معرفی مستند 🎞

سلام بهزاد.
این مستندی که می‌خوام معرفی کنم درباره‌ی غذاهای فست‌فوده. :grin:

Super Size Me (2004)

یه آدم کاملاً سالم و تن‌درست برای اینکه ببینه با خوردن غذاهای فست‌فودی بدنش چه تغییری می‌کنه، شروع می‌کنه به خوردن فست‌فود و اندازه‌گیری تغییرات بدنیش. اسم این مستند هم جالبه. بعضیا که می‌رن فست‌فود برای اینکه بزرگترین سایز غذا رو سفارش بدن، به رستوران می‌گن: super size me. اصطلاح شده.
این مستندم بدک نیست.

5 پسندیده

جالب بود :+1:t4:
ممنون بابت معرفی های خوبت :pray:t4:
این اواخر اگه بتونم هر شب یه قسمت از مستند شاهد عینی که تیم زبان شناس لطف کرده و به منابعش به پیشنهاد ما اضافه کرده می بینم
اگه دوست داشتی ببین، میتونه جالب باشه

1 پسندیده

سلام.
امروز یک مستند جالب دیدم و حیفم اومد اینجا معرفیش نکنم. پس با اجازتون معرفیش میکنم و میرم.

نام مستند: Earthlings
مدت زمان: یک ساعت و نیم
سال تولید: 2005
مشاهده آنلاین این مستند در سایت Dacumentary Mania

چند وقت پیش در همین تاپیک مستندی رو درباره رنج حیوانات در حیات وحش معرفی کردم که مبارزه حیوانات برای بقا رو به تصویر می کشید. مستند “ساکنان زمین” اما به بهره کشی انسانها از حیوانات در زمینه های سرگرمی، مصرف گوشت، صنعت پوشاک و آزمایشهای پزشکی می پردازه. در این مستند با استفاده از دوربین های مخفی که در کشتارگاه ها قرار داده شده، تصاویری بسیار تکان دهنده از کشتار حیوانات نمایش داده میشه. تام ریگان فیلسوف مدافع حقوق حیوانات درباره این مستند چنین گفته:

For those who watch Earthlings, the world will never be the same

در نظر کسانی که مستند ساکنان زمین را می بینند، جهان هرگز همچون گذشته نخواهد بود.

یک نقل قول زیبا هم از تولستوی در این مستند اومده بود که خیلی پسندیدم:

تا زمانی که کشتارگاه ها وجود دارند، میدان های نبرد هم وجود خواهند داشت.

در بخشی از این مستند طرف با چماق افتاده بود به جان مرغهای زبون بسته، وقتی انسان با جانوران ضعیفتر از خودش این گونه رفتار میکنه معلومه که فردا روزی هم با انسانهای ضعیفتر از خودش مشابه همین رفتار رو در پیش خواهد گرفت.

این مستند آگاهی بخش رو مشاهده کنید و ببینید که در چه جهان زیبایی زندگی می کنیم و چه آفرینش حکیمانه ای در پشت این جنایتکده زمین وجود داره! به قول خیام:

گر بر فلکم دست بدی چون یزدان

برداشتمی من این فلک را ز میان

از نو فلکی دگر چنان ساختمی

کازاده بکام دل رسیدی آسان

اگر من جای خالق فرضی این جهان بودم جهانی می آفریدم درست و حسابی، جهانی که مجبور نبودی بکشی تا زنده بمونی، جهانی که بر پایه تنازع بقا نبود و انسانها در صلح و آرامش زندگی می کردند، از جنگ و خونریزی، حکومت های استبدادی، اعدام، شکنجه، برده داری و ظلم و بی عدالتی خبری نبود. جهانی که امثال مهسا، نیکا و سارینا برای مطالبه حقوق اولیه زندگیشون الآن زیر خاک نبودند.

آن‌کس که زمین و چرخ و افلاک نهاد

بس داغ که او بر دل غمناک نهاد

بسیار لب چو لعل و زلفین چو مشک

در طبل زمین و حقهٔ خاک نهاد!

