اشکِ سیاوش و لالهِ واژگون

سیاوش سمبل پاکی، سادگی، صداقت و معصومیت در شاهنامه است. داستان او از جذاب ترین و حماسی ترین داستان های این منظومه است.اشک سیاوش به عنوان نمادی از رستن گل لاله واژگون (یا گل اشک سیاوش) در ایران زمین که هنوز نیز با آغاز بهار می روید، است. در باور عامه گفته می شود روییدن این گل، گواه لحظه ای است که گلوی سیاوش پاکنهاد با تیغ تیز گرسیوز خونریزِ بدنهاد، پاره شد و از آن پس آن اندوه، موجب شد تا این گل که نماد خون سیاوش است، سر به زیر افکند و آرام آرام اشک بریزد بر بی گناهی سیاوش.
این گل گریان در نقش سرستون‌های ساسانی‌ و در موزه طاق بستان در کنار نقش پادشاه ساسانی دیده می‌شود.

اما گلی که در سوگ سیاوش می گرید شاید روزی با هجمه عظیم بی مهری انسانها به سوگ خود بنشیند

و الوان رنگهای زرد و قرمزش تنها خاطره ای شود در یکی از عکسهای یادگاری.

از خون سیاوش که به مکر گرسیوز بر زمین ریخت،تنها سرو بلند بالا نروئید،غمی به دل لاله سر بلند

شاهد ماجرا هم افتاد ،تا اندوه بیگناهی سیاوش،سرش را سرخ روی و گریان به زیرافکند:

«چو سرو سیاوش نگونسار دید/سرا پرده و دشت خونسار دید/بیفکند سر را ز اندوه نگون/بشد زان سپس لاله واژگون

»یعنی همان گل زیبایی که در سراسر سال تنها چند روزی را مهمان این کره خاکی است؛

.لاله واژگون را لاله سر به زیر هم می گویند؛با این که قد و قامت بالایی دارد و برورویی زیبا،اما گل رنگارنگ

و زیبایش همیشه رو به زمین است.انگار که غم این گل را پایانی نیست. IMG_0050-640x330 * از خون جوانان وطن لاله دمیده* نام هفتمین و مشهورترین تصنیف از مجموعه سروده‌های عارف قزوینی است. مضمون این تصنیف اشاره به افسانه‌ای دارد که از قطرات خون سیاوش (یکی از قهرمانان شاهنامه)گلهای لاله روییده‌است.پیشنهاد میکنم این تصنیف رو باصدای استاد شجریان یا بانو الهه گوش دهید.

11 پسندیده

داستان سیاوش من خواندم . خیلی قشنگه همچنین اهنگ شجریان گوش دادم . واقعا شاهنامه داستان معرکه است پیشنهاد میکنم داستان زال و سیمرغ بخوانید واقعا جالبه

3 پسندیده

یکی از غمناک ترین داستان های شاهنامست…غمی که بسیار جانسوز و جانکاه است…بله همه داستان های شاهنامه زیباست.

3 پسندیده

سلام جناب @mohsen130 گرامی :rose::blossom::hibiscus::bouquet::tulip::rosette::white_flower::cherry_blossom::bouquet::bouquet:عصربهاریتون رنگین‌کمانی :rose::blossom::sunflower::hibiscus::bouquet::tulip::rosette::white_flower::cherry_blossom::cherry_blossom::bouquet:بسیار بسیار داستان عالی بود مرسی و تشکر فراوان :rose::blossom::sunflower::hibiscus::bouquet::ok_hand::clap::ok_hand::clap::ok_hand::tulip::rosette::white_flower::white_flower::cherry_blossom::cherry_blossom::bouquet::hibiscus::hibiscus:

4 پسندیده

درود @mitra9 بانو. بسیار سپاسگزارم بابت آرزوهای قشنگی که برای همگی دوستان دارید و اینقدر با محبت و پرانرژی پاسخ میدهید.

من کتابم را گشودم زیر سقف ناپدید وقت.
نیمروز آمد.
بوی نان از آفتاب سفره تا ادراک جسم گل سفر می کرد.
مرتع ادراک خرم بود.
دست من در رنگ های فطری بودن شناور شد:
پرتقالی پوست می کندم.
شهرها در آیینه پیدا بود.
دوستان من کجا هستند؟
روزهایتان پرتقالی باد! :sunflower: :blossom:
(سهراب سپهری)

3 پسندیده

سلام به روی ماهتون جناب @mohsen130 گرامی :rose::rosette::tulip::sunflower::hibiscus::bouquet::cherry_blossom::bouquet::hibiscus::sunflower::blossom:شبتون پر تلالو :rose::rosette::tulip::blossom::hibiscus::hibiscus::bouquet::hibiscus::sunflower:ارادت :rose::rosette::tulip::blossom::sunflower::hibiscus::bouquet::bouquet: واقعا عالی بود انتخاب شعرتون خیلی خیلی عالی بود مرسی بابت شعرهای انتخابیتون تشکر هزاران هزار بار تشکر :rose::rosette::tulip::blossom::hibiscus::hibiscus::bouquet::cherry_blossom::hibiscus::sunflower::sunflower::blossom::tulip::rosette::rosette::rose::rose::tulip::tulip::blossom::sunflower:

2 پسندیده