یادگیری بهتر

باید داستانهای بچگانه حفظ کنیم

3 پسندیده

سلام
نباید حفظ کنید بلکه باید اونقد روش تسلط پیدا کنید که بتونید خودتون بازگوش کنید

اگر یکی از اهدافتون مکالمه است توضیحات مقاله زیر هم به کارتون میاد

و
روش خواندن هر داستان به چند بخش تقسیم می‌شود که ترجیحاً هر بخش را در یک روز انجام دهید. البته با توجه به سطح زبانتان می‌توانید بعضی بخش‌ها را باهم انجام دهید و یا حتی بعضی بخش‌ها را انجام ندهید.

۱- گوش دادن کلی داستان کوتاه: ابتدا داستان را یک دور با آرامش خاطر بخوانید و سعی کنید که با کلیات آن آشنا شوید. اگر احساس می‌کنید که داستان کوتاه تا حدودی برای شما سخت است، از متن فارسی برای درک داستان استفاده کنید. اما برای دفعات بعدی از متن انگلیسی استفاده کنید.

۲-گوش دادن داستان به همراه متن انگلیسی: در این بخش می‌خواهید که با رویکردی آموزشی خواندن و شنیدن داستان را آغاز کنید. بنابراین فایل متن داستان انگلیسی را بازکرده و دوباره از اول درحالی‌که دارید داستان را می‌شنوید، متن آن را نیز به همراه گوینده مطالعه نمایید. هر لغتی را که نمی‌دانستید در گوشه‌ای یادداشت کنید. در پایان داستان، یک دور تمامی لغت‌ها را با استفاده از دیکشنری و یا متن فارسی داستان استخراج نموده و بازبینی کنید. توجه نمایید که لازم نیست لغاتی که نمی‌دانید را حفظ بکنید. فقط کافی است که آن را بازبینی کنید. همین. پس‌ازاینکه یک دور لغت‌ها را بازبینی کردید. دوباره از اول به همین ترتیب یک‌بار دیگر به صدای گوینده گوش دهید و متن را بخوانید و درنهایت لغاتی که نمی‌دانید را بازبینی کنید. این فرایند را تا جایی که دوست داشتید و احساس کردید که داستان انگلیسی را به‌خوبی فهمیده‌اید ادامه دهید.

۳- گوش دادن داستان بدون نگاه کردن متن: این بار بدون اینکه به متن داستان نگاهی بکنید تنها به گوینده‌ی داستان گوش دهید. در این مرحله احتمالاً به‌خوبی متوجه می‌شوید که گوینده چه می‌گوید. اما شاید تعدادی از لغت‌های جدید را فراموش کرده باشید. هیچ اشکالی ندارد. وقتی‌که داستان تمام شد دوباره لغت‌های جدید را مور کنید و این بخش را نیز چند بار تکرار کنید.

۴- تمرین تلفظ: وقتی به اینجا رسیدید احتمالاً همه‌چیز داستان انگلیسی را میدانید. زیرا چندین بار آن را با متن داستان و چندین بار بدون نگاه کردن به متن، داستان انگلیسی را شنیده‌اید. لغت‌های جدید را نیز چندین بار مرور کرده‌اید. بنابراین نوبت آن می‌رسد که از حالت گوش دادن منفعلانه دربیایید و فعال‌تر گوش کنید. برای این کار داستان را دوباره از اول گوش بدهید اما این بار هرچه که گوینده می‌گوید را تکرار کنید. یعنی ابتدا به صدای گوینده گوش دهید؛ آن را متوقف کنید؛ و هر چه گفته شد را تکرار کنید و به همین ترتیب تا آخر داستان. تنها به تکرار طوطی‌وار اکتفا نکنید بلکه حالت‌های گوینده را نیز می‌توانید تقلید کنید. مثلاً اگر گوینده در حال خنده است، شما نیز بخندید. این کار را نیز چندین بار تکرار کنید.
۵- شگرد سایه: در این بخش همانند بخش قبل قرار است که هر چه را که می‌شنوید تکرار کنید. ولی این بار دیگر خبری از توقف سخنان گوینده نیست. بلکه هرچه می‌گوید را با او تکرار می‌کنید. مثل شعر. در اینجا نیز بایستی تا جایی که می‌شود حالات روحی گوینده را نیز منتقل کنید. شگرد سایه کاملاً یک روش علمی جدید است که بسیار به تقویت مهارت‌های زبان انگلیسی شما، کمک می‌کند. در یک پست جداگانه به‌تمامی روش‌هایی که می‌توانید در شگرد سایه استفاده کنید اشاره می‌کنم.

منبع

13 پسندیده

سلام

شما این داستان ها رو می خونید که دایره واژگان تون بالا بره و ذهنتون آماده شه برا شنیدن زبان انگلیسی

دوست داشتید، می تونید بعد از چند بار گوش دادن (که می تونه حتی به 100 بار هم برسه :innocent:)، تکنیک سایه رو روش اجرا کنید ولی حفظ کردن نیاز نیست
(می تونید وقتی به حدی از تسلط رسیدید، صداتون رو ضبط کنیدو با گوینده اصلی مقایسه کنید)

موفق باشید

7 پسندیده

سلام
به نظرم بهتره کلمه حفظ کردنو از ذهنتون بیرون کنین،وقتی حفظ میکنین بعد یه مدت(مثلا دو ماه) فراموش میشه
ولی وقتی مفهوم یه قسمت یادمیگیرین و علاوه بر یادگیری لذت میبرین اون مطلب خیلی بیشتر تو ذهن میمونه

5 پسندیده

سلام حتما باس این روشو انجام بدیم
روش من اینه که اول معنی تمام لغاتیرو که نمی دونم پیدامیکنم بعد از اول شروع خوندن میکنم روزی یه بار یه داستانو هرو روز تاجای که بتونم قشنگ بازگوش کنم مطالعه میکنم

4 پسندیده

سلام دوست عزیز
والا این متدی هست که ما مفید دونستیم اما اگه اون روش به شما ساخته نیاز نیست اینجوری کار کنید

3 پسندیده