10 راهکار عملی برای افزایش انگیزه یادگیری زبان انگلیسی

همیشه حفظ انگیزه در یادگیری زبان می تونه چالش بر انگیز باشه. چطور می تونیم انگیزمون رو بالا نگه داریم؟

دوستای گلم سلام
امیدوارم که ایام به کامتون باشه انشالله :rose::rose::rose:
مقاله ای رو در مورد راهکار های افزایش انگیزه یادگیری زبان انگلیسی با همکاری دوست عزیزم جناب آقای @Farzad_Poodineh آماده کردیم، امیدوارم که براتون مفید باشه :blush::blush::heart:

1. تشویق شدن - انگلیسی شما احتمالا بهتر از آن چیزی است که فکر می کنید!

متاسفانه، خیلی از زبان آموزای انگلیسی دیدگاه های بسیار منفی نسبت به مهارت های انگلیسی خودشون دارن. تا به حال پیش اومده به خودت بگی یا با خودت به چیز هایی مثل موارد زیر فکر کنی؟ :

  • انگلیسی صحبت کردن من احتمالا پر از اشتباهه.

  • من میترسم صحبت کنم، چون ممکنه دیگران متوجه منظور من نشن.

  • من سال ها درس خوندم، اما هنوز انگلیسیم بده .

صادقانه می تونم بهت بگم که انگلیسی تو احتمالا بهتر از اون چیزیه که تصورش رو می کنی. همین که یک نفر بتونه صحبت کردن و نوشتنت به انگلیسی رو درک کنه خودش یک دستاورد بزرگه، پس بدون که تو برای یادگیری مهارت های انگلیسی استعداد داری.

پس اگر نسبت به زبان دیدگاه منفی داری، همین الان همه افکار منفی و باورهای محدود کننده ای که نسبت به زبان داری رو بریز دور و به چیزهایی که میتونی انجام بدی فکر کن، نه چیز هایی که نمیتونی انجام بدی.

2. هرگز مهارت های انگلیسی خود را با دیگران مقایسه نکنید.

یکی از دلایلی که اکثر زبان آموز ها حس خوبی نسبت به مهارت های خودشون تو زبان انگلیسی ندارن، می دونی چیه؟ اینه که اونا خودشون رو با بومی زبانا و یا بقیه زبان آموزا مقایسه می کنن. اگر بفهمی که انگلیسی تو به اندازه بقیه افراد خوب نیست، به خودت ظلم میکنی- این کاملا غلطه و درست نیست.

مقایسه نکن – مقایسه کردن عادلانه نیست!

بومی زبانای بالای 20 سال سن 24 ساعت با زبان انگلیسی سر و کار دارن. اونا هزاران ساعت تلویزیون را به زبان انگلیسی نگاه کردن، اونها سالها و سالها در مدرسه درس خوندن، تعداد زیادی کتاب به زبان انگلیسی خوندن و میلیون ها مکالمه به زبان انگلیسی داشتن.

اگر تو همه این تجربیات را کسب کنی، تو هم میتونی مثل یک بومی زبان باشی. پس یادت باشه مقایسه خودت به عنوان یک یادگیرنده انگلیسی، با بومی زبانا، هیچ معنایی نداره. یادگیری یک زبان دیگه در زندگی یک تجربه متفاوته و درست نیست خودت رو را با شخصی که از بدو تولد از اون زبان به عنوان زبان مادری استفاده می کنه، مقایسه کنی.

اینم یادت بمونه که هیچ وقت نباید خودت رو با بقیه زبان آموزا مقایسه کنی. واقعیت اینه که آدما با هم فرق دارن - بعضی افراد به طور طبیعی سریع تر یاد می گیرن، بعضی افراد به طور طبیعی روند یادگیری شون کنده. بعضی افراد زمان بیشتری برای یادگیری میذارن، بعضی از زبان آموزا معلمان خوبی داشتن، و برخی هم تو پیدا کردن معلم خوب دچار مشکل شدن. پس میبینی که مقایسه کردن خودت با بقیه زبان آموزا درست نیست.

مهارت های انگلیسی خودت را با دیگران مقایسه نکن. فقط روی پیشرفت شخصی خودت تمرکز کن.

3. اشتباهاتتان رو جدی نگیرید.

