در یادگیری زبان،شما چقدر خوش شانسید؟

چندی پیش من به همراه همسر و دخترم تصمیم گرفتیم که یک روزه از همدان به زنجان برویم و تعدادی از جاذبه های دیدنی اش را ببینیم و برگردیم.

در اینترنت جستجو کردم و دیدم که فاصله بین دوشهر با خودرو شخصی در حدود سه ساعت و نیم است.اما وقتی در اپلیکیشن “بلد” چک کردم متوجه شدم که حداقل چهار ساعت راه است.من این طور برنامه ریزی کردم که بهتر است هشت صبح در زنجان باشیم و تا ساعت نه صبحانه خورده و بعد به بقیه برنامه برسیم.

برای این منظور لازم یود که ساعت چهار صبح حرکت کنیم.خوشبختانه من برخلاف قدیم ؛به لطف خواندن کتاب “معجزه سحرخیزی” در زبان شناس و البته تصمیم و پشتکار جدی خودم از ابتدای امسال به سحر خیزی عادت کرده ام،برای همین راس ساعت و در تاریکی صبح به سمت زنجان حرکت کردیم.
:clock4: :clock4: :clock4:

من از ابتدای سال که به سحر خیزی روی آوردم،چند باری موفق به دیدن طلوع خورشید شدم و خیلی از آن لذت بردم؛خیلی دلم می خواست که همسرم و دخترم آوید هم بتوانند دیدن طلوع خورشید را تجربه کنند،برای همین در طول مسیر به این فکر می کردم که نزدیک زمان طلوع آقتاب جایی توقف کنم تا همگی از دیدن لحظه طلوع لذت ببریم.

:sunny: :sunny: :sunny:

هوا به حالت گرگ و میش در آمده بود و من می دیدم که کلی مزرعه سرسبز گندم دیم در اطراف جاده خودنمایی می کردند"بعدا برایتان خواهم گفت از کجا فهمیدم که مزرعه گندم دیم است!

در ذهنم تصمیم گرفتم که حدود ساعت پنج و نیم که نزدیک طلوع آفتاب بود در کنار یکی از مزرعه ها توقف کنم،اما درست در آن زمان به شهر شیرین سو رسیدیم و در واقع منظره مزرعه ها تمام شد.

:face_with_diagonal_mouth: :face_with_diagonal_mouth:

سعی کردم به سرعت از شهر بگذرم تا بلکه دوباره به مزارع سرسبز برسیم که ناگهان در زمانی که از شهر خارج شدیم در امتداد جاده چیزی دیدم که انتظارش را نداشتم.

عجب شانسی
“تالاب شیرین سو” و تعدادی پرنده وحشی روی سطح آب و طبیعتا منظره زیبای طلوع خورشید و لذت فوق العاده ای که خانوادگی از طبیعت ایرانِ جان بردیم.

واقعیت این است که من اصلا نمی دانستم که در مسیرمان چنین تالابی است و شاید اگر در تاریکی از آنجا می گذشتیم،آن را نمی دیدم.ولی آیا من چون خوش شانس بودم آن روز توانستم منظره زیبای طلوع صبح را در کنار تالاب شیرین سو ببینم؟

قبلا جایی خوانده بودم که شانس یعنی حضور آدم مناسب با توانایی مناسب در مکان مناسب و در زمان مناسب.برطبق این تعریف،بله من خوش شانس یودم.

من خوش شانس بودم که از ابتدای سال جدید برای اینکه زمان بیشتری برای مطالعه زبان داشته باشم،تمرین بیدار شدن از خواب قیل از طلوع آفتاب را می کردم.

من خوش شانس بودم که علاقه مند به گردش و دیدن طبیعت با خانواده در جاده های ایرانِ عزیز بوده و هستم.

من خوش شانس بودم که چون خودم از دیدن منظره طلوع خورشید لذت برده بودم،از ابتدای راه،فکر و ذکرم این بود که این لحظه زیبا را با همسر و دخترم نیز شریک شوم.

من خوش شانس بودم که…

به نظر من شانس،موقعیتی است که تنها وقتی پیش می آید که آماده و خواستار و پیگیر و در مسیر باشیم.

خاطرم است که چند سال پیش در سمیناری ار آقای محمود معظمی شرکت کرده یودم که بسیار برایم جذاب و آموزنده بود،بعد از سمینار به رسم ادب پیش ایشان رفتم و از ایشان تشکر کردم.در پاسخ آقای معظمی به من گفتند:“آقای میرکمالی عزیز،فراموش نکنید که این آمادگی و مستعد بودن شما بود که موجب شده مطالب و عرایض بنده برایتان مفید و کارآمد باشد وگرنه به غیر از شما هزار نفر دیگر هم پول داده بودند و وقت گذاشته بودند و در صندلی های همین سالن نشسته بودند؛ولی آیا همه شان مستعد و آماده بهره برداری از کلام من بودند؟!”

