگی واقعی و روزمره خودتان باشد.

مغز شما چیزی را که مربوط به شما باشد، سریع تر به یاد می آورد. چیزهایی که خنده دار، ناراحت کننده و یا خجالت آور هستند. هر احساسی می تواند به ساخت یک جمله شخصی کمک کند.

به عنوان مثال، جمله

My husband is very ‘annoying’ when he watches soccer.

همسرم موقع تماشای فوتبال خیلی اعصاب خرد کن می شود.

My friend doesn’t stop talking. It’s frickin ‘annoying’.

دوستم نمی تواند جلوی صحبت کردنش را بگیرد؛ این کارش واقعا آزار دهنده است.

این جملات در صورت واقعی بودن در زندگی شخصیتان، می توانند گزینه های خوبی باشند. زیرا می توانید موقع خواندن، آنها را تجسم کنید.

این روش دو مزیت دارد:
اول اینکه اگر کلمه ای را در این چارچوب قرار دهید، احتمال یادگیری آن بیشتر می شود. مثلا در مثال بالا کلمه annoying (آزاردهنده) را به همسرتان ربط داده اید، بنابراین این کلمه را عملا به زندگی خود وارد کرده اید. قرار دادن کلمات در موقعیت واقعی، احتمال به خاطر سپاری و به یاد آوری آنها را بیشتر می کند. اما، چرا؟ چون که کارکرد مغز ما به این صورت است. در واقع مغز انسان، عاشق یادگیری چیزهایی است که برایش آشنا هستند.

مزیت دوم این که وقتی کلمه مورد نظر را در یک جمله قرار می دهید، یاد می گیرید که چگونه از آن کلمه (یا گروه کلمات) به شکل درست استفاده کنید. مثلا کلمه remind (یادآوری کردن) را در این جمله در نظر بگیرید:

That restaurant reminds me of my ex-friend.

اون رستوران مرا یاد دوستم می اندازد.

در اینجا نه تنها کلمه remind را یاد می آموزیم، بلکه کاربرد حرف اضافه of و ضمیر me در کنار کلمه remind را نیز یاد می گیرید.

۲. یک وضعیت یا کلمه مشابه در زبان مادری را با کلمه جدید پیوند دهید.
هنگامی که می خواهید، یک کلمه جدید را یاد بگیرید، به روش زیر عمل کنید:
چشمانتان را ببندید و ببینید با فکر کردن به کلمه مورد نظر چه چیزی یا چه موقعیتی به ذهنتان خطور می کند. به عبارت دیگر، آن کلمه شما را یاد چه چیزی می اندازد؟

فرض کنید می خواهیم کلمه pious (وارسته، با ایمان) را یاد بگیریم. می توانیم این کلمه را با “پایه” در فارسی ربط دهیم. مثلا بگوییم علی پایه اس.

Ali PIOUSLY said his prayers every night before bed.

علی هر شب قبل از خواب نمازش را با وارستگی می خواند.

یا کلمه fertile (حاصلخیز) را می توان با کلمه “فرت و فرت” شبیه سازی کرد.

Most fiction writers have FERTILE imaginations.

اغلب نویسندگان رمانهای علمی تخیلی نخیلات باروری دارند.

این روش که به نمانیک معروف است سالهاست که در دنیا امتحان خود راپس داده؛پس چرا شما امتحانش نمی کنید؟ نمانیک عبارت است از همراه کردن یک داستان یا تصویر با کلمه مربوطه به نحوی که راحت تر و سریع تر بتوانیم آن لغت را به خاطر بیاوریم.

۳. و اما در پایان تکنیکی به شما ارائه می دهم که با خیال راحت بتوانید در هر موقعیتی صحبت کنید.

آیا همیشه در مورد اینکه نمی توانید با افراد انگلیسی زبان زمانی شاد را سپری کنید، ناراحتید؟ از اینکه فقط می توانید در مورد مسائل کاری صحبت کنید، معذبید؟

به نظر من، باید بتوانید در مورد همه مسائل زندگی، به انگلیسی صحبت کنید. اما چه طور می توانید دایره واژگانتان را برای هر موقعیت افزایش دهید؟

به توصیف پیرامون خود بپردازید.
وقتی در خیابان قدم می زنید، در حال آشپزی هستید. یا در حال تماشای فیلمی مستند در مورد اسکیموها هستید، از خودتان بپرسید که که چه طور می توانید درباره این موقعیت ها، به انگلیسی صحبت کنید.

اگر موضوع و یا موقعیتی وجود دارد که واژه ای درباره آن نمی دانید، با استفاده از استراتژی هایی که در بالا ذکر شد، کلمات مربوط به آن را یاد بگیرید. سپس خود را در آن وضعیت مشابه قرار داده و با صحبت کردن با خود در مورد آنچه می بینید، کلمات را تمرین کنید.

به عنوان مثال، وقتی در محل کارتان نشسته اید، به اطراف نگاه کنید و سعی کنید ببینید که هر فردی چه لباسی پوشیده است. نام لباس هایی که نمی دانید را یادداشت کنید و از استراتژی های مذکور برای حفظ کردن آنان استفاده کنید.

یا هنگامی که در خیابان قدم می زنید، فکر کنید که در حال آدرس دادن یک فروشگاه به یک شخص هستید یا محصولات آن را توضیح می دهید. اینجاست که متوجه خواهید شد که این کار تا چه حد دشوار است.

اما بدون قرار دادن خود در آن موقعیت خاص، هرگز یاد نمی گیرید که چگونه باید در آن موقعیت صحبت کنید.

با این تکنیک، انگلیسی را وارد زندگی روزمره تان می کنید. این کار خیلی بهتر از زمانی است که از روی اجبار سعی در یادگیری انگلیسی دارید.

یادگیری از روی اجبار مثل این است که در یک کلاس درس بنشینید و تلاش کنید تا با استفاده از عکس در مورد گیاهان دارویی چینی یاد بگیرید. این کار کاملا غیر واقعی و بی فایده است. باید به چین سفر کنید و از نزدیک با گیاهان دارویی آشنا شوید.

این یک روش خودآموز است. و از آنجایی که در اکثر اوقات روز، انگلیسی صحبت نمی کنید، می توانید از زمان خود برای کشف دنیای انگلیسی خود استفاده کنید.

چه واژگانی را می دانید؟ چه موقعیت هایی هستند که فکر می کنید نمی توانید در آنها، به خوبی انگلیسی صحبت کنید؟

شما بهترین معلمِ خودتان هستید و می توانید آنچه را می خواهید، به خودتان آموزش دهید.

از یک یا هر سه روش مذکور که فکر می کنید واقعا می تواند به شما در حفظ واژگان جدید کمک کند، استفاده کنید. هر سه روش را امتحان کنید و ببینید کدام یک برای شما بهتر است.

من شخصا روش دوم را دوست دارم. واقعا برای من خوب است. اما شما فقط با امتحان کردن هر سه روش می توانید تشخیص دهید که کدام یک برای شما بهتر است.

و از همه مهمتر اینکه از استفاده کردن کلمات جدید در مکالمات، نترسید.

با اطمینان صحبت کنید و بدانید که اشتباه کردن، موجب بهتر شدن شما می شود.

آیا با استراتژی های دیگر برای حفظ لغات، آشنایی دارید؟ از آن ها استفاده می کنید؟ ترفند شما برای یادگیری لغات جدید چیست؟

نظر خود را در پایین این صفحه برای ما و کاربران سایت بنویسید.

10 پسندیده

بسیار عالی و مفید و کاربردی بود :ok_hand::ok_hand:

4 پسندیده