دعوت دوستان به انگیزه دادن به یکدیگر

:expressionless:خسته ای ؟؟شایدم دلت گرفته ؟؟
آینده برات گنگه و مبهمه!! و فکر میکنی هیچی سرجاش نیست!!
تا یه جاهایی بهت حق میدم ، بدترین اتفاقی که میتونه بیوفته اینه که آدم به اون جایگاهی که حقشه و لیاقتشو داره نرسه .

:point_left:اما دختر گل ، پسر خوب
درسته که گاهی دل ودماغ نداری و حست بهم میریزه و اینم درک میکنیم که خوب آدمه دیگه،گاهی ممکنه احساساتش رو براه نباشه ، اما اینو یادت باشه که حق نداری اجازه بدی که این احساسات باعث شه که خودت و تواناییهاتو ندید بگیری!!
یادت باشه حق نداری که نسبت به آینده ات بیتفاوت شی و خودتو بسپری به هر چه پیش آید…
گاهی دلمان میگیرد درست ، اما هیچ وقت امیدمان نمیمیرد.

تو کارزار زندگی محکم میمونیم و میجنگیم و به هر اونچه که استحقاقشو داریم دست پیدا میکنیم.

:large_blue_diamond::small_orange_diamond:زبان خوندن انتخاب خودمون بوده و باید پاش واستیم. بی خیال نمیشیم.
درسته که گاهی و فقط گاهی کمی دلتنگ و بی حوصله میشیم ولی با طلوع خورشید فردا با اراده تر از ما کسی ازخواب بیدار نمیشه .
خیلی مراقب خودتون باشید

ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما ، عدم ماست :ocean:
نویسنده: استاد مهدی اسدی:pray:

44 پسندیده

مثبت اندیشی نمی‌گوید همه اتفاقات عالم مثبت است و هیچ خبری از منفی‌ها نیست…!
منفی‌ها هم به اندازه مثبت‌ها در این دنیا سهم دارند، مثبت اندیشی می‌گوید هرجا که هستی موقع انتخاب و تصمیم گیری مثبت‌ها را انتخاب کن.
در عین حال منفی‌ها را خوب رصد کن و مواظب فاصله گرفتن از آن‌ها باش.

مثبت اندیشی نمی‌گوید هرکاری که انجام می‌دهی حتما نتیجه مثبت می‌دهد، بلکه می‌گوید هرجا که قرار داشتی، حتی در یک جاده سنگلاخ و پردست انداز، به سمت بالا نگاه کن و به رشد و بهبود فکر کن و همیشه عالی شدن و عالی عمل کردن را انتخاب کن…

:heavy_heart_exclamation:مثبت اندیشی شیبِ نگاهِ فرد را نشان می‌دهد.

28 پسندیده

چه خوب, مکان خوبیه برای کمک به هم دیگه. متشکرم.
@ala
ما انسان کاملی هستیم با تمام خصایص وصفات انسانی, مجموعه ای از مثبت و منفی ها,
بسیار عالی توضیح دادید. ممنون

12 پسندیده

:clap::clap::clap::clap::clap:


3 پسندیده

ممنونم دوستان و اساتید عزیز @ala و @dordane.چقدر زیبا به ما انرژی دادین.انشاءالله که همیشه همه پر انرژی بمونن…:pray:

3 پسندیده

خیلی ممنون عزیزم عالی بود:pray::ok_hand:

3 پسندیده

ممنونم با آرزوی موفقیت:pray:

2 پسندیده

ممنون میشم شما هم به من انگیزه بدید دوست خوبم

3 پسندیده

سلام دوستان عزیزم

در تمام داستان‌های مربوط به موفقیت‌های بزرگ، زنان و مردانی را می‌بینیم که انگیزه در کار و زندگی خود را پیدا کردند و دائما از آن به عنوان محرک اصلی‌ برای رسیدن به هدف‌شان استفاده کردند.

