معرفی کتاب‌های زیبوک: Lolita by Vladimir Nabakov (لولیتا) 📖

سلام دوستان :rose:

در این تاپیک با معرفی لولیتا همراه شما هستم

این کتاب رو میتونید تو اپلیکیشن Zbook در بخش رمان های متن اصلی پیدا کنید. یا در لینک زیر ببینید:

:blue_book: نام کتاب: Lolita

:pen: نویسنده این کتاب: Vladimir Nabakov

:timer_clock: مدت زمان کتاب صوتی: ۱۱ ساعت و ۲۱ دقیقه

:1234: تعداد واژه‌های کتاب: ۱۰۲۰۷

:date: تاریخ انتشار اولیه کتاب: ۱۹۵۵

:globe_with_meridians: صفحه‌ی goodreads کتاب: لینک


عکس روی جلد کتاب

:pushpin:درباره‌ی کتاب

لولیتا معروف‌ترین اثر ولادیمیر ناباکوف، با وجود اینکه به زبان انگلیسی نوشته شده بود در سال ۱۹۵۵ برای اولین بار در پاریس منتشر شد، سه سال بعد در نیویورک و در سال ۱۹۵۹ در لندن به چاپ رسید و بعد از آن به زبان مادری ناباکوف (روسی) ترجمه شد. رمان در قالب یادداشت‌های یک استاد سی و هفت/هشت ساله ادبیات و طبیعتا از منظر اول شخص به پیش می‌رود که عاشق دُلورس هِیز ۱۲ ساله می‌شود. دختری که هامبرت او را لولیتا خطاب می‌کند.

در سال ۱۹۵۶، ناباکوف اختتامیه‌ای برای لولیتا نوشت که ابتدا در چاپ آمریکا و بعد در سایر چاپ‌ها ظاهر شد.

یکی از اولین چیزهایی که مدنظر ناباکوف بود، این بود که برخلاف ادعای جان ری جونیور در دیباچه، هیچ منظر اخلاقی برای این داستان نبود.

ناباکوف اضافه کرد که «اولین جرقه الهام برای لولیتا از یک داستان در روزنامه بود، دربارهٔ یک میمون باغ گیاهان که بعد از ماه‌ها نوازش از سوی یک دانشمند، اولین تابلوی زغالی توسط حیوانات را تولید کرد: این طرح میله‌های قفس حیوان بیچاره را نشان می‌داد.»

لویتا در لیست ۱۰۰ رمان برتر قرن بیستم بعد از اولیس جویس، گتسبی فیتزجرالد و سیمای هنرمند در جوانی (باز هم جویس) در رتبه چهارم قرار گرفته است.


چیزی از انتشار لولیتای جنجالی نگذشت که استنلی کوبریک افسانه‌ای در سال ۱۹۶۲ و سالها بعد آدریان لین در سال ۱۹۹۷ با اقتباس از لولیتا فیلمی‌هایی با همین نام ساختند. با این حال هیچ کدام نتوانستند که هامبرتی که ناباکوف خلق کرده و حس و حالی که به خواننده منتقل می‌کند را به تصویر بکشند.

پوستر فیلم‌های فوق:

LolitaPoster

:clapper: کارگردان: استنلی کوبریک
:movie_camera: بازیگران: جیمز میسون، پیتر سلر، شلی وینترز
:date: محصول سال ۱۹۶۲


Lolita1997

:clapper: کارگردان: آدریان لین
:movie_camera: بازیگران: جرمی آیرونز، ملانی گریفینث، دامنیک سوین
:date: محصول سال ۱۹۹۷


خودم اوایل فصل دوم کتاب هستم بنابراین فعلاً نمی‌تونم نظری بدم یا قضاوت بکنم. فقط می‌تونم بگم با وجود نثری که حدأقل برای من دشواره و تعداد نسبتاً زیاد لغاتی که نمی‌دونم، اونقدر جذاب بوده که مدت‌ها بود از هیچ کتابی انقدر لذت نبرده بودم. اگر برای شما هم تعداد لغت‌های سخت این کتاب کمی ترسناکه و نمی‌خواید بخونیدش، دلتون رو به دریا بزنید و شروعش کنید. سوای از جذابیت بی‌اندازه‌ی داستان، به مقدار زیادی باعث پیشرفت زبان انگلیسی‌تون خواهد شد، با اصطلاح‌هایی آشنا خواهید شد که شاید در کمتر کتابی بهشون بربخورید.
پی‌نوشت: چند دقیقه‌ی اول کتاب توضیحاتی مختصر درمورد بحث‌هایی هست که راجع به کتاب شده و می‌تونید از این قسمت بگذرید. (یا اینکه نگذرید!)

Some say the Great American Novel is Huckleberry Finn, some say it’s The Jungle, some say it’s The Great Gatsby. But my vote goes to the tale with the maximum lust, hypocrisy and obsession the view of America that could only have come from an outsider Nabokov’s Lolita.

  • Mary Elizabeth Williams
13 پسندیده

خیلی عالی بود آقا رضا
واقعا لذت بردم :ok_hand: :heart:

4 پسندیده

من نسخه کوبریک رو بیشتر می‌پسندم ولی کتابش رو هنوز وقت نشده بخونم…
فک کنم وقتشه برم سراغ کتابش…
مرسی بخاطر معرفی:rosette::rosette::rosette:

3 پسندیده

خواهش می‌کنم فرزاد جان. :rose:

3 پسندیده

کوبریک جزو بهترین‌هاست. با این وجود ظاهراً طبق نقدها کوبریک هم نتونسته خیلی خوب دربیاره. گرچه تقصیری هم نداره، شخصیت فوق‌العاده پیچیده‌ای داره هامبرت.

2 پسندیده

سلام. چرا نمیتونم این کتاب رو توی زیبوک پیدا کنم؟؟؟

2 پسندیده

جالب بود، ممنون. می خونمش

1 پسندیده