مشورت دربارهٔ اسپیکینگ

سلام.
دوستان من وقت جدایی برای یادگیری زبان نذاشتم. کلاس زبان هم نرفتم. تا الان هم پارتنر نداشتم. هرچی بلدم به صورت غیرمستقیم یاد گرفتم. مثلاً هیچ‌وقت سراغ کتاب‌های سطح‌بندی شد داستان و این‌ها برای تقویت ریدینگ نرفتم. از چند سال پیش ناچار شدم برای یادگیری برنامه‌نویسی، کتاب‌های زبان اصلی رشته‌م رو بخونم و همین موضوع باعث شد ریدینگ و درک مطلب و دایرهٔ لغتم به سطح مطلوبی برسه. برای رایتینگ مجبور شدم تو فروم‌های انگلیسی‌زبان، سوال بپرسم یا حتی جواب بدم. این باعث شده تا حدی رایتینگم خوب بشه. یعنی اگر وقت داشته باشم می‌تونم با گرامر نسبتاً صحیح، یک مقالهٔ ساده بنویسم. البته چون با کتاب و خوندن بیشتر ارتباط برقرار می‌کنم کمتر فیلم و سریال نگاه کردم. گهگاهی هم هم که ویدیو نگاه می‌کنم با زیرنویس می‌بینم و محتواش برام مهمه. یعنی با نیت زبان نگاه نکردم. با این حال نمی‌دونم لسنینگم چطور تقویت شده! اگر طرف خیلی سریع حرف نزنه متوجه میشم چی میگه. با اینکه هیچ منبع مشخصی برای تقویت این مهارت استفاده نکردم.

حالا می‌رسیم به مشکل اصلی:
ببینید من اگر وقت داشته باشم می‌تونم متن انگلیسی بنویسم ولی وقتی می‌خوام همون چیز رو موقع صحبت کردن بگم چون وقت کمه و نباید زیاد تاخیر داشته باشم گفتگو دچار مشکل میشه. خیلی لفت می‌دم تا یک جمله رو بگم و مهم‌تر از اون تا چند جمله رو به هم وصل کنم زمان زیادی طول می‌کشه. هی ساختارهای گرامری میاد تو ذهنم. میگم اینجا باید فعل کمکی بذارم یا اونجا. این زمانش باید ماضی نقلی باشه یا گذشته. بعضی وقتها دو سه جمله جلوتر اشکال جملهٔ اولی به ذهنم میرسه و دوست دارم برگردم و اصلاحش کنم ولی خب دیر شده. کلا توی مکالمه لنگ می‌زنم و اصلاً نمی‌تونم اون چیزهایی که تو ذهنم هست رو به به خوبی بیان کنم. با پارتنر هم وقتی تمرین می‌کنم و نمیتونم منظورم رو درست بیان کنم انگار یه شخصیت دیگه از خودم نشون دادم. مثلاً اگر همون سوال رو به فارسی جواب بدم خیلی عمیق و دقیق‌تر توضیح میدم ولی به انگلیسی که میگم انگار یه جواب پیش و پا افتاده و نادقیق و سطحی بیان میکنم. این باعث میشه شخصیت و سطح اطالاعات من در حالت انگلیسی و فارسی خیلی با هم تفاوت داشته باشه و کمی انگیزه‌م رو برای گفتگو با پارتنر کم می‌کنه.

مشکل بعدی اینه که وقتی با پارتنر حرف می‌زنم و هر دو در یک سطح هستیم. از کجا بفهمیم که غلط غلوط حرف نمی‌زنیم. این اشتباه حرف زدنه به مرور باعث شکل‌گیری عادات غلط میشه و بعداً ممکنه دردسرساز بشه. بعضی حرفشونم اینه که شما اشتباه حرف بزنی ولی حرف بزنی بهتر از اونه که اصلاً حرف نزنی و منتظر برقراری یک شرایط ایده‌آل باشی. بعضی ها هم میگن اشکالات به مرور برطرف میشه. سوال اینه که چطور؟ چی باعث میشه اون اشکالات به مرور برطرف بشه؟

یک بنده خدایی هم توصیه کرد که هر روز از خودت نیم ساعت فیلم بگیر و درباره یک موضوع حرف بزن. اینجا هم همون سوال قبلی رو دارم. از کجا بفهمم که اشتباه حرف نمیزنم.

