مطالبی درباره وبلاگِ نجوم و اَختر شناسی 🌌

سلام و درود خدمت همگیِ دوستان… یکی از علایقِ بنده، نجوم ( اختر شناسی ،فضا-زمان، کیهان سیاه چاله و…) بوده (البته بعد از موسیقی!) که تلاش میکنم در این جا، مطالبی به زبان فارسی و انگلیسی قرار بدهم. امید است مورد توجه قرار بگیرد.

35 پسندیده

1-

Don’t underestimate the healing power of these three things…
Music
The sea
Stars.

هیچ وقت قدرتِ التیام دادن سه چیز را دست کم نگیر…
موسیقی
دریا
ستارگان

29 پسندیده

Hi mr. Mohsen how are you?
I wish good feel no! I wish great feel for you
Congratulation :clap::clap::clap:
For your webloge
I will follow your webloge

Of course it’s completly true
When im not good i just listen to music
Share more about yourself all things you want
Keep going
Keep growing :ok_hand::slightly_smiling_face::grinning:

15 پسندیده

:milky_way::stars: I am a fan of your blog, because I love astronomy very much :milky_way::stars:

:orange_heart: تبریک میگم بابت ایجاد وبلاگ تون :orange_heart:

13 پسندیده

Hi,Im fine,thankyou…

Thankuou do much…

My name is Mohsen, from IRAN(Mazanderan&Golestan)… Im 36 years old. Im intrested in music and astromony … (بیشتر ازین نمیتونم به فارسی ننویسم!) :sweat_smile:

Thank you so much…

12 پسندیده

Really :ok_hand::ok_hand::ok_hand::star_struck: it’s great

شما مشاعره رو یک روز استارت بزنید اشکال نداره عالی بود تا اینجا هم انگلیسیتون

11 پسندیده

چشم حتما… :sweat_smile:

11 پسندیده

سرنوشتِ خورشید در گذرِ زمان!

18 پسندیده

تبررریک .برای ایجاد وبلاگ.

چه جالب ! منم به نجوم خیلی علاقه دارم.
قطعا حظ خواهم برد.:tada::tada::tada:

اَجرام که ساکنان این ایوان‌اند،

اسباب تردد خردمندان‌اند،

هان تا سر رشته خرد گم نکنی،

کانان که مدبرند سرگردان‌اند!

16 پسندیده

ممنونم از شما…این چرخ فلک که ما در او حیرانیم

فانوس خیال از او مثالی دانیم

خورشید چراغ دان و عالم فانوس

ما چون صوریم کاندر او حیرانیم

15 پسندیده

3- در درون سیاه چاله ها چه خواهید دید؟ سیاهچاله ناحیه ای از فضا-زمان است که جرم در آن فشرده شده است، اما اگر با یک فضاپیما به داخل سیاهچاله سفر کنید، چه خواهید دید؟ محققی بنام مارکوس وو به دنبال پاسخ این سوال رفته است.

p02qfk4lچیزی در مورد «سیاهچاله ها» وجود دارد که توجه شما را به خود جلب می کند، درست است! گرانش سیاهچاله آن قدر زیاد است که حتی نور نیز نمی تواند از آن فرار کند. اما چیز دیگری هم در مورد آن وجود دارد؛ چیزی که به کمی تامل نیاز دارد. شاید آن مورد همان تاریکی سیاهچاله ها باشد. تاریکیِ مطلق و البته مرموزی که تمرکز شما را به درون خود جذب می کند و حتی شما را کنجکاو می کند تا کمی نزدیک تر بیایید.

سفر به اعماق سیاهچاله ها سفری یک طرفه است، پس نیازی نیست نگران بلیت برگشت باشید! همین که از «افق رویداد» یعنی همان جایی که نور اجازه گریز ندارد عبور کنید، دیگر راه برگشتی ندارید. به احتمال فراوان، شما مرگی دردناک را تجربه خواهید کرد. اگر تا این جای کار نترسیده اید، بهتر است با هم به سراغ ماجراجویی یک سیاهچاله برویم.

زمانی که سوخت یک ستاره بزرگ تهی می شود، آن ستاره در خود رمبش می کند و به یک سیاهچاله تبدیل می شود. تنها ستاره هایی می توانند به سیاهچاله تبدیل شوند که جرمی حداقل ۲۵ برابر خورشید داشته باشند. به عبارتی دیگر، از هر هزار ستاره در کهکشان تنها یک ستاره قابلیت تبدیل شدن به سیاهچاله را دارد. کهکشان راه شیری حداقل ۱۰۰ میلیارد ستاره دارد که با یک حساب سرانگشتی متوجه می شویم که ۱۰۰ میلیون سیاهچاله بالقوه در راه شیری وجود دارد.

