انجام داده و انجام نداده های یادگیری زبان انگلیسی

سلام دوباره به دوستان و اساتید محترم
خب چند وقته هی میپرسم فلان نفر چطور زبان یاد گرفت یا چند سال طول کشید که اینجوری استاد شد.از چه منابعی استفاده کرد اینجوری خوب بلده صحبت کنه یا از این جور سوالا.اخرشم گفتم که فقط باید زمان گذاشت و اشتیاق ولی چقدر زمان و چقدر اشتیاق ممکنه هر کس بزاره رو نمیدونم
حالا سوال اصلی من اینه که شما زبان رو با چی شروع کردید و چه منابعی استفاده کردید و اگر زمان برگرده عقب چه روشهایی رو سمتش نمیرفتید بخاطر اینکه الان میدونید وقت تلف کردنه و ممنکه اشتیاق رو از ادم بگیره.و در اخر چه چیزهایی رو باید انجام بدید که هنوز وقت نکردید
از اساتید محترم و اعضای محترم میخوام که مشارکت کنن تا به یه چیز واحد و جامع برای یادگیری زبان برسیم تا یه روز عاشق زبان و یه روز فارق از اون نشیم.
با ارزوی موفقیت روز افزون.
پی نوشت: به نظرم اینو بشه یه نوع چالش هم اسم گذاشت مثلا اسم اعضای خاص رو بیارید و ازشون بپرسید چطور به این مرحله رسیدن
@YoKambiz
@ala
@fdoosti
@pari
@ehn.ehsan
@fatemeh74
@a.bayani
@Farzad_Poodineh
@hnaseri
خدایی استاد نیاد داستانش بگه اصلا این تاپیک جامع نمیشه

17 پسندیده

سلام خدمت شما. روزتون بخیر
من اول از هرچیز عاشق انگلیسی بودم و هستم. اصلا عاشق همه‌ی زبان‌هام ولی خب از بچگی عشق خاصی به انگلیسی داشتم. ولی با سیستم درستی شروع نکردم متاسفانه. با کتاب‌های به دردنخور مدرسه و روش‌های ناکارآمد سیستم آموزش و پرورش و قطعا معلم‌هایی که سطح سواد بسیار پایینی داشتند، یه چیزی از گرامر میدونستن و میگفتن و انتظار داشتن ما هم مثل اونا بلد بشیم. صد در صد تقصیر اونا نیست البته ولی من هیچوقت هیچوقت معلم‌هامو نمی‌بخشم. هرچند شاگرد نمونه‌ی مدرسه بودم مخصوصا تو زبان که بی رقیب بودم ولی خب هیچ چیز مهمی نبود.
گذشت و گذشت تا شروع کردم به گوش دادن به مستندات. اولین مستندی که گوش دادم و به شنیدن انگلیسی علاقه‌مند شدم مستند scream bloody murder بود:

اونقد این مستند رو گوش دادم که حفظم شده بود. اصلا بعضی لغات رو نمیدونستم چیه و نوشتارش چطوره فقط حفظ بودم. بعدها متنشو گرفتم و خوندم.
بعد از این شروع کردم به فیلم دیدن. اینطور که اول با زیرنویس فارسی می‌دیدم و فقط از فیلم لذت میبردم، بار بعدی با زیرنویس انگلیسی و همزمان تکرار میکردم. بار آخر بدون زیرنویس می‌دیدم. سریال فرندز و جهار بار دیدم. سریال خانه‌ی پوشالی رو با اینکه از فصل سه به بعد چرت شده بود ولی صرفا به عشق یادگیری زبان می‌دیدم. برا خودم بهانه نمیاوردم که این فیلم چرته ارزش دیدن نداره. چون زبان بسیار قدرتمند و زیرنویس فوق‌العاده‌ای داره. بی نهایت فیلم دیدم. اونقد که تو عمرم فیلم انگلیسی دیدم که یادم نیست چه فیلمایی رو دیدم چیارو ندیدم. هزار بار ارباب حلقه‌ها و هری پاتر رو دیدم. پادکست‌های بریتیش کانسل رو گوش میدادم. آخر سر هم به زبان‌شناس برخوردم که آرز میکنم کاش همون روز انتشار، باهاش آشنا شده بودم. قبل از اینکه اصلا بدونم تالاری هم وجود داره شروع کردم به خوندن داستان‌های هری پاتر. هر هفت جلدشو خوندم.
بعد دوره‌ی new method رو خوندم. خیلی سطحش برام پایین بود ولی عاشق موضوعاتش بودم بخاطر همین گوش میدادم و میخوندم. مخصوصا نامه‌های dear Abbey
برای تلفظ کتاب دکتر ثمره و کتاب Peter Ladefoged رو خوندم که کتاب‌های تخصصی هستند و پیشنهادش نمیکنم. برای کسی که بخواد تلفظ بخونه همون دوره‌ی تلفظ ای جی عالیه. البته نه فقط خوندن باید وقت بذاره و کارایی که ای.جی میگه انجام بده.
بعدش با تالار آشنا شدم. دوره‌ی قدرت رو خوندم. این دوره هم سطحش برام پایین بود ولی باز میخوندم چون لازمه‌ی تقویت گفتار، شنیدن مداوم و تکرار و تکراره. در کنارش مگا داستان و کتاب‌های زیبوک و هرچی برام جذاب بود میخوندم. داستان کوتاه انگلیسی زیاد خوندم.