ببخشید که از موضوع دور شدم، این مستند باعث شد که زخمهای ترمیم نیافته وجودم دوباره باز بشن. امیدوارم اینها رو به عنوان قضاوت یا موعظه اخلاقی تلقی نکنید، من اول از همه، از خودم به عنوان یک human being متنفرم و کاری به دیگران ندارم.

براتون آرزوی بهترین ها میکنم.
بدرود :pray: :raised_back_of_hand:

5 پسندیده

سلام مصطفی.
یادمه این مستند رو می‌خواستم چند سال پیش ببینم، همین که خلاصه‌اش رو خوندم پشیمون شدم. مردم نمی‌دونن هر لقمه کبابی که می‌خورن چقدر عذاب و درد برای یه موجود زنده همراهشه. حیوونایی که توی بیشتر عمرشون حتی نمی‌تونن به راحتی دور خودشون بچرخن. هر لیوان شیری که آدم می‌خوره چقدر درد برای یه حیوون به همراه آورده. بعضیا اگر می‌دونستن شیر چه مراحلی رو طی می‌کنه به دست آدم برسه، از آدم بودن خودشون خجالت می‌کشیدن. کسی به ذهنش نمی‌رسه که چرا این مستند می‌گه «دوربین مخفی» داخل دامداری‌ها، و نمی‌گه «دوربین». اکثراً نمی‌دونن حیوونا توی چه شرایط سختی پرورش داده می‌شن و نمی‌دونن کسی حتی حق فیلم گرفتن از شرایطشون رو توی بیشتر جاهای دنیا نداره و غیرقانونیه چون منافع دامداری با نشون دادن شرایط حیوونا به خطر میفته. جوجه‌های یه روزه که زنده توی چرخ گوشت میریزن رو که ندیدن. فقط جوجه رنگی دم عید دیدن. گرچه دیدن این مستند شاید واسه خیلیا حتی جذاب هم باشه. یکی از جاذبه‌های عزاداری مردم ما سربریدن حیوون توی جمعه. برای آدم فقط می‌شه تأسف خورد.

کاش آدما قبول می‌کردن حیوونا اگر عقل ندارن، معنیش این نیست که حس ندارن. درد رو حس نمی‌کنن؛ بچه‌هاشون رو دوست ندارن.

3 پسندیده

مستند جذاب و تکان دهنده ای است
از اون مستندهاییه که فراموش نمیشه
اما واقعا تحمل دیدنش احتمالا برای همه ممکن نیست
صحنه های بسیار خشونت باری داره
با این حال شاید دیدنش برای هر انسانی لازم باشه
برای محیط زیست هم خوبه
کسانی که این مستند رو می بینن امیدوارم کمتر گوشت بخورند، نمیگم گیاه خوار بشیم، چون تامین مواد غذایی مورد نیاز بدن آسون نیست، اونم با این وضع اقتصادی و کیفیت مواد غذایی ما تو ایران، اما کمترین کاری که میشه کرد اینه که با بدن حیوانات سورچرانی نکنیم و از خوردن گوشت و خون لذت نبریم

3 پسندیده


سلام به دوستان خوبم

آقابهزاد من تواون تاپیک بهتون ریپلای کردم ورفتم lingbe زنجیره اموحفظ کنم،یه کاربرا روزجهانی زبان مادری روتبریک گفته بود،همیشه برام سوال بودچرا “زبان مادری” ونه “زبان پدری” .
خلاصه بعدازصحبت با یه خانم نیتیوخیلی ناز:heart_eyes:(نمیتونم اشاره نکنم ازبس که خوب صحبت میکردن وحرفهای خوبی هم میزدن)،وحفظ زنجیره رفتم سوالمو زدم توگوگل،به جوابهای جالبی برخوردم.
گفتم اینجالینکشونوبذارم شایدواسه شماودوستان دیگه امونم جالب باشه بخونید.
چقدرخوبه که اینجاهست واسه گفتن این مطالب،وگرنه بایدیه تاپیک جدیدمیزدم وتالارالکی شلوغترمیشد.
البته خیلی ممنونم
این تاپیک موردعلاقه امه میدونیددیگه،واخيرا دوقسمت مستندعینی رودیدم،ازاون دوره هاییه که ازدیدنشون سیروخسته نمیشم.هربارکه میبینم یه مطلب جدید یادمیگیرم.واقعاممنونم ازمعرفی این مستندفوق العاده زیباومفید،وتشکر ازتیم عالی زبانشناس بخاطراضافه کردن اون به اپ.
طبق معمول حرف هام طولانی شد.
:see_no_evil:
https://www.quora.com/Why-is-it-a-mother-tongue-and-not-a-father-tongue-What-if-one-loses-their-mother-early-in-life-What-if-one-is-adopted-What-if-one-only-speaks-the-mother-tongue-as-a-heritage-language-like-in-the-US-which-often-ends
https://utesinternationallounge.com/mother-tongue-first-language-native-language-or-dominant-language/
https://www.eurekalert.org/news-releases/846154#:~:text=Mother%20tongue%20hypothesis%20refers%20to,other%20genetic%20and%20anthropological%20researches.


