گسترده خوانی یا مطالعه متمرکز؟

سلام خدمت دوستان زبانشناس
دوسال است که جدی زبان کار می کنم سطح من بین B1 تا B2 است مکالمه رو اصلا راضی نیستم دارم برنامه ریزی می کنم برای یکسال آینده، ممنون میشم تجربیاتتان را مطرح کنید .

با توجه باینکه دامنه لغت و لیسنینگ ام بد نیست ، به نظر عزیزان کدام روش بهتر جواب می ده:
1- متمرکز خوانی: با فرض آماده بودن بسته آموزشی، هر ده روز یک مبحث را حدود 70-80 درصد مطالعه و تمرین کنم(مثلا هفته اول «خانواده») و در روزهای پایانی چند مکالمه با پارتنرها داشته باشم و ده روز بعد را موضوع جدید(مثلا تحصیل)و …
یا
2- بصورت پراکنده مطالعه کنم و در هر فرصت مکالمه آزاد داشته باشم.
کدامیک را ترجیح می دهید؟؟؟؟؟
ممنون میشوم راهنمایی بفرمائید.
چنانچه راه سومی مد نظرتان هست لطفا مطرح بفرمائید.
موفق باشید.

3 پسندیده

سلام دوست عزیز @hekmatpour
من این تاپیک رو دو روز پیش ایجاد کردم و خلاصه وار تجربه ام رو گفتم: :point_down::point_down::point_down:

4 پسندیده

ممنونم که پاسخ دادید.
بهتون تبریک میگم ، معلومه که که عاشق زبان هستید.
خب، من بخش عمده ای از زبان ام را مدیون زبانشناس هستم و زبانشناس حکم دریای اطلاعات رو داره و هر کس می تونه از اون بهره ببره ، اینکه چگونه بخونیم و چی بخونیم و … ؟ اینجا دیگه مدیریت محترم زبانشناس باید تدابیری بیندیشد. شش ماه پیش دامنه لغت 8/400 بود تمرکزم را از لغت و ارتقای سطح در زبانشناس برداشتم (برداشت اشتباه نشه فکر کنید می گم زبانشناس را گذاشتم کنار ، نه ) . صرف یادگیری لغت شاید تاثیری خوبی در reading شما داشته باشه اما به speaking شما نمیتونه کمک چندانی کنه و جایی بعضا مشکل ساز هم میشه و روحیه ما رو تخریب می کنه. بعضا با پارتنرهای اروپایی، آسیایی که مکالمه دارم باور نمی کنند که طی دو سال به این حد از تسلط رسیدم و سطح زبان من را upper intermediate ارزیابی می کنند. به مدد زبانشناس هیچ مشکلی در فهم مکالمه افراد با سطح زبانی پیشرفته هم ندارم اما در پاسخ دادن اصلا راضی نیستم. یک جای کار باید اساسی تغییر کنه. بنظرتان مشکل کجاست؟

3 پسندیده

من خودم بعد از دو ماه به این نتیجه رسیدم که پایه تمام مهارت های زبانی، دایره لغات خوب تو زبان هست. الان هم فقط دارم بشدت، روی همین کار می کنم.
درس های اصلی زبانشناس و یه سری از پادکست ها، تمرین مکالمه دارند و من گهگاهی با اونها تمرین می کنم. قبل زبانشناس هم تمرین داشتم. ولی زبانشناس برام کولاک کرد.
وا لله من اشکال جدی تو کار زبانشناس نمی بینم.
بیشتر تلاش خود آدم تو زبان مهمه.

3 پسندیده

باز هم ممنونم تجربیات ارزشمندتان را مطرح می فرمائید.
منظور من از مشکل، ایراد در روش یادگیری ام بود نه ایراد به تیم و اپلیکیشن خوب زبانشناس.
می تونم ریشه موفقیتم را به بقیه نسبت بدم اما باید مسئولیت ضعف هایم رو خودم گردن بگیرم تا بفکر چاره اندیشی باشم. الان برا همینه که نظر دوستان رو می پرسم.
من روزی دو تا چهار ساعت با تمرکز روی زبان وقت می گذارم ، باید انتظار نتیجه فوق العاده داشته باشم.

