سوخت گیری در جاده زبان

سلام بر شما خواننده عزیز،محترم و دوست داشتنی
میرکمالی هستم ،علی میرکمالی
:slightly_smiling_face: :slightly_smiling_face: :slightly_smiling_face:
همانطور که در پست هر کسی از ظن خود شد یار من خدمتتون عرض کردم،بالاخره در شهر زنجان ناهار خوردیم و تصمیم گرفتیم که از شهر خارج شویم تا تعدادی از دیدنیهای اطراف شهر زنجان را هم ببینیم.
من از قدیم عادت دارم که ابتدای حرکت در جاده،باک ماشینم را پر کنم تا اگر به هر دلیلی سفر، از آنچه که فکر می کردم طولانی تر شد؛با مشکل کمبود سوخت مواجه نشوم.خصوصا وقتی که در جاده ای غریب و ناآشنا باشم و از مکان پمپ بنزین های آن جاده بی اطلاع باشم.
برای همین در هنگام خروج از شهر زنجان به سمت همدان،به دنبال پمپ بنزین گشتم.


در کنار جاده پمپ بنزین بزرگی دیدم که از جاده اصلی کمی فاصله داشت و توسط یک راه فرعی باید از جاده فاصله می گرفتم تا به آن برسم.بلافاصله مسیر خروج به سمت پمپ بنزین را پیش گرفتم.
جایگاه سوخت بزرگ و مجهزی بود که علاوه بر پمپ های بنزین و گاز و گازوئیل؛سرویس بهداشتی تمیز و چند مغازه هم برای خرید داشت.بعد از اینکه باک ماشین را پر کردم،دست و صورتم راشستم تا چرت بعد از ناهار از سرم بپرد و برای اینکه سرحال تر شویم،از مغازه بستنی هم خریدم تا حسابی شاداب و با نشاط پا در جاده بگذاریم؛جاده ای که فریاد می زد…بیا…

در جاده یادگیری مهارت زبان هم داستان به همین صورت است،نمی توانیم یکسره تخت گاز برویم.نمی شود که شبانه روز،فقط بخوانیم و تمرین کنیم و یاد بگیریم.لازم است که هر از چند گاهی برای سوخت گیری،برای روحیه گرفتن،برای انگیزه گرفتن،برای مطلع شدن از وضعیت راه ها و روش های زبان،برای استفاده از تجربیات دیگران،برای…از جاده اصلی کمی،البته فقط کمی فاصله بگیریم.
بله عرض کردم کمی،یعنی قرار نیست وسط مطالعه نصف روز را به دیدن سریال های تلویزیون بپردازیم تا مثلا خستگی زبان خواندمان در برود!یا اینکه یکهو یک هفته خواندن زبان را تعطیل کنیم و برویم دنبال تفریح!
بلکه باید بر اساس برنامه کاری و آموزشی که برای خودمان در نظر گرفتیم،کمی کوتاه،در حد پنج تا ده دقیقه،فاصله ای بگیریم،فاصله ای که خیلی هم غیر مرتبط با فضای یادگیری زبان نباشد.حواسمان باشد که خیلی از جاده اصلی دور نشویم.
مثلا یک آهنگ به زبان انگلیسی گوش دهیم،یک ویدئوی کوتاه مفرح انگلیسی ببینیم و یا مثلا سری به تالار زبانشناس بزنیم و در حد کوتاه،تجربیات دیگران را بخوانیم تا نکته ای در ارتباط با یادگیری زبان به ما اضافه شود،آموخته ای که موجب تسهیل روند یادگیری زبانمان شود،نکته ای که به ما در یادگیری زبان انگیزه بدهد،انرژی بدهد،سوخت مسیرمان بشود،یاریگرمان باشد،تسهیلگرمان شود.

خود من بارها شده است که خسته شده ام،انرژی ام تحلیل رفته است،بی انگیزه شده ام،حال خوبی نداشتم و…همه این ها بهانه خوبی بوده است برای اینکه دیگر یادگیری مهارت زبان را کنار بگذارم و فراموش کنم.اما وقتی مثلا یک ویدئوی انگیزشی در ارتباط با یادگیری زبان دیدم،دوباره حالم بهتر شده و با انرژی به ادامه مسیر بازگشتم.
چرا راه دور برویم،همین چند روز پیش که یکی از مطالب خوب خانم @samirashiiri1 را در تالار زبانشناس خواندم،نه تنها حال روحیم عوض شد و انگیزه گرفتم،بلکه ایده ای هم برای انجام کار در ارتباط با یادگیری مهارت زبان به ذهنم خطور کرد که ناشی از توقف و سوخت گیری برای پیمودن مسیر بوده است.اگر شما هم مشتاق خواندن این مطلب هستید از طریق لینک محدودیت تو ذهنته می توانید آن را مطالعه کنید و انرژی بگیرید.

اول به خودم و بعد به شما همراهان پیشنهاد می کنم که از مطالب انگیزشی و روحیه بخش درست و اصولی غافل نشویم.درست است که فضای مجازی پر شده از مطالب زرد روانشناسی ولی در کنار آن،علم هم به این باور رسیده است که داشتن روحیه خوب و با انرژی و مغز و ذهنی شاداب و باطراوت،چقدر می تواند یاد بگیرد و بیاموزد.
سعی کنیم دنبال کردن آموزه های علمی و درست انگیزه بخش را به عنوان پمپ بنزین هائی برای سوخت گیری در مسیر طولانی سفر یادگیری مهارت زبان ببینیم،استفاده کنیم و از آن منتفع شویم؛شما اگر جت جنگنده هم باشید،نیازمند سوختگیری در طول ماموریت پروازتان هستید!