اما نباید فراموش کنید که فضا خیلی بزرگ است. حتی اگر شما با سرعت نور هم حرکت کنید، چندین هزار سال طول می کشد تا به نزدیک ترین سیاهچاله برسید. حتی اگر فرض کنیم که شما متخصص سفرهای بین ستاره ای هستید و از طریق «کرمچاله» یا «حرکت مافوق نور» به یکی از همین سیاهچاله ها برسید. چه چیزی خواهید دید؟

گشتی در سیاهچاله

کار خاصی نیست. یک سیاهچاله ی تنها کاملا سیاه است! اگر در آن بچرخید، متوجه خواهید شد که کروی است و اصلا شبیه سیاهچاله های مسطح کارتون «رودرانر یا میگ میگ» نیست. اگر هم بچرخد (که احتمالا هم می چرخد، چون هر چیزی در جهان با درجه ای خاص می چرخد)، نتیجه می گیریم که میانه این کره کمی کشیده تر است و با یک کره کامل متفاوت است.

p02qfk2dبرای اینکه بحث خیلی هم خشک و علمی نشود، به مرکز کهکشان راه شیریِ خودمان می رویم. جایی که یک «سیاهچاله کلان جرم» با اندازه تقریبی چهار میلیون برابر جرم خورشید وجود دارد. گرانش سیاهچاله میزان زیادی گاز و غبار فضایی را به خود جذب کرده است که به صورت یک دیسک حرکتی مارپیچی دارد. همزمان با تحلیل رفتن مواد، دمای حاصل از گرمای اصطکاک تا میلیاردها درجه بالا رفته و تابش زیادی در پی آن تولید می شود. علاوه بر آن، ذرات باردار و انرژی نیز از آن به بیرون جاری می شود.

این دیسک نمایی زیبا خواهد داشت که البته نمی توان آن را مستقیم از درون سیاهچاله مشاهده کرد، زیرا گازها و غبار فضایی آن را پوشانده است. اما می توانید ببینید که چگونه گرانش سیاه چاله نور اطراف را خم می کند. در واقع سیاهچاله با این کار اثر بصری خود را بر روی مواد اطراف می گذارد و «سایه سیاهچاله ای» را به وجود می آورد. گرانش نیز آن سایه را منحرف می کند و کاری می کند که پنج برابر سیاهچاله اصلی به نظر برسد.

در حالت عادی نور در خط های مستقیم حرکت می کند، به شکلی که فوتون ها به سمت جلو پیش می روند. اما در نزدیکی سیاه چاله، گرانش قوی فوتون ها را به سمت خود می کشد. فوتون ها نیز بالاجبار به دور آن می چرخند. برخی از آن فوتون ها می توانند فرار کنند و به چشمان ما (تلسکوپ ها) برسند. چیزی که ما می بینیم، حلقه ای روشن است که هم مرز با سایه است. بخش میانی دیسک متشکل از مواد نیز با سرعتی نزدیک به سرعت نور به دور سیاه چاله می چرخد. بنا به نظریه نسبیت اینشتین، اگر یک دیدنی های امروز دیدنی های روزانه – نوری به سمت شما حرکت کند، روشن تر به نظر می رسد. بنابراین ممکن است قسمت هایی از آن دیسک برای شما روشن تر به نظر برسد.

زیبایی بی حد و حصر

از آنجایی که نمی توان مستقیم سیاهچاله را دید، پس حتما سایه ی آن را همراه با هلال و حلقه ی روشن دور آن خواهید دید. برخی از دانشمندان می گویند که ممکن است به دلیل خروج گازها، غبار فضایی و ذرات باردار از زیبایی این تصویر کمی کاسته شود. اما برخی دیگر می گویند که تاثیری ندارد. ستاره شناسان به ترکیب کردن ۱۱ تلسکوپ قدرتمند که در حال حاضر روی زمین وجود دارد، قصد دارند تا برای اولین بار یک تلسکوپ غول پیکر بسازند تا برای اولین بار موفق به دیدن سیاهچاله شوند.

p02qffhqاین تلسکوپ عظیم که تجهیزات مرتبط با آن از قطب جنوب تا شیلی پخش شده «تلسکوپ افق رویداد» نام دارد و داده های حجیم آن توسط ابررایانه ها پردازش خواهد شد. “شِپ دوِلمان” ستاره شناس دانشگاه MIT می گوید: «آن تلسکوپ به ما امکان بزرگنمایی را می دهد که تاکنون در طول تاریخ بی سابقه بوده است. پیدا کردن پاسخ سایه سیاهچاله از زمین مثل این است که یک پرتقال را روی ماه شناسایی کنید.» (منبع: سایت علمی بیگ بانگ)

