نگاهی به آیین مانَوی (ویدیو)

سلام به دوستان فرهیخته تالار.

همیشه برام سوال بوده که چرا در طول تاریخ دیدگاه هایی که از نظر منطقی قابل قبول ترند اینهمه مغفول مانده اند؟ آیین مانَویت هم که پیامبر ایرانی، مانی در زمان ساسانیان با تلفیقی از آیین زرتشتی، گنوسی، بودایی، مسیحیت و … به وجود آورد یکی از همین جهان بینی هاست که با کمال تأسف تقریبا فراموش شده اند.

در جهان بینی مانوی دو نیروی خیر و شر یا روشنایی و تاریکی بر جهان حاکمند و جهان میدان نبرد این دو نیروست و میان عالم روح و عالم ماده ستیز همیشگی برقرار است و انسانها به مقابله با نیروی پلید هستی دعوت شده اند. این جهان بینی با ادیان توحیدی که تنها به یک خدای نیک باور دارند کاملا در تضاد است، ولی براحتی معضل شر (Problem of Evil) را حل میکند. در آیین مانی از کشتن موجودات زنده و خوردن گوشت آنها نهی شده است، چرا که اینکار باعث افزایش نیروی شر میشود.

متأسفانه آثار مانوی در طول زمان از دست رفته اند و اطلاع بنده هم محدود به چند ویدیو یوتیوب و وبسایت و ویکی پدیای انگلیسی ست. با این حال در ویدیو زیر معرفی خوب و کوتاهی از این جهان بینی جذاب آمده که دوست دارم با شما عزیزان به اشتراک بذارم:

مشاهده ویدیو در یوتیوب
لینک مدخل مانویت در ویکی پدیای انگلیسی

9 پسندیده

جالب بود
متشکرم :pray:t4:
آیین مانوی برام همیشه جالب بود
و همچنان که در این ویدیو هم گفت، سنت آگوستین قبل از اینکه مسیحی بشه پیرو آیین مانوی بوده

این مثلا قدیس آگوستین با اون دیدگاه های متعصبانه ای که داشت ضربه کاری رو بر پیکر مانویت وارد کرد، بدون اینکه پاسخی درست و حسابی به این جهان بینی داشته باشه.
ظاهرا باور های احمقانه باید پیروان میلیونی داشته باشن، ولی جهان بینی های منطقی و شفقت ورز نسبت به جانداران باید به فراموشی سپرده بشن که این هم یکی از بیشمار طنزهای روزگاره.

1 پسندیده

باورهای مانَوی به نقل از متنی زرتشتی به نام شکند گمانیک ویچار (گزارش گمان شکن)، ترجمه زنده یاد صادق هدایت:

2 پسندیده