اشتباهات اونقد قدرتمندن که میتونن شما رو از یادگیری انگلیسی بترسونن. اونها حتی موقعی که توسط شخصی اصلاح میشی احساس حقارت بهت میدن. اونها میخوان بگن که تو توی شناخت قوانین انگلیسی موفق نبودی، درسته؟

یادت باشه اشتباهات فقط زمانی قدرت دارن که تو بهشون این قدرت رو بدی. قطعا یکی از اهداف یادگیری زبان انگلیسی برای تو برقراری ارتباطه و واقعیت اینه که خیلی از این اشتباهات در واقع به ارتباطات آسیبی نمی رسونن. مثلا:

  • اگر به جای “It depends on the weather” بگی “It depends of the weather”، با این وجود هر شخصی منظور تو رو متوجه میشه (و حتی ممکنه خطای کوچیک تو رو متوجه نشوند).
  • اگر به جای “I’ve lived here for 3 years” یا “I’ve been living here for three years” بگی “I live here for 3 years”، باز هم متوجه میشن که تو چی میگی.
  • اگر شما به جای «swimming pool» (تلفظ اشتباهی) بگی «I have a swimming pull in my backyard»، باز هم منظور تو رو متوجه میشن.

بله، درسته که قصد ما اصلاح این اشتباهاته تا بتونیم درست صحبت کنیم. اما می تونی ببینی که این اشتباهات خیلی جدی نیستند. به همین دلیله که نباید "خودت رو سرزنش کنی ".

گاهی وقتا ممکنه اشتباهاتت به قدری بزرگ باشه که تو برقراری ارتباط مشکل ایجاد کنه. نگران نباش، این طبیعیه و بخشی از یادگیری یک زبانه! فقط سعی کن منظورت رو با استفاده از کلماتی که میدونی به مخاطب برسونی . پس از یک روش متفاوت و ساده تر برای گفتن چیزی که میخوای بگی استفاده کن.

به عنوان مثال: دانش آموزی در مورد یک پروژه ساختمانی صحبت می کرد و می خواست بگه :

The owner of the house was asking for a budget / a quote (an estimate of how much the construction would cost.

با این حال، اون کلمات انگلیسی “بودجه”، “مظنه” یا “هزینه” را نمی دونست. در عوض، او گفت:

The owner of the house wants to know how much the work will cost.

فقط یادت باشه که اشتباه کردن به معنی احمق بودن نیست. اشتباهات رو فرصتی برای یادگیری ببین و بهش به عنوان یک فاجعه نگاه نکن.

4. پایان هدف تان را تجسم کنید و بدانید که هر زمان اندکی که برای رسیدن به آن صرف می کنید شما را به ان نزدیکتر می سازد!

میدونی چرا می خوای انگلیسی یاد بگیری؟

آیا اون رو برای کار کردن توی یک شرکت چند ملیتی می خوای؟ یا برای زندگی تو یک کشور انگلیسی زبان؟ یا برای سفر کردن و دوست یابی راحت تر؟ یا قبول شدن توی یک آزمون؟ یا کسب توانایی خوندن کتاب ها و تماشای فیلم های انگلیسی؟

هر دلیلی که داری، این تمرین ساده را امتحان کن: زمانی که می خوای انگلیسی بخونی، یکی دو دقیقه رو صرف تجسم برای رسیدن به هدفت کن. خودتو تصور کن که داری انگلیسی رو بدون نیاز به ترجمه تو ذهنت صحبت می کنی. خودتو تصور کن که با اعتماد به نفس یک کسب و کار انگلیسی برای خودت راه انداختی . تصور کن داری یک کتاب انگلیسی میخونی و همه مطالب اون رو درک میکنی، این فوق العادس. این باعث میشه مطالعه شما لذت بخش تر و معنی دار تر باشه چون میدونی کاری که داری میکنی مفیده و حتما پیشرفت میکنی.

5. موفقیت های خودتان رو ثبت کنید (ساخت ژورنال موفقیت)

صحبت کردن از پیشرفت خیلی انگیزه بخشه. یک دفترچه تهیه کن و پس از هر بار مطالعه، تاریخ و خلاصه ای از «اونچه که امروز آموختی» رو داخلش بنویس. این سه تا فایده داره:

  • عمل نوشتن به تثبیت خونده هات تو ذهنت کمک میکنه .
  • دیدن دفتر یادداشت پر شده با دونسته هات، تو رو تشویق به یادگیری خیلی چیزها می کنه و اینکه پیشرفت کنی
  • داشتن دفترچه یادداشت باعث میشه که به راحتی برگردی و چیزهایی که قبلا خوندی رو مرور کنی.

6. هنگامی که احساس تنبلی می کنید، گام های کوچک بردارید.