داشتن انگیزه در کار و زندگی

انگیزه و هیجان نسبت به رویا، بلندپروازی و هدف‌تان به شما انرژی و توانایی انجام کارهایی را می‌دهد که دیگران هم می‌توانند انجام دهند، اما انجام نمی‌دهند. اگر با انگیزه باشید، ساعات بیش‌تری را کار می‌کنید و بهره‌ورتر خواهیدبود و در ساعت‌هایی که مشغول به کار هستید، تمرکز بیش‌تری خواهید‌داشت. اما چه اتفاقی می‌افتد اگر برای تکاپو، فعالیت و پیشروی در کارهای روزانه‌ای که مسیر دستیابی به هدف را تشکیل می‌دهند، انگیزه‌ی درونی نداشته باشید؟

آیا شما به یک زندگی معمولی تبعید شده‌اید یا انگیزه چیزی است که باید آموخته ‌شود، تمرین شود و خلق شود؟

امروز نگاهی خواهیم انداخت به ۱۳ شیوه‌ی پیدا کردن انگیزه که تونی رابینز، مادر ترزا و الون ماسک از راه تجربه به‌دست آورده‌اند.

۱. آیا بزرگ‌ترین رویاهای‌تان را روی یک وایت‌برد عظیم نوشته‌اید
رویاها و اهداف متهورانه‌تان باید درجایی که مدام جلوی چشم‌تان است نوشته شود. من یک وایت‌برد بزرگ روبه‌روی میز کارم دارم. روی وایت‌برد اهداف بزرگ‌ام، اهداف هفتگی‌ام و گفت‌آوردهایی انگیزه‌دهنده نوشته شده‌است. این باعث می‌شود نگاهم همیشه آرمانی باشد، متمرکز بمانم، و موانعی را که جلوی راهم سبز می‌شوند پس بزنم.

۲. برای داشتن انگیزه در کار و زندگی فقط روی امروز تمرکز کنید
فکر کردن به آینده و خوردن حسرت گذشته ممکن است ما را از مسیر اصلی منحرف کند. وجهِ آزارنده‌ی موضوع این است که وقتی نگران آینده هستیم و آرزوی مقام بهتری را در زندگی داریم، شخص دیگری در حال کار و پیشرفت است.

حسرت و نگرانی هیچ فایده‌ای ندارد. اگر واقعا می‌خواهید موفق شوید، باید یاد بگیرید چطور ذهن‌تان را روی زمان حال متمرکز کنید. آن‌چه از عهده‌تان برمی‌آید در لحظه انجام دهید، روی پروژه‌ای که در دست دارید کار کنید، و اهداف و کارهای روزانه‌تان را به سرانجام برسانید؛ به این صورت همین کار را با اهداف و رویاهای بزرگ‌تر زندگی‌تان خواهیدکرد.

۳. در فهرست کارهای‌تان فقط ۳ مورد را داشته باشید که حتما باید انجام شوند
روزهای خودتان را خیلی پر نکنید. مطمئنا دوست دارید کارهای زیادی را به انجام برسانید، اما باید ۳ (فقط۳) کار مهم را در اولویت قراردهید. ابتدا روی این سه کار تمرکز‌کنید. زمانی که این سه کار را انجام دادید، فقط زمانی که این سه کار را انجام دادید، اجازه دارید به کارهای دیگر بپردازید.

بعضی از آدم‌ها زیادی سر خودشان را شلوغ می‌کنند. در نتیجه دست‌پاچه می‌شوند و همین انگیزه‌ی آنها را از بین می‌برد و هیچ کاری به انجام نمی‌رسد.

اگر تمرکز داشته باشید، با انگیزه می‌مانید، کارهای بیش‌تری انجام می‌دهید و به جایی خواهید رسید که برای رسیدن به آن عجله دارید.

۴. برای داشتن انگیزه در کار و زندگی نظم و انضباط داشته باشید
نظم و انضباط چندان جذاب نیست، اما لازم است. با نظم و انضباط به آزادی می‌رسیم. آزادی را به‌دست می‌آوریم که کارهای بیش‌تری انجام دهیم، پیشرفت کنیم و تاسف را از زندگی‌مان حذف کنیم.

چیز دیگری اهمیت ندارد اگر فقط روی امروز تمرکز کنید و کارهایی را انجام بدهید که اکنون لازم است. اما نظم و انضباط باید هر روز اجرا شود.

