ترجمه متن "Why should you read sci-fi superstar Octavia E. Butler?

در پی یک جنگ هسته ای ویرانگر ، لیلیث ایاپو پس از 250 سال سکون ، بیدار می شود و خود را در محاصره گروهی از بیگانگان به نام Oankali می بیند.
این موجودات تکامل یافته می خواهند از طریق پرورش انسان DNA را کسب کنند بطوریکه بتوانند ژنهای دیگر را تنوع بخشیده و تقویت کنند.
فقط این جایگزینی که آنها ارائه می دهند نژاد بشر را عقیم می کند . آیا بشریت باید به سوی ناشناخته های بیولوژیکی جهش کند یا هویت خود را حفظ کرده و در خطر نابودی بیفتد؟
سوالاتی از این قبیل اکتاویا باتلر را به سوی Dawn “سپیده دم” اولین کتاب از سه گانه او Lilith’s Brood یا "سرانجام لیلیث " سوق داد.
باتلر، داستان پرداز تخیلی ، داستانهای علمی تخیلی را طرح کرد که با ساخت دنیاهای خیره کننده در آثارش معماهایی را مطرح کرد که خواب شب را از ما گرفت.
باتلر خجالتی و درونگرا در سال 1947 متولد و در پاسادنا ایالت کالیفرنیا بزرگ شد. او از کودکی داستانهایی را در سر می پروراند و خیلی زود این سناریوها را روی کاغذ اورد. او در دوازده سالگی ، پس از دیدن یک فیلم علمی تخیلی سطح پایین به نام “دختر شیطان در مریخ” ، از مادرش یک ماشین تحریر خواست. تحت تأثیر آنچه دیده بود می دانست که می تواند داستان بهتری بگوید. بسیاری از داستانهای علمی تخیلی قهرمانان مرد سفیدپوستی را نشان می داد که بیگانگان را منفجر می کنند یا رنگین پوستان را نجات می دهند. باتلر می خواست شخصیت های متنوعی را برای مخاطبان مختلف بنویسد
او در بازنمایی تجربیات شان به آن ها عمق و ظرافت داد. از نظر باتلر ، تخیل نه تنها برای کاشت بذر داستانهای علمی تخیلی بود - بلکه یک استراتژی برای زنده ماندن در یک جهان با شرایط ناعادلانه اش بود.
کارهای او اغلب ویژگی های نگران کننده ای جهان مانند تبعیض براساس نژاد ، جنسیت، طبقه یا توانایی را در برمی گیرد و خواننده ها را دعوت می کند تا در زمینه های جدید به آنها بیندیشند.

یکی از پرطرفدارترین ترین رمانهای او ، – Parable of the Sower – “مثل بذرپاش” از این الگو پیروی می کند. این داستانی از لورن اویا اولامینا روایت می کند که در حال گذر از کالیفرنیا در آینده است ، شهر توسط حرص و طمع شرکت ها ، نابرابری ها و تخریب محیط زیست در حال تباهی است.
در اینحال او تلاش می کند بیشتر همدلی کند یا در شرایط داستانی باعث شود درد دیگران را بیش از خوشبختی آنها احساس کند .
لورن با گروهی از مهاجران برای یافتن مکانی برای سعادت عازم می شود.
آنجا ، آنها به دنبال زندگی مطابق با ژن پیدا شده لورن ، Earthseed ، بذری
هستند که که بر این قاعده است که انسانها باید خود را با دنیایی که دائم در حال تغییر است سازگار کنند.
جستجوی لورن ریشه در یک رویداد واقعی داشت - یعنی لایحه 187 کالیفرنیا که سعی داشت حقوق اساسی بشری مهاجران بدون مدارک نادیده بگیرد ، قبل از آنکه خلاف قانون اساسی شناخته شود.
باتلر اغلب اخبار معاصر را در نوشته های خود بکار می گرفت. برای نمونه
او سال 1998 در دنباله کتاب “حکایت بذرپاش” در “حکایت استعدادها” در باره یک نامزد ریاست جمهوری نوشت که آمریکایی ها را در واقعیتی مجازی با “قلاده های شوک” کنترل می کرد . شعار او چه بود؟ “آمریکا را دوباره بزرگ می سازیم”
در حالی که مردم به پیشگویی های او توجه د‌اشتند باتلر همچنین به بازنگری تاریخی علاقه داشت . به عنوان مثال ، در کتاب “خویشاوند : Kindred” داستان زنی را روایت می کند که مکررا در زمان به گذشته و به مزارع اجدادش در مریلند کشیده می شود. او بزودی در می یابد که ماموریت دارد جان مرد سفیدپوستی را نجات دهد که به مادر مادر بزرگش تجاوز خواهد کرد. اگر او را نجات ندهد ، خود او دیگر وجود نخواهد داشت. این معمای شوم دینا را مجبور می کند با پیامد ها و آسیب های برده داری و خشونت جنسی علیه زنان سیاه پوست مواجه شود.
باتلر با داستانهایش درباره زنان ، تشکیل جوامع جدید ، غلبه مسافران زمان بر کشاکش های تاریخی و پیوند های نژادی، تأثیر عمیقی بر جنبش Afrofuturism سیاهپوستان داشت. این یک جنبش فرهنگی است که در آن نویسندگان و هنرمندان سیاهپوست با الهام از گذشته ، حال و آینده ، آثاری را تولید می کنند که شامل جادو ، تاریخ ، فناوری و موارد دیگر است. همانطور که لورن در “تمثیل برزگر” می آموزد : “هر آنچه را که لمس کنید تغییر می دهید. هر آنچه را تغییر می دهید شما را تغییر می دهد.“تغییر” تنها حقیقت پایدار جهان است.”


این تاپیک مربوط به درس« Why should you read sci-fi superstar Octavia E. Butler? - Ayana Jamieson and Moya Bailey » در نرم‌افزار «زوم» است. پکیج: « آموزشگاه تد » سرفصل: « زنان خوش رفتار، تاریخساز نیستند »

3 پسندیده

سلام دوست خوبم :heartbeat:
ممنون از زحماتتون :innocent:
ترجمه هاتون رو در این تاپیک قرار بدین تا زود تر دیده و وارد اپ بشه

موفق باشین :rose:

4 پسندیده

@fateme871 فاطمه جان بررسی میکنی بی زحمت

3 پسندیده

بسیار عالی :tulip:

بارگذاری شد. :blush:

5 پسندیده

باعث افتخار منه که ترجمه ام قابل استفاده بود. خوشحال شدم و سپاسگزارم از زبانشناس بخاطر این شیوه عالی . من از سال قبل شروع به کار با زبانشناس کردم هم یاد گرفتم و هم لذت بردم . بسیار مشتاقم که زیانهایی به جز انگلیسی را هم شروع کنید مثل ترکی استانبولی و عربی و هندی و … :hugs:

5 پسندیده

ممنون از شما که همراهمون هستین :bouquet:
انشالا در آینده زبانهای دیگه هم در برنامه قرار میگیرن :blush:

3 پسندیده