این مستندنبود،ولی جایی بهترازینجاواسه اشتراکشون پیدانکردم،میدونیددیگه.

3 پسندیده

نمیدونم نیازه به گفتن این مطلب یانه؟توکشوری که بیش از۶۵درصدمردمش زیرخط فقر زندگی میکنند وتوتامین یه وعده خوراک روزانه اشون موندن،صحبت ازگوشت نخوردن وگیاهخوارشدن ازاون حرفهامیتونه باشه‌.
اینجاست که بایددوباره یادآوری کرد درد روازهرطرف بخونیم،ببینم وبنویسیم "درد"ه.
اصلامگه تواین سالهای اخیرچنددرصدمردم تونستندیه زندگی نرمال داشته باشند که بخواهنددرباره نوع خوراکشون تصمیم بگیرند؟؟؟:thinking::thinking::thinking:که گوشت نخورند؟؟مگه میتونندبخرند؟
اوناییم که توانشو دارندوسورچرونی می کنندباگوشت حیوانات،مگه مغزشون قدرت درک این چیزهاروداره؟
ببخشید،صحبت ازدردشد،نتونستم سکوت کنم
اینم بذاریدبه حساب همون تلنگره،شایدگاهی اینجاهم لازمه گفته بشه.
مخاطبم نه شخص شماونه هیچ دوستِ عزیزِخاصِ دیگه ایه…فقط دلم پره درده…بگذریم

4 پسندیده

به قول یه بنده خدایی با گوشت کیلویی 500تومن فرداست که بگن اشکنه بخورید چه واجبه گوشت به این گرونی بخورید

4 پسندیده

آخه موضوع اینه نوشین جانم که همون اشکنه روهم خیلیانمی تونن بخورن.:pleading_face::pleading_face:

4 پسندیده

بله عزیزم همون اشکنه هم حداقل طرف ما تخم مرغ و پیاز و سیب زمینی داره کلی لاکچری هست :confused:

3 پسندیده

بله، درست می فرمایید. این مستندها رو شاید بهتره باشه غربی ها ببینن، بره ما دیگه موضوعیتی نداره. دولت داره مارو به گیاهخواری سوق میده، قطار پیشرفت اگه این نیست پس چیه؟؟!! فقط درد اینجاست که گیاهخواری حتا گرونتر هم درمیاد.

یه نکته هم اضافه کنم، مشکل تنها گوشت نیست، تمام محصولات لبنی و همچنین تخم مرغ اینطوریه. همین تخم مرغ با کلی رنج و درد بره مرغها همراهه. تو قفسهای کوچیک زندانیشون میکنن و بره اینکه همدیگه رو نوک نزنن، نوک هاشون رو میچینن که اون هم پر از درد و رنجه. کسی که بخواد واقعا اخلاقی زندگی کنه نه میتونه کیک و بستنی بخوره نه هرگونه غذایی که توش از شیر و تخم مرغ استفاده شده باشه، اینکه میگم جهان جای زشت و پلیدیه همینه، شما نمیتونید زندگی کنید مگر اینکه به جانداران دیگه آسیب بزنید، یکی از دلایلی که میگم فرزندآوری اخلاقی نیست به خاطر همینه، هر انسانی برابره با آسیب به محیط زیست، از جمله آب، هوا و البته زندگی جانداران دیگه. این کره نفرین شده جوریه که بره اینکه زنده بمونی، مجبوری که آسیب بزنی، این تو حیات وحش نمود واضحتری داره، ولی درباره ما انسانها هم صدق میکنه، بویژه الآن که با مشکل ازدحام جمعیت هم مواجهیم. وجود خود من تو این دنیا اضافیه حالا بخوام یه کس دیگه رو هم واردش کنم که مستلزم آسیب به جانواران دیگه هست. انسانها مخرب ترین جانداران زنده روی زمینند، هوا رو آلوده کردن، باعث گرم شدن زمین شدن، جنگل ها رو تخریب کردن و …