3 پسندیده

دقیقاً وقتی به سطح متوسط تو زبان می رسیم، پیشرفتمون کند می شه. پادکست “همین حالا به انگلیسی گوش کن” یه بحثی رو مطرح می کنه تحت عنوان plateau
راه حل این مشکل رو می گه.

مقاله های تو تالار رو مطالعه کنید، ایده های خوبی می گیرید.
.

یکم صبر کنید، بقیه دوستان هم تاپیک شما رو می بینند و جواب می دند.

2 پسندیده

سلام دوست عزیز
با توجه به شرایطی که گفتین من مطالعه متمرکز یا همون فشرده خوانی رو ترجیح میدم. در کنار اون در سطح کمتر گسترده خوانی هم کمک میکنه. مطالعه متمرکز و انجام مراحل مطالعه که مورد تاکید و تایید هست در مکالمه تاثیر بیشتری خواهد داشت. برای تنوع و افزایش دامنه لغات گسترده خوانی هم داشته باشید. موفق و پیروز باشید.

3 پسندیده

ممنون بابت راهنمایی و وقتی که گذاشتید

3 پسندیده

سپاس گذارم قربان.
اگه تجربه یا معلوماتی در این زمینه دارید ، ممنون میشم بیشتر توضیح بدید.

3 پسندیده

ببخشید @hekmatpour
خانم قابل هستند … معلم عزیز و دوست داشتنی :blue_heart::purple_heart::green_heart: تالار هستند.

2 پسندیده

حق با شماست.
عذرخواهی می کنم سرکار خانم قابل.

3 پسندیده

ممنونم آقا افشین.
این دقیقا یکی از اصلی ترین ضعف های من بوده ، ممنونم بابت تذکر.
حتما عملیش می کنم. مرسی.
ممنون میشم جواب سوال تاپیک رو هم بدید.

3 پسندیده

توی این لینک روش صحیح فشرده خوانی توضیح داده شده
تا زمانی که دروس اصلی با روش درست و تکرارهای اصولی خونده نشه نتیجه ای در مکالمه نداره. شما اگه در روز 2 ساعت با زبانشناس کار می کنین 1.5 ساعت فشرده خوانی داشته باشید و نیم ساعت گسترده خوانی. در مطالعه متمرکز باید مراحل تکنیک سایه پیاده بشه که اون هم یعنی درس و بازگویی کنیم یا با کلماتی که در درس یاد گرفتیم درس و به شیوه خلاقانه بگیم. در این مرحله یعنی تسلط کامل حاصل شده و میتونیم در مورد یک موضوع صحبت کنیم و در ضمن این کار گرامر هم ناخودآگاه فراگرفته میشه.تاثیر مطالعه متمرکز در مکالمه بیشتره.
گسترده خوانی هم در دراز مدت تاثیر خوبی خواهد داشت.

7 پسندیده

صبحتون بخیر ، سپاس گذارم.
دقیقا به نکته ای دارید اشاره می کنید که پاشنه آشیل من هست . دقیقا همینطوره. ممنونم. یک هفته ای میشه که در سوالی که از یکی از برترین اساتید زبان که قطعا خیلی ها به اسم می شناسند پرسیدم همین نکته را اشاره کردند که هر چی رو که می خوانید به شیوه های متفاوت نقل کنید و ترجیحا روی خودتون پیاده کنید تا اون درس مال خودتون بشه مثلا توی متن آمده که
.He is interested in sth
subject و object رو تغییر بدهید ، گزینه مورد نظر خودتان را بگذارید و با روش شخصی سازی ، درسها رو مال خودتان کنید.
شما تنها کسی هستید که دوبار جواب سوال اصلی موضوع تاپیک رو دادید.
باز هم سپاس گذارم.
روز خوش.

3 پسندیده

سلام الهه جان، تبریک و احسنت به همت و انگیزه تون.
منم عاشق زبانم و دوست دارم زودتر سطحم پیشرفت کنه تا بتونم آماده آزمونهایی مثل آیلتس بشم. الان سطحم A2 هست و میخواستم خواهش کنم ازتون که راهنماییم کنین و بفرمایین که الان بخوام شروع کنم و در بخش زیبوک گسترده خوانی کنم، بهتره از کدام کتابها و مطالب شروع کنم؟؟ و چقدر زمان براشون بزارم؟؟
ممنون از راهنمایی هاتون :smiling_face_with_three_hearts::heart: