آشنایی با آداب و رسوم آمریکا (دانستنی های مفید) 🇺🇸

آشنایی با آداب و رسوم مردم آمریکا

آداب و رسوم و فرهنگ هر منطقه ای جزو جدایی ناپدیر آن به شمار می آید و ریشه در رسم و رسومات گذشتگان آن مرز و بوم دارد. شاید آشنا شدن با فرهنگ و رسوم هر کشور برای بسیاری از افراد جالب به نظر برسد از این رو در این مقاله قصد داریم از فرهنگ مردم آمریکا برایتان بگوییم. مردم آمریکا تعداد زیادی آداب و رسوم دارند که ممکن است در برخی کشورهای دیگر اهانت‌آمیز محسوب شوند، اما آمریکایی‌ها این امور را رایج می دانند و آن را انجام می‌دهند. زیرا آداب و رسومشان این گونه شکل گرفته است و هیچ ایرادی هم ندارد. حتی، اگر شما به عنوان توریست آمریکا بخرید و به این ایالت سفر کنید، آمریکایی‌ها همچون شهروند و هموطنشان با شما رفتار کرده و آداب و رسومشان را مقابل شما هم اجرا خواهند کرد. اگر می‌خواهید با آداب و رسوم مردم آمریکا و رفتار جالب آمریکایی‌ها آشنا شوید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.
مسئله انعام دادن در آمریکا همچنان جریان دارد و انعام کم یا زیاد میزان محبوبیت شما را سر میز رستوران یا کافه تعیین می‌کند. در برخی کشورهای دیگر همچون ژاپن و کره جنوبی انعام یک توهین محسوب می‌شود. زیرا در این صورت خدمتکاران فکر می‌کنند شما با انعام دادن از آن‌ها می‌خواهید تا کارشان را به خوبی انجام دهند و نسبت به کاری که انجام می‌دهند، افتخار کنند. آن‌ها بر این باور هستند که وظیفه‌شان را انجام می‌دهند و به انگیزه‌های مازادی همچون انعام هیچ احتیاجی ندارند.

انگشت شست نشان دادن
در بسیاری از کشورها به خصوص در خاورمیانه، آمریکای لاتین، آفریقای غربی، روسیه و یونان انگشت شست نشان دادن به مساوای نشان دادن انگشت میانی بوده و بسیار توهین آمیز و ناسزا است.
**نوشته‌ی ضخیم **
با دهان باز خندیدن

در ژاپن خندیدن اگر به گونه‌ای باشد که سی و دو دندان بیرون بماند، “خنده اسب مانند” و البته بی ادبی تلقی می‌شود. اما در آمریکا خندیدن با دهان باز اشکالی ندارد و در عوض با دهان باز غذا خوردن غیرمحترمانه و بی ادبی به حساب می‌آید.

ایالات متحده آمریکا (USA) را آمریکا خواندن

در آمریکای جنوبی اگر کسی به جای این‌که بگوید من اهل”ایالات متحده آمریکا” هستم، بگوید من اهل “آمریکا” هستم، به لحاظ سیاسی جمله نادرستی بیان کرده است. زیرا از نظر آن‌ها تنها “ایالات متحده” (US) می‌تواند آمریکا نامیده شود و بدین گونه آمریکای جنوبی از این عنوان بی‌ نصیب مانده و بی ارزش محسوب می‌گردد.

دیر کردن
آمریکایی‌ها زمانی‌که سر قرار می‌روند، اگر به اندازه چند دقیقه دیرتر سر قرار برسند هیچ مشکلی ندارد و رفتار استانداردی محسوب می‌شود. حتی به این دیر کردن‌ها “دیر کردن باکلاس” می‌گویند. اما در برخی کشورهای دیگر همچون آلمان، دیر رسیدن سر قرار و منتظر گذاشتن کسی بی ادبی و بی احترامی تلقی می‌شود. زیرا آن‌ها باور دارند فردی که دیر می‌کند برای وقت خود بیشتر از وقت دیگران ارزش قائل است.

گذاشتن یکی از دست‌ها داخل جیب
آمریکایی‌ها ممکن است درحالی‌که یکی از دست‌هایشان را داخل جیبشان گذاشته‌اند، با فرد مقابلشان حرف بزنند و این کار هیچ اشکالی ندارد. اما در کشورهای دیگر همچون ترکیه و کشورهای آسیایی چون کره جنوبی، این کار بسیار گستاخ و بی ادبانه محسوب می‌شود.

استفاده کردن از دست چپ برای هرکاری
در تمامی فرهنگ‌ها استفاده از دستمال توالت و استفاده از دست چپ برای برداشتن آن رایج نیست. در بسیاری از کشورهای آفریقا، هند، سریلانکا و خاورمیانه دریافت کردن کادو، غذا خوردن و یا هرکار مهم و باارزشی که با دست چپ انجام شود، به مساوای سیلی وحشتناکی به صورت یک فرد است.

بلافاصله باز کردن کادو

در اکثر کشورهای آسیایی به ویژه هند و چین، اگر کسی کادویی دریافت کند و بلافاصله مقابل فردی که کادو را از او دریافت کرده، کاغذ کادو را پاره و کادو را باز کند، رفتار قبیح و طمعکارانه تلقی می‌شود. اما در آمریکا چنین چیزی وجود ندارد.