منظور از “گام های کوچیک” انجام کارهای خیلی کوچیکه.

یادگیری انگلیسی یک پروژه بزرگه که می تونه سال‌ها طول بکشه و گاهی اوقات ممکنه تو مسیر احساس ناامیدی و تنبلی کنی و نخوای اون روز مطالعه داشته باشی. به جای فکر کردن به این که، " اوه، خدای من، من مجبورم یک ساعت انگلیسی بخونم و حس خوبی الان نسبت به اون ندارم، وقت ندارم - به خودتون بگین که فقط یک گام کوچیک بردار.

برای مثال:

  • من فقط 5 دقیقه انگلیسی گوش می دم.
  • من فقط می خوام یک ویدیو انگلیسی در YouTube تماشا کنم.
  • من فقط می خوام یک آهنگ به زبان انگلیسی گوش بدهم و فقط هر کلمه ای رو که نمی دونم جستجو کنم.
  • من فقط 5 لغت جدید یا اصطلاح جدید یاد بگیرم.

وقتی گام های کوچیک برای یادگیری انگلیسی بر می داری، یک یا دو مورد اتفاق می افته:

  • بعد از چند دقيقه، تموم میشه و احساس می کنی که کارتو انجام دادی، حتی اگر فرصت و انگیزه ای نداری. اینجوری اون حس عذاب وجدان رو که من امروز زبان نخوندم رو نداری.
  • یا بعد از چند دقیقه، به اون هدف کوچیکت می رسی و انگیزه ی بیشتری برای ادامه و مطالعه طولانی تر خواهی داشت.

سخت ترین بخش هر کاری اغلب شروع اونه! با این حال، اگر “گام های کوچیک” را قبول کنی، مطمئنا چیزهایی یاد میگیری - و ممکنه دوباره انگیزه قرارگیری در روند یادگیری انگلیسی رو بدست بیاری.

7. برای تفریح و تعطیلات برنامه بریزید، اما برای بازگشت تون هم برنامه داشته باشید.

برخی از زبان آموزان بیش از حد به خودشون سخت می گیرن - به عبارتی انتظارات بسیار بالایی از خودشون دارن و فکر می کنن اصلا نباید استراحت کنن. اونا احساس می کنن که باید هر روز مطالعه کنن و اگر یک روز رو از دست بدن، احساس شکست می کنن.

البته من توصیه می کنم که یادگیری زبان انگلیسی را هرچه زودتر شروع کنید - خصوصا اگر بتونی اون رو بخشی از روال و عادت های روزانه خودت قرار بدی. اما یادمون باشه که همه ما به استراحت نیاز داریم!

اگر روز خیلی پرکاری داری، همین که یک تایم کوتاه هم برای یادگیری زبان بزاری کافیه – اما به خودت قول بده که فردا به حالت قبل برگردی و تایم مطالعه ات رو مثل سابق کنی . اگر قصد سفر به مدت یک هفته رو داری، بهتره که نگران یادگیری انگلیسی نباشی و بهش فکر نکنی. آروم باش و از تعطیلات لذت ببر و بعد از تعطیلات مطالعات خودت رو از سر بگیر.

کلید موفقیت تو همیشه بازگشت به انگلیسیه - به خودتون اجازه ندین که اونقد سرتون شلوغ بشه که یادگیری زبان رو هفته ها و ماه ها فراموش کنید. اگر تو محل کار یا مدرسه خیلی درگیری ، به جای تلاش و شکست هر روز، تنها یک بار تو هفته برای یادگیری زبان انگلیسی وقت بزار. یک ریتمی انتخاب کن که برای سبک زندگی تو کارساز باشه و به اندازه کافی انعطاف پذیر باش تا با برنامت تنظیم بشی.

8. آموزش رو برای خودتون لذت بخش کنید.

مجبور نیستی همیشه از یک روش برای یادگیری زبان استفاده کنی! سعی کن تو مطالعه ات تنوع داشته باشی.

مثلا ممکنه یک روز رو برای یادگیری گرامر در نظر بگیری، روز بعد، کار متفاوتی انجام بدی - به جای گرامر، پادکست گوش بدی و بخوای روی لیسنینگت کار کنی. روز بعدش شاید بخوای واژگان جدیدی از اخبار یاد بگیری، بعدش شاید بخواهی یک سریال یا فیلم با زیرنویس تماشا کنی.

همه اینها برای پیشرفت تو در یادگیری انگلیسی تو مفیده و تنوع مانع از خستگی تو توی مسیر میشه.