بعضی ها هم میگن حتی نیتیوها هم گاهی اشتباه گرامری دارن تو صحبت‌ها. مثلاً به جای is از are استفاده میکنن یا بالعکس. جای کلمات رو اشتباه میگن گاهی. اکی قبول دارم ولی اون نیتیوه و اشتباه میکنه. وقت داشته باشه و با حوصله صحبت کنه اشتباهاتش به شدت کم میشه. از طرفی ذهن ما ذهن یک نوزاد نیست که بدون هیچ منطقی فقط بشنوه و تکرار کنه تا یاد بگیره. بالاخره ذهن ما منطقی هست و دائم داره آنالیز میکنه. پس خواه ناخواه درگیر گرامر هستیم.

من یک مشکل بزرگی هم که دارم اینه که باید از چیزی که می‌خونم لذت ببرم. به همین دلیل دوست ندارم سریال فرندز و کارتون‌های انگلیسی و کتاب قصه کودک و چیزهای این مدلی استفاده کنم. دوست دارم به همین منوال که ریدینگم بدون حتی خوندن یک کتاب ۵۰۴ و کتاب قصه و منابع مخصوص ریدینگ تقویت شد، مهارت‌های دیگه هم در کانتکست نرم‌افزار و برنامه‌نویسی تقویت بشه.

در کل من مشکلی با خواندن و نوشتن و حتی شنیدن ندارم. فقط نمی‌دونم چطور باید صحبت کنم. پیشنهادتون چیه؟ مشغله هم زیاد دارم. کلاس نمی‌تونم برم. استاد هم نمی‌تونم بگیرم چون زمان‌بندی مشخصی ندارم. ولی روزی به صورت متغیر یک الی دو ساعت میتونم زمان بذارم.

تجربیات دوستانی که شرایطی مثل من داشتند و الان پیشرفت خوبی کردند خیلی می‌تونه راهگشا باشه.
پیشپایش ممنون از راهنمایی شما.

1 پسندیده

سلام دوست خوبم.
بنظرم بهتره نگران این موضوع نباشین که پیش چشم وفکردیگران چطوری بنظرمیرسین،وقتی دارین تمرین اسپیکینگ ومکالمه می کنین
کاملاطبیعیه که حرف زدن به زبان مادری خیلی راحتترازیه زبان دومه.
شماباصحبت بیشتروبیشترمیتونین به حدمتناسب ایده آل خودتون تو اسپیکینگ برسین به شرطی که کمی ازوسواس پرفکت بودنتون کم کنین.

این مشکل نیست که شمادوست دارین ازمنبع مورعلاقه اتون لذت ببرین،این تفاوت سلیقه اتونه،اصلابدکه نیست خیلیم عالیه.خب هرمنبعی دوست دارین انتخاب کنین.

خیلی خوبه که خوندن،شنیدن ونوشتن جزوموارد موردعلاقه اتونه،خودهمین یعنی اینکه درحال پیشرفت هستین.
تجربه ام میگه اکثرزبان آموزا منجمله خودم،معمولا نوشتارمون چندگام از صحبت کردنمون بهتره.والبته طبیعیم هست.
بهتون پیشنهادمیکنم هرچه زودترشروع کنین به صحبت کردن باافرادیکه باهاشون راحتترهستین وعلاقه مندیهای مشترک بیشتری ازنظرفکری و…دارین.
میتونین این افرادروهم توتالارازطریق تاپیکهای پارتنرپیداکنین
هم بانصب اپهای دیگه ای که افرادازکشورهای مختلف دنیادراونهاباهم مکالمه میکنن و تعداشون هم کم نیست.
اینکه تایمتون متغيره بهتره اپلیکیشنی رونصب کنین که هروقت خواستین ودوست داشتین بتونین چندنفروپیداکنین واسه مکالمه.
پیشنهادم lingbe هست.نمیدونم چقدراطلاعات دارین ازاپهای مناسب اسپیکینگ
دوستان دیگه ام راهنماییتون میکنن.
موفق باشین.

