بله
باهات موافقم
فقط بنطر من همین مهره ها ممکنه بعدا به آدم های ارزشمندی تبدیل بشن
موارد عجیبی از دگرگونی یا حتی بگیم دگردیسی رو خودم دیده ام.
اجبار و زیر سلطه نگه داشتن، خودش یه کلاس درسه
تو شورش بردگان روم به رهبری اسپارتاکوس، برده هایی که قبلا همدیگه رو مثل وحشی ترین درندگان تکه تکه می کردند، تغییر می کنن، روم رو به چالش می کشند.
هرچند در نهایت شکست خوردند، اما تاثیر عمیقی بر رومی ها و تاریخ گذاشتند. اونها بالاخره می مردند، مثل همه قبلی ها، که اسم و نشان و اثری ازشون نیست، اما زندگی و مرگ اینها یک تغییری ایجاد کرد
سلام.
Minimalism - A Documentary About the Important Things (2015)
گاهی فکر میکنم چقدر بدون داشتن خرتوپرت اضافی میتونم راحتتر زندگی کنم. چه نیازی به پنجاهشصت دست لباس دارم؟ چه نیازی به انبار کردن دارم. حس خوبی بهم دست میده اگه بتونم فقط با دوتا ساک کوچیک، تمام زندگیم رو حمل کنم. بهم بگن فردا باید اسبابکشی کنی و من فقط تمام زندگیم رو توی یه ساک جا بدم. این مستند دربارهی مینیمالیزمه. به این معنی که فقط چیزی رو بخرید و نگه دارید که نیاز دارید. دیدنش و فکر کردن به مظمونش خالی از لطف نیست.
این رویای منه ولی از اونا که بهش نمی رسم بخاطر سبک زندگیم ولی تا جایی که تونستم بهش نزدیک میشم.
این روزا هم انبارگردانی دارم تو خونمون . از لباسام شروع کرذم و اونایی که برای مدت طولانیه سراغشون نرفتم ولی خوب و دوست داشتنی بودن رو دور انداختم( البته دور ننداختم ، جمع کردم دادم خانه سالمندان ، چون لباسای تمیزی بودن، هر کدوم خوب باشه تنشون می کنن و خیلی هاشونم به عنوان پارچه به جای مای بی بی بزرگسال استفاده می کنن)
حالا نوبت کتابامه . جمعشون کنم ببرم کتابخونه ، هر وقت خواستم ازشون امانت بگیرم .
وقتی کلا درمورد این سبک زندگی شنیدم ، کمتر خریدم .
این هم یه حرکت مثبت بود .
استارتش هم با خوندنیه کتاب شروع شد که اسمشیادم نیست ولی مضمونش این بود که " چیزایی که تو انبار می کنی و سال تا ماه بهشون سر نمی زنی ، برات ارزشمند نیست که داره اون تو خاک می خوره . از همون اول بندازشون دور .
مثلا کارنامه ی سال اول دبستانت، کتاب فارسی اولین سال دخترت و … "
منم خیلی عشق جمع کردن یادگاری بودم. یه روز بلند شدم دیدم یادگاریهامو اصلا کاریشون ندارم. از چندتاش عکس گرفتم توی گوگل ذخیره کردم، بقیه رو انداختن دور. دیگه وسواس پیدا کردم که چیزی جمع نکنم. البته کلی کتاب دارم، که میخواستم ببرم کتابخونه، یا دیوار بفروشم که هنوز حوصلهاشو نکردم.
کتاب ها رو بده کتابخانه عمومی
من تا حالا دوبار کل کتاب ها بجز معدودی رو بردم تحویل دادم
چند تا هیر هم هستن که برای مدارس افغانستان کتاب جمع می کنن
قطعات الکترونیکی، کامپیوتر های قدیمی، کیس، کابل و غیره رو هم میتونید بدین به موسسه رینو
تو پارک علم و فن آوری دانشگاه قزوین مستقره
ارسال رایگان داره
دانشجوها کامپیوتر ها و قطعات رو سر هم می کنن و برای مناطق و مدارس و بچه های محروم می فرستن
از جمله موسسات خیریه برتر ایرانه
متوجه منظورت از مثال هستم
ولی کلا تو کشورهای بوروکراتیک مثل ایران مدادک و مستندات رو دور ننداز
حتی مدارک شناسایی مادر مادر بزرگ که پنجاه ساله کسی بهش نگاه نکرده
![]()
سلام مجدد
دیشب این سریال چهار قسمتی رو دیدم و راستش زیاد برام جالب نبود … در واقع انقدر بازی بازیگر زن اصلی در نقش استی شاپیرو … تئاتری و اغراق شده و بد بود که نه تنها تو ذوقم زد بلکه از اول تا آخر رو مخم بود انقدر که نتونستم زیاد غرق مفهموم فیلم بشم … در مقابل بازیگر یانکی و حتی اون گروه جوان آلمانی و کلا همه بازیگرای سریال طبیعی و خوب بازی کردند.
