خسته نباشید به انگلیسی چه می‌شود؟

خسته نباشید به انگلیسی و خدا قوت از جمله‌ عبارت‌هایی هستند که خیلی از ما ایرانی‌ها به دلیل کاربرد زیادش در مکالمات روزمره به دنبال معادل انگلیسی‌اش هستیم. این عبارت‌ها در مکالمات ما ایرانی‌ها برای احترام به کار برده می‌شود و معنای زیبایی دارد. معادل جملات خسته نباشید و خدا قوت به زبان انگلیسی و عامیانه هم وجود دارد و مردم کشورهای انگلیسی زبان هم از این عبارت برای ادای احترام استفاده می‌کنند. اما خیلی از زبان آموزان با این که مهارت خوبی در صحبت کردن به زبان انگلیسی دارند، باز هم نمی‌توانند به خوبی از معادل های خسته نباشید به زبان انگلیسی در مکالمات خود استفاده کنند. در این مقاله زبانشناس را همراهی کنید تا با هم، معنی و تلفظ خسته نباشید به زبان انگلیسی را یاد بگیریم.

معنای خسته نباشید به انگلیسی

معنای خسته نباشید به انگلیسی دقیقا به همان شکل وجود ندارد. در واقع اگر بخواهیم معنی تحت الفظی این عبارت را به زبان انگلیسی بگوییم، می‌شود “Don’t be tired” که اصلا به این شکل مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. در کل این عبارت در بین ما ایرانی‌ها بسیار پر تکرارتر از کشورهای انگلیسی زبان است؛ مردم کشورهای خارجی خیلی کمتر از ما ایرانی‌ها اهل تعارف هستند. به همین دلیل کمتر از این عبارت استفاده می‌شود. خسته نباشید و خدا قوت به انگلیسی معادل‌های دیگری دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

خسته نباشید به انگلیسی چگونه نوشته می‌شود؟

برای بسیاری از زبان‌ آموزان هم این سوال وجود دارد که خسته نباشید به انگلیسی چگونه نوشته می‌شود. با توجه به توضیحات پاراگراف بالا مسلما نمی‌توانید برای نوشتن خسته نباشید به انگلیسی از عبارت “Don’t be tired” استفاده کنید. یا مثلا استفاده از “God Power” برای خدا قوت می‌تواند باعث خندیدن بومی زبان‌ها به شما شود! سعی کنید از این عبارت‌های ساختگی استفاده نکنید؛ چرا که پس از گفتن آن، مردم شما را به شکل عجیبی نگاه خواهند کرد. حتما این نکته را به خاطر بسپارید که همچین عبارتی با این که از لحاظ گرامری و معنایی برای ما ایرانی‌ها درست به نظر می‌رسد اما در زبان انگلیسی به هیچ وجه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

معادل خسته نباشید به زبان انگلیسی

اگر بخواهیم به معادل های خسته نباشید به انگلیسی اشاره کنیم، با عبارت‌های مختلفی روبه‌رو می‌شویم؛ چرا که در کشورهای انگلیسی زبان از عبارت خسته نباشید به شکل مستقیم استفاده نمی‌شود. اما با یادگیری معادل‌های مختلف خسته نباشید در زبان انگلیسی و اصطلاحات متفاوت آن می‌‌توانیم منظورمان از این جمله را به شکل دیگری بیان کنیم. بدین ترتیب می‌توان از معادل‌های مختلف این عبارت در مکالمات روزمره زبان انگلیسی استفاده نمود. فرض کنید می‌خواهید “خانم خسته نباشید” به انگلیسی را در جملات خود استفاده کنید. در این هنگام شما می‌توانید از تمام معانی و معادل‌های خسته نباشید به انگلیسی که در جدول زیر ذکر شده، استفاده کنید. اما مسلما بعضی از این عبارت‌ها در شرایط مختلفی به کار گرفته می‌شوند که در مثال‌هایی که در ادامه ذکر می‌کنیم، به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