3 پسندیده

خیلی ممنون از شما و بقیهٔ دوستان که پاسخ می‌دید.
در مورد اپلیکیشن‌های language exchange چند تا مشکل و نگرانی دارم:

۱. طرف اونقدری صبور نیست که تأخیر در گفتگو رو تحمل کنه. شاید گاهی چند بار یک جمله رو تکرار کنه بازم متوجه نشم ازش بخوام که بنویسه. و این ممکنه حوصلهٔ طرف رو سر ببره و به بهانه‌ای گفتگو رو قطع کنه.

۲. معمولاً وقتی اشتباهی می‌کنم اصلاح نمی‌کنه. من حتی عمداً هم اشتباه کردم ولی اشاره‌ای نکرده. یعنی پیدا کردن فردی که فقط مصرف‌کننده نباشه کار سختیه.

۳. پیدا کردن فردی که دنبال یادگیری زبان فارسی باشه خیلی سخته. اکثرا دنبال زبان فرانسه و آلمانی و … هستن.

۴. لهجه‌ها خیلی مختلفه. مثلاً طرف مشخصات فیک زده و فهمیدم که اصلیتش بنگلادشی یا هندیه و اون‌ها هم لهجه‌شون خیلی فرق می‌کنه. ممکنه شنیدار و گفتارم چند لحنه بشه. از طرفی بعضی از این افراد خیلی مصمم هستند به یادگیری فقط لهجه‌شون خیلی متفاوته. نمی‌دونم گفتگو با همچین اشخاصی رو باید ادامه بدم یا دنبال یک نفر امریکن باشم. این موضوع لهجه خصوصا در پلتفرم‌هایی که به صورت رندم به یک شخص دیگه وصل میکنن مثل Hallo بیشتر به چشم می‌خوره.

۵. و اینکه توی اکثر این پلتفرم‌ها شخصی که داره فارسی یاد می‌گیره ناخودآگاه فکر میکنه که باید سطحی از زبان انگلیسی بلد باشم که بتونم به سوالاتش در موضوع زبان فارسی پاسخ بدم. اکثرا هم ترجیح میدن با شخصی تعامل کنن که انگلیسی‌ش متوسط به بالا هست. و یکی دو جلسه که تشخیص بده طرف مبتدیه میره با یک نفر سطح بالاتر که زیاد وقتش تلف نشه. یعنی اونقدری که اون به خودش حق میده تو فارسی مبتدی باشه، به من حق نمیده که تو انگلیسی مبتدی باشم!

۶. یک نکته دیگه هم هست اینه که طرف مقابل فکر میکنه همین که بتونم منظورم رو برسونم کافیه ولی خب این چیزی نیست که من میخوام. بله یک توریستی بیاد ایران بگه «کجا هتل رفتن» می‌دونم که دنبال یک هتله ولی خب انتظار ما از یادگیری زبان این نیست. خیلی از نیتیوها ناخودآگاه همینکه منظور ما رو میفهمن ترجیح میدن که وارد بحث گرامر نشن چون واقعاً خودشون هم نمیدونن ساختارهای گرامری رو چطور استفاده میکنن.

1 پسندیده

سلام وقتتون بخیر
جواب هر سوالتون رو در ادامه میدم و در انتها یه راهنمایی میکنم.