وقتی خبرنگاری از استیو نش که دوبار عنوان باارزش‌ترین بازیکن گارد حمله را به‌دست آورده پرسید، وقتی بزرگ می‌شد چند وقت یک بار تمرین می‌کرد، او پاسخ داد ( به تفسیر خودم) هر روز. من هرگز حتی یک جلسه تمرین را از دست ندادم زیرا می‌دانستم اگر یک جلسه را از دست بدهم برای حاضر نشدن در یک جلسه‌ی دیگر هم دلیلی پیدا خواهم کرد.

اگر مدام تنبلی کنید و حواس‌پرت باشید، تنبل و حواس‌پرت خواهیدماند، و چیزی جز تاسف و شکست برای‌تان باقی نخواهد ماند. موفق بودن را با انجام آن‌چه آدم‌های موفق هر روز انجام می‌دهند، تمرین‌کنید: آنها همیشه منظم هستند.

یادتان باشد هر دوره‌ی زمانی یک روز است. درحالی “امروز” باید تنها نگرانی‌تان باشد، خودتان را غرق ابدیت نکنید.

۵. برای داشتن انگیزه در کار و زندگی محیطی الهام‌بخش بسازید
محیط کار شما باید الهام‌بخش‌تان باشد. خود را با تصاویری انگیزه‌دهنده در فضایی تمیز و روشن احاطه‌کنید. درهم‌ریختگی واقعا ذهن را درهم‌‌می‌ریزد، و البته بودن در یک محیط شلوغ و به‌هم ریخته سبب افسردگی و یاس می‌شود.

محیط کارتان را آن‌طوری که دوست دارید شکل بدهید. کمی پول خرج‌کنید و یک میز زیبا بخرید اگر این وظیفه‌ی شما است. ولی هرطور است مطمئن شوید محیط کارتان به شما الهام و انگیزه می‌دهد. به این صورت جادو اتفاق می‌افتد. محیط کار جایی است که شما بیش‌تر زمان‌تان را در آن می‌گذرانید. بنابراین اطمینان بیابید که تاثیر مثبتی روی‌تان دارد.

۶. یک فهرست از گفت‌آوردها کنار میز کار یا تخت‌خواب‌تان داشته باشید
«کسانی که فقط انتقاد می‌کنند مسیر پیروزی و موفقیت را نمی‌شناسند…» این گفت‌آورد معروف از تئودور روزولت همیشه با من است. یا در دفترچه یادداشت‌ام (یکی از دو دفترچه‌ام) است، یا روی آینه‌ی حمام و روبه‌روی تخت‌خوابم آویزان است. همیشه گفت‌آوردهایی الهام‌بخشی درکنارم دارم. آنها باعث تمرکز و خوش‌بینی‌ام می‌شوند و به من یادآوری می‌کنند که موفقیت، فوری و بلادرنگ به‌دست نمی‌آید. موفقیت مستلزم تلاش فراوان، فداکاری و ازخودگذشتگی زیاد است.

اگر موفقیت آسان بود، همه می‌توانستند به آن برسند. به همین دلیل است که به همه‌ی کارآفرینان احترام می‌گذارم. حضور در این عرصه دل‌و‌جرات می‌خواهد.

۷. برای داشتن انگیزه در کار و زندگی هر روز ورزش‌ کنید
پس زدن افکار مایوس‌کننده برای با انگیزه ماندن مهم است.

متناسب بودن به لحاظ بدنی، نه تنها از منظر انرژی و تصویر ظاهری کمک‌کننده ‌است، بلکه روی هورمون‌ها هم تاثیر مثبت می‌گذارد.

آمادگی بدنی در مردان باعث افزایش سطح طبیعی تستوسترون می‌شود. این هورمون احتمال افسردگی را کم می‌کند. بنابراین حداقل چهار بار در هفته به باشگاه بروید، بیرون بروید و فعال باشید.

۸. برای داشتن انگیزه در کار و زندگی اهداف کوتاه و مشخص داشته باشید
شما اهداف بزرگ خودتان را خواهید داشت- و مطمئن شوید که آنها تا حد امکان روشن هستند- اما باید آنها را به اهداف کوچک‌تر نیز تقسیم‌بندی کرد. در آینده‌ی نزدیک اهداف‌تان را روشن و دست‌یافتنی کنید (مثل فهرست کارهایی که باید انجام بدهید).