دوستان گرامی،خوشبختانه من به صورت مرتب در سایت ویرگول،مطالبی را در ارتباط با یادگیری زبان برای عموم منتشر می کنم.مطالبی که خواندن آنها در حد چند دقیقه است اما در همین فاصله کوتاه،سعی کرده ام نکاتی آموزنده از تجربیاتم را در قالب داستان جذاب به مخاطب انتقال دهم.دیروز هم مطلبی تحت عنوان یادگیری زبان ضروریست،از آن فوریت بسازید! منتشر کردم که در آن به ترفندی که موجب پیگیر شدن شما دریادگیری زبان می شود اشاره کردم.که با افتخار از شما دعوت می کنم به خواندن آن بپردازید.

صمیمانه از شما به خاطر خواندن این متن سپاسگزارم و بسیار مشتاق هستم که از نظرات شما عزیزان آگاه شوم.
دوستدار شما
علی میرکمالی
یکشنبه
هفتم خردادماه یکهزار و چهارصد و دو
1402/3/7

12 پسندیده

عالی
یکی از چیزای دیگه ای که برام جذابه عکس هایی هست که بین متن انتخاب میکنید خیلی باحالن و گاهی هم فان.
موفق باشید:rose:

8 پسندیده

ممنون از شما مخاطب گرامی
خوشحالم که این عکسها برایتان جذاب بوده است،این جذابیت را مدیون پیشنهاد هم زبانشناس محترم خانم @melodie1 هستم؛همین جا از پیشنهاد ایشان تشکر می کنم.

7 پسندیده

لینک پیشنهاد ایشان که به بهتر شدن ظاهر متنهای من خیلی کمک کرد.
لینک پیشنهاد برای ثبت در تاریخ!

8 پسندیده

آخرین مطلبی که من مطلب زیاد بدون عکس نوشتم،یادش به خیر!چقدر متنها خشک و بی ریخت بود!ممنون از همه مخاطبین که خواندن آن را تحمل می کردند!:point_down:
زبان یار شما چه کسی است؟

8 پسندیده

البته پیگیری مخاطب عزیز @yousof1111 هم در این زمینه بی اثر نبود.:point_down:
لینک نظر آقا یوسف عزیز

7 پسندیده

سلام ، وقت بخیر

جناب میرکمالی پیشنهادی داشتم
یه جورایی انتقاد هستش

متن های طولانی رو سعی کنید یکم خلاصه بکنید و اگه فتوشاپ بلد باشید ، میتونید متن هاتون رو به صورت عکس بسازید

چون افرادی هستند که چشمشون نمی‌کشه متن طولانی رو مطالعه کنند

امیدوارم همیشه موفق و پیروز باشید :rose:

3 پسندیده

جاده… جاودانه اشعار “اردلان همیشه سرفراز”

امپراطور ترانه ایران / بر روی ملودی استاد شماعی زاده

4 پسندیده

سلام مخاطب عزیز
سپاسگزارم که انتقادتان را بیان کردید.
متاسفانه کار با نرم افزار فتوشاپ را بلد نیستم،سعی خواهم کرد تا راهکاری بیابم.

3 پسندیده

سلام مخاطب ارجمند
خوشحالم که نوشته های من مورد توجه شما دوستان قرار گرفته است.
امیدوارم که بتوانم اهدافم در زمینه تسهیلگری یادگیری زبان را محقق کنم.

3 پسندیده

سلام مخاطب گرامی
سپاسگزارم که به جزئیات نهفته در متن توجه فرموده و با اطلاعات درست آن را تکمیل می فرمایید.

4 پسندیده

سپاس از شما … ما باتوجه به سنمون یه 12 سالی هست که با جاده خاطره داریم

اثر جاده

4 پسندیده

مرسی بابت منشن کردنتون جناب میرکمالی عزیز.

راستش من دقیقا الان تو اون موقعیتام که سوختم ته کشیده و به زور هل دادن دارم خودمو روشن نگه می دارم. لامصب عشقش جوریه که نه دلم میاد ولش کنم،نه انرژی کافی همراهی کردنش رو دارم.
ولی به قول شما تو تاپیکی دیگه گفته بودین زبان یار و اونا منو هل می دن. مدام می پرسن ،نیستی، کم پیدایی.
سوخت من شدن تا وسط راه ولنکنم.
فقط کافیه دو سه روز بزنم بغل، یه دل سیر بخوابم،چشام که باز شد و حالمو فهمیدم باانرژی برگردم و از این هندل زدنا خلاص بشم.

4 پسندیده

ممنون از اظهار نظرتون
امیدوارم که با کمک زبان یارتون زودتر به مسیر برگردید.
لینک آن پست را مجددا برای دوستانی که مطالعه نکردند می گذارم،شاید برای هم زبانشناس دیگری هم مفید باشد.
https://talk.zabanshenas.com/t/topic/82350?u=alimirkamali1

2 پسندیده

این آینده نگری های شما در سفر برام خیلی جالبه :white_check_mark:

2 پسندیده

نظر لطف شما است بزرگوار

2 پسندیده