تنها کاری که از انجامش پشیمونم اینه که پول بابت کتاب دادم. اینقد که کتاب لغت و گرامر و آت‌آشغال دارم موندم کجا بذارمشون. اگه بخوام برگردم عقب، به هیچ عنوان هیچ کتابی رو برای زبان نه میخرم و نه میخونم. مگه روزی بخوام تافل بدم، اونم فقط و فقط نمونه‌ای از رایتینگ‌ها رو از خود سایت تافل بگیرم.
الان که دارم آلمانی رو شروع میکنم به هیچ عنوان دست به کتاب نمیزنم و از تجربیات فوق‌العاده‌ای که آقا کامبیز دارن استفاده میکنم. ما همه داریم به چشم می‌بینیم که یه نفر بدون استفاده از کتاب و بدون خوندن هیچ گرامری به این سطح رسیده. باید ایشون رو الگو قرار بدیم. و از منی که راه‌های زیادی رو رفتم و تجربه‌های اشتباه زیادی دارم درس بگیریم :grimacing:

ببخشید زیاد حرف زدم. موفق باشید :sunflower:

31 پسندیده

ممنون استاد پری که تجربیاتتون رو به اشتراک گذاشتین.امیدوارم موفق و شاد باشید

4 پسندیده

سلام و احترام
بنده این جمله ی شما رو خیلی قبول دارم :point_down:

اما در خصوص سوال تون؛ انشالله مقدر شد در روزهای آتی بنده مصاحبه ای با آقا کامبیز دارم که قطعا در خصوص تجربیاتم صحبتی خواهم داشت، امیدوارم از این طریق بتونم جوابی مناسب ارائه بدهم.

8 پسندیده

ممنون منتظر مصاحبتون هستم

3 پسندیده

سلام دوست عزیز
یکی از چیزهای مهم در یادگیری زبان دونستن این نکته است که نباید دنبال انگیزه باشیم تا وقتی انگیزه نداشتیم زبان نخونیم. انگیزه رو باید خودمون ایجاد کنیم اونم با هل دادن خودمون به جلو ولو اولش خوشمون نیاد. روزهایی میرسه که به پلاتو میخوریم و از زبان حالمون به هم میخوره ولی موفق کسیه که ادامه میده و بر احساساتش غلبه میکنه. در آخر راز موفقیت در زبان در این چند کلمه خلاصه میشه : استمرار، صبر، صبر، صبر
موفق باشی

19 پسندیده

ممنون دوست عزیز ولی بعضی موقع ها ادم به یه جور بن بست میرسه اونوقته که باید یکی بهش یاد اوری کنه که هدفش چی بوده و یجور هل بدتش جلو.خیلی ها از نداشتن همچین نفری بعضا جا موندن

4 پسندیده

توی این موارد حتما کارهایی رو انجام بدید که براتون لذتبخشه. من خودم دو هفته‌س از دوره‌ی VIP دور شدم چون برام خسته‌کننده بود. به جاش داستان و دوره‌ی انگلیسی واقعی رو میخونم. اونقد هم برام لذتبخشه که تایم بیشتری دارم زبان میخونم نسبت به قبل. وقتی از مرحله‌ی خستگی بگذرم دوباره برمیگردم به همون برنامه‌ی قبلیم

7 پسندیده

آفرین ۴بار فرندز رو نگاه کردین :crazy_face::crazy_face: اتفاقا من میخواستم شروع کنم به دیدنش؛بنظرتون خوبه؟

3 پسندیده

بی نظیره. از همه لحاظ
البته برای تفریح بخواید ببینید تاثیر آنچنانی نداره. اگه بخواید برای یادگیری زبان تماشا کنید، باید وقت زیادی رو پای هر قسمت بذارید. هر قسمتش بیست دقیقه‌س شما می‌تونید تو طول روز این بیست دقیقه رو تقسیمش کنید و با روشی که بیشترین بازدهی رو براتون داره تماشاش کنید.