15 پسندیده

اطلاعاتی درباره کهکشان ما: راه شیری

احتمالا 200 الی 400 میلیارد ستاره دارد :star:
170 میلیارد ستاره کوتوله سرخ دارد
20 میلیارد ستاره شبیه خورشید ما دارد
9.9 میلیارد جرم غیرستاره ای بزرگ دارد
2000 ستاره نوترونی در آن کشف شده است
1 سیاه چاله فوق پر جرم دارد.
100 میلیون سیاهچاله جرم ستاره ای دارد
100 میلیارد سیاره دارد (40٪ آنها سنگی هستند)
883 کهکشان پنهان و کم نور در اطراف کهکشان ما پیدا شده است.
قطر کهکشان ما حدود ۱۰۰ هزار سال نوری است.
کهکشان راه شیری ما نیز بخشی از یک ابر خوشه عظیم از کهکشان هایی است که لقب لانیکیا (Laniakea) به آن داده شده، این خوشه عظیم کهکشانی ۵۲۰ میلیون سال نوری قطر دارد.
این فقط یکی از کهکشان‌های کیهان است، در جهان قابل مشاهده بیش از دو تریلیون کهکشان وجود دارد. آیا هنوزم فکر می کنید تنهاییم؟
داده ها ممکن است، تغییر یابد، زیرا هر روز بیشتر از کیهان یاد می گیریم…

20 پسندیده

سلام جناب @mohsen130 ارجمند :rose::hibiscus::sunflower::blossom::blossom::tulip::cherry_blossom::bouquet:عصربهاریتان سرشار از الطاف الهی :rose::hibiscus::sunflower::sunflower::blossom:تبریک بخاطر تاپیک عالی که زدیندواقعا جالب و بار علمی محشری دارد بینهایت از مطالبتان بهره بردم سپاس :rose::hibiscus::sunflower::blossom::tulip::cherry_blossom::bouquet::rosette:۱پیشنهاد دوستانه اگه انگلیسیش هم قرار میدادیند معرکه می شد :ok_hand::ok_hand::ok_hand::ok_hand::rose::hibiscus::hibiscus::sunflower::sunflower::blossom:ولی باز هم تاپیک عالی شده است ممنون و هزاران بار تشکر :rose::hibiscus::sunflower::sunflower::blossom::tulip::cherry_blossom::bouquet::bouquet::rosette:

12 پسندیده

سلام میترا خانم…ممنونم از لطف شما…چشم حتما انگلیسیشم اگه در دسترسم بود قرار میدم و اینکه خوشحالم که مورد توجه قرار گرفت…سپاس از شما

12 پسندیده

سلام به روی ماهتان :rose::hibiscus::sunflower::sunflower::blossom::tulip::cherry_blossom::bouquet::bouquet:لطف میفرمایند شرمنده اگر جسارتی کردم :pray::pray::pray::pray::pray:ارادت :rose::hibiscus::sunflower::sunflower::blossom::blossom::tulip::cherry_blossom::cherry_blossom::bouquet::rosette::rosette::rose::sunflower:

12 پسندیده

یک سکانس فوق العاده از فیلم میان ستاره ای با جادوی موزیک هانس زیمر :heart_eyes: @a.bayani @fdoosti

14 پسندیده

تمام عمر را در جستجوی خود بودیم، خودی که گم کرده‌ایم… فضا-زمان کابوس ماست، کابوس حقایقی که در خود جای داده و آشکار نمی سازد. هر بار که حقایقی آشکار می شود، کیهان خود را به تحسین وا می دارد!
به دوردست‌ترین نقطه‌ی زمین سفر کردیم، حتی به جایی در اعماق اقیانوس‌ها جایی که فشار خرد کننده‌ای داشت…
اما باز هم کافی نبود، بشر ماجراجوتر از این حرفهاست، کاوش ما تمامی ندارد، افق‌هایمان هم انتها ندارد، ما حقیقتی هستیم در بطن کیهان، حقیقتی که گم شده، حقیقتی از خود کیهان که به جستجوی خود می گردد. خودی در فرای مرگ و زندگی.

منبع: سایت بیگ بانگ

17 پسندیده

عالی بود :ok_hand::ok_hand:
من چند بار دیدمش

10 پسندیده

آره چون میدونستم دیدین و قبلا تعریف کردین ،شما رو هم تگ کردم اینجا…

10 پسندیده

خیلی این فیلم محشره :fireworks::milky_way::fireworks:

من یکی از آرزوهام اینه که کاش میتونستم موجودات فضایی رو ببینم
و عمیقا باور دارم که ما تنها موجودات هستی نیستیم.

12 پسندیده