زیبوک 1402 📚

خیلی خلاصه عالی بود. بی نهایت سپاس از معرفی این کتاب جدید:ok_hand::ok_hand::ok_hand::rose:

4 پسندیده

خواهش میکنم. :hibiscus: :hibiscus: :bouquet: :bouquet:

4 پسندیده

The Great Alone
Kristin Hannah

تنهای بزرگ
اثر کریستین هانا
بعد از خوندن کتاب بلبل Nightingale
از همین نویسنده که صبا خانم معرفی کرده بود، و کتاب خیلی جالبی بود، دنبال یک کتاب دیگه ازش بودم که این کتاب رو پیدا کردم
به خوبی کتاب بلبل نبود، ولی اینم خیلی خوب بود
داستان زندگی لئونا آرنت آلبرایت، یک دختر نوجوان که در یک خانواده مشکل دار زندگی می کنه
پدر که مردی خوش تیپ و خوش اخلاقه، به جنگ ویتنام رفته. اونجا اسیر شده و تحت شکنجه ویتکونگ ها قرار میگیره. مردی که برمیگرده با مردی که رفته بسیار متفاوته.
بعد از بارها جابجایی بالاخره از دوست و فرمانده کشته شده پدر در جنگ ویتنام، یک مزرعه در آلاسکا به اونها به ارث می رسه
انزوا، سرما و تاریکی آلاسکا مشکلات روحی پدر رو بیشتر می کنه. کابوس های شبانه بیشتر، ترس و پارانوئید بیشتر و منزوی و زندانی کردن همسر و تنها فرزندشون و در نهایت خشونت و کتک زدن
و مادر به دلیلی نامعلوم که در برخی زنان می بینم و هیچ وقت درکش نکردم هنوز اون رو دوست داره و به زندگی باهاش ادامه میده
در این فاصله لنی بزرگ میشه، عاشق میشه و غیره
اینم اضافه کنم از شخصیت لارج مارج که زنی سیاهپوست و گنده و قدرتمنده و قبلا در واشینگتن دادستان بوده و بعد از قتل خواهرش بدست شوهر خواهرش شهر رو ول کرده و به آلسکا اومده خیلی خوشم اومد. شخصیت لارج مارج از جهاتی شبیه خودمه، بخاطر همین باهاش هم ذات پنداری کردم. همچنین تام واکر رو هم دوست داشتم.
شاید اگر جای لنی بودم ترتیب قتل پدرم رو می دادم. تو اون فضای خالی از پلیس و تحقیقات و جمعیت کم، گم شدن یه نفر موضوع مهم یا حتی عجیبی نیست.
شاید خوندن این کتاب برای تمام افرادی که ممکنه روابط ناسالم و سمی رو تجربه کنن یا همین الان در چنین رابطه ای هستن لازم باشه
بهرحال خوندن این کتاب رو پیشنهاد می کنم

Screenshot_20231101-162615

6 پسندیده

سلام

کتاب جادوگر شهر اوز خوانده شد.

Screenshot_20231112-183116

8 پسندیده

I am Malala
Malala Yousefzai
من ملاله هستم
ملاله یوسف زئی
Shinzō_Abe_and_Malala_Yousafzai_(1)_(cropped)