7 پسندیده

به نظر منم خیلی خوبه خودم یکبار دیدم و دوباره از اول شروع کردم.اینسری بدون زیر نویس فارسی و انگلیسی

3 پسندیده

سلام پری خانم گرامی
چندتا سوال، اگه زحمتی نیست
خوشحال میشم نظرتون راجبش بدونم
شما از لایتنر استفاده میکنید، نه زبانشناس کلا
تفاوتی بین فهمیدن فرندز، خانه پوشالی واستون وجود داشت از لحاظ فهمیدن
الان یه کانال خبری نگاه کنید چه قدر متوجه موضوع میشید
عبارت فعلی واسه شما چه وضعیتی داره
توصیه شما درباره یادگیریشون چیه
تفاوتی بین لهجه بریتیش و آمریکن واستون از لحاظ فهمیدن وجود داره
با تشکر

5 پسندیده

سلام آقا محمد.
من قبلا از لایتنر استفاده میکردم. برا امتحان ارشد زبان تخصصی رو با لایتنر می‌خوندم
برا زبان عمومی خیر.
الان هم استفاده میکنم ولی نه به اون صورت قبلی. قبلا فقط لغات رو باهاش میخوندم ولی الان لغتی رو که میخوام بخونم براش جمله می‌نویسم میذارم تو جعبه، به صورت دستی البته‌.
برا انگلیسی دیگه این کارو گذاشتم کنار برا آلمانی این کارو میکنم که یه سری لغات پایه رو یاد بگیرم.

خب این دو تا قابل مقایسه نیستن. چون فرندز زبانش کمی عامیانه‌تره نسبت به خانه‌ی پوشالی. ولی خب فهم خانه‌ پوشالی راحت‌تره چون اصطلاحات و اسلنگ‌های کمتری داره. و پر از جمله‌های بکر و خوش‌ساخته. این سریال حتی می‌تونه رو نوشتار هم تاثیر بذاره.
البته من فرندزو اونقد دیدم که تمام دیالوگاشو حفظم.

تقریبا از جام جهانی به بعد خبر انگلیسی ندیدم. ولی خب بجز اصطلاحت سیاسی و اقتصادی که هیچ جا باهاشون برخورد نکردم اخبار رو کامل متوجه میشم.

منظورتون افعال مرکب، پیشوندی و پسوندی هست؟ سوالتون یه کم کلیه، اگه بازش کنید بهتر میتونم جواب بدم.

از لحاظ فنی بخوایم بگیم از چند جنبه میشه بررسی کرد: تلفظ اصوات خاص، کاربرد لغات خاص، آهنگ جمله. یک سری اصطلاحات هستند که مختص بریتیشن که توی امریکن اینا رو نمی‌بینید. و برعکس. حالا شما دقیقا منظورتون چی هست؟

9 پسندیده

phrasal verbs
من مشکلی که دارم اینه که خیلی زیادن
یعنی واسه هر موقعیتی یه عبارت خاص دارن
زمانی استفاده میکنن که طرف با ماشین یه چیزی به مکان خاص برده باشه drop off
فقط هم همینه مورد استفادش

نه اینو اشتباه متوجه شدین
من به یکی از پادکست گوش میدادم
قسمتی که طرف با اکسنت بریتیش صحبت می کرد تا تکست نگاه نمیکردم متوجه حرفاش نمیشدم
ولی فرد مقابلش که با اکسنت امرکایی بود خیلی راحت قابل فهم بود واسم
نمیخواستم بگم که تفاوت بین لهجه ها رو متوجه میشید
میخواستم بدونم مورد مشابه من واستون اتفاق می افته یا نه

یه چیز عجیب
این مورد من از چند تا دوست دیگه هم پرسیده بودم با شما هم نظر بودن
واسه من ایده کلی سریال، سیتکام نسبت درام راحت تر میتونم متوجه شم به خصوص چون سرعت بیان جملات کمتره شمرده تره

