معرفی چند رمان خواندنی در زیبوک که محتوای فلسفی دارند

سلام به دوستان زبانشناس.
در این تاپیک قصد دارم چند کتاب که مضمون فلسفی دارند رو به شما معرفی کنم. منظورم از رمان فلسفی آن دسته از رمانهاست که با پرداختن به جنبه ای از زندگی، ما رو به تأمل وا می دارند. شما عزیزان میتونید با جستجوی نام این کتابها در قسمت کاوش زیبوک به آنها دسترسی پیدا کنید.

۱. تصویر دوریان گری

اسکار وایلد در رمان تصویر دوریان گری جوانی را ترسیم می کند که از گذرا بودن زندگی و پیری اندوهناک است و آرزو می کند که همچون پرتره ای که دوستش از او کشیده همیشه جوان بماند. این آرزو به طور معجزه آسایی برآورده می شود و او و اطرافیانش را به شدت تحت تأثیر قرار می دهد.

۲. دنیای قشنگ نو

رمان دنیای قشنگ نو کتابی در سبک پادآرمان شهری است و جامعه ای را در سال ۲۵۴۰ میلادی به تصویر می کشد که فقر و جنگ با تشکیل حکومت جهانی از بین رفته، علم ژنتیک و روان شناسی پیشرفت حیرت انگیزی کرده و انسان ها به صورت ژنتیکی و بدون زاد و ولد به وجود می آیند. هر شخصی به هنگام تولد در یک طبقه ی اجتماعی خاص قرار می گیرد که وظایف خاص خود را دارد. در این جامعه خانواده، هنر، دین و فلسفه به کلی منسوخ شده اند، روابط جنسی به صورت نامحدودی تشویق می شود و هدف جامعه رسیدن به خوشحالی و سعادت است و انسانها با مصرف ماده ی مخدری به نام سوما همیشه احساس خوشی را به خود باز می گردانند. بسیاری معتقدند که پیش بینی نه چندان امیدوارانه هاکسلی درباره آینده، نسبت به رمان ۱۹۸۴ به حقیقت نزدیکتر است.

۳. هملت

هملت البته رمان نیست، بلکه نمایشنامه است، ولی حیفم آمد در اینجا از این شاهکار شکسپیر نام نبرم. شخصیت هملت یکی از معدود شخصیتهای ادبیست که با او میتوانم همزادپنداری کنم. تک گویی بودن یا نبودن از مشهورترین قسمتهای کتاب است. البته زبان اثر بسیار ادبی نوشته شده و مطالعه آن برای خواننده امروزی با سختی همراه است. بهتر است قبل از خواندن آن به زبان اصلی، نخست ترجمه آنرا بخوانید.

۴. برادران کارامازوف

رمانهای داستایفسکی آکنده از مطالب فلسفی اند، رمان برادران کارامازوف هم که آخرین نوشته اوست برای اهل فلسفه بسیار خواندنی خواهد بود. داستایفسکی در این اثر شگرف زندگی سه برادر و رابطه عجیب آنها با پدرشان را توصیف می کند. هر یک از سه برادر نماینده تفکری خاص هستند. یکی از بهترین بخشهای کتاب فصلی با عنوان عصیان است که گفتگوی جالب ایوان با آلیوشا را درباره مسأله رنج و وجود خدا روایت می کند. مطالعه این رمان عالی را از دست ندهید.

۵. تس از خانواده دوربرویل

نویسندگان بسیاری در تاریخ ادبیات از فلسفه شوپنهاور تأثیر گرفته اند. نویسندگانی مانند تولستوی، چخوف، توماس مان، ساموئل بکت و مارسل پروست از این دسته اند. نویسنده بریتانیایی، توماس هاردی نیز یکی از آنهاست. در این رمان حتا یک بار نام شوپنهاور هم آمده است. جبرگرایی خاصی بر این کتاب حکمفرماست و بارها واژه fate در آن تکرار میشود. همچنین از زبان شخصیت های داستان بارها جملات و عباراتی مانند ای کاش هرگز به دنیا نیامده بودم، زندگی فلاکت بار، طبیعت کور و … بیان می شود. جدا از محتوای غنی داستان، این رمان تراژیک از جنبه زیبایی شناختی هم یک شاهکار چشمگیر به شمار می رود.

۶. پدران و پسران

تورگنیف، نویسنده روسی سده نوزدهم، در این اثر به تفاوت فکری میان دو نسل از مردم می پردازد. در این رمان برای نخستین بار واژه نیهیلیسم وارد ادبیات شده است.

۷. زوربای یونانی

رمان زوربای یونانی پر از شور زندگی است. شخصیت زوربا در این داستان بسیار جذاب و دوست داشتنی است و خواننده را به یاد اندیشه های خیام می اندازد. در اینجا به معرفی زوربای یونانی پرداخته ام.

۸. شرق بهشت

این رمان زیبا از جان اشتاین بک، داستانی بسیار خواندنی دارد و حاوی اشاراتی فلسفی مانند برادرکشی در داستان مشهور هابیل و قابیل است.

امیدوارم از خواندن این کتابها لذت ببرید. :rose:

لینک های مرتبط:
معرفی چند نویسنده مشهور در زیبوک
معرفی مجموعه نیروی اهریمنی اش

7 پسندیده