یک روش دیگه برای جذاب ساختن یادگیری انگلیسی رو میگیم - سعی کن مطالب مورد علاقت تو زمینه های مختلف رو به زبان انگلیسی دنبال کنی. به یک سرگرمی علاقه داری؟ یک ورزش خاص رو دوس داری؟ شاید هم عاشق سیاست و تاریخی؟ مقالات، کتاب ها و پادکست های انگلیسی موضوع مورد علاقت رو جستجو کن. وقتی که از مطالب مورد علاقت لذت می بری، یادگیری انگلیسی راحت تره.

9. یافتن پارتنر یا عضویت در یک انجمن

دانشمندان کشف کردن که یکی از اثر گذارترین انگیزه دهنده ها “فشار همسالانه” – یعنی چی؟ یعنی تشویق و انتظارات از افرادی که مشابه شما ان.

به عنوان مثال، اگر می خوای ورزش کردن رو تجربه کنی، سخته که از خواب دل بکنی و تصمیم بگیری که فقط ورزش کنی. اما اگر یک دوست پایه داشته باشی که از ساعت 4 صبح با تو بیاد ورزشگاه و باهات تمرین کنه، احتمالش بیشتره که برای ورزش کردن از خواب دل بکنی و از خونه بزنی بیرون.

اما چطوری اینو برای یادگیری انگلیسی به کار ببریم؟

عضو گروه های یادگیری زبان انگلیسی تو فیس بوک شو و اونجا با مردم ارتباط بگیر. حتی میتونی یک پارتنر اینترنتی آنلاین را از طریق وب سایت های تبادل گفتگو زیر پیدا کنی:

conversationexchange.com

easylanguageexchange.com

mylanguageexchange.com

englishbaby.com

Speaking24.com

Top 10 websites for English language exchange

همیشه دوستی داشته باش که یادگیری زبان انگلیسی رو برای تو آسون میکنه و به همدیگه کمک کنین و همدیگه رو تشویق کنین.

10. خودتان را به چالش دعوت کنید و وقتی به هدفتون می رسید به خودتون پاداش بدهید.

بعضی وقت‌ها پیش میاد که وسط راه یادگیری زبان ناامید و دلسرد بشی چون کسی نیست که بگه " کارت خوبه! یا موفقیت های تو رو جشن بگیره. اما اگر خودتون به خودتون پاداش بدین، می‌تونه انگیزه موندن و رها نکردن رو در شما ایجاد کنه.

قطعا هدف اصلی تو تسلط به زبان انگلیسیه، اما می تونی اهداف کوچکتر را برای هموار شدن مسیر رسیدن به هدف اصلی تعیین کنی، مثلا:

  1. یک کتاب انگلیسی بدون ترجمه (تک زبانه) بخون

  2. به مدت یکماه هر روز 10 کلمه جدید یاد بگیر

  3. سعی کن به مدت 5 دقیقه انگلیسی صحبت کنی (از یک دقیقه شروع کن، بعد دو دقیقه، تا به 5 دقیقه برسی)

  4. یک وبلاگ به زبان انگلیسی بساز و به مدت یکسال هر هفته یک پست جدید داخلش بزار.

اهدافی انتخاب کن که فکر می کنی سخته، اما غیر ممکن نیست. مثلا، اگر یک زبان آموز مبتدی هستی، فیلمی رو انتخاب نکنی که تو همون اولین تلاش بخوای کاملا دیالوگ هاش رو متوجه بشی - که برای سطح فعلی تو خیلی سخته. تو می خوای هدفای کوچیک تو رو به هدف اصلی نزدیک کنه و برای این منظور باید کارایی رو انجام بدی که مناسب سطح توئه.

وقتی به اهدافت رسیدی، جشن بگیر! به یک دوست، اعضای خانواده، معلم یا پارتنر خودت خبر بده. برای خودت کارایی که دوس داری انجام بده – غذایی که دوس داری بخور، یک هدیه کوچک برای خودت بخر و … . به خاطر دستیابی به تک تک این اهداف به خودت افتخار کن و برای رسیدن به هدف بعدی آماده شو تا به تسلط به انگلیسی برسی.

امیدوارم این نکات برای همه ما مفید باشه و فقط درباره اونها حرف نزنیم - به آنها عمل کنیم!