ملاله دختری پاکستانی و از اهالی سوات و از قوم پشتون است.
پدرش یک معلم و موسس مدرسه بود. بعد از تسلط طالبان بر سوات و ممنوعیت تحصیل دختران، این پدر و دختر علیرغم تمام خطرات مخالفت کردند.
ملاله چندین مصاحبه کرد و در پاکستان مشهور شد، حتی اولین جایزه بی نظیر بوتو را بهمین دلیل گرفت. ملاله و خانواده اش مسلمان هستند و ملاله از دید یک مسلمان با احکام طالبان مبارزه کرد (از دید دگراندیشان و روشنفکران غلط بودن چنین احکامی واضح است، اما نیازی نمی بینند که اثبات کنند که این احکام در اسلام وجود نداشته و غیره)
مدتی بعد طالبان ملاله را در راه مدرسه ترور کرد. بجز ملاله دو دختربچه دیگر نیز زخمی شدند. سخگوی طالبان در پاکستان رسما مسئولیت ترور او را پذیرفت. او به انگلیس منتقل شد.او به شکل معجزه آسایی زنده ماند. هرچند اثر شلیک در فلج اعصاب صورت او هنوز مشخص است.
این ترور در سطح جهانی مورد اعتراض وسیعی قرار گرفت. نفرت عمومی از این اقدام باعث حیرت طالبان شد. از دید آنها کشته شدن یک دختربچه مسئله مهمی نبود! بویژه که در همان زمان هزاران نظامی از ارتش پاکستان و از شبه نظامیان طالبان کشته شده بودند و واکنش چندانی در جوامع بین المللی نداشت.
او جایزه صلح نوبل را بخاطر فعالیت های بشر دوستانه جهت توسعه امکان تحصیل برای تمام کودکان جهان گرفت. او جوان ترین برنده جایزه نوبل تا کنون است.
جهت امنیت این خانواده پدر او که تحصیل کرده رشته زبان انگلیسی است به عنوان دیپلمات پاکستانی در انگلیس استخدام شد. همچنین دولت پاکستان تمامی مخارج درمان ملاله را پرداخت کرد، اما همچنان بخاطر روابط مخفی با گروه طالبان تحت انتقاد است.
در این کتاب که اگر اشتباه نکنم خود ملاله آن را خوانده است، با زندگی ملاله، فرهنگ و تاریخ پاکستان آشنا می شوید.
شرح ملاله از روش این گروه افراط گرای اسلامی برای نفوذ مرحله مرحله در جامعه جالب است. بنظر می رسد سایر گروه های مشابه هم از روش مشابهی استفاده می کنند.

8 پسندیده

کتاب تاریخی کوچک از جهان
a Little History of the World
b3fc235b7d772fd7b545eb8a520479717267ba9b

رو برای چندمین بار دارم میخونم.
این کتاب در اصل برای کودکان و نوجوانان آلمانی قبل از جنگ جهانی دوم نوشته شد و در سال ۱۹۳۵ منتشر شد. خیلی ساده و روان و جذاب نوشته شده و مجموعه خوبی از لغات رو ارائه میده. این کتاب ویرایش های متعددی داشت و به زبان های بسیاری هم ترجمه شد. تفاوت بزرگ این کتاب با سایر کتاب هلی تاریخی اینه که تاکیدی برای حفظ کردن تاریخ و سال ها نداره، بلکه تاریخ جهان رو به شکل یک مجموعه کلی و ساده شده ارائه می کنه.
راوی کتاب نوه نویسنده است و خیلی خوب و روان میخونه.
بنظر من خوندن این جور کتاب ها برای زبان آموزی لازم هم هست، چون بخشی از زبان آشنایی با تاریخ جهانه، ولو مختصر و ساده و صرفا جهت آشنایی که این کتاب این حداقل رو بخوبی تامین می کنه
خوندن این کتاب رو پیشنهاد می کنم
آقا مصطفی قبلا این کتاب رو معرفی کرده بودند که لینک معرفی شون رو در زیر میارم
https://talk.zabanshenas.com/t/topic/26366?u=behzad.rayan
فهرست فصل های کتاب رو هم آقا مصطفی نوشته بودند
Once Upon a Time
The Greatest Inventors of All Time
The Land by the Nile
Sunday, Monday
The One and Only God
I C-A-N R-E-A-D
Heroes and Their Weapons
An Unequal Struggle
Two Small Cities in One Small Land
The Enlightened One and His Land
A Great Teacher of a Great People
The Greatest Adventure of All
New Wars and New Warriors
An Enemy of History
Rulers of the Western World
The Good News
Life in the Empire and at its Frontiers
The Storm
The Starry Night Begins
There is No God but Allah, and Muhammad is His Prophet
A Conqueror who Knows how to Rule
A Struggle to Become Lord of Christendom
Chivalrous Knights
Emperors in the Age of Chivalry
Cities and Citizens
A New Age
A New World
A New Faith
The Church at War
Terrible Times
An Unlucky King and a Lucky King
Meanwhile, Looking Eastwards…
A Truly New Age
A Very Violent Revolution
The Last Conqueror
Men and Machines
Across the Seas
Two New States in Europe
Dividing Up the World
The Small Part of the History of the World Which I Have Lived Through Myself: Looking Back

8 پسندیده

نریتور این کتاب ملاله نیست. Archie Panjabi آنرا خوانده است.
20231116_220358

11 پسندیده

بابت اصلاح متشکرم

3 پسندیده

سلام.