من خودم ادعای اخلاقی بودن ندارم، اینارو میگم که خودمو خالی کنم، از ساختار این جهان بدم میاد و نمیتونم درک کنم که چرا دیگران واقعیت به این سادگی رو نمیتونن ببینن. من آشپزی بلد نیستم و هر چه تو خونه درست میشه رو مجبورم بخورم، ولی با عذاب وجدان. در آینده به محض اینکه زندگی مستقلی پیدا کردم حتما وگان میشم. البته باز میگم که این هم بهونه ست و خودمو آدم اخلاقی نمیدونم، اصلا محاله که زنده باشی و اخلاقی زندگی کنی. ابوالعلای معری، شاعر بزرگ عرب که در ظاهر نابینا بود اما باطنش بسیار روشن، هزار سال پیش شعری درباره گیاهخواری سروده که آدمو وادار به تحسین میکنه، این مرد روشن بین تو اون زمان هم یک وگان بود و هم یک آنتی ناتالیست. شعرش که عربیه، ولی اگه ترجمشو پیدا کردم اینجا بره دوستان میفرستم. یه روزی بره خوندن آثار این شاعر بزرگ، زبان عربی رو یاد خوام گرفت.

ببخشید این از دل برآمده یه خورده طولانی شد.

3 پسندیده

سلام آقامصطفی
هیچ ایرادی نداره که اینجادردودل کنید،تاپیک آقابهزاد هم هست،خیالمون راحته:blush:
درکتون میکنم خیلی خوب.
فعلااینوداشته باشیدبدونیدجواب دادن به مطلبتون چون برام مهمه ،میذارم واسه یه وقت دیگه سرفرصت.
خوشبختانه منم چندسالیه روآوردم به گیاهخواری وفاصله چندانی باگیاهخوارمطلق بودن ندارم.
امامن وشما مشکل این جهان نیستیم…

4 پسندیده

شعر ابوالعلا معری درباره گیاهخواری از کتاب عقاید فلسفی ابوالعلا معری (فایل pdf کتاب رو که دیگه تو بازار در دسترس نیست در زیر میذارم):

عقاید فلسفی ابوالعلا معری.pdf (6.1 مگابایت)

این هم بیتی زیبا از او درباره نکوهش تولید مثل:

فرزندانم را در نعمت عدم که به نعمت دنیا برتری دارد آسوده گذاشتم.
اگر آنها به دنیا می آمدند به بدبختی و سختی گرفتار می شدند و هلاک می گردیدند.

2 پسندیده

ممنونم از شما :pray:

چقدر عالی. تبریک میگم بهتون :rose:

2 پسندیده

عجیبه که هردکتری شماتوایران برید خوردوخوراکتونوکه بپرسه وبگیدگیاهخوارهستید،همچین جبهه میگیرندکه ای وای نبایدگوشت قرمزوترک کنیددچارکم خونی میشیدوازین حرفها،اون بصطلاح متخصصان طب سنتی که تجویزهاشون توقوطی هیچ عطاری پیدانمیشه.تنهامانورشون روگوشت قرمزه:thinking:
اونوقت این باصطلاح پزشکان سنتی وغیرسنتی باندازه یه آدم معمولی اطلاعات ندارندکه بیش از۲۰۰میلیون گیاهخوارفقط توهندپس چرامشکل کم خونی و…‌‌.ندارندومیلیونهاگیاهخواردیگه درسراسردنیا…چقدربده چنین ناآگاهانه صحبت کردن ازیه فرد تحصيل کرده…

خیلی ممنونم
سلامت باشید:blush::blush:

