داربست فکری

سلام بر شما خواننده عزیز،محترم و دوست داشتنی
میرکمالی هستم،علی میرکمالی
:slightly_smiling_face: :slightly_smiling_face: :slightly_smiling_face:
همانطور که در نگین نیلی نادر برایتان تعریف کردم،به بازدید گنبد سلطانیه زنجان رفتیم.فضای داخل گنبد پر شده بود از داربست های فلزی که ظاهرا برای ترمیم کاشی کاری ها و تزئینات داخلی،نصب شده بودند.
کمی از وجود آنها ناراحت شدم،چون مانع دیدن زیبایی داخلی گنبد می شدند؛خصوصا وقتی متوجه شدم که این داربست ها از دهه 40 که گروه ایتالیایی اینجا کار می کردند،نصب بوده است و پس از رفتن آنها همچنان باقی مانده است؛ناراحتی ام بیشتر شد.به قول یکی از متصدیان آنجا،این داربست ها خودشان هم دیگر جزو آثار باستانی شده اند!

اما همانطور که در عکسهای قدیم و جدید گنبد که در قسمت نگین نیلی نادر برایتان گذاشته ام می توانید ببینید؛به هر حال ترمیم این ابنیه تاریخی هم کاری واجب و ضروری است.چراکه اگر قرار باشد به حال خودشان رها شوند و به آنها رسیدگی نشود به مرور زمان از بین خواهند رفت و دیگر جذابیتی برای بازدید کننده نخواهند داشت.
ولی وقتی کارشناسان و متخصصان با توجه به سبک و شیوه قدیمی این آثار به تقویت و ترمیم آنها می پردازند؛موجب می شوند که این میراث ارزشمند،ظاهر زیباتر و مقبول تری به خود بگیرند و ماندگارتر شوند.کاری که در همه جای دنیا معمول و مرسوم است،البته با سرعت کمی بیشتر!

فکر و ذهن ما انسانها هم ارزشمندترین دارایی مان است.هر چیز که ما داریم و بدست آورده ایم به مدد یاری از فکر و ذهنمان بوده است.پس لازم است که ما هم مراقب این ذهن و اندیشه باشیم.
ما هم باید گاهی داربست هایی روی فکر و ذهنمان بزنیم تا به نقاط دور از دسترس آن دسترسی بیابیم،تا بتوانیم به قسمتهایی که از آن غافل شده ایم راه بیابیم،آن را خوب بنگریم،متوجه رنگ و رو رفتگی اش بشویم،متوجه آسیب ها و ترک هایش بشویم و بعد هنرمندانه و خلاقانه و سر صبر به ترمیم و تقویت آنها بپردازیم.

به نظرم داربست فکری برای آدمی که در دنیای پرسرعت و پر تغییر امروز زندگی می کند؛امری واجب،لازم و ضروری است.ما نمی توانیم همچنان با افکار سی سال پیش خود زندگی کنیم.
حتی سرعت تغییرات زندگی آنقدر زیاد و زیادتر شده است که افکار ده سال پیشمان هم نیاز به ترمیم و مرمت دارد.
توجه کردید!عرض کردم ترمیم و مرمت،نه اینکه کاملا تخریب کنیم و از نو بسازیم!کاری که متاسفانه خیلی در فرهنگمان رایج است.
بهتر است اصول و قواعد ارزشمندمان را حفط کنیم ولی آن قسمتهایی که دیگر کاربردی ندارند و با توجه به تغییرات بیرونی و سبک زندگی زمانه،نیازمند بازسازی و به سازی هستند را هوشمندانه در نظر بگیریم و از آن غافل نشویم.
اگر می خواهیم تا زمانی که هستیم،همچنان در جریان زندگی بمانیم و همچنان واقف به آهنگ زندگی باشیم باید همچون نگین نیلی نادر خودمان را آراسته و خوشرنگ و دیدنی کنیم.

حدود پانزده سال پیش که شاگردی آقای محمود معظمی را می کردم،ایشان در حرف هایشان می گفتند که مهارت های زندگی تغییر کرده است.بسیاری از این مهارت ها را مدرسه و دانشگاه و خانواده به ما یاد نداده اند ولی اگر ما می خواهیم در مسیر زندگی،پایدار شویم باید برای یادگیری آنها وقت بگذاریم.
ایشان چندین مهارت را برمی شمردند که از جمله آنها یادگیری یک زبان خارجی و تایپ ده انگشتی بود.
مهارت هایی که من بازیگوش خیلی آنها را جدی نگرفتم و به آنها توجه نکردم و به یادگیری آنها نپرداختم.
از حدود دو سال پیش متوجه ضعف زبانم شدم و در واقع به رفع آن نیاز پیدا کردم و به دنبال تقویت و یادگیری آن رفتم و خوشبختانه زبانشناس را پیدا کردم و به تقویت مهارت زبان در اپلیکیشن آن مشغول شدم.

