همه ما با این جمله آشنا هستیم که " کیفیت بهتر از کمیت است". این نکته در بیشتر مسائل، از جمله یادگیری زبان صدق می کند. در این مقاله به موضوع تمرکز بر تقویت انگلیسی در بازه های زمانی ساعتی به جای بازه های زمانی سالانه میپردازیم.
فایل صوتی مقاله :
بنی لوئیس توضیح داده است که تعیین تعداد سالی که یک زبان یاد گرفته می شود بدون توجه به میزان کیفیت ساعتهایی که هر سال برای بهبود زبان صرف می شود، امری مضحک است. این جمله ی به ظاهر ساده کلید اصلی برای یادگیری زبان و روان صحبت کردن است.
به دو روش می توان به این مسأله نگاه کرد:
- چهار ساعت وقت صرف خواندن یک کتاب خوب به زبان مورد نظر، کنیم تا یاد بگیریم.
- خواندن تصادفی یک کتاب که یک فعالیت مطالعاتی غیر مؤثر است و ما می توانستیم با انجام فعالیتهای دیگر طی بازه زمانی 4 ساعت، بیشتر پیشرفت کنیم.
از سوی دیگر گذراندن وقت های آزاد با سرگرم شدن به خواندن رمان و تماشای فیلم های انگلیسی مفید است اما چنین فعالیتهایی به ندرت به عنوان " مطالعه انگلیسی" محسوب می شود. جهت کمک به توضیح ایده ی " کیفیت مطالعه" ، اجازه دهید به انواع مختلف فعالیتهای وابسته به فرآیند یادگیری، نمره و امتیاز اختصاص دهیم:
• چه تعداد مهارتهای مختلف استفاده می شود.
• تا چه اندازه این فعالیتها سخت می باشد.
هر فعالیتی در ترازهای مختلفی از شدت می تواند انجام شود. برای تشریح مساله اجازه دهید با آسانترین فعالیت شروع کنیم که کمترین مقدار نتایج را فراهم خواهد آورد. سپس یک امتیاز از 1 تا 10 به آن اختصاص خواهیم داد.
مثال: گوش دادن به فایلهای صوتی
فعالیت 1: گوش دادن به پادکستهای انگلیسی برای یک ساعت
• میزان دشواری فعالیت :آسان
• کیفیت مطالعه:1
• مهارت : شنیداری
شنیدن فایلهای صوتی فعالیتی آسان و لذت بخش است. اما اگر فقط یکبار به آن گوش دهید و نتوانید بخش زیادی از آن را متوجه شوید، اقدامی بسیار غیر مفید برای شما خواهد بود.
فعالیت 2: مطالعه متن و گوش دادن به فایل صوتی مربوطه برای چند مرتبه
• میزان دشواری فعالیت:متوسط
• کیفیت مطالعه: 5
• مهارت : شنیداری، لغات
با وجود متن قادر خواهید بود لغاتی که تنها با گوش دادن نمی توانستید بشنوید را ببینید. سپس با چندین مرتبه گوش دادن به فایل صوتی با هدف فهم آن، تا حد ممکن بدون نیاز به متن شما از عهده " مشکل شنیداری" بر آمده اید. در نهایت شما قادر خواهید بود که چطور از یک لغت یا یک اصطلاح به شیوه بهتری استفاده کنید. پیشنهاد می شود لغات و اصطلاحات یک صوت را لیست کنید تا در فرصتی دیگر مطالعه شوند. با آنچه گفته شد، شما قادر خواهید بود تا لغات را بیشتر و سریعتر یاد بگیرید، چون شما آنها را چندین مرتبه در متن دیده و شنیده اید.
فعالیت 3: گوش دادن به صوت (با متن) و صحبت کردن در مورد آن
•میزان دشواری فعالیت:سخت
•کیفیت مطالعه:10
•مهارت : شنیداری، لغات، صحبت کردن، تمرین صحبت کردن و سلاست
این فعالیت مشابه فعالیتهای 1 و 2 است که تمرین صحبت کردن به آن اضافه شده است. بعد از شنیدن فایل صوتی و مطالعه متن، شما فهم و درک خوبی از موضوع دارید و با لغاتی که شما نیاز دارید تا در مورد آن جزئی تر صحبت کنید آشنا شده اید. چالش این فعالیت، در واقع بخاطر سپردن لغات جدید، گفتن آنها به شیوه صحیح و استفاده درست آنها در جملات می باشد.زمانی که در فهم متنی ابهام دارید می توانید از دیکشنری و ابزار ترجمه استفاده کنید. برای ایجاد اطمینان و به کارگیری لغات جدید ( و ساختار گرامر)، سعی کنید بازگویی فایل را 3 یا 4 بار تکرار کنید.