شما در این چندسال زبان انگلیسی رو با چشم یادگرفتید و منابع کتاب تخصصی رو خوندید و در فروم های نیتیو زبان مشارکت داشتید و به همین دلیل نوشتار و گرامرتون تقویت شده و به ساختارهای جملات منابع تخصصی رشته خودتون توجه بیشتری داشتید و خروجی مثل نوشتاری رو بدست آوردید.
اما برای مکالمه کردن اول باید شنیداریتون رو تقویت کنید که خب نیاز به فایل صوتی دارید که بیشتر گوش بدید و ذهنتون آماده باشه بعد از اینکه یه جمله انگلیسی رو شنیدید بدون فکر کردن و سریع جواب بدید و برای مکالمه نیازی به گرامر ندارید گرامر فقط برای رایتینگ کاربرد داره.
مکالمه باید از طریق گوش یادبگیرید.

ذهن شما کاملا به فارسی فکر میکنه و بعد به انگلیسی برمیگردونه و همین باعث میشه نتونید سلیس و روان صحبت کنید که در بالا هم اشاره کردن باید خوب بشنوید و بعد خوب صحبت کنید. راهکار این مشکل شنیدین زیاد به فایل های صوتی هستش که ذهن شما آماده دریافت اطلاعات انگلیسی باشه و در حین صحبت کردن نیازی نباشه فکر کنید و بعد حرف بزنید وقتی ذهن شما آماده باشه ناخودگاه جمله رو به زبون میاره.

پارتنر همسطح خودتون رو انتخاب نکنید حداقل یکی دو لول از سطح شما بالاتر باشه که بتونه بهتون فیدبک بده.
اگر همسطح خودتونه از یه منبع معتبر که مکالمه دو نفری هست رو انتخاب کنین و تمرین کنین.

این درصورتی خوبه که زیر نظر مربی یا پارتنر سطح بالا حرف بزنین و فیدبک مفیدی هم بگیرید.

این مورد برای افرادی که سطح متوسط به بالا و پیشرفته ست رو توصیه میکنن اگر فردی مبتدی باشه چجوری میخواد مثلا یه عکس طبیعت رو توصیف کنه؟ مسلما اول نیاز داره دایره لغاتش رو بالاتر ببره و ساختارهای جملات انگلیسی آشنا باشه و فایل های صوتی رو فعالانه گوش بده و بعد بتونه از چیزهایی که آموخته استفاده کنه برای حرف زدن.

درسته ذهن ما مثل بچه ها نیست ولی همین بچه ها از چیزی که میشنون الگو میگیرین و خودشون هم عینا تکرار میکنن و وقتی وارد مدرسه میشن برای نوشتن یادمیگیرن و بعد گرامر و قواعد بهش آموزش میدن ولی برای حرف زدن نیازی به گرامر خوندن و کتاب نیست ما هم نیاز داریم یه فایل صوتی گوش بدیم و یه جمله رو الگو بگیریم و همونو استفاده کنیم حالا چجوری؟ الان مثال میزنم
چون الان در حال انیمیشن دیدنم و الان یه دیالوگ اتفاقی دیدم رو براتون میگم:

can you tell me where I am?

من اینو شنیدم خب؟ همینو الگو میگیرم و یه کمی تغییر میدم از دیکشنری هم میشه کمک گرفت.

can you tell me where the bank is?

میدونم مثال ساده ای زدم چون دیالوگ اتفاقی رو شنیدم که بتونم منظورم برسونم و چندتا مثال اینجوری میسازید و تمرین میکنید تا الگو ها و کاربرد ها در ذهن شما نقش ببنده و نیازی نباشه که دنبال گرامر و جمله سازی باشید و هر جمله رو برای خودتون الگو بگیرید و در مکالمه استفاده کنید.

این مشکل نیست و درستش همینه منبعی رو انتخاب کنید که مورد علاقه اتون باشه و من بشخصه از فرندز خوشم نمیاد و یه قسمت رو دیدم و دیگه ادامه ندادم چیزی رو انتخاب میکنم که خوشم بیاد شما هم همینکارو بکنید

باید از یجایی استارت بزنید ولی بنظرم با یه پارتنر سطح بالا یا مربی بگیرید و قرار بذارید که روزی یکساعت با همدیگه حرف بزنید و فیدبک بگیرید و اگر نیاز به فیدبک دارید باید هزینه کنید کسی رایگان به شما کمک نمیکنه.