همه چیز باید مشخص باشد تا شما بدانید در کجای مسیر قرار دارید (همه‌چیز).

۹. در فواصل کاری ۱۲۰-۹۰ دقیقه کار‌کنید و بین این فواصل وقفه‌های پویا داشته باشید
شما باید در کارتان مشتاق، متمرکز و هدفمند باشید. پژوهش‌ها نشان داده‌اند فقط به مدت ۹۰ دقیقه می‌توانیم این‌طور باشیم و وقتی ۹۰ دقیقه به پایان می‌رسد کم‌کم تمرکزمان را از دست می‌دهیم.

یکی از بهترین راه‌ها برای دوباره به‌دست آوردن تمرکز، انجام یک کار پویا است. سریع دویدن یا بالا و پایین پریدن تند باعث آزاد شدن اندورفین می‌شود. این هورمون نه تنها به کسب انرژی کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود تمرکزتان را بازبیابید.

۱۰. برای داشتن انگیزه در کار و زندگی روی پروژه‌های کوچک کار نکنید
یعنی اهداف کوچکی که به شما شور و هیجان نمی‌دهند، تعیین نکنید. شما باید نسبت به آن‌چه قصد انجام‌اش را دارید شور و هیجان داشته‌باشید. اگر هدف‌تان به شما اشتیاق لازم را ندهد، چگونه با انیگزه خواهید بود؟

۱۱. برای داشتن انگیزه در کار و زندگی هفته‌ای یک بار مرتب کنید
خانه و محل کارتان را هفته‌ای یک بار مرتب کنید. اگر می‌خواهید همیشه با انگیزه باشید، شلوغی و در هم ریختگی را از زندگی‌تان دور نگه دارید.

۱۲. تعطیلات کوچک ماهانه داشته باشید
تلاش و جنب و جوش برای انجام کار – مثلا زندگی یک کارآفرین- می‌تواند دشوار و ضروری باشد ولی گاهی یک “شوک کوچک” هم لازم است. طبیعت بهتر از هر چیز دیگری شوک لازم جهت متمرکز ماندن، جنب‌وجوش روزانه و انجام پروژه‌های بزرگ را به من می‌دهد.

لازم نیست پول زیادی خرج کنید، فقط لازم است ماهی یک‌ بار خود را از کار دور کنید. سفرهای کوتاهی در منطقه‌ی خودتان ترتیب بدهید، و هر کاری لازم است انجام دهید تا از برنامه‌ی روزانه‌تان دور شوید. به این صورت نه تنها انرژی‌تان را بازخواهید یافت، بلکه طبیعت خلاقیت‌تان را نیز افزایش خواهدداد.

در ماجراجویی‌تان دفترچه یادداشت و کتاب هم به همراه داشته باشید.

۱۳. برای داشتن انگیزه در کار و زندگی در مطالعه کردن حریص باشید
آدم‌های بزرگ مطالعه می‌کنند. کتاب همدم و همراه آنها است. “یادداشت‌های گِیتس” را ببینید – وب‌گاه شخصی بیل گیتس پر از یادداشت‌های شخصی او از کتاب‌هایی است که می‌خواند.

13 پسندیده

دقیقا همینطوره, با نوشتن اهداف به صورت واضح و البته هر روز جلوی چشممون بزاریمش, به خودمون یاداوری میکنیم که متمرکز باشیم و انگیزه مون کم رنگ نشه.

نکته بسیار مهمیه, فقط امروز

در یه جای دیگه من گفته بودم در مورد نظم, بشخصه حس بهتری دارم وقتی نظم دارم.

بی نظیره این حرف,

من قبلا در یخچالم پر بود از این نوشته ها, الان برشون داشتم, ولی خب یه چند تا نوشته که بهم انگیزه بده باید بنویسمو بزنم رو یخچال, درست کنار نقاشیه انگیزه بخشم. :wink:

ورزش به ادم خیلی انرژی و انگیزه میده و واقعا تو روحیه من موثره. هر روز انجامش میدم و عاشقشم.