شنیدن فایل صوتی یک مهارت است اما تلاش برای صحبت کردن در مورد موضوع مشابه یک فعالیت کاملا متفاوتی است که ذهن را به روش متفاوتی به چالش می کشد. زمانی که چیزی را گوش میدهید و آنرا می شنوید حتی اگر آن را به خوبی متوجه بشوید، در اغلب مواقع هنگام صحبت کردن، شما احساس راحتی در استفاده از لغات و اصطلاحات مشابه نخواهید کرد. تمرین صحبت کردن در مورد آنچه می شنوید یک روش مطمئن برای استفاده لغات و عبارات است. بنابراین همانطور که شاهد هستید این فعالیت، مهارتهای مختلف زیادی را با یکدیگر ترکیب می کند و بسیار موثر است.
ارتباطات ما تابع جهان واقعی است. ما تلاش می کنیم تا بدون فکر کردن و به صورت طبیعی صحبت کنیم . اما آنچه که مهم است این است که می توان به جای صرف چندین سال، تنها با روشی درست با بالابردن کیفیت ساعات مطالعاتی با هدف شناخت نقاط ضعف و تقویت آن ها، این هدف را محقق نمود.
پرهیز از " اتلافات یادگیری"
تصور کنید که شما در هفته تنها 3 ساعت وقت دارید تا مطالعه کنید. لذا در طول یک سال ( 52 هفته) 152 ساعت صرف مطالعه خواهد شد. اگر 12 ساعت صرف مطالعه، گوش دادن و تماشای فیلم به صورت غیر فعال شود، این باعث افت سطح زبانیتان در طول سال خواهد شد. زیرا با گذشت زمان و اقدامات غیر موثر، شما نه تنها پیشرفت نمی کنید که پسرفت می کنید و این اتلاف زمان در پروسه یادگیری شما خواهد بود.
زیرا در حقیقت هر چه شما بیشتر یاد می گیرید، به زمان بیشتری برای استفاده ی آنچه قبلا یاد گرفته اید، دارید. برای پیشرفت، شما نیاز به یادگیری چیزهای جدید یا انجام فعالیت های خارج از محدوده راحتیتان دارید.
پیشرفتهای بزرگ را تنها در ساعتها ایجاد کنید
اگر شما به دنبال سرمایه گذاری بر وقتتان جهت مطالعه و پیشرفت زبانتان و خواستار ایجاد یک جهشی بزرگ هستید، این اصلا به معنای انجام دادن فعالیتهایی که دوست ندارید،نیست!
مثال: تماشای یک ویدئو
بجای تماشای یک ویدئو با زیرنویس جهت سرگرمی، آن را به فعالیت مطالعه که قدرت شنیدارتان را به چالش می کشد، تبدیل کنید. تماشای فیلم و گوش دادن دقیق به آنچه کارکترهای آن می گویند را شروع کنید. تلاش کنید به کلیپ 30 ثانیه ای مشابه، بارها و بارها گوش دهید. از زیرنویس برای درک آنچه نمی توانید، بشنوید استفاده کنید. لغات جدید را یاد بگیرید و دوباره گوش کنید.
اینکار را برای 60 دقیقه از فیلم انجام دهید.و سپس تلاش کنید در مورد فیلم صحبت کنید.
کیفیت مطالعه ( 60 دقیقه مطالعه فعال) : امتیاز 10
تماشای تنها فیلم : امتیاز 1
خب به انتهای مقاله رسیدیم. ممنون از همراهی شما بزرگواران، امیدواریم این مقاله کوتاه در جهت برنامه ریزی بهتر، برایتان سودمند باشد. تا دیداری دیگر بدرود.
نویسندگان: @ala @nasim_yas
انتخاب و تنظیم عکس : @YoKambiz
صوت: @nasim_yas
میکس صوت : @ala
پ.ن: دوستان عزیز برای مطالعه مقاله قبلی در همین راستا، اینجا کلیک کنید.