تغییر دادن وعده غذایی
در فرهنگ غذایی کشورهایی همچون فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و ژاپن درخواست سس کچاپ، سس تند، سس سویا و یا نمک و فلفل برای تغییر دادن طعم غذای سرو شده، ممکن است بی ادبی و بی احترامی تلقی شود. در این کشورها قبل از این‌که درخواست خود را مطرح کنید، نگاهی به روی میز بیندازید. اگر چیزی که می‌خواهید درخواست کنید روی میز وجود ندارد، از درخواست خود امتناع کنید. زیرا این کار یعنی شما از دست پخت سرآشپز خوشتان نیامده و قصد دارید با سس و نمک طعمش را تغییر دهید.

نشان دادن کف پا
در بسیاری از کشورهای مسلمان، عربی، هند و بودایی نشان دادن کف پا نشان از بی احترامی است. زیرا در این کشورها کف پا پایین‌ترین بخش بدن محسوب شده و از آن جایی که با زمین تماس دارد، کثیف تلقی می‌شود. در نتیجه نشان دادن آن چندان خوشایند نیست.

نمایان بودن پوست مردان
در کره جنوبی در مواقع نادر مردی را بدون پیراهن مشاهده خواهید کرد. آن‌ها حتی در ساحل نیز پیراهن می‌پوشند. اما در آمریکا چنین مسئله‌ای اصلا مطرح نیست.

غذا خوردن در جایی که غذا سرو نمی‌‌شود
در کشورهای رواندا و ژاپن خوردن هر چیزی در مکانی که رستوران، کافه و هتل نباشد قطعا ممنوع است و رفتار بی ادبانه‌ای محسوب می‌شود. برای مثال شما در این کشورها نمی‌توانید در اتوبوس موز بخورید یا در خیابان بستنی میل کنید.

استفاده از جمله ” از خودتان پذیرایی کنید”
زمانی‌که شما میزبان مهمانان مهم هستید و در منزلتان را به رویشان باز می‌کنید، به مهمانانتان می‌گویید که کاملا راحت باشند و از خودشان پذیرایی کنند. اما در فرهنگ‌های آسیایی استفاده از این عبارات چندان قابل قبول نیست و مهمان انتظار دارد تا مورد پذیرایی میزبان قرار گیرد.

تماس داشتن
آمریکایی‌ها معمولا مردمان صمیمی و خون گرمی هستند و بنابراین خیلی راحت با فرد مقابل ارتباط برقرار می‌کنند. اما بغل کردن، تماس داشتن با فردی حتی به روی بازو یا دست در کشورهایی همچون چین، تایلند، کره و خاورمیانه توهین آمیز تلقی می‌شود. حتی اندازه فاصله‌ای که یک فرد با دیگری باید رعایت کند، در کشورهای مختلف جهان متفاوت است.

پرسیدن برخی سوالات معمول
در آمریکا مردم معمولا از سوالاتی همچون “چه خبر؟” و “چه کارها میکنی؟” برای احوال پرسی یا آغاز مکالمه استفاده می‌کنند و هیچ منظور منفی و بدی از پرسیدن این سوالات ندارند. اما دربرخی کشورها به خصوص کشورهای سوسیالیستی چون هلند، مردم با پرسیدن این سوالات احساس می‌کنند طرف مقابل قصد آگاهی از درجه اجتماعی فرد دارد و می‌خواهد او را طبقه بندی کند. به همین دلیل پرسیدن چنین سوالاتی توهین آمیز تلقی می‌شود. به اندازه‌ای که انگار از کسی که اولین بار ملاقاتش کرده‌اید، بپرسید “درآمدت چقدر است؟”.

قبول نکردن غذا
گاه آمریکایی‌ها برای آن‌که به میزبان مهمانی یا خانه دردسر و زحمت ندهند، در مقابل پیشنهاد غذا یا نوشیدنی آن را قبول نمی‌کنند. اما در اکثر کشورهای عربی همچون لبنان این کار بی احترامی به میزبان تلقی می‌شود. به خصوص اگر میزبان پیشنهاد غذا بدهد و مهمان نپذیرد.

رد نکردن کادو

معرفی آداب و رسوم مردم آمریکا
آداب و رسوم مردم آمریکا
آمریکایی‌ها معمولا در پذیرش کادوها، دعوت‌ها و خواهش‌ها سریع عمل می‌کنند و آن را می‌پذیرند. درحالی‌که در بسیاری از فرهنگ‌ها ازجمله ژاپن، از شما انتظار می‌رود تا قبل از پذیرفتن کادو چندین بار از قبول کردن آن خودداری کنید و سپس آن را دریافت کنید. حتی در چین شما بایستی قبل از دریافت کادو از کسی 3 بار از دریافت آن امتناع کنید و سپس آن را قبول کنید. می‌شود گفت همان مسئله “تعارف کردن” در بسیاری از فرهنگ‌های آسیایی است.

خوردن تمام غذای موجود در بشقاب
برای مردم آمریکا خوردن تمام غذای موجود در بشقاب به منزله سیر شدن مهمان و رضایت او از غذای سرو شده است. اما در کشورهای دیگری چون چین، فیلیپین، تایلند و روسیه خوردن تمام غذای بشقاب به این معنی است که شما همچنان گرسنه هستید و میزبان نتوانسته است برای شما به اندازه کافی غذا تهیه کند.

تنفس از بینی
در کشورهایی مثل چین، فرانسه، ژاپن و عربستان سعودی عمل تنفس یا عمل بازدم از طریق بینی نه تنها کاری ناشایست است، بلکه رفتار تنفرآوری محسوب می‌شود.
کشورهای انگلیسی زبان که انگلیسی زبان مادری شونه
نام کشور درصد کل افراد انگلیسی زبان
ایرلند جنوبی 98.37
بریتانیا 97.74
نیوزیلند 97.82
ایالات متحده امریکا 95.81
استرالیا 97
کانادا. 85.63

2 پسندیده