4 پسندیده

سلام به شما
راستش برنامه زبان خوندن من بالا پایین زیاد داشته ولی خب من سابقه خودم رو اینجا مینویسم
منم مث اکثر دوستان اینجا سابقه زبان خوندنم فقط محدود به کتاب های دبیرستان و دانشگاه بود که اونم فقط برای گرفتن ۲۰ بود و همین!
به زبان علاقه نداشتم اصلا، چون هیچ وقت از گرامر خوندن لذت نمیبردم.
برای امتحان ارشدم حدود ۵ هزار تا کلمه خوندم همه با لایتنر بدون تلفظ و فقط برای امتحان!
۲ ترم زبانکده رفتم(اونم با فاصله ۵ ماه از هم دیگه) ولی به هیچ وجه توصیه نمیکنم این کلاس ها و آموزشگاهها رو
اینا گذشت تا یکی از دوستانم انگلیسی قدرت رو بهم معرفی کردن. یادمه همه ی لینکا رو برام ایمیل میکردن :grin:
منم دانلود میکردم چند تا درس خوندم ولی کارو درس و ارشد اصلا فرصت نداد باز مجبور شدم زبان رو تعطیل کنم ولی تفاوتی که اینبار داشت من به زبان علاقه مند شده بودم. از تیر ماه ۹۶ زبان شناسو نصب کردم با تالار اشنا شدم و کلا دنیای یادگیریم تحول اساسی پیدا کرد. خدا رو شکر برای این قضیه
از تیر تا بهمن عالی پیش رفتم و ی پلاتوی طولانی رو بینش به خاطر امتحان دکترا تجربه کردم
از مرداد با آقا کامبیز مکالمه کار کردم که برام مفید بود و انگیزه یادگیریمو نگه داشت برام. و از اینکه پیشرفت ایشون رو از همون ابتدا در جریان بودم رسیدن به هدف رو برام ممکن میکرد. از بهمن امسال خودمم پارتنر گرفتم و باهاشون انگلیسی کار میکنم ک خیلی موثره
۱۱ روزم هست ک انگلیسی واقعی رو خیلی جدی شروع کردم. از این دوره واقعا لذت میبرم و کلی چیز یاد میگیرم.
تو مسیر یادگیریم فیلم زیاد ندیدم(بیشتر مستند دیدم و یوتیوب هم کلیپ زیاد میبینم جدیدا) ولی کتاب داستان زیاد خوندم پادکستم زیاد گوش دادم (از جیم کوئیک و اولی ریچارد و ای جی و…)
خب این برنامه من بود :blush:
توصیه هایی هم که میتونم کنم اینه
هیچ وقت به کلاس و کتاب گرامری و این قبیل ابزار های آموزشی که هدفشون فقط خالی کردن جیبتون هست اهمیت ندین
هیچ وقت منتظر معجزه نباشین و خودتون دست بکار بشین
و از همه مهمتر

زبان شناس رو نصب کنید و از یادگیری زبان جدید لذت ببرید :heart_eyes::grin:

21 پسندیده

شما نباید روی اینا وسواس به خرج بدین. ما که قرار نیست همه چیز یک زبان رو یاد بگیریم. ما حتی همه چیز فارسی رو هم بلد نیستیم. من خودم برا این موارد اون چیزی رو که احساس میکنم هی یاد نمیگیرم ولش میکنم تا فراموشم بشه‌. نمیخوام فضای ذهنمو با چیزی که اضافیه و یادگیریش برام سخته اشغال کنم. خیلی از این موارد برام پیش اومده و فراموشش کردم. بعدها توی داستانی یا توی درس‌های ای جی اینو تو موقعیت درستش دیدم و کاربردش رو یاد گرفتم و همون کلمه‌ای که حفظم نمیشد و باهاش جدل میکردم خیلی راحت یاد میگرفتم.
می‌تونید اونایی که براتون خیلی مهمه توی دفترچه با مثال های زیاد و ملموس یادداشت کنید.
ولی توصیه‌ی قوی‌ترم اینه که زیاد اینا رو بشنوید.

قطعا اتفاق افتاده. همین سریال شرکولک هلمز رو من باهاش کشتی گرفتم. حتما با هندزفری تو گوشم این سریالو نگاه میکنم. بارها شده یه جاهاییش که خیلی سخت بوده زیرنویس انگلیسیشو روشن کردم که ببینم چی میگه. در این شکی نیست که بریتیش فهمش خیلی سخته و تمرین خاص خودشو میخواد. اصلا یکی از دلایل پرطرفدار بودن امریکن اینه که انگلیسی رو راحت کرده. هم از لحاظ نوشتار هم گفتار.

قطعا هرچه فیلم محاوره‌ای تر باشه فهمش سخت‌تره. فرندزم کلا محاوره و سرعت دیالوگ‌ها بالاست.
فیلمایی که سیاه‌پوستا بازی می‌کنن که دیگه وحشتناکه. یه سری اصطلاحات خیابونی به کار میبرن آدم هنگ میکنه. من انیمیشن‌ها و درام رو ترجیح می‌دم. این سطح که بالا رفت، باید به فیلم‌های غیرقابل فهم رو آورد. باید گوش رو بهشون عادت داد. همینا باعث میشه سطح یک زبان‌آموز به نیتیو نزدیک بشه

13 پسندیده

ممنون دوست عزیز و استاد مهربون .امیدوارم که روز به روز موفق تر بشید.یه نفر هم به این چالش دعوت کنید لطفا

1 پسندیده

خب پری خانوم شما هم یکی از دوستاتون که زبان آموز هستن دعوت کنید

2 پسندیده

منه خسته یه سی دقیقه ای رفتم بالا منبر. دیگه هیچی ندارم از داستانم بگم. :grin:

23 پسندیده

خیلی ممنون استاد کامبیز.افتخار دادین.میشه یکی از دوستان زبان اموزتون رو دعوت کنید

2 پسندیده