2 پسندیده

نکته جالبی بود، تا حالا بهش فکر نکرده بودم :+1:t4:

شما لطف داری
آره واقعا
جا داره یه بار دیگه از تیم زبان شناس عزیز بابت اضافه کردن این مجموعه تشکر کنم
@aFsaneh_boroumand
خانم برومند عزیز
لطفا از طرف ما از باقی تیم تشکر کنید، قدردان تلاش تون هستیم. و فکر کنم نماینده شما شدیم، فقط تو یه سفر اتوبوس واحد داشتم زبان شناس میخوندم، کناری کنجکاو شد و پرسید. جواب دادم و غیره. همونجا سه نفر زبان شناس رو نصب کردن. اینکه اشتراک خریدن بعدش یا نه نمیدونم. اما رضایتمندی مشتریان اینجوری ما رو سفیر شما می کنه
.
منم روزهایی که بتونم یک قسمت از مستند شاهد عینی رو می بینم

من نمیگم گیاهخوار بشیم، گیاهخواری یکم مشکله. رژیم گیاهی به سادگی نمیتونه پروتئین مورد نیاز بدن رو تامین کنه، البته با دقت و مطالعه و غیره میشه، ولی بهرحال چیزی نیست که به همه پیشنهاد کنیم.
اما میشه کمتر مصرف کرد. و من خودم گوشت چرخ کرده با سویا قاطی می کنم. اینطوری ارزش غذایی هر دو بالا میره، سویا در ترکیب با گوشت ارزش غذایی اش از خود گوشت خیلی بیشتر میشه، ارزان تر هم هست البته.
هرچند اضافه کردن صحیح سویا به گوشت یک مراحلی داره که اگه دوستان بخوان عرض می کنم.
نمیگم گوشت مصرف نکنیم کلا، میگم اندازه و درست مصرف کنیم و زیاده روی و شکم بارگی نکنیم
البته مطمئنم هیچ کدوم از بچه های این تاپیک اینطوری نیستن، سواد و عقل هر جا باشه، پرخوری جایی نداره

واقعا برخی از مردم تو ساده ترین غذاها مانده اند و بچه هایی هستن که شب ها سر گرسنه زمین میذارن. خدا میدونه همین هفته نظر آباد یک پسر بچه افغانی دیدم داشت زباله جمع می کرد. دلم کباب شد، تقریبا چهار ساله بود فکر کنم. تو صبر خدا مونده ام.

بله، حق با شماست. امروزه تو کشورهای پیشرفته نوعی از مرغداری در حال رواج هست که مرغ ها زندگی بهتر و آزادتری رو تجربه کنن، برای خودشون بتونن گردش و تفریح کنن، هم اونها زندگی معمولی و قابل قبولی داشته باشند، هم انسان ها محصول سالم تری مصرف کنن، هم پروسه تولید با معیارهای اخلاقی سازگاری بیشتری داشته باشه.

دست بر قضا من یکم اطلاعات عطاری دارم، حتی گواهینامه اش رو هم دارم و میتونم عطاری بزنم (داستان خنده داری داره. خلاصه کنم یک نفر اشتباهی منو ثبت نام کرد و نخونده رفتم و از بین هفت نفر تنها کسی بودم که قبول شدم)
به نظرم عطارها و حکیم های ایرانی درست میگن. شرایط فرهنگی و غذایی هند با ما فرق داره. هند غنی از انواع میوه و سبزیجات و غیره است. برای مثال بیش از چهارصد نوع انبه صادر می کنه، باورتون میشه؟ حالا این غنا و تنوع غذایی رو بذار کنار غذای ایرانی ها، بخشی از جامعه تنها منبع ویتامین شون پیازه، جدی میگم. اونم از روی عادت میخورند وگرنه همون هم نبود.

جالب اینجاست که ابوالعلا معری حتی عسل هم نمی خورده. منم باهاش موافقم، البته عسل وحشی رو. بنظرم ظالمانه است یک کلنی رو برای عسل نابود کنیم، نقش و اهمیت زنبورهای عسل مهم تر از این حرف هاست.
پدرم گهگاهی شکار می رفت. تیراندازی همه ما خیلی خوبه. اما سال ها پیش توبه کرد و دیگه شکار نرفت. منم از اون زمان به هیچ حیوانی به قصد شکار شلیک نکردم (البته به دلایل دیگه مجبور شدم، اما وقتی لازم بشه سعی می کنم درست و سریع انجام بدم، ترس و زجر بیهوده ندم)

2 پسندیده

بله منم شنیدم اینو.

