صدای TH چیست؟ + 10 کلمه با TH

حرف th در انگلیسی دو صدای مختلف دارد که حالت نوشتاری آن در الفبای بین‌المللی فونتیک، به صورت /θ/ و /ð/ نوشته می‌شود. در ادامه در مورد تلفظ هر کدام و مثال‌هایی برای هر صدا بیشتر بخوانید.

یکی از رایج‌ترین مشکلات زبان‌آموزان زبان انگلیسی، تلفظ کردن حرف th است. زبان‌آموزان معمولا این حرف را شبیه به نزدیک‌ترین صدای حروف الفبایی که در زبان مادری خودشان وجود دارد، تلفظ می‌کنند.

برای تلفظ کردن این حرف نوک زبان، به آرامی پشت دندان‌های جلویی و بالایی را لمس می‌کند. هوا از بین نوک زبان و دندان‌های بالایی خارج می‌شود. تلفظ «th» در کلماتی مانند « think» و « thank» بدون لرزش یا unvoiced و در کلماتی مثل “that” و “this” به صورت لرزش‌دار یا voiced است که در ادامه می‌توانید تفاوت آن را ببینید.

th صدای چی میده

همان‌طور که گفتیم دو نوع تلفظ برای حرف th وجود دارد:

یکی صدای لرزش دار یا voiced و دیگری بدون لرزش یا unvoiced. تفاوت این دو حرف در ایجاد لرزش در تارهای صوتی موقع تلفظ کردن آن‌ها است.

شکل دهان موقع تلفظ کردن هر دو حرف، دقیقا شبیه هم است. تنها تفاوتی که دارند لرزش تارهای صوتی است.

صدای Unvoiced یعنی موقع تلفظ آن لرزشی در حنجره و تار صوتی ایجاد نمی‌شود مثلا در کلمه‌های think و thought.

این صدا در الفبای بین‌المللی فونتیک به شکل /θ/ نوشته می‌شود. مثلا کلمه‌ی think با این علائم فونتیک به شکل /θɪŋk/ نوشته می‌شود. برای تلفظ این حرف هیچ لرزشی در حنجره‌ی شما حس نمی‌شود.

برای تولید این صدا نوک زبان خود را بین دندان‌های بالا و پایین قرار دهید. هوا را از دهان خود بین زبان و دندان‌هایتان خارج کنید. هنگام ادای این حرف، باید مقداری اصطکاک (مقاومت) را احساس کنید. تارهای صوتی خود را موقع تلفظ آن نلرزانید.

در ادامه می‌توانید تلفظ این صدا و تلفظ چند کلمه که حرف th در آن‌ها این صدا را می‌دهد بشنوید.

thanks

thought

bath

fifth

nothing

در صدای voiced لرزشی در تارهای صوتی موقع تلفظ ایجاد می‌شود. این حرف بیشتر شبیه حرف ذ در زبان عربی است. در علائم فوتیک آن را با علامت /ð/ نشان می‌دهند. مثلا کلمه‌ی that با این علامت‌ها به شکل /ðæt/ نوشته می‌شود.

برای تولید این صدا نوک زبان خود را بین دندان‌های بالا و پایین قرار دهید. هوا را از دهان خود بین زبان و دندان‌هایتان خارج کنید. باید مقداری اصطکاک (مقاومت) را احساس کنید. برای تلفظ این حرف تارهای صوتی شما باید لرزش داشته باشند.

در ادامه می‌توانید تلفظ این صدا و تلفظ چند کلمه که حرف th در آن‌ها این صدا را می‌دهد بشنوید.

the

either

breathe

therefore

البته دقت کنید که لرزش تارهای صوتی موقع تلفظ به صورت اتوماتیک اتفاق می‌افتد. وقتی برای مدتی تمرین کنید و به صداها گوش بدهید، موقع تلفظ لازم نیست فکر کنید که چطور باید آن را تلفظ کنید.

اشتباهات رایج در تلفظ حرف th

کسانی که زبان مادری آن‌ها انگلیسی نیست و حروفی با صدای مشابه این حرف در زبان خودشان نداشته باشند معمولا برای تلفظ دچار مشکل می‌شوند. بسته به اینکه زبان مادری شما چه باشد، ممکن است در تلفظ این دو صدا دچار یکی از مشکلات زیر شوید.

