معرفی کتاب‌های زیبوک: Frankenstein by Mary Shelley (فرانکنشتاین)

”هیچ چیز بیش از داشتن هدفی ثابت، روح را آرامش نمی‌بخشد.“
-مری شلی

images

سلام دوستان؛ حتماً همه‌تون حدأقل اسم فرانکنشتاین به گوش‌تون خورده! ولی چقدر درمورد این اسم می‌دونید؟!
قبل از معرفی فرانکنشتاین، خیلی مختصر نویسنده‌ی نابغه‌ی این کتاب، خانم مری شلی، رو خدمتتون معرفی می‌کنم.

398bd7b7067a4d3480df20c14348d487

مری وول استونکرافت گادوین شلی، زاده ی ۳۰ اوت ۱۷۹۷ و درگذشته ی ۱ فوریه ۱۸۵۱، رمان نویس ، نویسنده ی داستان های کوتاه و سفرنامه نویس اهل انگلستان است.
پدر او ویلیام گادوین، فیلسوف سیاسی و روزنامه نگار، و مادرش مری ولستون کرافت، فیلسوف فمینیست و نویسنده، بود. مری شلی در سال ۱۸۱۴ با پرسی بیش شلی شاعر عاشقانه های مشهور، آشنا شد و با او ازدواج کرد و در سال ۱۸۱۸ به همراه هم به ویارجو ایتالیا رفتند. پس از مرگ شوهرش در سال ۱۸۲۲ به انگلستان بازگشت. مری شلی سرانجام در یکم فوریه ی ۱۸۵۱ میلادی، پس از دوره ی طولانی بیماری تومور مغزی درگذشت. وی در کلیسای سنت پیتر در بورنموث دفن شد.

اگر با دقت معرفی رو خوندید، حتماً متوجه شدید که خانم شلی، شاهکار فرانکنشتاین رو تنها زمانی که ۲۰ سال سن داشت خلق کرد! مغز آدم سوت می‌کشه، نه؟!

نقل قولی از یک کاربر درمورد مری شلی براتون میارم:

‏مری شلی همون‌قدری که به خاطر نوشتن فرنکنشتاین قهرمان من‌ه، به خاطر تجربه‌ی از دست دادن ویرجینیتی‌ش روی قبر مادرش و نگه داشتن قلب کلسیفیه‌شده‌ی پرسی بیس شلی توی کشوی میز تحریرش هم قهرمانم‌ه. ‏از فعالیت‌های فمنیستی‌ش و این که به مری دایانا دادز و ایزابل رابینسون کمک کرد که با هم برن فرانسه زندگی کنن دیگه نگم

فیلمی براساس زندگی‌نامه‌ی مری شلی در سال ۲۰۱۷ به روی پرده‌ی سینما رفت. اگر می‌خواین بیشتر با ایشون آشنا بشید، توصیه می‌کنم به تماشای این فیلم بشینین.


خب بریم سراغ کتاب فرانکنشتاین

Franken

:blue_book: نام کتاب: Frankenstein; or, The Modern Prometheus

:pen: نویسنده: Mary Shelley

:date: تاریخ انتشار اولیه: ۱۸۱۸

:globe_with_meridians: آدرس کتاب در گودریدز: لینک

جلد چاپ نخست کتاب


درمورد کتاب

فرانکشتاین یا پرومته مدرن ، معروف ترین اثر مری شلی است که البته ایده اولیه آن توسط لرد بایرون به شلی پیشنهاد داده شد. لرد بایرون شاعر انگلیسی و رهبر جنبش رمانتیک بود که از معروف ترین آثار او می توان، دن ژوان را نام برد.

مری شلی نویسنده انگلیسی است که داستان یک دانشمند جوان به نام ویکتور فرانکشتاین را در این رمان روایت می‌کند، که در یک تجربه عجیب علمی، موجودی بدقواره و بی‌تناسب اما با احساسی را خلق می‌کند که در همه جای بدن او آثار بخیه را می‌توان دید. شلی نگارش این رمان را زمانی آغاز کرد که ۱۸ ساله بود و اولین چاپ این کتاب بصورت ناشناس و در لندن در سال ۱۸۱۸، در ۲۰ سالگی او، منتشر شد. چاپ دوم کتاب که در فرانسه انجام شد، نام نویسنده آن بر روی جلد کتاب قرار گرفت یعنی در ۱۸۲۳٫ رمان فرانکشتاین خصوصیات یک رمان گوتیک و وابسته به جنبش رمانتیک را دارا می‌باشد، هم چنین یکی از نمونه‌های اولیه ژانر علمی – تخیلی است. برایان آلدیس معتقد است که این رمان باید به عنوان اولین نمونه رمان علمی – تخیلی باشد زیرا برعکس رمان‌های قبلی که تنها نشانه‌های فانتزی دارند، قهرمان اصلی داستان به صورت عمدی به سمت ایجاد تجربه‌ای ترسناک و خلق فضایی تخیلی پیش می‌رود. بنابراین این کتاب تاثیر قابل توجهی بر ادبیات و فرهنگ عمومی و هم چنین داستان‌ها و فیلم‌های ژانر وحشت گذاشته است.

رمان با نامه‌های کاپیتان روبرت والتون به خواهرش آغاز می‌شود. رمان در زمان ناشناخته‌ای در قرن ۱۸ رخ داده است. از زمانی که رمان منتشر شد و به محبوبیت رسید، نام “ فرانکشتاین ” اغلب برای اشاره به خود هیولا به کار می‌رود، اگرچه این استفاده اشتباه است، اما درواقع نشانه‌ای از مقبولیت و پذیرش عمومی رمان است. در رمان هیولا با اسامی مختلفی از جمله “موجود”، “هیولا” و “شیطان” نامیده می‌شود. در بخشی از رمان، هیولا در صحبت با فرانکشتاین ، به خود با عنوان “ آدمی از آزمایشگاه شما ” و یا کسی که می خواهد “آدم شما شود”، و “شما به جای او فرشته شوید!” اشاره می‌کند.

فرانکشتاین با مضامین مسیحی و متافیزیکی سروکار دارد. اهمیت بهشت گمشده و این مسئله که انسان، موجودی را خلق می‌کند، مضمون مذهبی به رمان می‌دهد.


Frankenstein Quotes

  • “Beware; for I am fearless, and therefore powerful.” …
  • “Life, although it may only be an accumulation of anguish, is dear to me, and I will defend it.” …
  • “I do know that for the sympathy of one living being, I would make peace with all. …
  • “If I cannot inspire love, I will cause fear!”

اگر کسی مثلا دوستی عاقل‌تر, بهتر و دوست‌داشتنی‌تر از خودمان به ما کمک نکند تا نقص‌ها و ضعف‌های طبیعی‌مان را اصلاح کنیم، موجوداتی ناقص و نیمه‌کامل می‌شویم.

6 پسندیده