از بین بچه های تالار،آقای مشرقی رومیدونم که چندین ساله گیاهخوارن،اگه بیایند تالارمیشه ازشون بخواهیم تجربیاتشونوباشتراک بذارندواینکه چه سودهایی داره،واینکه کمبودپروتیئن گوشت‌ قرمزروچطوری وباچه جایگزینهایی جبران می کنند.

حتماهمینطوره.

من ازفامیلی میام که عطارهاشون زیادن،جالب شد،نه؟هروقت مشکلی برام پیش بیاداول میرم سراغ یکی ازهمون عطاریهای فامیلمون،بعدپزشکهای طب سنتی ومرحله ی آخرپزشک شیمیایی.

چندنکته رواینجابایددرنظربگیریم،درحال حاضرازدرودیواراکثرشهرهای ایران عطاروعطاری میریزه،اماانصافاچنددرصدشون حکیم هستند؟مطمئنا انگشت شمارن اگه نگیم بمعنای واقعیش وجودنداره.اگه وجودداشت بیماریهای صعب العلاج توهمه جااینقدربیدادنمیکرد.نبایدواقعیتهای تلخ روفراموش کنیم.

من چهارتادوست هندی دارم،وتودوسال گذشته چندین پارتنرهندی داشتم که گاه وبیگاه باهم تمرین زبان داشتیم،بعضی‌ها شون تاچندین نسل قبلشون وجدیدشون گیاهخوارمطلق بودند.
شرایط غذاییشون بامافرق داره،اماباین معنانیست که امکان گیاهخواربودن ایرانیهانیست،خیلی ازمیوه هاوموادغذایی که ماداریم هم اونهاندارند.
مثلاخرمالووبه روبعضی ازین دوستان هندیم نمیدونستندچیه.
ازطرف دیگه بوعلی سینامعتقدبوده هرجای دنیاموادغذایی ومیوه های خاص خودشوداره که واسه طبع مخصوص انسان های همون منطقه لازم ومفیده،بعنوان مثال سیرتومناطق شمالی واسه رطوبت خیلی مفیده وفراوانم هست…
قبول ندارم پروتئین گوشت هیچ جایگزین گیاهی براش نیست.
من عطارهاوحکمای واقعی روقبول دارم اگه توحال حاضرباهاشون برخوردکنم البته،نه اونایی که روغن بنفشه روواسه کروناتجویز میکردن این صرفایه مثال بود.
وقتی جاهای مختلف دنیا میلیونها نفر باگیاهخواری زندگی وعمرطبیعی وسالمی دارند،پس حتماماهم میتونیم داشته باشیم،نه اینکه ناآگاهانه اصرار بورزیم هیچ چیزی جایگزین پروتئین گوشت قرمز نمیشه.
نمیدونم شمادکتربسکی رومی شناختیدتازنده بودن یانه.
ایشون ۸۷ سال عمرکردندوگیاهخواروخامخوارهم بودند.

میتونیدبیشتردرباره اشون بخونید.
جمشیدخدادای روچطور؟ایشون معتقدن اصولاانسان ونوع خلقتش باگیاهخواری سازگارتره تاباگوشتخواری.
وقتی روش ابداعیشونوبدونید،تعجب خواهیدکرد.

نکته ی مهم:پرواضحه که این مواردجای صحبت وبحث بسیارمیطلبه امادرحداطلاعات عمومی ام بدنیست،چیزهایی روبخونیم که باهاش مخالفیم
منم استقبال میکنم ازین روش.
شخصامواقعی که طولانی مدت هیچ فرآورده ی گوشتی/حیوانی نمیخورم نه تنهاهیچ احساس خستگی وبیحالی وچیزهاییکه پزشکان طب سنتی وشیمیایی بهش معتقدن روتجربه نمیکنم،خیلی هم احساس سرحالی وشادابی بیشتری دارم.
هرکس میتونه طبق تجربیات خاص خودش به چیزی معتقدبشه یانه.