صدای t به جای /θ/ و صدای d به جای /ð/

این رایج‌ترین اشتباه در تلفظ این دو حرف است و در بین فارسی زبان‌ها هم زیاد دیده می‌شود. البته تلفظ کردن این حرف با صدای ت و د زیاد روی واضح بودن کلام شما تاثیر نمی‌گذارد و طرف مقابل منظور شما را متوجه خواهد شد ولی برای اینکه زبان شما طبیعی‌تر به نظر برسد و زبانی نزدیک به زبان نیتیو داشته باشید، بهتر است که تلفظ درست صداها را تمرین کنید.

اما دقت کنید که تمرکز زیاد روی این تلفظ‌ها اگر باعث می‌شود وقت زیادی برای آن بگذارید و از یادگیری باز بمانید، توصیه نمی‌شود. تمرکز شما باید روی اصلاح اشتباهاتی باشد که باعث می‌شود حرف شما به‌درستی و وضوح شنیده نشود.

صدای s به جای /θ/ و صدای z به جای /ð/

این اشتباه هم بین زبان‌آموزان رایج است ولی مثل اشتباه قبل نیست که تاثیری در فهم جمله‌های شما نداشته باشد. اگر حرف th را با صدای س یا ز تلفظ کنید، ممکن است در بیشتر کلمات، منظور شما درست فهمیده نشود. این شیوه‌ی تلفظ می‌تواند حواص مخاطب را پرت کند و کاملا یک کلمه‌ی جدید ایجاد کند. مثلا نمونه‌های زیر را در نظر بگیرید:

thank-sank

think-sink

thin-sin

thought-sort

این اشتباه در زبان‌آموزان ایرانی معمولا کمتر دیده می‌شود. اما اگر شما هم حرف th را با صدای ز یا س تلفظ می‌کنید باید هر چه سریع‌تر برای اصلاح تلفظ خود اقدام کنید.

صدای f به‌جای /θ/ و صدای v به‌جای /ð/

این اشتباه معمولا در زبان‌آموزان ایرانی شنیده نمی‌‌شود چون ما در زبان فارسی صداهایی که شبیه صدای th باشند داریم. علاوه‌ بر این در مدرسه با زبان عربی و قرآن آشنا شده‌ایم و می‌توانیم حروف ث و ذ عربی را خیلی شبیه th در انگلیسی است تلفظ کنیم.

دقت کنید که در هر دو تلفظ این حرف، زبان بین دندان‌های بالا و پایین و جلوی دهان قرار می‌گیرد و این حرف با هیچ حالت دیگری از دهان، تلفظ نمی‌شود.

10 کلمه با th

برای اینکه بتوانید این حروف را به درستی تلفظ کنید لازم است که بارها تلفظ آن را تکرار کنید و در فایل‌های صوتی یا فیلم‌ها بشنوید. شنیدن کافی نیست و شما فقط با تکرار کردن است که می‌توانید بر تلفظ حروف مسلط شوید.

در ادامه 10 کلمه با th و تلفظ آن‌ها را بشنوید و مقایسه کنید.

Month

theory

growth

strength

authorize

those

weather

rather

father

farther

یکی از بهترین روش‌ها برای تمرین تلفظ صداهای چالش‌برانگیز این است که آن‌ها را در قالب جمله هم تمرین کنید. تمرین کردن کلمه‌ها به تنهایی کافی نیست. گاهی تلفظ کلمه را به‌خوبی یاد می‌گیرید ولی وقتی داخل جمله قرار می‌گیرد و در کنار سایر حرف‌ها مجبور به تلفظ کردن آن می‌شوید، دچار مشکل می‌شوید. پس کلمات را حتما داخل جمله تمرین کنید.

در ادامه چند جمله و تلفظ آن را می‌بینید که چندین کلمه با حرف th دارند. صدای خود را موقع تلفظ، ضبط کنید و با این نمونه‌ها مقایسه کنید.

Thinking on my feet is one of my strengths.

Thank you for your time.

I’m sorry to bother you.

