تکنیک shadowing چیست؟

تکنیک shadowing یا همان تکنیک سایه روشی برای تقویت مهارت شنیداری (listening) و بهتر شدن لهجه و تلفظ زبان انگلیسی است. استفاده از تکنیک سایه به طور غیرمستقیم میتواند روی مکالمه‌ی زبان‌آموز تاثیرگذار باشد اما مستقیما نه، چون پروسه‌ی انجام تکنیک سایه صرفا بر مبنای «تکرار» است!
اگر حوصله‌ی خواندن متن را ندارید، میتوانید ویدئوی زیر را تماشا کنید!

ویدئو

این تکنیک چگونه است؟

برای پیاده کردن تکنیک shadowing در قدم اول باید یک فایل صوتی‌ انتخاب کنید، و همزمان که به صوت گوش میدهید تکرار کنید. توجه داشته باشید احتیاجی به زدن دکمه‌ی توقف صوت یا تکرار چندباره‌ی یک جمله‌ی تکراری نیست. فقط هرچه که میشنوید را با صدای بلند تکرار کنید و با صوت پیش بروید. در صورت استمرار و علاقه داشتن، تکنیک سایه میتواند بهترین و کمک‌کننده‌ترین تمرین برای تقویت تلفظ شما باشد.

تکنیک سایه چه کمک‌هایی به زبان‌آموز میکند؟

یک: همانطور که گفته شد، تکرار جمله‌ها و کلمات همراه با یک بومی‌زبان باعث تقویت تلفظ و لهجه‌ی زبان انگلیسی میشود.

دو: تنها راه تقویت مهارت شنیداری، شنیدن است. پس با تکنیک سایه، همراه با شنیدن جملات و کلمات انگلیسی، مهارت شنیداری یا listening شما تقویت میشود.

سه: شنیدن کلمات و عبارات در قالب و تکرار کردن آنها باعث یادگیری میشود. پس ساختار و واژگان را بهتر یاد میگیرید.

چهار: باعث قوی‌تر شدن ارائه زبان‌آموز در زبان انگلیسی میشود.

چند نکته برای بهتر سایه زدن:

یک: بهتر است هنگام قدم زدن از تکنیک سایه استفاده شود، چون جریان خون در بدن بالا میرود و بازده شما در یادگیری بالا میرود.

دو: هنگام انجام تکنیک shadowing به ژست بدنی خود توجه داشته باشید. سرشانه‌ها عقب، سرسینه بالا و سعی کنید ارائه‌ی قوی‌ای داشته باشید تا صحبت کردن با اعتماد به‌نفس تبدیل به یک عادت بشود.

سه: فایل صوتی انتخاب شده بدون موسیقی باشد. در این حالت تمرکز فقط و فقط روی تلفظ و لهجه است نه حواشی.

چهار: در فرایند تکنیک سایه، جملات را بلند بلند تکرار کنید. این باعث میشود عضلات صورت و حنجره‌تان درگیر تمرین انگلیسی شوند و این به هرچه بهتر شدن تلفظ و لهجه‌ی شما کمک میکند.

و در آخر، استفاده از تکنیک سایه برای تقویت تلفظ بایدی نیست و بستگی به علاقه و مود زبان‌آموز دارد. درصورتی که تکنیک سایه را دوست داشتید، انجام دهید و شاهد تغییرات عالی در تلفظ و مهارت شنیداری خود باشید.

شما برای تقویت تلفظ خود چه راه‌هایی رفته‌اید و کدام را پیشنهاد میدهید؟

لینک دانلود این ویدئو

منابع

سایت اول
سایت دوم

15 پسندیده