چند سال قبل مشغول مرور درخواست های تجاری دریافت شده بودم. شرکت ما نیاز به گرافیست برای وب سایتمان داشت، در نتیجه من در این رابطه پستی در انجمن کارکنان مستقل جهانی ایجاد کردم. ما بیش از 20 درخواست دریافت کردیم. هر درخواست شامل پیشنهاداتی برای پروژه ما بود.
وقتی که پیشنهادات را مرور می کردم متوجه ملیت های مختلف گرافیست ها شدم. یک کمپانی از آرژانتین، یک هنرمند از مجارستان. یک پیشنهاد دهنده از ژاپن، یک آلمانی و مالزیایی و چندین درخواست دیگر از آمریکا و کانادا وجود داشت.
همانطورکه به درخواست ها نگاه می کردم محو در مثال جهانی بودن شده بودم. این افراد همگی در بازار جهانی آنلاین شرکت داشتند. سپس متوجه چیزی مشخص شدم که آنها همگی برای شرکت در این بازار از زبان انگلیسی استفاده می کردند. همه پیشنهادات به انگلیسی نوشته شده بود. بنابراین هنرمندان نه تنها در توانایی هنری خود در حال رقابت بودند بلکه بر روی معرفی مهارت هایشان به انگلیسی نیز در حال رقابت بودند.
واضح است انگلیسی زبان تجارت بین المللی است. به این دلیل است که مدارس در سراسر جهان کلاس های انگلیسی برگزار می کنند. مهارت زبان انگلیسی یک مزیت رقابتی برای شخصی است که آن مهارت را دارا باشد. انگلیسی جهان را برای کمپانی و هنرمندان مستقل باز می کند. ندانستن انگلیسی فرصت ها را بسته و شما را در مضیقه اقتصاد جهانی قرار می دهد.
این ها حقیقت هستند چه برایتان خوشایند باشد چه نا خوشایند. حقیقت واضح این است که انگلیسی در اقتصاد جهانی در حال رشد است. بیشتر شغل ها، در بیشتر کشورها نیازمند مهارت گفتاری انگلیسی هستند. بعضی از شرکت ها به طور مثال راکوتن، انگلیسی را به زبان اصلی خود تبدیل کرده اند.
موسس و گرداننده شرکت راکوتن، هیروشی میکیتانی سیاست “فقط انگلیسی” را برای شرکت اینترنتی خود ایجاد کرد. آقای میکیتانی می گوید: یکی از چیز هایی که موسسات ژاپنی را از رقابت جهانی عقب نگه داشته، ندانستن زبان است که از رقابت خارج از کشور جلوگیری می کند. او همچنین گفته نداشتن مهارت انگلیسی، شرکت های ژاپنی را از داشتن استعداد جهانی و حفظ کارکنان غیر ژاپنی محدود می کند.
با این سیاست جدید تمام کارکنان نیاز به استفاده از انگلیسی در ارتباطات شرکتی که شامل قرار های کاری، سخنرانی ها، ایمیل ها، درخواستها و سایر مورد ها دارند. شرکت از کارکنان خود انتظار دارد که به شدت دنبال یادگیری انگلیسی به شکل فعال و مستقل باشند.
با اینکه این روند در ژاپن در حال پیشرفت است، خیلی از دیگر شرکت های بین المللی در حال افزایش دادن نیاز های خود برای انگلیسی هستند. خیلی شرکت های دیگر همانند راکوتن در حال ساختن سیاست “فقط انگلیسی” هستند. هر چه این روند پیش برود نیاز به انگلیسی تجاری افزایش می یابد.
با افزایش این روند در دنیای تجارت راه فراری از انگلیسی وجود نخواهد داشت.
هنوز بحث اصلی انگلیسی است
انگلیسی تجاری فرصت های شغلی زیادی ایجاد می کند. به همین دلیل کلاس های انگلیسی تجاری متنوع، مدارس، کتاب های درسی و دروس مختلفی چاپ و ایجاد شده اند تا این نیاز را برطرف سازند. هیچ تعجبی وجود ندارد که بیشتر این منابع از روشهای مشابه قدیمی تدریس انگلیسی برای آموزش انگلیسی تجاری استفاده می کنند.