4 پسندیده

سپاس از وقتی که برای نوشتن این متن طولانی گذاشتید. من چند بار اومدم چک کردم دیدم بیشتر از یک ساعته که در حال نوشتن پاسخ هستید. این خیلی ارزشمنده.

یعنی منظورتون اینه که برای مکالمه، حتی اگر اشتباه حرف بزنیم و منظورمون رو طرف بفهمه کافیه؟ اگر غیر از این باشه گرامر لازمه دیگه. اینو درست متوجه نشدم.

پیشنهاد شما برای تقویت شنیدار من چیه؟
آیا دیدن فیلم‌ها و مستندهای موردعلاقه به روشی که زبان‌شناس گفته خوبه؟ یا پیشنهاد بهتری دارید؟ (متناسب با شناخت نسبی‌تون از من)

نکته اینه که چقدر «زیاد»؟
احتمالاً برای اینکه انگلیسی فکر کنیم نیازمند این هستیم که زندگیمون غرق در انگلیسی بشه و این مستلزم شرایط خاصی هست. برای منی که ۷ ساعت محل کارم با همکاران فارسی صحبت میکنم. کار ترجمه و نویسندگی و درگیری با زبان فارسی دارم همچین شرایطی مقدور نیست. اگر واقعاً فقط با این روش می‌شه زبان یاد گرفت فکر نمی‌کنم بتونم پیشرفتی به اون صورت بکنم. چون من نهایتاً می‌تونم روزی یکی دو ساعت برای زبان بذارم و در مابقی روز با فارسی درگیرم. راه‌حلی دارید برای این شرایط بغرنج؟

خب همه دنبال همچین پارتنری هستن ولی به قول شما کسی رایگان این کار رو انجام نمیده. به خاطر همینم هست که کلاً ایدهٔ یادگیری با کمک فقط پارتنر شکست‌خورده است. مگر اینکه پارتنری پیدا بشه که در ازای بازخورد دادن به ما، منفعت دیگه‌ای ببره. مثلاً مهارت دیگه‌ای بهش یاد بدیم یا تو کار دیگه‌ای بهش کمک کنیم یا هر چی. که معمولاً هم این کار صرفاً یک شانس هست. حالا از این هم بگذریم که با فرض اینکه پارتنر سطح بالاتر پیدا کردیم طرف باید دلسوز باشه و فیدبک بده. چون وقتی با نیت فیدبک دادن گوش میدی کار یه مقدار خسته‌کننده می‌شه. به نظر خودم تمرین با پارتنر فقط به درد سطوح advanced میخوره که دیگه راحت میتونن صحبت کنن و فقط دنبال یکی هستن که به واسطه اون مجبور بشن انگلیسی صحبت کنن.

البته یک نکته از طرف من به پارتنرهای سطح بالاتر:
من مخالف این موضوع هستم که شما از پارتنر سطح پایین‌تر چیزی یاد نمی‌گیرید. مسیری که شما برای یادگیری زبان طی کردید و منابعی که مطالعه کردید با مسیر پارتنر شما فرق می‌کنه. ممکنه من یک‌سری گرامرها و اصول تلفظ با تمرین و تکرار زیاد جا افتاده باشه که برای شما اینطور نباشه و همینطور بالاعکس. بنابراین اینطور نیست که فقط یک طرف استفاده می‌کنه. با همدیگه نقاط ضعف همدیگه رو پوشش می‌دید. و نکتهٔ بعدی اینکه شما با رفع اشکالات پارتنر سطح پایین‌تر، به خودتون هم کمک می‌کنید. طبق هرم یادگیری ادگار دیل، ۹۰ درصد یادگیری از طریق یاد دادن به دیگران حاصل می‌شه.

image

در کل، پیشنهاد شما برای تقویت اسپیکینگ اونطور که فهمیدم «تقویت شنیدار» هست.
خیلی جالبه. حتماً امتحانش می‌کنم.