پ.ن.همسایه بالایی مهمون دارندونمیشه باسروصداشون خوابید:blush:
اینه که ازین فرصت استفاده کردم واسه ریپلای به شما.

1 پسندیده

میدنیدچیه؟مغز من گنجایش وهضم این موضوع رونداره که چطوریه انسانی میتونه حیوانات روواسه تفریح شکارکنه؟:thinking::thinking::thinking:
خداروشکرکه دیگه ترکش کردید.

بله میدونستم انواع انبه دارنداما۴۰۰نوعشونه دیگه.
خب ماهم انواع انگوروآلووسیب و.خرماو…داریم.حالانمیگم ۴۰۰نوع
من شنیدم مویزوانگورداروی کم خونیه حتی نوع شدیدش،فقط بایدبدونیم درست واصولی مصرفش کنیم.اینوالبته عطارهامیگند،راست ودروغش رونمیدونم.

1 پسندیده

خیلی نکات جالب وتامل برانگیزی هستنداین اعتقادات جناب ابوالعلا.
ممنونم ازاشتراک گذاریشون.

خیلیم دردناکه،اونجاکه اشاره کردم درد روازهرطرف ببینیم درده،نکته اش همینجاست.

اینم ازاون مواردیه که ابدانمیتونم هضم ودرک کنم،این حجم از قساوت ودرندگی ووحشیگری،اونم فقط بخاطرشکم پرستی وپول ومنافع بیشتر.
شرم آوره واقعا.نمیدونم چی بایدگفت.

اعتراف میکنم برخلاف نظر زمانیکه خیلی جوونتربودم،میتونم درک کنم اوناییکه بافرزندآوری مخالفند،چی توذهنشون میگذره،نه کاملا البته.
امااینجاهم معتقدم انسان هابایدقدرت انتخابشون واسه والدشدن محفوظ باشه به شرط اینکه ازنظررشدوبلوغ فکری،اجتماعی ،اخلاقی وعاطفی وغیره آمادگی ولیاقت بچه دارشدن روداشته باشند.درواقع معتقدم میشه باآگاهی ودانش انسان‌ها روبه درجات بالای اندیشه وتفکروانسانیت رسوندکه بتوننددربهترکردن جهان بمنظور کمترضرررساندن تربیت بشند.
گاهی ویدئو هایی تویوتیوپ دیدم که چندین انسان متعهدوباشرف،چندین شبانه روز تلاش کردندمثلا یه سگ یاگربه یاحیوان دیگه روازیه محیط ناسالم به جای بهتری منتقل کنند،حتی باوجودیکه درمواقعی میدونستندعمرکوتاهیم بخاطربیماریش داشته،من درکناراون زشتی هایی که شماازش دررنجید،این زیباییهاروهم مدنظرقرارمیدم.فعلاعقلم تااینجاقدمیده:sweat_smile:

پس بایدچیکارکنیم؟:thinking:
تاجواب این سوالونمیدونیم بهترنیست سعی کنیم تاحدامکان اخلاقی زندگی کنیم حداقل درحدتوان خودمون؟

2 پسندیده

سال ها پیش خوزستان یک حکیمی بود مشهور به حسن آقا گندلی (احتمالا همون محلی شده قندعلی باشه)
چند باری دیدمش و واقعا همون دیدارهای کوتاه آموزنده بود.
عموی من دکتر داروساز خیلی خوب و با سوادی بود، با این حال کاملا حسن آقا رو قبول داشت
این حسن آقای حکیم هم آدم بسیار عجیبی بود، باورتون نمیشه، بیمار بود که از کشورهای پیشرفته می اومدن ایران حسن آقا درمانشون کنه، و این پیرمرد بقدری فروتن و افتاده بود که وقتی می رفتین اونجا، ممکن بود خودش براتون چای بیاره، حس ویزیت کردن نداشت، بیشتر به مهمانی و نصیحت شبیه بود

منطقی بود :white_check_mark:

چه جالب
نمیدونستم
خوبه که خود شما یه تاپیک برای گیاه خواری ایجاد کنید
یا کمتر گوشت خواری

2 پسندیده