درباره روانشناسی یادگیری زبان انگلیسی بدانید!

روانشناسی یادگیری زبان انگلیسی در یادگیری زبان اهمیت زیادی دارد و به زبان‌آموزان کمک میکند تا به روش‌های بهینه‌تر زبان را یاد بگیرند.
افراد دارای ویژگی‌های مختلفی هستند که این ویژگی‌ها در نحوه یادگیری‌ آنها در حوزه‌های متفاوت تاثیر مستقیم می‌گذارد. یادگیری زبان انگلیسی هم یکی از حوزه‌هایی محسوب می‌شود که در صورت آشنا نبودن با بعد شخصیتی و روانشناسی یادگیری آن، نمی‌توانیم در آن موفق شویم. متدهای گوناگونی وجود دارد که به افراد کمک می‌کند تا بتوانند با پیروی از آن‌ها زبان انگلیسی را راحت‌تر یاد بگیرند. می‌توان گفت بیشتر مشکل زبان‌آموزان این است که روی کمیت بیشتر از کیفیت توجه می‌کنند؛ آن‌ها فکر می‌کنند که اگر تنها زمان زیادی را صرف یادگیری زبان کنند، موفقیت بیشتری شامل حال آنها می‌شود. در ادامه با این مقاله همراه شوید تا با روانشناسی یادگیری زبان انگلیسی بیشتر آشنا شوید.

تمرکز و توجه مهم‎ترین عامل در روانشناسی یادگیری زبان
تمرکز و توجه در روانشناسی یادگیری زبان بسیار مهم است و می‌تواند به شما در بهبود عملکرد و پیشرفت در یادگیری کمک کند. نکته مهم این است که هنگام یادگیری باید روی فرآیند تمرکز کنید و به نتیجه آن فکر نکنید. برای این که بتوانید به خوبی با دیگران مکالمه زبان انگلیسی داشته باشید و حتی بتوانید درس‌های انگلیسی زبان خود را به درستی یاد بگیرید کافی است که روی تمرین کردن تمرکز کنید و بارها و بارها در طول روز آن‌ها را یادآوری کنید.

images_1695109598_650951de324e5

گاهی فکر کردن به نتیجه، استرس زیادی را به ما وارد می‌کند و همین عامل باعث می‌شود تا افراد نتوانند به خوبی روی یادگیری‌ خود در زمان حال تمرکز کنند. با این حال ما در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

روش‌های افزایش تمرکز هنگام یادگیری زبان انگلیسی
قبل از شروع به یادگیری زبان انگلیسی، هدف خود را مشخص کنید. آیا می‌خواهید مکالمه بهتری داشته باشید، مهارت خواندن و شنیدن را تقویت کنید یا مهارت نوشتاری خود را ارتقا دهید؟ با تعیین هدف خود، می‌توانید تمرکز خود را روی افزایش دهید و فعالیت‌های مناسب برای دست‌یابی به آن‌ها را پیدا کنید. همان‌طور که گفته شد؛ تمرین کردن پی در پی می‌تواند باعث تقویت زبان انگلیسی شما شود. برنامه‌ریزی منظم برای یادگیری زبان انگلیسی اهمیت زیادی دارد. تعیین زمان‌های مشخص برای مطالعه، تمرین مکالمه، گوش دادن به متون صوتی و خواندن متون مکتوب می‌تواند به شما کمک کند تا تمرکز خود را بر روی یادگیری زبان حفظ کنید و به صورت منظم و پیوسته تمرین کنید.

هدف‌های کوتاه مدت برای خود بچینید
به جای تمرکز بر یک فرآیند بلندمدت بزرگ، تمرکز خود را بر روی مراحل کوچک و قابل دسترس قرار دهید. به عنوان مثال، تعیین هدف روزانه مانند خواندن یک مقاله کوتاه، حل چند تمرین گرامری یا گوش دادن به پادکست‌های انگلیسی می‌تواند به شما احساس پیشرفت بدهد و تمرکزتان را تقویت کند. همچنین برای حفظ تمرکز و توجه، از منابع متنوعی برای یادگیری زبان انگلیسی استفاده کنید. از کتب درسی، رسانه‌های آموزشی اینترنتی، پادکست‌ها، فیلم‌ها، وبسایت‌ها و منابع دیگر استفاده کنید.