20230608_113352

اما همیشه پیش خودم فکر می کردم تایپ ده انگشتی دیگر به چه درد می خورد؟! من که کار اداری انجام نمی دهم که بخواهم تایپ کنم و آن را یاد بگیرم.در حدی هم که با کامپیوتر و لپ تاپ کار دارم با همان یک انگشت کارم را راه می اندازم.
اما الان که چند وقتی است که در زبانشناس و ویرگول می نویسم تازه متوجه شدم که ای دل غافل! چقدر اشتباه کردم.حالا که باید دستنوشته های کاغذی خودم را درون سایت تایپ کنم و ساعتها از وقت شریف و عزیزم به خاطر کند بودن سرعت تایپ کردنم صرف می شود،متوجه پند استاد شدم!
البته پیشینیان گفته اند:«جلوی ضرر را از هرکجا بگیری،منفعت است» برای همین یک هفته ای است که در سایت تایپکده به صورت منظم و پیگیر مشغول یادگرفتن تایپ ده انگشتی فارسی هستم.اگرچه هنوز سرعتم زیاد نیست اما مطمئن هستم با این عشقی که به نوشتن و انتشار افکارم دارم و با توجه به زمان محدود روزانه ام قطعا پیگیر خواهم بود تا روزی برسد که به سرعت بالای تایپ کردن دست پیدا کنم و زمانم برای یادگیری مهارتهای دیگر آزاد شود.

هفته گذشته به صورت مرتب در سایت ویرگول مطالبی را در ارتباط با یادگیری مهارت زبان منتشر کردم که در زیر به معرفی آنها می پردازم و از شما با کمال احترام دعوت می کنم که به مطالعه آنها نیز بپردازید.

شنبه 1402/3/13
تفاوت یادگیری زبان من و دکتر اناری


یکشنبه 1402/3/14
فیل زبان را لقمه لقمه کن!

دوشنبه 1402/3/15
آرامش در حضور مهارت زبان

سه شنبه 1402/3/16
در زورخانه زبان،تا لنگ دیدید؛لخت شوید!

چهارشنبه 1402/3/17
تمرکز،بار گرانیست؛به هر کس ندهندش!

در پایان از شما به خاطر صرف وقت برای خواندن مطالبم،صمیمانه سپاسگزارم و مشتاقانه پذیرای نظر و پیشنهادات شما عزیزان هستم.
دوستدار شما
علی میرکمالی
پنجشنبه
هیجدهم خردادماه یکهزار و چهارصد و دو
1402/3/18

8 پسندیده

درودبرشما
جناب میرکمالی،ضمن تشکر ازاشتراک تجربیات ارزشمندتون،مطمئن نیستم درست متوجه منظورتون تواین قسمت ازفرمایشتون شده ام یانه،اماازاونجاییکه اینجامحل بحث وتبادل نظراست،درمورد اربین بردن وتخریب اساسی بعضی ازچارچوبهای فکری ،احتراما،متفاوترازشمافکرمیکنم،الان یک سری قوانینی درکشورمابه همت وتلاش وفداکاریهای زنان ومردان بسیارشجاع وآزاده ای درحال ازریشه برکندن هست که مصداق همون "قانون ظالمانه ی برده داری"درگذشته های نه چندان دور است.
بنظرشماگاهی نبایدبعضی ازاین چارچوبهاوقوانین تحمیلی کاملانابرابرانه،به کل ریشه کن ونابودشوند؟
یک زمانی سیاهپوستان خودشان کم کم دراثرتلقینات عده ای انسانما،درحال پذیرفتن قانون برده داری بودند،درست همانطورکه زمانی گالیله روکشتندفقط بخاطراینکه مغزهای پوسیده شان،قدرت تشخیص حرف درست راازنادرست نداشت،همین الان هم دربعضی کشورهاو منجمله کشورعزیزمان،توسط گروههای تندرووخشونت طلب،قوانین کاملااشتباهی درست مثل دونمونه ایکه عرض کردم،درحال اجراشدنه،واینجانمیشه گفت،ترمیم نیازه،بلکه ازریشه کندن،لازمه.
البته خوشبختانه مقاومتهای زیادی شده ودرحال انجامه،برای آشکارکردن عدم درستی اون قوانين،گرچه بابهای بسیارسنگین.

2 پسندیده

سلام مخاطب محترم
نظر مخالف و متفاوت شما را به روی باز پذیرا هستم،ممنون که دیدگاهتان را بیان نمودید.

2 پسندیده

سلام.
بسیار عالی.
خیلی خوب مفاهیم ساده و ملموس رو ب هم ربط میدین
و پیغامی ک در کلامتتون هست گیراتر میکنین.

2 پسندیده

سلام مخاطب گرامی
ممنون که نظر لطفتون را بیان کردید،خوشحالم که نوشته های من مورد توجه شما قرار می گیرد.

1 پسندیده