مقداری اسپویل
سلام عزیزم ممنون از فیدبکتون ![]()
و این که بله این امر طبیعیه که دوستش نداشته باشید و سلیقه ها متفاوته.
اما اینکه تاتری و اغراق امیز بازی میکرد رو خدایی درک نکردم![]()
سریال برداشتی آزاد از یک داستان حقیقیه و شخصی که از یه سنی دیگه اجازه ادامه تحصیل نداره، اجازه ارتباط با اشخاص به جز هم مذهبای خودش رو نداره! مجبور به یک ازدواج اجباری و ناخواسته میشه، حتی اجازه استفاده از نت رو هم نداره و خیلی محدودیت های دیگه. مثلا رسمی که دختر ها بعد از اردواج باید موهاشون رو بتراشن! و کلاه گیس استفاده کنن!!!
از نظر من اون صحنه تراشیدن مو… و صحنه ای که استر بر محدودیت های ذهن و تفکراتی که از بچگی نوش خوارش کردن فاقد میاد و در کنار ساحل وارد آب میشه و گلاه گیس رو در اب رها میکنه فوق العاده اس… به جوری صحنه ای نمادین از تغییر تفکرات و شستشو! غسل یا هر چیز دیگه ای که اسمشو بزارید رو انجام میده.و کل رخدادهای زندگیه زجرآورش رو به گذشته میسپاره و تصمیم به پرورش دادن استر تازه متولد شده میگیره.
و بازیش از نظر من
اتفاقا خوب بود… دختری، آرام و معصوم که یاد نگرفته به دلیل محدودیت های بسیار احساساتشو بروز بده و یه جور انزوای شخصیتی رو به نمایش میزاره…حتی گاها میبینم یک خنده ساده در جمع براش دشوار! و یه جور جامع گریز محسوب میشه. اما نسان باجسارتیه و تصمیم داره با وجود ترسی که داره، از پیله خودش بیرون بیاد. در برابر اون ما دوستان بشاش اجتماعی راحت و ازادی رو میبینیم که این تضاد فگری،اجتماعی،مذهبی و فرهنگی رو به خوبی به بیننده القا میکنن.
شاید این بی روح بودن استر که باعث رومخی شدنش میشه… و اینکه شاید درک کردن شخصیتش دشوارِ…اما دیگر افراد که مثال زدید شخصیت های معمولی هستند که در زندگی روزمره باهاشون سرو کار داریم و جای تامل و فکر کردنی بردی ما نمیزارن و بنوعی برامون اشنا هستن!
اما در کل فیلم پر جنب جوشی نیست و یک سرگذشت و عقیده مذهبی عجیب رو به صورت آرام! به مخاطب معرفی میکنه.
لازم به ذکر منم با سریال حال نکردم
اما ارزش یکبار دیدن رو داره… خوبه دونست یه چیزایی![]()
سلام دوستان یه ماه پیش یه مستند دیدم در مورد سلنا گومز که درباره زندگی شخصیش
توصیه میکنم شما نگاه کنین .
از این سایت دانلود کنید https://www.doostihaa.com/tag/فیلم-selena-gomez-my-mind-me-2022-با-زیرنویس-چسبیده
دوباره سلام، آقا بهزاد.
یه مستند دربارهی غذا و خوراک دیده بودم، گفتم معرفی کنم.
Fed Up (2014)
یکی دیگه از مشکلاتی که بشر امروزی باهاش دست و پنجه نرم میکنه، صنایع غذایی بزرگی هستن که به هر قیمتی دنبال سود خودشون هستن. غولهایی که با افزودنیهای به اصطلاح خوراکی مردم رو به محصولات خودشون معتاد میکنن. این مستند دربارهی مضرات غذاهای امروزیه که سلامت بشر رو به خطر انداخته. اولین چیز قشنگی که آدم با دیدن این مستند به چشمش میخوره، اسم قشنگشه. «سیر شده»
. حتماً این مستند رو ببینید.
عالی بود ![]()
موافقم
سلام به دوستان زبانشناس.
میخواستم یه مستند خیلی عالی رو معرفی کنم.

نام:
A Cloud Never Dies, biographical documentary of Thich Nhat Han
زمان: 27 دقیقه
لینک تماشای ویدیو در یوتیوب
مستند A Cloud Never Dies به زندگی راهب بودایی، تیک نات هان می پردازه که سال پیش از دنیا رفت. این راهب بودایی بسیار انسان شریفی بود و در زندگی خود کارهای انسان دوستانه فراوانی رو انجام داد. اگر یادتون باشه یکی از درسهای دوره انگلیسی قدرت ای جی هوگ هم درباره این شخص بود. من با تیک نات هان زمانی آشنا شدم که کتابی از او به نام هنر قدرت رو در زیبوک خوندم و اون موقع برای اولین بار با مدیتیشن و ذهن آگاهی آشنا شدم و علاقه ام به آیین بودا از همون زمان شروع شد. یک کتاب دیگه هم از او درخواست داده ام که هنوز در زیبوک قرار نگرفته. این مستند کوتاه رو تاکنون چندین بار دیدم و هر بار آرامش گرفتم. کاش از این انسانها در جهان بیشتر بود.