برای حمایت از ما کلیپ هارو در شبکه های اجتماعی به اشتراک بزارید و مارو دنبال کنید.

image تلگرام image اینستاگرام image آپارات image یوتیوب

41 پسندیده

بسیار خوب و کامل.
سپاسگذارم بابت به اشتراک گذاشتن این مطلب زیبا.
بسیار انگیزش بخش بود.:rose::rose:

2 پسندیده

سلام دوست عزیز
خوشحالم که براتون مفید بوده :rose::rose::rose::rose:

3 پسندیده

سلام خیلی جالب و مفید بود ممنون به خاطر زحماتتون خسته نباشید :rose: :rose: :blush:

2 پسندیده

خیلی عالی بود دوستان خسته نباشید میگم به هردوتون @afarkhani
@Farzad_Poodineh

3 پسندیده

سلام دوستان عزیز. دمتون گرم حسابی خسته نباشید.

من از امکاناتم یه مقدار سو استفاده کردم و عکساتون رو عوض کردم که مقاله یکم پویا تر بشه و لینک شبکه های اجتماعی هم اضافه کردم.

مقالتون هم فرستادم کانال که کسی از دست نده.

بازم مرسی از وقتی که گذاشتید دست مریزاد به جفتتون. :rose::rose::rose::clap::clap::clap::clap:

5 پسندیده

براووو بسیار عالیه دوستان عزیز.
به امید فعالیت های بیشترشون :rose::rose::rose::v:

2 پسندیده

ممنون از شما, من هم لذت بردم و استفاده کردم از مقالتون, به نظرم وجود مقاله ها هر ماه لازمه, چونکه ادم نیاز داره هی انرژی بده به خودش, بالاخره ما هر روز پرانرژی نیستیم. اینجور مقالات ما رو تو مسیر نگه میداره.
موفق باشید دوستای خوبم.

2 پسندیده

سلام به روی ماهت عزیزم
ممنونم عزیزم :tulip::tulip::tulip:

مرسی محدثه جون :heart::heart:

ممنونم دادا

کار خوبی کردین، خیلی هم شکیل تر شد :rose::rose::rose: راستش عکسا رو آقا فرزاد تقصیری نداشت :see_no_evil::see_no_evil::see_no_evil:

سپاس :rose::rose::rose:

لطف داری نسیم جون :rose::rose:، ایشالله

مرسی آتوسا جووووون :heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes:، منم با نظرت موافقم و ایشالله که این روند ادامه دار خواهد شد چون بچه های اکتیو زیادی تو تالار داریم که همه هم جوونن
:tulip::tulip::tulip:

5 پسندیده

عالی بود خیلی دوس داشتم .من یه چیزی خیلی ازارم میده و accent هستش . وقتی صدامو میشنوم خیلی بدم میاو

3 پسندیده

با سپاس از نویسندگان این مقاله.
دمتون گرم و مسیحایی.
من مورد شماره پنج رو به شدت باهاش موافقم و گزینه داشتن یک پارتنر ک هنوز موفق به پیدا کردنش نشدم!
راستی ای دختران سرزمینم ،هر کسی به شما انگلیسی پیام میده نمیخاد مختون رو بزنه و دوست پسرتون بشه!شاید خیلی جدی پارتنر زبان میخاد!
سر و ته یه کرباس نیستیم!

6 پسندیده

این حس طبیعیه, حتی بهترین گویندگان رادیو و تلویزیون هم از شنیدن صداشون خوششون نمیاد, با عزت نفس بالا صداتو ضبط کن و بشنو.

2 پسندیده

حرفتون درسته, ولی خب متاسفانه یکسری رفتارهای نادرست باعث قضاوت برای همه شده. اما با رفتار خوبتون میتونید به پارتنرتون اعتماد بدید.

8 پسندیده

مقاله خیــــــــــــلی خوب و به موقعی بود
چون الان تابستون شروع شده و وقتا آزاد و اکثرا میخوان یه استارت نو بزنن که اونم بدون انگیزه سخته
سپــاس فراوان از هر دو بزرگوار :heart: :rose:

:clap::clap::clap::clap:

5 پسندیده

خواهش میکنم مریم جون :rose::rose::rose:

4 پسندیده

سلام عالی بود
بعد یه سال و نیم دوباره تصمیم گرفتم جدی شروع کنم :ok_hand::ok_hand::ok_hand:

4 پسندیده

خیلی انگیزشی بود.حالمون رو خوب کرد😍

4 پسندیده

بسیار زیبا و مفید استفاده کردم و
لذت بردم

3 پسندیده

عالی بود. دست کم از بین مقاله هایی که من از تالار تا به اینجا خوندم بهترین بود. تشکر

3 پسندیده