آزمون زبان دولینگو، چرا و چگونه؟!

آزمون دولینگو و نحوۀ پیدایش آن

پیدایش آزمون دولینگو و مشهور شدن آن به سبب شیوع همه‌گیری ویروس کرونا در جهان بود. اما رفته رفته با گذشت زمان همچنان بعد از ناپدید شدن این ویروس٬ در بسیاری از دانشگاه‌های جهان معتبر می‌باشد و مورد پذیرش بسیاری از سفارت‌ها نیز هست.

اما مشکل بسیاری از داوطلبان عدم داشتن اطلاعات کافی در مورد آزمون دولینگو است، که آن­ها را بسیار سردرگم کرده، لذا ما در موسسه تخصصی زبان کوییک سعی کرده‌ایم خیلی سریع به این نیاز داوطلبان پاسخ داده و در این مقاله همه آنچه را که باید در مورد آزمون دولینگو بدانید، به تفصیل توضیح دهیم. به علاوه کلاس­‌های آمادگی در آزمون دولینگو به تازگی در موسسه تخصصی زبان کوییک برای زبان­­‌آموزانی که داوطلب شرکت در این آزمون هستند، تا اطلاع ثانوی به صورت آنلاین و حضوری برگزار می‌شود.

تفاوت آزمون دولینگو با آزمون‌­های دیگر

هدف از آزمون دولینگو استفاده از تکنولوژی برای در دسترس بودن آموزش برای همه افراد و برگزاری آزمونی ساده، سریع و مقرون به صرفه است.

هزینه آزمون دولینگو تنها به صورت عادی 59 دلار است، اما اگر قصد دارید برای دو بار آزمون دادن شانس خود را امتحان کنید این امر با پرداخت 98 دلار امکان پذیر است. توجه داشته باشید در صورتی که خیلی عجله دارید و قصد دارید نتیجه آزمون را ظرف 24 ساعت دریافت نمایید (به جای حالت عادی که 48 ساعت تا اعلام نتیجه طول می‌کشد) می‌بایستی مبلغ 99 دلار پرداخت نمایید. درحالی که آزمون‌های آیلتس و تافل هرکدام به ترتیب 230 و 265 دلار می‌­باشند.

مزیت آزمون دولینگو برگزار آن در هر ساعت شبانه روز می‌باشد و شما نیازمند رزرو تایم خاصی نیستید. این امر برای آزمون تافل هوم ادیشن نیز میسر است. در صورتی که برای انجام آزمون آیلتس نیازمند تعیین تایم هستید و حداقل یک ماه پیش از آزمون بایستی ثبت‌نام نمایید.

مدت زمان برگزاری آزمون کتبی آیلتس (به غیر از آزمون شفاهی) 2 ساعت و 45 دقیقه و آزمون تافل 2 ساعت است، اما تمام مراحل آزمون دولینگو از ابتدا تا انتها، کمتر از یک ساعت طول می­‌کشد.

تنها بعد از دو روز از زمان انجام آزمون دولینگو، نتیجه آن را دریافت خواهید کرد، اما نتایج آزمون­‌های تافل و آیلتس بین 6 تا 13 روز زمان نیاز دارد تا به دست شما برسد. همچنین در صورتی که آزمون 99 دلاری دولینگو را خریداری نمایید می‌توانید بعد از 24 ساعت به نتیجه آزمون دسترسی پیدا کنید.

مزیت مهم دیگر آزمون دولینگو نسبت به آزمون‌ تافل این است که بدون پرداخت هیچ­­گونه هزینه­‌ای، می­‌توانید کارنامه را از صفحه نتیجه خود به هر تعداد دانشگاه یا مدرسه در سراسر جهان ارسال کنید، درحالی که آزمو‌ن­‌های آیلتس و تافل این امکان را به شرکت کنندگان می‌­دهند که نتایج خود را به ترتیب به 5 و 4 دانشگاه ارسال کنند، و در صورت درخواست بیشتر از این تعداد، باید هزینه 20 دلاری برای هر گزارش نمره پرداخت کنند.

اگرچه در آزمون دولینگو همانند آزمون­‌های آیلتس و تافل، هر چهار مهارت، Listening، Reading، Writing و Speaking مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، اما در این آزمون سوالات متفاوت است (در ادامه انواع سوالات آزمون دولینگو را بررسی می‌­کنیم.) و از متن­‌های طولانی برای خواندن، نوشتن یا گوش­­‌دادن استفاده نمی‌­شود.