دقیقااااااا, درسته که اگاهی همراه با رنجه و برای من دستاوردی مثل تنها بودن رو داشته, اما رنج اگاهی رو با وجودم پذیرفتم.
دوست عزیزم, خییییلی این تاپیک رو دوست دارم, ممنونم که هردفعه مطالب عاااالی میزاری توش, واقعا بشخصه هر از گاهی نیاز دارم که همچین مطالبی بخونمو خودم رو ریفرش کنم.
متشکرم.

6 پسندیده

:smiley: دوست قدرتمندم !:muscle:

:interrobang:چرا اینقدر نگران آینده هستی؟
:facepunch:کسی که نگران اتفاقات آینده است زندگی در حال را از دست خواهد داد.:scream:

:small_orange_diamond:هدف داشته باش!
هدفت رو فقط در لحظه نشان بده و فقط در سرت نپروران كه خيالي بيش نيست

:small_orange_diamond:برنامه داشته باش!
اما برنامه اي كه امروزت رو سفت و سخت كنترل كنه و اجازه نده از زير كار در بري خدايي نكرده😃

:small_orange_diamond:برای آینده ات بي گدار و كولاك تلاش کن!
:point_left:اما وابسته به نتیجه نباش…:ok_hand:

دوست قدرتمندم! در حال باش!
از این فرصتی که در اختیارت قرار گرفته استفاده کن، چیزی را خلق کن، به اطرافت نگاه کن، ببین درسی هست که یاد بگیری؟ کاری هست که بکنی؟:thinking:

:x:در گذشته ات هم زندگی نکن…:heart_eyes:
ترس و اندوه از آن کسی است که یا در گذشته سیر می کند یا در آینده.:scream:
پس قوي باش و خودت ببخش :muscle::muscle:
:heart_eyes:از لحظه لذت ببر…
لحظه هاتون زیبا:hibiscus::bouquet:

13 پسندیده

:writing_hand::gem:
:key:هر کس در زندگی خود یک کوه اورست دارد که سرانجام یک روز باید به آن صعود کند…

:key:زمین خوردی!؟
عیبی ندارد… ، برخیز… ، نگذار زمین به جاذبه اش ببالد…

:key:سر به دو زانوی غم فرو مبر ، سرت را بالا بگیر…
قدرت دستانی که به سویت دراز شده از یاد برده ای

:key:کوله بارت ریخت
عیبی ندارد… ، سبک باشی راحتتر اوج میگیری…

14 پسندیده

ممنون عزیزم لذت بردم

3 پسندیده

سعی نڪن تو زندگی بهترین
قطار رو سوار بشی…

سعی ڪن بهترین ایستگاه
پیاده بشی.

در دنیا فقط یڪ نفر وجود دارد
ڪه باید از او بهتر باشید
و آن ڪسی نیست
جز گذشته خودتان

16 پسندیده

هرروز صبح "یک دقیقه "
وقت بگذارید،
پنجره را باز کنید،
به خورشید ،به آسمان ،
به درختان،، به باغچه…سلام کنید،
به “خداوند” سلام کنید،
به "خودتان "سلام کنید.

“خودتان” را تحویل بگیرید ،
حالش را بپرسید ،
انرژی مثبت به او بدهید ،
صبحانه ای با آرامش با او بخورید،
برایش آرزوی موفقیت کنید ،

باور کنید ، وجود خودتان ارزش این یک دقیقه وقت گذاشتن را دارد.

15 پسندیده

درسهای مهم زندگی :

چیزی که سرنوشت انسان را میسازد “استعدادهایش” نیست ، “انتخابهایش” است

برای زیبا زندگی نکردن، کوتاهی عمر را بهانه نکن؛ عمر کوتاه نیست، ما کوتاهی میکنیم

هنگامی که کسی آگاهانه تو را نمی‌فهمد خودت را برای توجیه او خسته نکن!

بر آنچه گذشت، آنچه شکست، آنچه نشد، و آنچه ریخت… حسرت نخور
در زندگی اگر تلخی نبود، شیرینی معنایی نداشت.

