برای یادگیری زبان، از کجا شروع کنم؟

سلام بر شما خواننده عزیز،محترم و دوست داشتنی
میرکمالی هستم،علی میرکمالی
از زمانیکه دوستان و آشنایان منوجه شده اند که زبان انگلیسی من در طول یکسال پیشرفت خوبی داشته است؛در ذهنشان من را به عنوان شخص مطلعی در نحوه یادگیری زبان تصور کرده اند! و سوالات مختلفی در این باره از من می پرسند که من البته در حد اطلاعات و آگاهی که دارم سعی می کنم نظراتم را به ایشان انتقال دهم.
یکی از سوالات پرتکرار عزیزان این است که از کجا شروع کنیم؟بهترین روش برای شروع کردن کدام است؟چه منبعی را برای شروع یادگیری زبان انتخاب کنیم؟و سوالات بی شماری از این دست که درعین نشان دادن علاقه مندی عریزان به یادگیری،نشان از سردرگمی و نگرانی در شروع یادگیری است.
دغدغه و نگرانی که با وجود درست و بجا بودن گاهی باعث می شود که افراد دچار تعلل و تعویق در شروع یادگیری بشوند؛گاهی حتی می شنوم که دوستان می گویند:“چند سال است که بدنبال یادگیری زبان هستم ولی خوب راستش را بخواهید واقعا نمی دانم که از کجا شروع کنم،بهترین روش و منبعی که نتیجه بخش باشد،چیست؟من دنبال یک راه مطمئن می گردم که به نتیجه برسد،شما چه پیشنهادی می دهید؟”
در واقع، من همواره نگاهم این است که هر کسی با توجه به شرایطش،نسخه مخصوص خودش را دارد که آن را به طور مفصل تحت عنوان:"در یادگیری زبان نسخه مخصوص خودتان بیابید"توضیح دادم که علاقه مندان را به خواندن آن ارجاع می دهم.
من البته به دوستان حق می دهم که با توجه به این همه گستردگی روش ها و متدها و ابزارهای آموزش زبان انگلیسی،پیدا کردن مناسب ترین روش برای فرد سخت و دشوار و گاهی هم کمی دلهره آور و هراسناک باشد؛کما اینکه خود من هم این گیجی و بلاتکلیفی را در ابتدای مسیر تجربه کرده ام،برای همین هم در پاسخ به این سوال فقط تجربه ای که خودم داشتم را بیان می کنم تا اگر کسی خواست به کار ببندد،بر این اساس پیشنهاد می کنم که:فقط شروع کنید،وارد شوید،به قول آقای محمود معظمی:“نمی گویم نترسید،بلکه می گویم بترسید!ولی اقدام کنید!”
با هر منبع و روشی که دم دستتان است و برایتان کم هزینه است،شروع کنید؛بگذارید از این اینرسی و لختی زبان نخواندن،خارج شوید.
خوشبختانه امروزه اطرافمان چه در فضای ملموس و چه در فضای اینترنت؛پر است از امکانات و مسیرهای مختلف،متنوع،ارزان و بعضا رایگان؛پس شروع کنید و اگر برایتان مفید نبود،روش را عوض کنید،یک منبع دیگر انتخاب کنید،متد دیگری را امتحان کنید.تا آزمایش نکنید،متوجه نمی شوید که آیا آن روش برای شما مناسب است یا نه.
برای اینکه متوجه شوید که آن روش چقدر برای شما کارآمد بوده،خودتان را زیر نظر داشته باشید،بعد از چندی ارزیابی کنید،ببینید چقدر از طریق آن روش به یادگیری زبان علاقه مندتر شده اید،چقدر هیجان و ذوق و شوقتات برای یادگیری ببشتر شده است،اگر چنین است بدانید که برای شروع کار،این منبع خوبی برای شما است.
اما اگر آن روش و مسیر را خوب نمی فهمید،شما را خسته می کند،انگیزه نمی دهد،موجب می شود که یادگیری را پشت گوش بیاندازید،حداقل فعلا آن را کنار بگذارید،شاید در زمان دیگری برای شما کارآمد باشد ولی برای شروع،نه.
برای شروع شما باید لذت ببرید،باید هیجان زده بشوید،باید آرام و قرارتان از دست برود،باید همانند عشاق،همه اش به فکر رسیدن به زمان یادگیری زبان باشید؛اما آن چیزی که هیجان شما،اعتماد به نفس شما،انگیزه شما را از شما بگیرد برای شروع برایتان سم است،از آن پرهیز کنید.
من خودم تعبیری که از شرایط و امکانات یادگیری زبان در دنیای امروز دارم؛خصوصا از وقتی که با اپلیکیشن خوب زبان شناس آشنا شدم؛این است که این فضا همانند یک شهربازی بزرگ است.یک بار با پرداخت ورودی می توانید واردش شوید و بعد می توانید هر چقدر که می خواهید بازی های مختلف را امتحان کنید،آنهایی را که دوست نداشتید دوباره تجربه نکنید ولی در آنهایی که برایتان لذت بخش هستند،غرق شوید،کیف کنید و آرام آرام و ناخودآگاه به رشدتان ببافزاببد.تعوبض روش و دوره،تغییر متد یادگیری و منبع آموزشی در این زمانه به لطف تکنولوژی برایمان بسیار سریع،راحت و کم هزینه شده است؛به قول آقای محمد حسین ادیب:“این رفاه ناشی از تکنولوژی است” رفاهی که با وجود بسیاری از کمبودها و مشکلات فعلا در اختیار ما است.
این نگاه من به مقوله شروع آموزش زبان در این روزگار بود و به آن عمل کرده ام و از نتیجه آن تا کنون راضی هستم،اما بسیار محتمل است که شما نگاه و نگرش دیگری داشته باشید؛تجربه ای متفاوت که حتما می تواند راهگشای عزیز سردگمی باشد که در ابتدای راه است"بسیار خوشحال می شوم که تجربیات شما عزیزان را بخوانم،پس اگر صلاح دانستید آن را با من و دیگران در اینجا به اشتراک بگذاری.
از شما سپاسگزارم که این متن را مطالعه کردید.
دوستدارشما
علی میرکمالی
۱۴۰۲/۱/۲۴