اما شاید مهم‌­ترین مزیت آزمون دولینگو و همچنین تافل هوم ادیشن نسبت آزمون­‌های بین‌­المللی زبان انگلیسی دیگر، این است که این آزمون‌ها مرکز و زمان مشخصی برای برگزاری ندارند و بدون مراجعه حضوری، تنها از طریق اینترنت، به صورت آنلاین، در منزل خود و هر زمان که بخواهید می­‌توانید در این آزمونها شرکت کنید. اما توجه داشته باشید که حتما قبل از تصمیم‌­گیری برای شرکت در آزمون دولینگو، از پذیرش مدرک این آزمون توسط موسسه یا دانشگاه مورد‌نظرتان، اطمینان پیدا کنید.

آزمون دولینگو در کدام دانشگاه‌ها مورد پذیرش است؟

اگر می‌خواهید لیست تمام دانشگاه‌هایی که آزمون دولینگو را به عنوان آزمون زبان انگلیسی می‌پذیرند، مشاهده نمایید کافیست به این لیست مراجعه نمایید.

تطبیقی یا ADAPTIVE بودن آزمون دولینگو (DUOLINGO) به چه معناست؟

منظور از تطبیقی یا Adaptive بودن آزمون دولینگو این است که سوال بعدی شما براساس چگونگی عملکرد شما در سوالات قبلی تعیین می­‌شود. به طور مثال، اگر سوالات ابتدایی را درست پاسخ دهید، سوالات بعدی شما سخت­‌تر خواهد بود. و اگر سوالی را اشتباه پاسخ دهید سوالات بعدی ساده‌­تر خواهند شد تا این­که دوباره بتوانید به آن­ها پاسخ درست دهید. این فرآیند تا انتهای تست ادامه پیدا خواهد کرد.

هدف از آزمون­‌های تطبیقی ارائه سؤالاتی است که سطح دشواری­ آن­ها منطبق بر میزان مهارت و دانش داوطلبان است. در واقع آزمون دولینگو براساس توانایی شما در زبان انگلیسی سوالاتش را طراحی می‌­کند، بنابراین در مقایسه با آزمون­‌های سنتی، به طور دقیق‌­تر و کارآمدتری مهارت‌ها را مورد ارزیابی قرار می­‌دهد.

آمادگی برای آزمون دولینگو

آزمون زبان انگلیسی دولینگو (Duolingo) تمام مهارت­‌های زبان انگلیسی از جمله خواندن (Reading)، نوشتن (Writing)، صحبت کردن‌ (Speaking) و گوش دادن (Listening) را مورد سنجش قرار می‌­دهد.

از آنجا که ساختار سوالات آزمون دولینگو ممکن است برای شما کاملاً جدید باشد، لذا کسب آمادگی برای این آزمون اندکی دشوار است. به همین دلیل در کنار روش­‌های معمولی که برای یادگیری و تقویت مهارت­‌های ذکر شده، استفاده می­‌کنید، از منابعی که سطح زبان بالاتری دارند، مانند؛ تماشای فیلم به زبان انگلیسی، صحبت با انگلیسی­‌زبانان، گوش دادن به پادکست­‌ها، خواندن روزنامه و مجلات و منابع آنلاین موجود نیز بهره ببرید.

به علاوه ضروری است که قبل از شرکت در آزمون نمونه تست­‌های آزمایشی ارائه شده در سایت دولینگو را انجام دهید، تا با انواع سوالات، محیط و شرایطی که در آزمون با آن مواجه خواهید شد، آشنا شوید و بدین ترتیب بتوانید بهترین عملکرد را در آزمون اصلی داشته باشید. این تست­‌ها رایگان هستند و در پایان آزمون، رنج نمره را نیز تخمین می­‌زنند.

توجه داشته باشید که آزمون­‌های آزمایشی اندکی کوتاه­‌تر (حدود 8 دقیقه کم‌تر) از آزمون اصلی هستند و نمره ارائه شده غیررسمی است و از دقت کمتری در مقایسه با نمره آزمون اصلی برخوردار است.

مدارک و شرایط مورد نیاز قبل از شروع آزمون دولینگو

به دلیل این که شما آزمون دولینگو را به صورت آنلاین و با استفاده از کامپیوتر شخصی انجام می‌­دهید لذا قبل از شروع آزمون باید همه مدارک و شرایط لازم را فراهم کنید تا هنگام آزمون با هیچ مشکلی مواجه نشوید.

برای شرکت در آزمون دولینگو به شرایط و مدارک زیر نیازمندید.

پاسپورت

یک اتاق آرام و روشن

60 دقیقه وقت آزاد

اتصال اینتزنت قابل اطمینان که در طول مدت زمان آزمون قطع و وصل نشود.

یک کامپیوتر

کامپیوتری که با آن آزمون دولینگو را می‌­دهید باید ویژگی‌­های زیر را داشته باشد:

مرورگر مناسب، مانند Chrome یا Opera

دوربین جلو

یک میکروفون

بلندگو

قوانین و مقررات آزمون دولینگو

استفاده از افزونه­‌های Plug-in یا Add-on (مانند Grammarly) بر روی مرورگر مجاز نیست. اگر از این افزونه­‌ها استفاده می‌­کنید، حتما برای شروع و تکمیل تست، آن­‌ها را غیرفعال کنید. دستورالعمل‌های اضافه / حذف این افزونه‌­ها در این بخش ذکر شده است.

