کتاب انسان در جستجوی معنا، راهنمایی ژرف برای زندگی

سلام خدمت دوستان زبانشناس.
امیدوارم حالتون خوب باشه.
در این تاپیک قصد دارم ارزیابی خودم رو از کتاب انسان در جستجوی معنا با شما عزیزان به اشتراک بذارم. امیدوارم از این تاپیک لذت ببرید.

220px-Viktor_Frankl2

انسان در جستجوی معنا (man’s search for meaning) کتابی است نوشته ی ویکتور فرانکل روانشناس اگزیستانسیالیست که برای اولین بار در سال ۱۹۴۶ به چاپ رسید. این کتاب یکی از تاثیر گذار ترین کتابهای جهان به شمار می آید.

نویسنده در این کتاب خاطرات خود را از اردوگاه کار اجباری آلمان نازی در خلال جنگ جهانی دوم روایت میکند و در ادامه نظریه ی لوگوتراپی یا معنادرمانی خود را برای خواننده شرح می دهد.

او که خود پدر، مادر، برادر و همسر خود را در این اردوگاه های وحشتناک از دست میدهد از دید یک روان شناس به اهمیت جستجوی معنا برای زندگی، در سخت‌ ترین شرایط زندگی می‌پردازد و بیان میکند که چه چیز باعث شد او و تعدادی دیگر از زندانیان تسلیم نشوند و در آن شرایط زنده بمانند.

اصول اولیه معنا درمانی فرانکل به شکل زیر تعریف می‌شوند:

  1. زندگی تحت هر شرایطی واجد معنا است. حتی مصیبت بارترین نوع آن.
  2. محرک اصلی ما در زندگی، میل و نیتمان برای پیدا کردن معنی آن است.
  3. ما این آزادی را داریم که معنی آنچه انجام می‌دهیم و آنچه تجربه می‌کنیم، یا حداقل آنچه که در جایگاه خودمان در یک موقعیت رنج‌آور و تغییرناپذیر با آن روبرو می‌شویم، بیابیم.

در واقع به گفته ی نویسنده معنادرمانی بر “آینده” تمرکز می کند. به عبارت دیگر بر معانی ای که توسط بیمار در آینده به دست خواهند آمد.
او رنج را جزء ضروری و اجتناب ناپذیر زندگی می داند. به عقیده ی او:

To live is to suffer, to survive is to find meaning in the suffering.

و در جای دیگر کتاب خود می نویسد:

Human life under any circumstances never ceases to have a meaning, and that this infinite meaning of life includes suffering and dying, privation and death.

به همین خاطر است که او از مکاتب پوچ گرایی (نیهیلیسم) و جبرگرایی انتقاد می کند. او بر سخن معروفی از نیچه تاکید میکند که گفته است:

He who has a why to live for, can bear almost any haw.

کسی که چرایی برای زیستن داشته باشد، از پس هر چگونه‌ای بر می‌آید.

البته او پاسخ به سوال کلی “معنای زندگی چیست؟” را دشوار میداند. به این علت که معنای زندگی از شخصی نسبت به شخص دیگر متفاوت است و ساعت به ساعت تغییر می یابد، و هر کس معنا و هدف منحصر به فرد خود را در زندگی می یابد. فرانکل در حقیقت به طور عملی نشان داده است که دستیابی به معنای زندگی حتی در سخت ترین شرایط ممکن است و با نظریه ی خود بیماران بسیاری را معالجه کرده است.

مطالعه این کتاب فوق العاده رو به همه دوستان پیشنهاد میکنم. ترجمه ی فارسی این کتاب هم موجوده و خواندن این کتاب میتونه زندگی و دید آدم رو نسبت به زندگی تغییر بده.
راستی اگه خاطرتون باشه ای جی هوگ در یکی از درسای انگلیسی قدرت هم درباره این کتاب صحبت کرده:

در پایان مایلم چندتا نقل قول قشنگ از این کتاب رو براتون به اشتراک بذارم. امیدوارم که از مطالب این تاپیک لذت برده باشین. :pray: :pray: :rose: :rose:

Everything can be taken from a man but one thing: the last of the human freedomsto choose one’s attitude in any given set of circumstances, to choose one’s own way.

The more one forgets himself—by giving himself to a cause to serve or another person to love—the more human he is and the more he actualizes himself.