1 پسندیده

خب شمام کلیدنکنین روجملات وکلمات خاص.
یادبگیرین گذرکنین وصبورباشین بمرورهرچیزیوباتمرین بیشتریادمیگیرین.طبیعیه که قطع کنه.
سپیده جان گفتن دیگه فقط یه معلم یامربی حوصله داره چون پولشومیگیره…بقیه نه زیاد…

توقسمت بالاجوابشوگفتم…اگه شماکمی صبورباشین زیادم سخت نیست…همه چیزوکه نمیشه یباره یادگرفت…گاهیم باخودتون مکالمه کنین بدنیست…

من تقريبا پارتنرهایی ازاکثرکشورای دنیاداشتم که میخواستن فارسی یادبگیرن…ازامریکاوانگلستان والمان واسترالیابگیرتااندونزی وعراق ومالزی واندوبنگلادش و…

بالاخره تعدادیم هستن که هیچ یک ازین مشکلاتونداشته باشن وسطح زبانشونم بالاباشه…کلی هموطن داریم عالی صحبت میکنن…توتالارم هستن…

سخت میگیرین…حتمانبایددنبال اونایی باشین که میخوان فارسی یادبگیرن…اینهمه زبان آموزهستن ازسراسردنیا

همه ی اینهاباصحبت بیشترحل میشه
عذرمیخوام رک گوییمو ببخشین.
جسارتابنظرم شماتوقعتون خیلی بالاست هم ازخودتون
هم ازپارتنر.امابهتره صبورباشین
ببخشین زیادی حرف زدم…قصدم فقط انتقال تجربه بود…امیدوارم بکارتون بیاد

3 پسندیده

برنامه tandem رو نصب کنید افراد نیتیو زیادی اونجا هستن که میخوان فارسی یاد بگیرن شما اگه با اونا هم صحبت بشی خیلی میتونی پیشرفت کنی.کلا این برنامه برای یادگیری و یاد دهی زبانه نه فقط انگلیسی بلکه هر زبانی.

2 پسندیده

نه اتفاقاً رک بودن تو این بحث‌ها عالیه. وقت دنیا رو کمتر می‌گیره. :grin:

بله دقیقاً. :blush:
تقریباً دیگه مطمئن شدم همهٔ دنیا فهمیدن من شدیداً کمال‌گرام. :man_facepalming:
سر همین داستان، چقدر پارتنر از دست دادم. از بس به خودم و پارتنر سخت گرفتم.
ولی خب باید باهاش مقابله کنم. حتماً به توصیه‌هایی که فرمودید عمل می‌کنم.
فروم زنده یعنی این. بازخورد سریع و جامع و دقیق.
دمتون گرم.

1 پسندیده

من این برنامه رو قبلاً یکبار نصب کردم. فکر می‌کنم روال احراز هویتش برای ثبت‌نام یه مقدار سختگیرانه است. حتماً باید با تصویر واقعی احراز هویت بشی. حتی فکر کنم باید ویدیو هم بگیری از خودت بفرستی. همینطوره؟

خب خداروشکر.
میدونین چقدرمنتظرکامنتتون بودم
باخودم گفتم صبایکمی تندنرفتی؟
خوشبختانه شمااینقدرفهمیده وآگاه هستین که منظورمو بخوبی درک کنین.:slightly_smiling_face::slightly_smiling_face:

تشخیص کمال گراییتون زیادم سخت نبود،چون متأسفانه خودمم قبلنایجورایی درگیرش بودم…
اماخوشبختانه گذاشتمش کنار:blush:
بهمین دلیلم ترجیح دادم باهاتون رک باشم.
خوشحالم که شناخت خوبی ازخودتون دارین،همین کلی امتیازداره براتون که پیشرفت بالایی روبزودی شاهدش باشین.
خواهش میکنم
موفق وشادباشین:blush::slightly_smiling_face:

3 پسندیده

خواهش میکنم چون متن شما رو چندین بار میخوندم و متناسب به جمله اتون جواب میدادم :grin:

نه گرامر واقعا لازم نیست نه در حد پیشرفته در حد پایه مثل فعل و فاعل رو بدونید کفایت میکنه.
بله کافیه منظورتون رو برسونید طرف هم به شما جمله درست رو میگه.
گفتم که از یه جمله ای که در فیلم یا فایلی که گوش دادید رو بعنوان یه الگو برش دارید و استفاده کنید که مثال همون دیالوگ انیمیشن که زدم.