این مستند زندگی و فعالیت های او از جمله تلاش برای برقراری صلح در ویتنام و آشنایی با مارتین لوتر کینگ رو نشون میده. چون چندان طولانی نیست تصمیم گرفتم اصل مستند رو اینجا به اشتراک بذارم. امیدوارم از تماشای آن لذت ببرید:
دوستان، من مدتی در تالار حضور نخواهم داشت. براتون بهترین آرزوها رو دارم.
![]()
درودبرشما
خیلی ممنونم از معرفی واشتراک گذاری این مستندفوق العاده.گاهی یوتیوپ صحبتهاشونوگوش کرده بودم یاوقتایی که باهم کیشان ودوستانشون مراسمات خاص خودشونو داشتن،اما نمیدونستم ایشون فوت کردن.
منم مثل خیلی زبان آموزان دیگه(خصوصاهموطنامون)،اولینبار اسمشونوازطریق آقای ای جی وانگلیسی قدرت شنیدم.
یادگیری زبان جدید،فقط دونستن واژه هاوکلمات اون زبان نیست،دنیایی ازاطلاعات جدیده…
براتون صمیمانه آروزی موفقیت وسلامتی وآرامش دارم.
پایدارباشین.
ممنون بابت معرفی ![]()
امیدوارم هرجا هستی موفق باشی
اگه از دید شما مشکلی نداره لطفا شماره موبایل تون رو برام بفرستین، با هم در ارتباط باشیم، هرچند چندین روزه فیلتر شکنم کار نمی کنه و برای ارتباطات مشکل دارم
سلام
تنتون سلامت
دلتون خوش
و سربلند باشید.
خدافظی
سلام به همگی
دوستان عزیز، با تشکر از تیم زبان شناس، مستند شاهد عینی به مجموعه اپلیکیشن اضافه شد
![]()
امیدوارم استفاده کنید، بخصوص کسانی که رشته علوم طبیعی و تجربی بوده اند.
اولین مجموعه ای که در این تاپیک معرفی کردیم.
مصطفی، راه ارتباطی منم که داری، در ارتباط باش. امیدوارم هر کاری رو که شروع کردی و براش نیاز به تمرکز داری، به بهترین نحو به نتیجه برسونی. همیشه از همکلامیت لذت بردم. مراقب خودت باش. (اگرم که این پستو نمیخونی که، بیخیال
)
سلام، آقا بهزاد.
بالاخره بعد از یه مدت طولانی یه مستند جدید دیدم. بدم نیومد.
The Truth About… Stress (TV Episode 2017)

به نظرم یکی از چیزایی که مفهوم امید به زندگی یا احساس خوشحالی رو بیمعنی میکنه سطح بالای استرس روزانه است. البته عبارت «به نظرم» به نظر زیادیه،
چون حقیقته که آدمای استرسی کمتر از زندگی لذت میبرن، یا حتی از خیلی از موقعیتهایی که استرسزا هستن، به راحتی فرار میکنن.
همه می دونیم باید گاهی از comfort zone درون افکار و زندگیمون بیرون بیایم تا طعم زندگی رو بهتر بچشیم؛ ولی استرس به ما اجازه نمی ده، توی این مستند یه مقدار دربارهی کنترل سطح استرس و مهار کردنش صحبت میکنن. که توجه کردن بهش میتونه باعث شناخت بهترمون نسبت به زندگیمون بشه.
جالبه
![]()
ممنون بابت معرفی
![]()
سلام.
امروز یه مستند دیدم که برای خودم جالب بود.
Maidentrip (2013)
این مستند داستان دریانوردی دور دنیا توسط یه دختر 14 سالهی هلندیه (به تنهایی توی کشتی خودش). اونایی که تاحالا سفرهای سخت و ماجراجویانه (مثل سایکلتورینگ، کولهگردی، هیچهایکینگ) رفته باشن، میتونن با این مستند ارتباط برقرار کنن. اون حس افسردگی روزهای اول؛ اون حسی که وقتی از مسافتی رد میکنی دیگه راه برگشتی پشت سر خودت نمیبینی؛ حسی که وقتی به در سفر بودن براتون عادت میشه و ترجیح میدید به زندگی روزمره برنگردید، این حسها رو دوباره براتون تداعی میکنه. البته این مستند 50 درصدش به زبون هلندی و زیرنویس هاردسابه، و بقیهاش به انگلیسی (با لهجه).
(از اسم این یکی مستند هم خوشم اومد؛ اسمش یه معنی جالب داره؛ maiden trip به اولین سفر دریایی یه کشتی هم میگن.)
به تنهایی تو کشتی خودش![]()
بعضی چیزا حس می کنم تا اخری رویا می مونن![]()