:thinking: :thinking: :thinking:

چند سال دیگر خیلی ها به ما خواهند گقت:“چقدر خوش شانس بودید که زبان شناس را پیدا کردید!”
اما آنها نمی دانند که ما چقدر مشتاق یادگیری زبان یودیم!
چقدر با تمام مشغله و کارهایی که داشتیم باز هم به صورت پیگیر و مرتب خود را وقف یادگیری زبان کردیم!
چقدر روزهایی که خسته شدیم و انگیزه مان را از دست دادیم ولی با پشتکار و اراده ایستادیم و ادامه دادیم!
و چقدر…
مجموع این رفتارهای امروز ما قطعا به موفقیتی منجر خواهد شد که شاید خیلی ها آن را در حد یک خوش شانسی ساده مختصرش کنند.

نقل است که خبرنگاری از ری کراک مالک مک دونالد پرسید:“،شما چطور به این موفقیت یک شبه دست پیدا کردید؟!” و آن مرد دنیا دیده با زیرکی پاسخ داد:“لازم است خاطر نشان کنم که این یک شب برای من چهل سال طول کشیده است!”

هم زبان شناس عزیز!فقط ادامه بده و پیگیر باش.فقط یادگیری زبانت را به درستی دنبال کن.فقط متمرکز زبان باش و بدان که تو روی شانس هستی؛به زودی اطرافیانت این را به تو خواهند گفت!

بسیار خوشحال می شوم که شما هم در رابطه با شانس نظرتان را بیان بفرمایید.از شما سپاسگزارم که این متن را مطالعه کردید.
دوستدار شما
علی میرکمالی
۱۴۰۲/۲/۹

8 پسندیده

سلام.
مقاله زیبایی بود.
شوپنهاور در بخشی از کتابش به نام “درباب حکمت زندگی” از اهمیت شانس و بخت در زندگی صحبت میکند که من هم با او موافقم.

بنظرم هر چه ما بیشتر تلاش کنیم و استمرار داشته باشیم، شانس موفقیتمان هم به همان اندازه بیشتر میشود.

3 پسندیده

سلام مخاطب بزرگوار
بسیار متشکرم از اینکه جنابعالی در ارتباط با نوشته های من اظهار نظر نموده و در بحث مشارکت می فرمایید.

4 پسندیده

سلام و وقت بخیر و تشکر از مقاله های آموزنده و مفیدی ک در تالار ب اشتراک میزارین از روی این جمله اسکرین گرفتم واقعا عالی بود

3 پسندیده

لوئی پاستور دانشمند مشهور گفته است:
شانس در خدمت ذهن آماده است.
خیلی از چیزها ممکن است بنظر تصادفی و شانسی برسند، اما آیا بدون سایر عوامل ممکن بود؟
رشد تصادفی کپک پنی سیلین در محیط کشت میکروبی در آزمایشگاه باعث کشف آنتی بیوتیک شد، اما آیا این بخاطر ظرفیت و آمادگی الکساندر فلمینگ نبود؟ همین اتفاق تصادفی اگر جای دیگر رخ میداد، منجر به کشف مشابهی می شد؟
در برخی مکاتب اخلاقی از چیزی بنام شایستگی یاد می شود. وقتی که کسی شایستگی و ظرفیت چیزی را پیدا می کند برایش رخ می دهد، و برعکس، چنانچه شایستگی لازم را نداشته باشد فرضا که بخاطر عوامل دیگر و بیرونی برایش رخ داده باشد، آن را از دست می دهد.

7 پسندیده

سلام مخاطب محترم
سپاسگزارم که لطف خود را بیان می نمایید.
باعث افتخار است که در حد کلامی چند، در مسیر یادگیری زبان،بتوانم یاریگر شما باشم.

5 پسندیده

سلام مخاطب ارجمند
ممنون که با بیان اطلاعات و معلوماتتان در پر بار شدن بحث مشارکت می فرمایید.

5 پسندیده

این نکته به نظرم بسیار تامل برانگیز است،مخصوصا قسمت دوم آن برایم تازگی داشت،از شما ممنونم که به من آموختید.