موانع آن چیزهای وحشتناکی هستند که وقتی چشممان را از روی هدف بر می‌داریم به نظرمان میرسند

15 پسندیده

تا حالا به رهبر ارکستر دقت کردین؟
پشتش رو به همه میکنه
و با تمام وجود کارش رو انجام میده
یه وقتایی تو زندگی
باید پشتتو به همه کنی و
با تمام وجودت، کاری رو که درسته رو انجام بدی …
ساز زندگیت رو بنوازی
مطمئن باش آخرش همه به
احترامت بلند میشن و تشویقت میکنن…

15 پسندیده

:four_leaf_clover: امت فاکس (Emmet Fox)، نویسنده و فیلسوف معاصر (اهل ایرلند)، ‌از (کشور) آمریکا است، هنگامی که برای نخستین بار به رستوران سلف سرویس رفت. وی که تا آن زمان هرگز به چنین رستورانی نرفته بود، در گوشه ای به انتظار نشست، با این نیت که از او پذیرایی شود. اما هرچه لحظات بیشتری سپری می شد، ناشکیبایی او از اینکه می دید پیشخدمت ها کوچک ترین توجهی به او ندارند :zap: ، شدت گرفت. از همه بدتر اینکه مشاهده می کرد کسانی که پس از او وارد شده بودند، در مقابل بشقاب های پر از غذا نشسته و مشغول خوردن بودند. وی با ناراحتی به مردی که بر سر میز مجاور نشسته بود، نزدیک شد و گفت: من حدود بیست دقیقه است که در ایجا نشسته ام بدون آنکه کسی کوچک ترین توجهی به من نشان دهد. حالا می بینم شما که پنج دقیقه پیش وارد شدید، با بشقابی پر از غذا در مقابل من، اینجا نشسته اید! موضوع چیست؟ مردم این کشور چگونه پذیرایی می شوند؟ :four_leaf_clover:
مرد با تعجب گفت: اینجا سلف سرویس است، سپس به قسمت انتهایی رستوران، جایی که غذاها به مقدار فراوان چیده شده بود، اشاره کرد و ادامه داد به آنجا بروید، یک سینی بردارید هر چه می خواهید انتخاب کنید، پول آنرا بپردازید، بعد اینجا بنشینید و آن را میل کنید! امت فاکس که قدری احساس حماقت می کرد، دستورات مرد را پی گرفت، اما وقتی غذا را روی میز گذاشت، ناگهان به ذهنش رسید که زندگی هم مانند سلف سرویس است. همه نوع رخدادها، فرصت ها، موقعیت ها، شادی ها، سرورها و غم ها در برابر ما قرار دارد، :zap: درحالی که اغلب ما بی حرکت به صندلی خود چسبیده ایم :zap: و آن چنان محو این هستیم که دیگران در بشقاب خود چه دارند و دچار شگفتی شده ایم از اینکه چرا او سهم بیشتری دارد که هرگز به ذهنمان نمی رسد خیلی ساده از جای خود برخیزیم :muscle: و ببینیم چه چیزهایی فراهم است :ok_hand: ، سپس آنچه می خواهیم برگزینیم :zap: . وقتی زندگی چیز زیادی به شما نمی دهد، به دلیل آن است که شما هم چیز زیادی از او نخواسته‌اید. :four_leaf_clover:

18 پسندیده

:boom: "زمان" :boom:

:zap: این زودگذر لعنتی :zap:

:relieved: آرزو می‌کنید که می‌توانستید سریع‌تر یاد بگیرید؟

چه در حال فراگرفتن زبان :ok_hand: باشید چه یک ساز :notes: یا ورزش جدید، همه‌ی ما می‌توانیم از یادگیری سریع‌تر بهره‌مند شویم. مشکل اینجاست که در یک روز، زمان محدودی وجود دارد

کلید یادگیری سریع‌تر تنها صرف کردن زمان بیشتر نیست، بلکه به حداکثر رساندن تأثیرگذاری زمانی است که صرف یادگیری شده است :facepunch: . ما در اینجا به شما می‌گوییم که چطور می‌توانید ۹۰٪ چیزهایی که یاد گرفته‌اید را به خاطر بسپارید؟!