The crowning experience of all, for the homecoming man, is the wonderful feeling that, after all he has suffered, there is nothing he need fear anymore—except his God.

The truth-that love is the highest goal to which man can aspire.

Man is capable of changing the world for the better if possible, and of changing himself for the better if necessary.

Life is not primarily a quest for pleasure, as Freud believed, or a quest for power, as Alfred Adler taught, but a quest for meaning.

When we are no longer able to change a situation, we are challenged to change ourselves.

So live as if you were living already for the second time and as if you had acted the first time as wrongly as you are about to act now!

Happiness cannot be pursued; it must ensue.

No man should judge unless he asks himself in absolute honesty whether in a similar situation he might not have done the same.

For the world is in a bad state, but everything will become still worse unless each of us does his best.

I do not forget any good deed done to me & I do not carry a grudge for a bad one.

So, let us be alert in a twofold sense.
Since Auschwitz we know what man is capable of.
And since Hiroshima we know what is at stake.

لینک مرتبط: قدرت حقیقی از نظر تیک نات هان (کتاب هنر قدرت)

19 پسندیده

سلام و درود.
خواهش میکنم. :pray:

2 پسندیده

سلام آقا مصطفی
مرسی از نقد خوبی که نوشتین :ok_hand::rose:
چیزی که برام جالبه اینه که خود همین نویسنده هم معنا رو در قالب متفاوتی پیدا کرد. چیزی که بهش امید داد ادامه بده عشق به همسرش بود و ی امید برای اینکه دوباره بتونن با هم بودن رو تجربه کنن باعث شد کنار اون سختیا دووم بیاره. در عوض مارسل پروست هنر و نه عشق رو معنای زندگیش تعریف میکنه چون تجربه متفاوتی از عشق نسبت به ویکتور داشت که بیشتر یاد آور رنج بود براش. از طرفی جوزف کمبل تو کتاب سفر قهرمان میگه اون چیزی که مردم ازش به عنوان جستجوی معنای زندگی صحبت میکنن در واقع تجربه ی زیستنه که یکی از این تجربه ها خوب جنگیدنه. اینجا میشه به این رسید برای هرکسی این معنا قالب متفاوتی میگیره که هر کس با توجه به منِ تنهاش اون رو پیدا میکنه.

2 پسندیده

درود و عرض ارادت…
من از طریق درس شماره 26power English ای جی با دکتر فرانکل آشنا شدم و رفتم سراغ ترجمه فارسی و یکی از کتاب‌هایی بود که طرز تفکر و. Realityوزندگیم عوض کرد… آنقدر داغون بودم که یه قسمت کتاب باهاش گریه کردم… توی پیوسته اون خانمی که می‌گفت نه زندگی من بیهوده نبوده… و به نظرم اشتباه ترجمه شده عنوان صحیحیش:جستجوی انسان برای معنا ستMan’s Search for Meaning… چند تا پست عالی از فرانکل براتون میذارم…

3 پسندیده

دکتر فرانکل عشقه به همسرش نبود که باعث شد بتونه ادامه بده، کار نا تمامی که برای آینده داشت و کس دیگه ای نمی تونست انجامش بده همین یافته هاش در مورد معنا درمانی و لوگو تراپی بود که روی زندگی میلیونها نفر تاثیر گذاشته الان… یه قسمت از ویدیو ی با دوبله عالی سعی میکنم آماده کنم اینجا بذارم… ببینید…

3 پسندیده

3 پسندیده

3 پسندیده

سلام خانم دوستی.
ممنون از لطفتون.
مطالب بسیار جالبی رو بیان فرمودید. مرسی از کامنتتون :rose: :pray:

2 پسندیده

سلام و درود.
ممنون از نظرتان :rose:. در مورد عنوان با شما کاملا موافقم. :pray:

2 پسندیده

همیشه برام سوال بود که دلیل انتخاب این عنوان و یا اینطور ترجمه کردن چیه… فقط به این جواب رسیدم که عنوان"انسان در جستجوی معنا" عنوان یک داستان هست و کتاب هم که میدونیدقسمت اعظمش داستان زندگیش در اون شرایط هست و این باعث ترغیب بیشتر خوانندگان میشه که از عنوان"جستجوی انسان برای معنا" که یک کتاب غامض روانشناسی به ذهن متبادر میکنه اجتناب بشه…