انگیزه خود را حفظ کنید
حفظ انگیزه و انگیزه‌بخشی به خود، برای تمرکز و توجه به فرآیند یادگیری زبان انگلیسی بسیار اهمیت دارد. برای رسیدن به اهداف‌تان به خود پاداش بدهید؛ انجام فعالیت‌های لذت‌بخش مانند تماشای فیلم یا خواندن داستان‌ها، انجام تمرین‌های چالش‌برانگیز یا استفاده از بازی‌های انگلیسی زبان می‌تواند انگیزه شما را بالا ببرد. همچنین زبان انگلیسی شامل مهارت‌های چهارگانه شنیداری، گفتاری، خواندن و نوشتن است. تمرکز خود را بر تقویت همه این مهارت‌ها قرار دهید و به تعادل بین آن‌ها توجه کنید.

دوره‌های معتبر را انتخاب کنید
ممکن است بسیاری از افراد از سطح زبان انگلیسی بسیار قوی برخوردار باشند و بخواهند از این راه کسب درآمد داشته باشند اما به دلیل استرس یا ندانستن شیوه‌های آموزشی صحیح نتوانند به خوبی وارد این حوزه شوند. این استرس باعث از بین رفتن تمرکز خواهد شد. شما می‌توانید دوره‌های زیادی امروزه وجود دارند، اما مهم‌ترین آن‌ها برای کسب درآمد، دوره TTC نام دارد. این دوره برای آموزش معلمان زبان انگلیسی است و شامل مباحثی مانند روش‌های تدریس زبان، توسعه مهارت‌های شنیداری و تلفظ است.

چگونگی ارتباط برقرار کردن با رده سنی‌های مختلف
چگونگی ایجاد انگیزه در بین زبان آموزان به خصوص در رنج سنی کودک و نوجوان

آشنایی با محیط کلاس درس زبان انگلیسی و نحوه مدیریت آن

آشنایی با روش و متدهای آموزشی گوناگون

کاهش و کنترل استرس هنگام آموزش به زبان‌آموزان

از آموزش‌های باکیفیت استفاده کنید
آموزش خصوصی مزایای زیادی دارد اما در برخی مواقع انتخاب درستی به شمار نمی‌رود. برای مثال زمانی که شما درصدد تقویت مهارت مکالمه خود هستید، آموزش مکالمه زبان انگلیسی به صورت خصوصی راهگشا نیست. گاهی در جمع بودن می‌تواند به شما کمک کند تا مهارت‌های لازم برای ارتباط و ارائه نظرات و ایده‌ها خود را تقویت کنید. این باور اشتباهی در روانشناسی یادگیری زبان است که برای افزایش تمرکز لازم است به صورت خصوصی مورد آموزش قرار بگیرید.

راحتی را به یادگیری زبان انگلیسی اضافه کنید
یک جنبه بسیار مهم و بسیار نادیده گرفته شده در روانشناسی یادگیری زبان، مسئله راحتی است. یک زبان جدید می‌تواند بسیار گیج‌کننده باشد، پر از صداهای غیرعادی که افراد در تلاش برای شناسایی آن‌ها به عنوان کلمات جداگانه هستند. برای یادگیری زبان انگلیسی به زمان نیاز دارید تا به شنیدن و استفاده از زبانی غیر از زبان خودتان عادت کنند. به همین دلیل است که سازگاری دانش‌آموزان با شنیدن زبان جدید، جنبه مهمی از روانشناسی یادگیری زبان است. تماشای فیلم یا گوش دادن به آهنگ‌ها یکی از راه‌های بسیار آسان است که به دانش‌آموزان اجازه می‌دهند به شنیدن زبان انگلیسی در اطراف خود عادت کنند. تماشای فیلم به پر کردن شکاف‌هایی که از دانش انگلیسی کم منجر می‌شود کمک می‌کند. آهنگ‌هایی که ساده و واضح هستند و عبارات را ساده تکرار می‌کنند نیز راهی عالی برای یادگیری است.

کدام آموزشگاه می‌تواند به یادگیری زبان انگلیسی من کمک کند؟
در سراسر ایران آموزشگاه‌های معتبر زیادی وجود دارد که هر کدام از متد و روش‌های گوناگونی بهره می‌گیرند. اما توجه داشته باشید که اگر آموزشگاه خود را به درستی برگزینید، می‌تواند تاثیر مستقیم بر تقویت اعتمادبه‌نفس و تمرکز شما داشته باشد. از موسسات زبانی استفاده کنید که از متد آموزشی به‌روزتری و منظم‌تری در کلاس‌های درس استفاده می‌کنند.

منبع : خبرگزاری شرق
نوشته شده توسط موسسه زبان سفیر گفتمان

4 پسندیده