4 پسندیده

صدای th به دو شکل متفاوت تلفظ می شود؛ یکی از آنها شبیه صدای ‘ ذ ‘ در زبان عربی است، در این صدا شما نوک زبانتان را پشت ردیف بالایی دندانها قرار می دهید. یک مثال در این خصوص کلمه they می باشد. علامت آواشناسی این صدا هم این است: /ð/
و تلفظ دیگر آن شبیه ‘ث’ در زبان عربی است. در این تلفظ نوک زبان بین دو ردیف دندان های بالا و پایین قرار می گیرد. و علامت آواشناسی آن هم /θ/ می باشد. یکی از کلماتی که این صدا در آن دیده می شود کلمه think است.

8 پسندیده

یکی از صداهایی که بسیاری از زبان آموزان با آن مشکل دارند TH است. تلفظ TH برای برخی از افراد آسان و برای بسیاری سخت است. در زبان انگلیسی دو نوعِ صدایِ TH داریم: تلفظ نرم و تلفظ زنبوری
در تلفظ نرم زبان در مقابل دندان بالا قرار گرفته و در حین تماس با دندان پایین، هوا با ضربه از گلو بالا آمده و از بین دندان های خارج می شود. این صدا در فونتیک با شکلِ T نشان داده می شود. در لغاتِ زیر TH صدایِ نرم دارد:

thank, threw, three, thick, thing

نوع دیگر تلفظِ TH صدای زنبوری است. در این نوع تلفظ، TH صدایی شبیه به وز وزِ زنبور یا مگس دارد. در این نوع تلفظ زبان نوکِ دندان های بالا را لمس می کند در اینصورت زبان باید پشت دندان های بالا قرار داشته باشد و نه در مقابل آن. همچنین زبان نباید با دندان های پایین تماس کامل داشته باشد بلکه باید فضایی بین آنها برای تولید صدای لرزه وجود داشته باشد. در این نوع صدا همانند صدای نرم باید هوا از بین دندان ها بیرون داده شود با این تفاوت که بر خلافِ تلفظ نرم هوا به صورت ضربه ای بیرون داده نمی شود بلکه در طول زبان حرکت کرده و با ایجاد لرزه در زبان از بین دندان ها به بیرون هدایت می شود. این صدا در فونتیک با شکلِ D نشان داده می شود. در لغاتِ زیر TH صدایِ زنبوری دارد:

that, there, although

بنابراین تفاوت اصلی بین صدایِ نرم و صدای زنبوری حالت لرزشی است که در صدای زنبوری وجود دارد یعنی هنگام تلفظ زنبوری اگر انگشت خود را زیر گلوی خود قرار دهید لرزش را احساس می کنید.

اینم توضیحی با جزئیات بیشتر :point_up_2::point_up_2::point_up_2::point_up_2:

9 پسندیده

بابت توضیح کاملتون ممنون

3 پسندیده

خواهش میکنم
خوشحالم به دردتون خورده

2 پسندیده

من فقط یه مشکلی که دارم اینه نمیتونم th. رو در جمله ای مثل What did they do به صورت زنبوری بگم، وگرنه did هم حالت زنبوری پیدا میکنه، هرچی هم به صحبت های انگلیسی گوش کردم th رو د میگفتن، اگه یه راهنمایی کنید ممنون میشم.

3 پسندیده

باید زیاد تکرارش بشه تا بهش عادت کنید. موقع تولید این دو صوت، نُک زبان می‌چسبه به دندان بالایی و اگه این نکته رو هنگام اداش رعایت کنید به تلفظ درستش دست پیدا می‌کنید.

4 پسندیده

برای یادگیری صدایِ TH توصیه می شود حتما از حالت بزرگ نمایی در تلفظ آن استفاده کنید. به این صورت که در هر کلمه، TH را به صورت اغرق آمیز تلفظ کرده و بقیه کلمه را به صورت عادی تلفظ کنید. این کار در یادگیری تلفظ صحیح TH بسیار مفید است. همچنین در نظر داشته باشید که ممکن است در روز های اول تلفظ صحیح کلمات کمی سخت باشد ولی بعد از چند روز و به مروز زمان به شکل صحیح تلفظ عادت می کنید. بنابراین تمرین زیاد همراه با بزرگنمایی در تلفظ TH شدیدا توصیه می شود.

3 پسندیده

بابت راهنمایی ممنونم،

3 پسندیده

سلام ببخشید من یه سوال داشتم میشه یه سری کلمات بگید که th داخلش تلفظ بشه
متشکرم :rose:

1 پسندیده