سلام.
امروز یک مستند جالب دیدم و حیفم اومد اینجا معرفیش نکنم. پس با اجازتون معرفیش میکنم و میرم.
نام مستند: Earthlings
مدت زمان: یک ساعت و نیم
سال تولید: 2005
مشاهده آنلاین این مستند در سایت Dacumentary Mania
چند وقت پیش در همین تاپیک مستندی رو درباره رنج حیوانات در حیات وحش معرفی کردم که مبارزه حیوانات برای بقا رو به تصویر می کشید. مستند “ساکنان زمین” اما به بهره کشی انسانها از حیوانات در زمینه های سرگرمی، مصرف گوشت، صنعت پوشاک و آزمایشهای پزشکی می پردازه. در این مستند با استفاده از دوربین های مخفی که در کشتارگاه ها قرار داده شده، تصاویری بسیار تکان دهنده از کشتار حیوانات نمایش داده میشه. تام ریگان فیلسوف مدافع حقوق حیوانات درباره این مستند چنین گفته:
For those who watch Earthlings, the world will never be the same
در نظر کسانی که مستند ساکنان زمین را می بینند، جهان هرگز همچون گذشته نخواهد بود.
یک نقل قول زیبا هم از تولستوی در این مستند اومده بود که خیلی پسندیدم:
تا زمانی که کشتارگاه ها وجود دارند، میدان های نبرد هم وجود خواهند داشت.
در بخشی از این مستند طرف با چماق افتاده بود به جان مرغهای زبون بسته، وقتی انسان با جانوران ضعیفتر از خودش این گونه رفتار میکنه معلومه که فردا روزی هم با انسانهای ضعیفتر از خودش مشابه همین رفتار رو در پیش خواهد گرفت.
این مستند آگاهی بخش رو مشاهده کنید و ببینید که در چه جهان زیبایی زندگی می کنیم و چه آفرینش حکیمانه ای در پشت این جنایتکده زمین وجود داره! به قول خیام:
گر بر فلکم دست بدی چون یزدان
برداشتمی من این فلک را ز میان
از نو فلکی دگر چنان ساختمی
کازاده بکام دل رسیدی آسان
اگر من جای خالق فرضی این جهان بودم جهانی می آفریدم درست و حسابی، جهانی که مجبور نبودی بکشی تا زنده بمونی، جهانی که بر پایه تنازع بقا نبود و انسانها در صلح و آرامش زندگی می کردند، از جنگ و خونریزی، حکومت های استبدادی، اعدام، شکنجه، برده داری و ظلم و بی عدالتی خبری نبود. جهانی که امثال مهسا، نیکا و سارینا برای مطالبه حقوق اولیه زندگیشون الآن زیر خاک نبودند.
آنکس که زمین و چرخ و افلاک نهاد
بس داغ که او بر دل غمناک نهاد
بسیار لب چو لعل و زلفین چو مشک
در طبل زمین و حقهٔ خاک نهاد!
ببخشید که از موضوع دور شدم، این مستند باعث شد که زخمهای ترمیم نیافته وجودم دوباره باز بشن. امیدوارم اینها رو به عنوان قضاوت یا موعظه اخلاقی تلقی نکنید، من اول از همه، از خودم به عنوان یک human being متنفرم و کاری به دیگران ندارم.
براتون آرزوی بهترین ها میکنم.
بدرود