5 پسندیده

خواهش
من متشکرم بابت بحث قشنگی که شروع کردید :pray:t4:

4 پسندیده

سلام.
ممنون ک از متن زیبا و پرمفهمومتون و وقتی ک برای نگارشش گذاشتین.
پیگیر نوشته های شما هستم تو تالار و بسیار لذت میبرم.
کاملا موافقم…
من هم روزایی ک حوصله ندارم و کم میارم یا خیلی درگیرم
ب خودم میگم ی روزی از اینکه از همچین روزایی هم نگذشتم و با وجود سختی ها همچنان ادامه دادم ب خودم افتخار خواهم کرد…
در واقع چیزی ک قرار هست در آینده، برای خودم و دیگران از موفقیت و متفاوت بودنم با اونا بگم نه هوش، نه ذکاوت نه شرایط ویژه…
بلکه اراده قوی و تحمل سختی هاش.

4 پسندیده

سلام دوستان
من هم معتقدم هرچه بیشتر تلاش می کنیم شانس بیشتری هم نصیبمون میشه. پس یعنی ما در راستای اهداف و آرزوهای زیبایمان تلاش می کنیم و شانس یا موقعیت های خوب را هم سر راهمان شکار می کنیم. یکی از شانس های من یافتن زبانشناس و هم صحبتی با هم زبانشناسی های عزیزم در تالار است.

1 پسندیده

کلا فرهنگ لغات خودتونو دارینا. زبان یار، هم زبانشناس، …
دمتون گرم، دستمریزاد به این همه روحیه عالی که کمیابه در این دوره و زمونه ی سخت و تاریک. امیدوارم همیشه اینطوری بمونید و موفق باشید.

2 پسندیده

سلام مخاطب گرامی
ممنون که با بیان نگاهتون در بحث مشارکت داشتید.
چقدر خوب و محکم گفنید؛با چنین دیدگاهی شما قطعا به اهدافتون دست پیدا خواهید کرد.

4 پسندیده

سلام دوست عزیز
سپاسگزارم که نظراتتون را در این بحث با دیگر دوستان به اشتراک گذاشتید.
واقعیت این است که بدبینی و نگاه بد به مسایل؛هر چقدر هم که شرایط دشوار باشد کمکی به بهتر شدن اوضاع نمی کند،باز در
پس این خوش بینی و روحیه مثبت است که حال فکر و ذهن ما کمی بهتر می شود و منجر به تصمیمات صحیح تر می شود.
من امیدوارم که شاید بتوانم در بهبود روحیه دوستان در این مسیر دشوار قدمی بردارم.

3 پسندیده

یک تجربه ی واقعی از خودم ۲ سال پیش کتاب شازده کوچولو را خوندم ولی هدف فقط خواندن بود و کتاب رو به یکی از دوستان دادم تا بخونه دو سه ماه پیش داشتیم با هم صحبت می کردیم دیدم چند تا جمله زیبا گفت از شنیدنش کیف کردم ولی تعجبم این بود از کجا این رو یاد گرفته گفت از شازده کوچولو یاد گرفتم تعجب کردم گفتم تلاش که یکسان بوده چرا من فقط میشنوم می فهمم حال می کنم ولی اون استفاده میکنه فهمیدم اصل تلاش نیست اصل تلاش هدفمند هست گفت من جمله های زیبا رو اینقدر تکرار می‌کنم که کسی من رو ببینه میگن دیونه هست حتی کلیپ دو دقیقه ای رو با احساس میگفت و خیلی تفاوت های ریزم اصلا نمیدونست گفتم فرق cry با weep رو میدونی گفت نه لازم نشده شاید بگم بیش از ۱۰۰ تا کلیپ زیبا داره و هر وقت جایی میریم میگم یکی برامون بخونه گفت تا کلیپ لذت بخش پیدا نکردی دنبال یاد گیری نباش کلیپی تو زبانشناس بود فرق woods jungle forest میخاسم شدو کنم و فعال کنم گفت این به درد حد اقل الان نمیخوره تو اینستا کلیپ های خیلی کوتاه در کانال pathway surrender طریقت تسلیم گفت بگرد هر کدوم خوشت میاد فعال کن در ضمن یادم رفت بگم چهل بار شازده کوچولو رو خونده بود من بشدت معتقدم باید روح داشته باشه وگرنه مصداق زنجیر پی زنجیر میشه

5 پسندیده

سلام دوست ارجمند
ممنون که با اشتراک تجربه خودتون در این گفت و گو شرکت کردید،این جمله زیبا شما برای من روشنگر و آموزنده بود،بابت بیان آن از شما سپاسگزارم.

2 پسندیده