برای انجام آزمون تنها از یک آدرس آیمیل یا حساب کاربری دولینگو می‌­توانید استفاده کنید و اگر حساب کاربری دومی دارید، مسدود خواهد شد.

ارتباط چشمی خود را با صفحه کامپیوتر حفظ کنید.

اما اگر برای تایپ کردن نیاز به نگاه کردن به صفحه کلید را دارید، نگران نباشید، چراکه ناظران آزمون و سیستم­‌های خودکار تفاوت بین نگاه ساده برای تایپ کردن، و حفظ تمرکز روی صفحه کامپیوتر هنگام تایپ را می­‌دانند و بنابراین نگاه کردن به صفحه کلید برای تایپ کردن، بر تصمیم صدور نتیجه آزمون شما تأثیری نخواهد گذاشت. همچنین اگر وب‌کم شما در محلی قرار دارد که در مرکز فوقانی مانیتور نیست، ممکن است این پیغام را دریافت کنید که مثلا، وب کم نباید در کنار کامپیوتر یا روی میز قرار گیرد، بنابراین دوربین باید مستقیماً در بالای مانیتور و در مرکز آن قرار بگیرد.

یادداشت برداری ممنوع است. در صورتی که در هنگام برگزاری آزمون زبان انگلیسی دولینگو چیزی بنویسید، نتیجه آزمون شما صادر نشده و دیگر مجاز به انجام دوباره آزمون نخواهید بود.

استفاده از تلفن یا گوشی موبایل ممنوع است. در صورت استفاده از موبایل و تلفن در هنگام برگزاری آزمون دولینگو، نتیجه شما صادر نشده و مجاز به انجام دوباره آزمون نخواهید بود.

استفاده از کروم بوک، آی پد، تبلت و دیگر دستگاه­‌های هوشمند برای انجام آزمون ممنوع است.

استفاده از هدفون و ایرپاد ممنوع است. اگر هنگام برگزاری آزمون دولینگو، از هدفون یا ایرپاد استفاده کنید، نتیجه شما صادر نشده و باید مجدداً آزمون را انجام دهید.

در طی یک ماه، می­‌توانید دوبار این آزمون را بدهید، یعنی اگر به هردلیلی، مانند، اشکالات فنی یا قطع اینترنت در زمان آزمون، آزمون شما تکمیل نشد، مجاز هستید آزمون را در زمان دیگری مجددا انجام دهید، و برای شما انجام تنها یک بار آزمون محسوب می‌­شود.

اطمینان حاصل کنید که در یک اتاق آرام و با نور کافی تنها هستید.

اطمینان حاصل کنید که گوش­‌های شما همیشه قابل رویت باشد و پوشانده نشده باشد (به عنوان مثال پوشیده از مو، کلاه و غیره نیست).

مطمئن شوید که چهره شما توسط عینک آفتابی یا سایر لوازم جانبی پوشیده نشده ­‌است.

تنها به صفحه مانیتور نگاه کنید.

اگر هر یک از قوانین آزمون زبان انگلیسی دولینگو را نقض کنید، دولینگو مجاز است بدون بازپرداخت هزینه آزمون، نتیجه آزمون شما را تایید نکند یا نتایج آزمون‌­های قبلی را بی اعتبار سازد. بسته به میزان تخلف، ممکن است داوطلبان از شرکت دوباره در آزمون دولینگو برای همیشه محروم شوند.

پس از اتمام آزمون، یک ناظر، ویدیو تست شما را بررسی می­‌کند تا مطمئن شوند از تمام قوانین در طول آزمون پیروی کرده‌­اید.

منبع: سوفیا نیوز

5 پسندیده

سلام . مدرک دولینگو در بقیه زبان ها هم معتبر هست ؟ برای کار هم میشه ازش استفاده کرد؟

1 پسندیده

نکته دولینگو همینجاست
هنوز پذیرش وسیعی مثل تافل و آیلتس نداره
باید از مرجعی که میخواین بپرسین
چه دانشگاه چه کار
معمولا میگن که چه استانداردی و چه نمره ای رو قبول دارند
اما الان چون دانشجو و نیروی متخصص کم هست، اگه باهاشون مکاتبه کنید و بگین که این استاندارد تو ایران راحت تر و ارزان تره و اساسا برخی استانداردها در دسترس نیست ممکنه قبول کنند
و همون قبولی کافیه
آزمون دولینگو رو سفارت ها به شرط اینکه کارفرما یا دانشگاه مقصد پذیرفته باشه قبول می کنن

1 پسندیده