درحال خوندن سه گانه نیروی اهریمنی او (His Dark Materials) هستم که تقریبا به پایان کتاب رسیدم.

Screenshot_20231117-111507

من این کتاب رو سال ۹۸ خوندم و در لینک زیر هم معرفیش کردم:

https://talk.zabanshenas.com/t/topic/23813

پس از گذشت حدود چهار سال تصمیم گرفتم دوباره بخونمش. از اونجا که چهار سال پیش اطلاعاتم درباره فلسفه صفر مطلق بود منظور و پیام اصلی نویسنده رو به درستی درک نکردم. چون میدونم برخی از دوستان تالار در حال خوندن این مجموعه هستن گفتم توضیح مختصری درباره جهان نگری نویسنده بدم.

فیلیپ پولمن، نویسنده این مجموعه جهان نگری خاصی رو در این داستان توصیف میکنه که باعث خشم برخی از گروه های مسیحی شده و برخی از اونها این مجموعه رو “Atheism for kids” (خداناباوری برای کودکان) توصیف کردند. برداشت من از جهان بینی نویسنده Misotheism هست که میشه به “نفرت از خدا یا خدابیزاری” ترجمه اش کرد. باورمندان به این نگرش فلسفی لزوما منکر خالقی هوشمند برای این جهان نیستند، ولی معتقدند که این خالق به هیچ عنوان امکان نداره که سراسر نیکی و خیر باشه. فیلیپ پولمن جای دیگری در این زمینه گفته:

if there is a God, and he is as the Christians describe him, then he deserves to be put down and rebelled against.

اگر خدایی وجود دارد و همان چیزی است که مسیحیان توصیفش می کنند، پس چنین خدایی را باید از اریکه قدرت به پایین کشید و علیه او دست به عصیان زد

در این مجموعه هم شاهد این هستیم که خدا یا به قول برخی از شخصیت های داستان “Authority” که الان پیر و فرتوت شده در اصل فرشته ای بوده که به دروغ خودش رو خالق جا زده و شورش فرشتگان رو در هزاران سال پیش سرکوب کرده و در زمین هم دستگاه عریض و طویل کلیسا رو برای سرکوب هرگونه مخالفتی پایه گذاری کرده. روند داستان هم به این صورته که شورش شکست خورده چندین هزار سال پیش، این بار به رهبری لرد عزریال، پدر لایرا به موفقیت برسه و Kingdom of Heaven سرنگون بشه…

عقیده به Misotheism یا خدابیزاری در دوران باستان هم وجود داشته. برای نمونه گنوسی ها (Gnostics) معتقد بودند که این جهان مادّه که ما در اون زندگی میکنیم توسط خدایی حسود و بدخواه به نام دمیورگ (Demiurge) آفریده شده و خدایی نیست که مسیح به آن باور داشته. به این تمایز میان عالم ماده و روح باور به دو منشأ برای جهان یا Dualism گفته میشه که با یکتاپرستی کاملا در تضادّه، ولی معضل شر (The Problem of Evil) رو براحتی حل میکنه. آیین مانَوی هم که توسط پیامبر ایرانی مانی در زمان ساسانیان رواج داشت به این دو گانه انگاری میان خدای نیک و خدای شر باور داشت.

یکی از سرسخت ترین الاهیدانانی که به دوگانه انگاری باور داشت مرقیون یا مارسیون (Marcion) بود که پس از مطالعه کتب یهود به این نتیجه رسید که یهوه خدایی پلید و حسود بوده که این جهان پست مادی رو آفریده و با خدای روحانی که مسیح از او سخن میگفت کاملا در تضاده و هرگز امکان نداره خدای مسیح این جهان پست مادی رو آفریده باشه. مارسیون همچنین معتقد بود که ما باید در مخالفت با خالق پلید این جهان مادی اقدام به فرزندآوری نکنیم، چرا که این کار باعث زندانی شدن روح پاک آنها در این جهان پلید و تاریک میشود. آموزه های مارسیون همراه با انجیلی که خودش گردآوری کرده بود بعدها توسط کلیسا به عنوان بدعت و کفرگویی بشدّت محکوم شد.