سطح زبانتون رو بگید تا منبع مناسب سطح خودتون رو معرفی کنم

در حدی که با فایل صوتی همخوانی کنید بدون دیدن متن
یه فایل رو حداقل 10 بار گوش بدید مسلط نشدید مجدد گوش بدید
بله متوجه هستم ما در محیط فارسی زبان هستیم و زبان هم فراره
همین روزی یکی دو ساعت هم خیلی عالیه که روی زبان کار کنید.

این مورد برای من پیش نیومده متاسفانه همیشه من به اطرافیان یاد دادم و چیزی ازشون یادنگرفتم بلکه سطح منم افت کرد. شاید شرایط ها فرق میکنه. :sweat_smile:
در همین تالار تاپیک پارتنر داریم که میتونید درخواست پارتنر بدید

بله مکالمه از شنیدن میاد امتحانش کنید.

مقاله زیر هم خوبه که مطالعه ای داشته باشید

1 پسندیده

والله یک استاد زبان (که زیاد شناختی ازش نداشتم) تو اسکایپ ۲۰ دقیقه‌ای باهام انگلیسی حرف زد و تهش گفت شما Upper-Intermediate هستی. اپلیکیشن زبان‌شناس هم اگر اشتباه نکنم B1 یا B2 تشخیص داد. الان بعد از ورود به برنامه جایی سطحم رو پیدا نمی‌کنم. شما همون B1 یا متوسط در نظر بگیرید.

خب بستگی داره چطور این کار رو انجام بدید. استراتژی می‌خواد. مثلاً اگر طرف مقابل سوالی از شما پرسید، پشت گوش نندازید. درباره‌ش تحقیق کنید و بهش منتقل کنید. با همین کار، کلی چیزی یاد می‌گیرید. حتی اگر این کار هم نکنید، سوالات تکراری و پاسخ‌های تکراری باعث تثبیت دانسته‌هاتون می‌شه. موضوع تاپیک نیست وگرنه حرف زیاده.

1 پسندیده

بله

چه اشکال داره سختگیرانه باشه تمام مراحل ثبت نامش رو تکمیل کنین برنامه خوبیه.باهاش پیشرفت میکنی.

1 پسندیده

نشنیدم ویدئو گرفتنو،جدیدااینطورشده؟
دوسال پیش نصب وثبت نام کردم باعکس خودم وکمیم طول کشیدقبول کنن،اما یه دوستی چندروزبعدش گفت یه عکس کارتونی گذاشته بجای عکس خودش وقبولم کردن.
من راستش چندتا نظراتوخوندم ومنصرف شدم وپاکش کردم.
چون همزمان شده بودباآشناییم با اپلیکیشن lingbe ودیگه ترجیح دادم فقط باهمون پیش برم.
الان بعددوسال اصلاپشیمون نیستم

2 پسندیده

انگلیسی قدرت رو بخونید و طبق ای جی هوگ پیش برید :ok_hand:

به نکته ی خیلی خوبی اشاره کردید مرسی :ok_hand:

2 پسندیده

من lingbe رو یکبار نصب کردم. فکر کنم برای هر ارتباط سکه و از این جور داستان‌ها می‌خواد. همینطوره؟

1 پسندیده

قبلناسکه میخواستن که البته راههای زیادی واسه بدست آوردنش بود
الان دیگه روزی ۱۰تاانرژی میدن
میشه باهاش ده تامکالمه صوتی داشته باشیم/یاده تاپست بزاریم/یاتوده تاروم بریم/خودمون روم بزنیم یاهم تلفیقی ازهمه ی اینهاباهم

1 پسندیده