معنی فارسی معادل های انگلیسی خسته نباشید
همان خسته نباشید و خدا قوت (بیشتر برای کارهای فیزیکی استفاده می‌شود) More power to your elbow
کارت خوب بود Good job or Nice job
خوب انجامش دادی You did it well
کارت عالی بود! Great job
عالی انجامش دادی You did it great
مثل همیشه کارت خوب بود Good work as always
از کارت لذت بردیم We enjoyed your class
خدا به دستانت قوت دهد (همان خدا قوت برای کارهای فیزیکی) More power to your muscles
همینطور ادامه بده Keep it up
آفرین! Well done!
ممنونم Thank you
همینطور ادامه بده (برای روحیه دادن) Clear up
تو می‌توانی (برای روحیه دادن) Cheer up

همانطور که ملاحظه کردید راه های گفتن خسته نباشید انگلیسی می‌تواند متفاوت باشد. بعضی از آن‌ها عمومی‌تر هستند و بیشتر مورد استفاده می‌گیرند. بعضی از روش‌های گفتن خسته نباشید هم در شرایط‌های خاص به کار گرفته می‌شود.

معادل خدا قوت به زبان انگلیسی

معادل انگلیسی خدا قوت جملاتی مانند “More power to you elbow” و “More power to your muscles” است. همانطور که پیش‌تر اشاره کردم، تعارف در بین مکالمات ما ایرانی‌ها پر تکرار است و از جمله‌هایی مثل “خدا قوت” در مکالمات روزمره زیاد استفاده می‌کنیم. اما در زبان انگلیسی معادل خدا قوت همان عبارت‌ها و اصطلاحاتی است که در جدول بالا به آن اشاره کردیم.

تلفظ خسته نباشید به انگلیسی چگونه است؟

برای این که بخواهید تلفظ خسته نباشید به انگلیسی را یاد بگیرید، ابتدا باید از بین معادل‌های خسته نباشید که در جدول بالا به آن‌ها اشاره کردیم، عبارتی که می‌خواهید استفاده کنید را انتخاب کنید. اما برای راحتی کار شما، تلفظ انگلیسی خسته نباشید در معادل‌های مختلف فارسی آن را در زیر برایتان قرار دادیم. لطفا خوب به آن‌ها توجه کنید تا هنگام صحبت کردن به درستی مفهوم خود را بیان کنید.

More power to your elbow

Good job

Nice job

You did it great

Good work as always

We enjoyed your class

More power to your muscles

Keep it up

Well done!

Thank you

Clear up

Cheer up

مثال‌های مختلف از خسته نباشید در شرایط مختلف

همانطور که در بین ما ایرانیان بعضی اصطلاحات با این که معنای یکسانی دارند در شرایط مختلفی به کار برده می‌شوند، در زبان انگلیسی نیز این مسئله وجود دارد. به طور مثال عبارت‌های “در خدمتیم” و “در خدمت باشیم” معنای تقریبا یکسانی با هم دارند، اما همانطور که می‌دانید، هر کدام در شرایط کاملا متفاوتی بیان می‌شوند. برای معادل‌های مخلتف خسته نباشید در زبان انگلیسی هم شرایط متفاوتی وجود دارد که با به کارگیری درست آن می‌توانید منظور خود را خیلی خوب بیان کنید. به طور کلی برای این که بتوانید از اصطلاحات و مکالمات روزمره به شکلی صحیح استفاده کنید، نیاز به تجربه زیادی دارید. یادگیری زبان انگلیسی با فیلم یکی از راه‌های تمرین برای شماست. همینطور اپلیکیشن زبانشناس برای مکالمات روزمره انگلیسی، تمرینات زیادی دارد که با نصب آن می‌توانید بدون نیاز به کتاب و جزوه اصطلاحات رایج انگلیسی مثل خسته نباشید را به نحوی درست، استفاده کنید.

گفتن خسته نباشید به انگلیسی به کسانی که در حال کار هستند

بیشترین استفاده ما ایرانی‌ها از عبارت خسته نباشید یا خدا قوت برای تشکر و قدردانی از افرادی است که در حال کار کردن هستند. در زبان انگلیسی گفتن خسته نباشید به افرادی که در حال کار فیزیکی هستند معمولا صورت‌های زیر بیان می‌شود.

