معرفی دو کتاب عالی درباره زندگی بهتر: درباب حکمت زندگی از شوپنهاور و تأملات از مارکوس اورلیوس

سلام و درود به تمامی دوستان زبانشناس.
در این تاپیک قصد دارم دو تا کتاب خیلی خوب درباره فلسفه زندگی رو به شما دوستان معرفی کنم. یکی تأملات مارکوس اورلیوس و دیگری درباب حکمت زندگی از آرتور شوپنهاور.

تأملات (به انگلیسی: Meditations) نوشته ای از مارکوس اورلیوس، فرمانروای خوش نام روم باستان است. مارکوس اورلیوس در این کتاب که در اصل به زبان یونانی نوشته شده دیدگاه های خود درباره زندگی را شرح می دهد. مارکوس اورلیوس در این کتاب بارها به خود درباره ناپایداری زندگی هشدار می دهد و به زیستن برطبق سرنوشتی که طبیعت برای ما مقدر کرده است سفارش می کند. اینکه مرگ چیز وحشتناکی نیست و فقط زمان حال در اختیار انسان است و اخلاقی زیستن به زندگی ما ارزش می دهد و بسیاری از کارهای طبیعت بر ما پوشیده است و اتفاقات زیادی در زندگی تغییردادنی نیست و … از جمله مطالب ارزنده ای هستند که این فرمانروای خوش قلب برای ما به ارث گذاشته است. این کتاب بر اساس فلسفه ی رواقی گری (Stoicism) نوشته شده که فلسفه ای بسیار کاربردی به ویژه در جهان کنونی ماست.

درباب حکمت زندگی کتاب دیگری درباره فلسفه زندگی از آرتور شوپنهاور فیلسوف نامور آلمانی در سده نوزدهم است. شوپنهاور در این کتاب که در سن پختگی و با کوله باری از تجربه نوشته است دیدگاه های خود درباره زندگی بهتر در این جهان پر از رنج و سختی را بیان می کند. یکی از ویژگی های این کتاب نثر بسیار زیبا و روان شوپنهاور است که خواننده را مجذوب خود می کند. شما در این کتاب با نظرات متفکرانی مانند اپیکور، سنکا، سیسرو، ارسطو، اپیکتتوس، ولتر، لارشفوکو و … آشنا می شوید و با خواندن یک کتاب همه ی این تفکرات سودمند را یکجا به دست می آورید. خودشناسی، ارتباط فعالیت بدنی با شادی درونی، توجه نکردن به نظرات دیگران درباره خود، ارزش تنهایی، نقش بخت و اقبال دز زندگی، تأثیر خرد و اندیشه بر رفتار سنجیده تر، شناخت دوره های مختلف زندگی و زیستن برطبق آنها و … از جمله مواردی اند که شوپنهاور در این کتاب با قلم زیبای خود به آنها پرداخته است.

قصدم از این معرفی کوتاه ترغیب شما عزیزان به خوندن این دو کتاب بود. به نظرم این دو کتاب رو همه باید دست کم یکبار در زندگیشون بخونند و آموزه هاشون رو مورد استفاده قرار دهند. این دو کتاب با اینکه توسط دو فیلسوف نوشته شده اند اما دشواری خاصی ندارند و درعوض سرشار از نکات عملی و پندهای حکمت آمیز درباره زندگی اند.
امیدوارم خواندن این دو کتاب که خوشبختانه در بخش زیبوک نرم افزار زبانشناس قابل مطالعه اند لحظاتی لذت بخش را برای شما دوستان عزیز رقم بزند. :hibiscus: :pray:

لینک های مرتبط:

لینک معرفی کتابهای زیبوک

معرفی دو کتاب از زیبوک: مدارسی که ما را کندذهن می کنند، سلاح های آموزش جمعی

معرفی کتاب انسان در جست و جوی معنا

14 پسندیده

سلام
ممنون بابت معرفی این کتاب ها.
کتاب " انسان در جستجوی معنی " از دکتر فرانکل هم که چندین سال پیش خوندم، کتاب بسیار خوبی است.

4 پسندیده

سلام و درود.
خواهش میکنم. ممنونم از نظر لطفتون :pray:

2 پسندیده

ممنون بابت معرفی خوبت :sunflower:
خوشحالم که دهمین لایک رو زدم
کتاب تاملات مارکوس ارلیوس رو می شناختم اما کتاب شوپنهاور رو نمیدونستم
نمیدونم تاملات در باب فلسفه اولی اثر رنه دکارت که در اون میگه من می اندیشم پس من وجود دارم رو خوبه به زبان شناس پیشنهاد کنیم یا خیر :thinking:

2 پسندیده

سلام و درود. ممنونم از نظر لطفتون :pray: :hibiscus:

نه اون کتاب درباره فلسفه زندگی نیست و همش مباحث تئوریکه و برای مخاطبان زبانشناس فکر نمیکنم جذابیتی داشته باشه.

2 پسندیده