فرض کنید قرار است یک سطل را از آب پر کنید. اکثر سطل‌ها نباید مشکلی با نگه‌داشتن آب در خود داشته باشند، البته تا زمانی که شروع به سرریز شدن کند.

اما در واقعیت، مغز ما این‌طور کار نمی‌کند. در واقع، بسیاری از اطلاعاتی که وارد مغز ما می‌شود در نهایت به بیرون نشت می‌کند.

باید به‌جای اینکه به مغز به‌عنوان سطلی که می‌تواند همه‌چیز را در خود نگه دارد نگاه کنیم، با آن به صورت چیزی که واقعا هست برخورد کنیم: یک سطل دارای نشتی

اگرچه قیاس سطل دارای نشتی ممکن است به نظر مفهومی منفی برسد، اما در حقیقت کاملا طبیعی است. مغزهای ما(مگر درصورتی‌که با حافظه‌ی تصویری قدرتمندی به دنیا آمده باشید)، برای این طراحی نشده‌اند که همه‌ی حقایق، اطلاعات یا تجاربی را که در طول زندگی کسب می‌کنیم به خاطر بیاورند.

با این توضیحات شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید :zap: چگونه می‌توانید ۹۰ درصد چیزهایی که یاد گرفته‌اید را به خاطر بسپارید. :zap:

توسعه‌ی هرم یادگیری در دهه‌ی ۶۰ میلادی که به‌طور گسترده‌ای به موسسه NTL در بتل، ایالت مِین نسبت داده‌ شده است، چگونگی یادگیری در انسان را آشکار کرد.

:zap: همان‌طور که تحقیقات نشان دادند، معلوم شد که انسان‌ها چند درصد از چیزهایی را که به روش‌های مختلف می‌آموزند می‌توانند به خاطر بسپارند:

– ۵ درصد از چیزهایی که از سخنرانی آموخته‌اند (به عنوان مثال سخنرانی‌های دانشگاه/کالج)

– ۱۰ درصد از چیزهایی که از طریق خواندن آموخته‌اند (به عنوان مثال کتاب، مقاله)

– ۲۰ درصد چیزهایی که از طریق ابزار صوتی و تصویری آموخته‌اند (به عنوان مثال ویدیو، نرم‌افزارهای تلفن همراه)

– ۳۰ درصد چیزهایی که از طریق مشاهده عملکرد آن‌ها آموخته‌اند

– ۵۰ درصد چیزهایی که در بحث‌های گروهی آموخته‌اند

– ۷۵ درصد چیزهایی که هنگام انجام دادن آنچه یاد گرفته‌اند آموخته‌اند

– و ۹۰ درصد چیزهایی که از طریق انجام بلافاصله‌ی آنچه از پس یادگیری انجام داده‌اند (یا از طریق آموزش دادن آن به دیگران) آموخته‌اند

:zap: حال ببینیم روش یادگیری اکثر ما چگونه است. بله! از طریق کتاب‌ها، سخنرانی در کلاس درس و تماشای ویدیو، یعنی روش‌‌‌‌‌های یادگیری غیرتعاملی که باعث می‌شوند ۸۰-۹۵ درصد اطلاعات از یک گوش وارد و از گوش دیگر خارج شوند. :zap:

نکته این است که به جای اینکه با استفاده از روش‌های منفعل به مغزهایمان فشار بیاوریم تا اطلاعات بیشتری به خاطر بیاورند، باید زمان، انرژی و منابع خود را به روش‌های مشارکتی‌ و تعاملی‌ای اختصاص دهیم که ثابت‌ شده در زمان کمتر، نتایج مؤثرتری دارند. :ok_hand:

این یعنی که:

اگر می‌خواهید یک زبان خارجی یاد بگیرید، باید روی صحبت کردن با افراد بومی و گرفتن بازخوردهای فوری (به جای نرم‌افزارهای تلفن همراه) تمرکز کنید. :hugs:

اگر می‌خواهید ساز جدیدی یاد بگیرید، باید یک معلم موسیقی محلی در شهر خود استخدام کنید.