More power to your muscles

More power to your elbow

More grease to your elbow

Nice job

خسته نباشید معلم به انگلیسی

از آن جایی که گفتن خسته نباشید معلم به انگلیسی مقداری حالت رسمی‌تر دارد، معمولا از عبارت دیگری استفاده می‌شود. اگر در انتهای کلاس خود می‌خواهید به زبان انگلیسی بگویید خسته نباشید استاد، می‌توانید از عبارت زیر استفاده کنید.

I enjoyed your class

شخصی کاری برای شما انجام داد و می‌خواهید بگویید خسته نباشید

برای حالت‌های مختلف که کسی برای شما کاری را به شکل کامل انجام می‌دهد و شما هم می‌خواهید از او تشکر کنید و بگویید خسته نباشید، می‌توانید از عبارت‌های زیر استفاده کنید. فرض کنید می‌خواهید به باغبانی که همیشه به خانه شما می‌آید و گیاهانتان را هرس می‌کند بگویید خسته نباشید.

Well done!

Good work as always

Good job

Thank You

دوستتان کاری انجام داده و شما می‌خواهید به او روحیه دهید

فرض کنید یکی از دوستان‌تان در یک مسابقه‌ی فوتبال شرکت کرده و شما هم می‌خواهید عملکرد وی را تحسین کنید.در این حالت بهتر است عبارت‌ زیر را به کار بگیرید.

You did it great budy

حال فرض کنید که دوست‌تان از عملکرد خود راضی نیست و شما می‌خواهید به دوست‌تان روحیه دهید. در این صورت از عبارت‌های زیر می‌توان استفاده نمود.

Clear up

Cheer up

فرض کنید دوست‌تان در حال انجام دادن کاری هست و شما می‌خواهید به او روحیه دهید. در این صورت می‌توانید از عبارت زیر استفاده کنید.

Keep it up

Well done

Good job today

در محیط کاری می‌خواهید به همکارتان بگویید خسته نباشید

در محیط‌های کاری که معمولا فضای رسمی دارد، برای این که بخواهید از همکار خود تشکر و قدردانی کنید یا بگویید خسته نباشید، می‌توانید از چند عبارت مختلف استفاده کنید که در قسمت زیر مشاهده می‌کنید.

Great job

Well done

You did it great

بی شک نمی‌توان تمام مثال‌ها و حالت‌های مختلف خسته نباشید به انگلیسی را در این مقاله استفاده کرد. نیازی هم ندارید همه‌ی آن‌ها را دقیقا بلد باشید. با دیدن فیلم‌ها و مطالعه‌ی بیشتر، کم کم نحوه صحیح استفاده از معادل‌های خسته نباشید را به دست می‌آورید. اپلیکیشن زبانشناس کمک زیادی به تسریع بخشیدن یادگیری شما می‌کند. اگر می‌خواهید خیلی زود از اصلاحات و کلمات عامیانه انگلیسی استفاده کنید، زبانشناس تمام این اصلاحات را در اپلیکیشن خود برای شما زبان آموزان قرار داده تا فرایند یادگیری و دسترسی به منبع برایتان راحت و آسوده باشد.

سخن پایانی

همانطور که در ابتدای مقاله هم اشاره کردم، در زبان انگلیسی تعارف به آن شکلی که ما ایرانی‌ها استفاده می‌کنیم وجود ندارد. به همین دلیل خوب است به این نکته توجه کنید که هنگام صحبت کردن به جای تعارف می‌توانید از جملات آرزوی موفقیت استفاده کنید که بسیار ساده و پرتکرار هستند. مثل Nice Job یا Thanks, Good Luck. در نکته پایانی می‌خواهیم به شما زبان آموزان عزیز بگوییم که به هیچ وجه سعی نکنید زبان فارسی را مستقیما به انگلیسی برگردانید. بنابراین باید به دنبال معادل‌های صحیح آن عبارتی که مد نظر دارید باشید. زبانشناس کنار شماست تا یادگیری زبان انگلیسی برایتان آسان کند. چه اصطلاحات دیگر فارسی هستند که نمی‌توانیم در انگلیسی استفاده کنیم؟ زیر همین پست با ما به اشتراک بگذارید.

14 پسندیده

Well done

5 پسندیده

خسته نباشین :grin:

2 پسندیده

Thank you very much indeed

3 پسندیده