امیدوارم این توضیحات در فهم پیام نویسنده سودمند باشه. در پایان دوست دارم این نوشته رو با این چند رباعی عصیانگرانه از جناب خیام به پایان برسونم:

جامی است که عقل آفرین میزندش

صد بوسه ز مهر بر جبین میزندش

این کوزه‌گر دهر چنین جام لطیف

می‌سازد و باز بر زمین میزندش!!!

آن‌کس که زمین و چرخ و افلاک نهاد

بس داغ که او بر دل غمناک نهاد

بسیار لب چو لعل و زلفین چو مشک

در طبل زمین و حقهٔ خاک نهاد

گر بر فلکم دست بدی چون یزدان

برداشتمی من این فلک را ز میان

از نو فلکی دگر چنان ساختمی

کازاده بکام دل رسیدی آسان

مدخل Misotheism در ویکیپدیای انگلیسی

9 پسندیده

جالب بود
فقط این نکته رو عرض کنم که خدای یکتا به نسبت قدمت انسان هوشمند قدمت چندانی نداره وبا پیشرفت بشر پیشرفت کرده
مثلا خدای مسیحیت در مقایسه با خدای اسرائیل قدرتمندتر است و در اسلام نسبت به مسیحیت
نکته دیگر در مورد خدای مسیحیت اینکه بحث و جدا خدا و فرشتگان هنگام خلقت انسان (که در تمام ادیان ابراهیمی به اون اشاره شده و یکی از مشترکات اونهاست) موجب توافق خدا و شیطان شد که در مسیحیت، خدا زمین رو تا روز داروری به شیطان واگذار می کنه، همچنین اداره جهنم با شیطان خواهد بود (در فیلم های مربوط به خروج شیاطین از کالبد انسان ها مثل فیلم کنسانتین با این مطلب مواجه شده بودید)
درسته که در دین مسیحیت شیطان خدای خالق نیست و قدرت بسیار کمتری داره، اما یک فرشته بسیار قدرتمند است و تعداد زیادی نیرو داره (تعداد اون رو هم شمرده اند و اسم بیشترشون رو هم نوشته اند!) شیطان پس از خدا داناترین وجود است. و این میشه که زمین میشه جایگاه شرارت و بدی
در اسلام البته جایگاه شیاطین بیشتر نزول می کنه به موجوداتی وسوسه گر بدل میشه
دقیقا برعکس به قدیم تر بریم جایگاه شیاطین بالا میره و خدایان در ادیان قدیمی مثل هندو خود موجوداتی شرور و بدخواه هستن. مثلا خدایان خون دوست داشتند، و اگر قربانی های انسان ها کافی نبود، کاری می کردند که خون انسان ها ریخته بشه.

2 پسندیده

در کتاب انسان خردمند فصلی هست درباره دین که نویسنده در اونجا آموزه شیطان رو ماخوذ از آموزه های مانوی و گنوسی میدونه که یکتاپرستان برای توجیه شرور جهان وارد دین خودشون کردن. ولی اینجا سوالی باقی میمونه که اگه شیطان قدرت کمتری نسبت به خدا داره پس چرا خدا از همون اول جلوش رو نگرفت و اجازه داد که این همه پلیدی و بدی رو در جهان گسترش بده؟ آیا این اقدامی احمقانه و دگرآزارانه نبود؟ حتا یک پدر مهربان هم به فرزندش اجازه هر کاری رو نمیده و محدودیت هایی رو براش قرار میده. من معتقدم شر و پلیدی در این جهان بسیار بیشتر از خوبیه و خدای یکتاپرستان اشتباه بزرگی کرده و یکتاپرستان جوابی برای حل این تناقض ندارن. شاید هم فقط یک خدا وجود داره که خود شیطانه! ضمنا آموزه جهنم هم با عدالت خدا که خالق انسانهاست تناقض داره.

در کل آموزه باور به دو خدا قانع کننده تر از ادیان تک خداست، چون پاسخ قانع کننده ای به شرور این جهان داره. مشکل ادیان ثنوی همونطور که دیوید هیوم در کتاب “گفت و گوهایی درباره دین طبیعی” بیان میکنه اینه که هیچ شواهدی در تایید این گزاره وجود نداره که جهان میدان نبرد میان دو خدای نیک و بده.