و در نهایت، همه چیز به این ختم می‌شود که:

زمان یا پول؟!

تا به‌ حال چند بار شنیده‌اید که کسی بگوید «وقت انجام دادن کاری را ندارم»؟!

قطعا خود من از افرادی هستم که مرتکب این اشتباه می‌شوند، چرا که در طول زندگی‌ام بارها درباره‌ی نداشتن زمان کافی، بهانه پشت بهانه آورده‌ام. :wink:

اما زمان بزرگ‌ترین عامل متوازن‌کننده است. یعنی همه‌ی انسان‌ها از این فرصت به یک اندازه بهره دارند.

دوست زبانشناسم :rose: مهم نیست که شما که هستید، کجای دنیا هستید و چه مقدار برای دستیابی به بهره‌وری تلاش می‌کنید، چون در هر روز تنها ۲۴ ساعت وجود دارد. هر دقیقه منحصربه‌فرد است و زمانی که بگذرد، دیگر هرگز نمی‌توان آن را به دست آورد؛ برعکس پول.

:seedling: شما شاید دیر کنید، اما زمان هرگز دیر نمی‌کند! :seedling:

اگر همه‌ی ما در یک روز تنها ۲۴ ساعت وقت داریم، پس داستان‌های موفقیت میلیونرهای جوانی که از هیچ شروع کرده‌اند و یا دانشجوهای تمام‌وقتی که تنها در سه ماه و نیم از مبتدی تا سطح مکالمه‌ی روان به زبان انگلیسی دست پیدا کرده‌اند را چطور می‌توان توجیه کرد؟! :roll_eyes:

فرض کنید شخص الف، یک ساعت به یادگیری یک زبان اختصاص داده و می‌تواند ۹۰ درصد چیزهایی که آموخته را حفظ کند و فرد ب، ۹ ساعت مشغول یادگیری زبان بوده و تنها ۱۰ درصد از آموخته‌های خود را حفظ کرده است.

با انجام محاسباتی ساده می‌توان دریافت که فرد ب، ۹ برابر زمان بیشتری از فرد الف صرف یادگیری کرده است، اما تنها همان مقدار اطلاعات را به خاطر سپرده است.

اگرچه مقدار دقیق این ارقام قابل‌بحث است، اما پیام آن‌ها واضح است. راه به دست آوردن زمانِ بیشتر، تلاش برای به دست آوردن پیروزی‌های کوچک مانند تماشای ویدیوهای آموزشی ۵ دقیقه‌ای به جای ۱۵ دقیقه‌ای در یوتیوب نیست، بلکه برنامه‌ریزی برای اهداف بزرگ مانند انتخاب مؤثرترین روش از همان ابتدای کار است.

:star2: زمانی که سرمایه‌گذاری در یک راه‌حل که نیاز به پرداخت هزینه دارد می‌تواند، اگر نگوییم سال‌ها، به اندازه‌ی ماه‌ها تلاش، خطاها و اتلاف وقت شما را کاهش دهد، نباید به جایگزین‌های رایگان تکیه کرد.( دوست عزیزم :rose: اگر نیاز به راهنمایی مربی داری همین الان دست به کار شو) :star2:

راه به دست آوردن زمان این است که با تمرکز روی راهکارهایی که بیشترین تأثیر را دارند و نه گفتن به همه‌ی چیزهای دیگر، بیشترین استفاده را از زمان محدودی که داریم بکنیم.

توانایی حفظ و نگهداری دانش در دورانی که دسترسی به اطلاعات نامحدود و حواس‌پرتی‌ها غیر قابل ‌شمارش هستند، مهارتی قدرتمند در دستیابی سریع‌تر به اهداف‌مان است. :ok_hand:

:zap:زمان برای همه‌ی ما در حال به پایان رسیدن است و امروز شما از همه‌ی روزهای آینده جوان‌تر هستید سوال اینجاست که بهترین راه سپری کردن آن چیست… :zap:

13 پسندیده

دوستان همگی انگیزه گرفتند که دیگر اینجا تشریف نمی آورند؟؟؟:joy::joy::joy::sob::sob::sob::sob::thinking::thinking::thinking::thinking:

3 پسندیده