5 پسندیده

بنظرم اگر امکانش فراهم است و مخصوصا فرد مبتدی است کلاس زبان میتونه کمک بزرگی باشه.
تجربه بیشتر ما از زبان خوندن به درس های مدرسه محدود میشه و در این حالت میشه گفت ما اساسا چطور زبان خواندن رو هم یاد نگرفته ایم.
کلاس رفتن باید فعالانه و مشتاقانه باشه.
کلاس زبان فقط یک انگیزه و جهت به ما میده، پس انتظار نداشته باشیم کلاس زبان مثل قطاری باسه که سوارش میشیم و هر کاری بکنیم مثلا بخوابیم در نهایت همگی به مقصد می رسیم!

2 پسندیده

سلام،وقت به خیر
سپاسگزارم از مشارکتتون در این بحث؛نظر جالب و قابل تاملی دادید که می تواند برای دوستان مفید و راهگشا باشد.

2 پسندیده

خواهش آقای میرکمالی
همواره از خوندن مطالب شما لذت می برم و یاد میگیرم
اتفاقا همین چند روز پیش در مورد نوشتار شما در خصوص خرید عینک برلی یکی از دوستان گفتم

2 پسندیده

لینک مطلب جدید منتشر شده در سایت ویرگول

1 پسندیده

نوشته جالبی بود، رفتم و نظرم رو هم نوشتم

1 پسندیده

دوست گرامی بسیار از شما ممنونم،حمایت شما عزیز بزرگوار در پیگیری خواندن مطلب اینجانب و همچنین فالو کردن در سایت ویرگول بنده را بسیار شاد و خرسند کرد.امیدوارم همواره برقرار باشید.

1 پسندیده

سلامت و زنده باشین :pray:t4:

1 پسندیده

سلام خواننده عزیز
پیرو این مطلب و در پی استقبال و درخواست دوستان،لینک پست ذکر شده قرار داده شد،از شما دعوت می کنم که آن را مطالعه بفرمایید.
در یادگیری زبان،نسخه مخصوص خودتان را بیابید.

1 پسندیده