در کل به احتمال زیاد هیچ خدایی وجود نداره، نه نیک و نه شر. جهان به صورت تصادفی به وجود اومده و علت رنج و شر هم تنازع بقاست و نیازی به هیچ نهاد متافیزیکی برای توضیح پدیده های هستی نیست.

3 پسندیده

آقایون از این بحثا اینجا نکنید، فردا میان این چند تا کتاب خوبم از زبانشناس حذف می کنن، نوبت به خوندن ما نمیرسه. بزارید تو جهل مرکب خودمون خوش باشیم.

5 پسندیده

دوستان، گویا نویسنده در حال نوشتن سه گانه ای دیگر در ادامه داستان قبلی هست به نام The Book of Dust که تاکنون دو جلدش منتشر شده. درضمن سریالی سه فصلی هم از کتاب نیروی اهریمنی اش ساخته شده که ظاهرا موفق بوده و با استقبال زیادی هم مواجه شده. درصورت تمایل میتونید سریالش رو هم ببینید:

MV5BM2FlYzgyZDYtYzI0ZS00YThiLTg4N2EtNmViMDdmMTcyNWU0XkEyXkFqcGdeQXVyMTkxNjUyNQ@@.V1

6 پسندیده

سلام آقا مصطفی، من سریالش رو دیدم به نظرم حداقل شخصیت عمو تو کتابش قویتر هست

3 پسندیده

سلام.

بخش اول از کتاب تاریخ فلسفه غرب نوشته برتراند راسل مطالعه شد.

Screenshot_20231204-183356

Screenshot_20231204-183322

دو نکته درباره این کتاب نیازه که گفته بشه:

۱. راسل نویسنده بسیار چیره دستی هست و با قلم روان و زیباش که گاهی هم با چاشنی طنز همراهه نظرات فیلسوفان رو شرح میده.

۲. نویسنده به عنوان یک تاریخ نویس رعایت بیطرفی نکرده و نظرات شخصی خودش رو هم ذکر کرده و به همین دلیل مورد انتقاد قرار گرفته.

واقعا از خوندن این کتاب دارم لذت میبرم. هر کسی که این کتابو درخواست داده انصافا دمش گرم. :hibiscus: :rose:

6 پسندیده

سلام دوستان این کتاب هم خونده شد
Screenshot_20231209_112616
Screenshot_20231209_105344_Instagram

اینم خلاصه ای از کتاب به صورت کلی

5 پسندیده

نظرت هم بگو زینب جان

3 پسندیده

سلام عزیزم
کتابهای روانشناسی و موفقیت و… همشون یه طرح کلی دارند ولی بسته به سلیقه نویسنده اون طرح کلی توضیح داده میشه.

آقای جول هم که میدونید یه کشیش هست و خیلی از سخنرانیهاش در دنیا پخش زنده هست
تو این کتاب هم بیشتر رجوع میکنه به کتاب مقدس یهودیانکه البته این قسمت یکم برای من اذیت میکرد چون بعضی اتفاقات و اسامی رو من اصلا نشنیده بودم

ویه جا هم عرق ملی داشت خفه ام میکرد چون این آقا معتقد بود خانم استر باکاری که کرده باعث نجات قوم یهود شده خوب اگرکنارم بود خفه اش میکردم:face_with_peeking_eye:
چون دیگه همه میدونیم این خانم باعث چه قتل عامی تو ایران شده

ولی خوب خیلی تو سراسر دنیا شنونده داره و سخنرانیهاش رو تقریبا همه گوش میدن

منم چندتا کلیپش رو دیده بودم برای همین گفتم ببینم چی میخواد بگه تو کتابش.

ولی خلاصش رو همونایی که فرستادم دیگه اومده بامثال و ارجاع به کتاب مقدس و… توضیحشون داده

5 پسندیده

پایان کتاب تاریخ فلسفه غرب، نوشته برتراند راسل:

Screenshot_20231218-135438

https://talk.zabanshenas.com/t/topic/90467

6 پسندیده

کتاب food oround world خوانده شد .
Screenshot_۲۰۲۳۱۲۱۹_۱۶۵۲۴۹

ولی همه فصل متن کامل نبود متاسفانه

6 پسندیده