2 پسندیده

2 پسندیده

2 پسندیده

سلام دوست گرانقدر
منظور من اولین جرقه ای بود که در اوج نا امیدی بهش این شهامت رو داد که بله کاری برای ادامه دادن داره و باید بمونه. همون اولین قدمی که خیلی از ماها وقتی گم میشیم بهش نیاز داریم.
اینجا قسمتی از متن رو میذارم:


دقیقا. و این رسالتی بود که بعد ها خودش رو موظف به انتقالش کرد و چقدر هم خوب این کارو انجام داد :ok_hand:

بسیار عالی. لطف میکنید و ممنونتون هستم :rose: :rose:

3 پسندیده

آره… دقیقا… عشق به همسر و فرزند هم میتونه به زندگی آدم معنا ببخشه… حتی اگه مثل همون مورد که اول کتاب بهش اشاره میکنه که خانواده طرف فوت کرده بود ولی دکتر فرانکل اول ازشون میپرسه که چرا خودکشی نمیکنی و بعد دیده شدن توسط اعضا خانواد ش که فوت کردن بهش یادآوری میکنه… بسیار ممنون از متنی که انتخاب کردید

3 پسندیده

خواهش میکنم :rose: :rose:
نمیدونم الان تو چه مرحله ای از جست و جو هستین، ولی کتاب در جست و جوی زمان از دست رفته مارسل پروست هم واقعا نکات عمیقی داره (البته اگه نخونده باشینش). اگه دوست داشتین تو برنامتون بذارین :rose:
من اینو سال 98 استارت زدم و هنوزم تموم نشده ولی نکاتش رو برای خودم مینویسم که بعد ها دوباره بهشون برگردم.

3 پسندیده

خواهش… من تقریبا"خودم پیدا کردم… ولی زمان از دست رفته م نه… خیلی متشکرم از معرفی این کتاب… کدوم ترجمه و انتشارات هستش؟… و در ضمن انضباط شخصی و پشتکارتون برای نت برداری و تداوم خوندن تون تحسین برانگیزه… زنده باد… منم با نوشتن، مطالب در ذهن ناخودآگاهم بهتر حک میشه

3 پسندیده

سلام فاطمه عزیزم @fdoosti :tulip::blossom::sunflower::hibiscus::rose:شبت خوش و رنگین فداتبشم :tulip::blossom::bouquet::white_flower::rosette::sunflower::hibiscus:طاعات و عبادات مورد قبول حق عزیزم :tulip::blossom::sunflower::hibiscus::pray::pray::pray::heart::heart:
فاطمه جان ببین کتابهاش همین ۷جلد؟؟ :thinking::thinking::thinking::thinking::thinking:

1 پسندیده

اوه اوه… اینکه رمانه

1 پسندیده

این کتاب رو آقای مهدی سحابی ترجمه کردن. ترجمه قبلیشون چون قدیمیه یکم سنگینه ولی ورژن جدیدترش بهتره گویا. من قبلی رو دارم

ممنونم . شما لطف دارین :rose:

نوشتن عالیه :ok_hand::ok_hand:

سلام میترای عزیزم
بله همین ۷ جلده
طولانی ترین رمان جهان در ثبت گینس :grin:

3 پسندیده

سلام به روی ماهت عزیزدلم :tulip::blossom::sunflower::hibiscus::rose::heart::heart:اول که سرچ کردم شک کردم تاالان کتاب روانشناسی به این طولانی ندیده بودم گفتم از خودت بپسرم عزیزم.
واقعا هم طولانی هرکدوم از جلدهاش نزدیک ۶۰۰صفحه است حالا بعضی هاش کمتر بعضی هاش بیشتر :wink::wink::wink::wink::wink:دیشب چند صفحه اش رو‌ بصورت خلاصه گذاشته بود خوندم بنظرم جالب اومد :ok_hand::ok_hand::ok_hand::ok_hand::ok_hand:ممنون از معرفیش عزیزدلم خیلی خیلی زحمت کشیدی فداتبشم :heart::heart::heart::heart::tulip::blossom::sunflower::hibiscus::rose::rose::cherry_blossom::bouquet:

2 پسندیده