انگلیسی تجاری، با این حال جدا از انگلیسی عمومی نیست. خوشبختانه بیشتر انگلیسی استفاده شده در انگلیسی تجاری مشابه انگلیسی مرسوم در سایر موقعیت ها است. در تجارت، شما همان واژگان مرسوم، اصطلاحات و گرامر همیشگی را خواهید یافت.
بخش مجزای انگلیسی تجاری، واژگان مربوط به موضوع خاص تجاری است. این واژگان به دو بخش تقسیم می شوند: قواعد کلی تجاری و اصطلاحات تخصصی.
قواعد کلی تجاری آنهایی هستند که در سراسر دنیای تجارت استفاده می شود. آن ها عبارات مرسومی اند که معمولا در قرار های کاری، درخواست ها و سخنرانی ها استفاده می شوند. یادگیری این قواعد با استفاده از روش انگلیسی بدون تلاش بسیار ساده است.
راه ساده برای یادگیری انگلیسی تجاری
یادگیری انگلیسی تجاری مستلزم گلچین کردن منابع واقعی مربوط به موضوع تجارت است. به بیان دیگر شما از روش انگلیسی بدون تلاش استفاده می کنید.
اول شما به سوخت یعنی روانشناسی زبان متمرکز می شوید. اعتقادات محدود کننده خود را تغییر می دهید. خود را در شرایط قله احساسی قرار می دهید. سپس از 7 قانون انگلیسی بدون تلاش استفاده می کنید. بیشتر زمان خود را صرف گوش دادن می کنید، عمیق یاد میگیرید، کتاب های گرامری و درسی را حذف می کنید. به داستان های کوتاه و دیدگاه گوش می دهید که مربوط به موضوع تجارت باشند و از واژگان تجاری استفاده کنند.
برای گوش دادن های اضافی به منابع واقعی تجاری که عبارت اند از پادکست های تجاری، خبرنامه های تجاری و کتاب های صوتی تجاری گوش می دهید. وقتی ممکن بود هم متن و هم صوت را به همراه خود داشته باشید و همزمان بخوانید و گوش دهید.
درست همانند کاری که با انگلیسی عمومی خود کردید، منابعی را انتخاب کنید که برای شما جالب هستند. اگر فروشنده اید، موادی را انتخاب کنید که مربوط به فروش باشند. اگر زمینه کاری شما مالی است، تمرکز خود را به فایل های صوتی و متون مربوط به مواد مالی بگذارید.
کار خاصی برای انجام دادن ندارید فقط سیستم انگلیسی بدون تلاش را در مواد تجاری دنبال کنید.
اصطلاحات تجاری را در آخر یاد بگیرید.
بعضی از بخش های تجارت شامل کلمات تخصصی زیادی هستند. این کلمات تخصصی “Jargon” خطاب می شوند. بطور مثال حسابداران حجم عظیمی از قواعد حسابداری دارند که به شکل گسترده در کارشان استفاده می کنند. این واژگان تخصصی برای حسابداران حیاتی است.
با اینکه لازم است، اصطلاحات تخصصی آخرین نوع از انگلیسی تجاری است که شما یاد خواهید گرفت. قبل از یادگیری اصطلاحات تجاری شما باید به انگلیسی تجاری ای که عمومیت دارد متمرکز شود. به عبارات تجاری مرسوم با گوش دادن و خواندن منابع انگلیسی واقعی مسلط شوید. فقط زمانی که شما این کار را انجام دادید باید نگران اصطلاحات تجاری تخصصی باشید.
واضح است که باید شما عبارات تخصصی مربوط به زمینه خود را همانند انگلیسی تجاری عمومی یاد بگیرید. وقتی که آماده شدید، موادی که گوش می دادید و می خواندید را تغییر دهید. مواد واقعی ای را جمع آوری کنید که مختص زمینه شما باشند.
منابعی را بیابید که مفید باشند. به جای تمرکز بر یادگیری انگلیسی، متمرکز بر یادگیری بیشتر در زمینه کاری خود از طریق منابع انگلیسی شوید. علم، آگاهی و مهارتهای خود را با این منابع پیشرفت دهید و خود به خود انگلیسی تجاری را همزمان یاد بگیرید.
======================
این تاپیک مربوط به درس «انگلیسی زبان تجارت جهانی است» در اپلیکیشن زبانشناس است (دوره «کتاب گویا»، فصل «درس ۲۰»)