نگاهی به کتاب اخلاق رنج محور (Suffering-Focused Ethics)

سلام به دوستان عزیز زبانشناس.
امروز مطالعه کتاب “اخلاق رنج محور” رو به پایان رسوندم. با قطعیت میتونم بگم که یکی از بهترین کتابهایی بود که در زندگیم خوندم. امیدوارم روزی ترجمه فارسی این کتاب هم منتشر بشه.

41QKMLgKSgL.SY445_SX342

همونطور که از نام کتاب پیداست، نویسنده در این کتاب به مسأله رنج می پردازه و از این نظریه دفاع میکنه که چرا کاستن از رنج مهمتر از افزایش خوشی است.

پرسش اصلی کتاب در واقع این است: در جهانی که رنج و درد زیادی در آن در حال رخ دادن است، آیا باید اولویت را کاستن از رنج دانست یا افزایش شادی و خوشی بیشتر؟ اهمیت این پرسش بیشتر هم میشود، هنگامی که رنج حیوانات را هم به آن اضافه کنیم.

پاسخ نویسنده ترجیح کاستن و جلوگیری از رنج است و برای این دیدگاه استدلالهای فراوانی را مطرح میکند. کتاب به دو بخش اصلی تقسیم شده است: در بخش نخست دفاع از اخلاق رنج محور مطرح شده که مربوط به مباحث نظری است و بخش دوم به راه های مناسب برای کاستن از رنج در جهان می پردازد، مطلبی که در حوزه مباحث عملی و کاربردی قرار می گیرد.

در تصویر زیر فهرست مطالب کتاب را میتوانید مشاهده کنید:

مهمترین استدلال در دفاع از رویکرد رنج محور در اخلاق، استدلال مبتنی بر عدم تقارن (Asymmetry) میان رنج و خوشی است. نویسنده در فصل نخست کتاب پنج استدلال عدم تقارن را مطرح می کند که چرا خوشی و رنج ارزش یکسان و برابری ندارند.

۱. استدلال عدم تقارن در اخلاق جمعیت (Asymmetry in population ethics)

مطابق این استدلال ما وظیفه داریم که انسانهای زنده را خوشحال کنیم، اما هیچ وظیفه ای نداریم که انسانهای بیشتری را برای تجربه خوشی به این دنیا بیاوریم. در مقابل ما در خود این را احساس می کنیم که به دنیا آوردن انسانهایی با احتمال رنج کشیدن کاری نادرست است.
همانطور که نویسنده محترم بیان می کند، این استدلال در دفاع از فلسفه آنتی ناتالیسم (مخالفت با فرزندآوری) هم به کار رفته است. در تصویر زیر این عدم تقارن به خوبی توضیح داده شده:

۲. استدلال عدم تقارن در کمّیت (Asymmetry in quantity)

مطابق این استدلال رنج اغلب شدیدتر و پایدارتر از خوشی تجربه میشود. برای دریافت بهتر این عدم تقارن، این فرض را در نظر بگیرید که به ما پیشنهاد بشود که چند ساعت از شدیدترین رنج ممکن را برای تجربه ده روز از شدیدترین لذت ممکن تجربه کنیم. به نظر می رسد کمتر کسی تن به چنین معامله ای بدهد. اگر رنج حیوانات را هم در نظر بگیریم، واقعا به نظر می رسد که از نظر آماری هم رنج فراگیری و شمول بسیار بیشتری نسبت به شادی در این جهان دارد.

۳. استدلال عدم تقارن در آسانی وقوع (Asymmetry in ease of realization)

مطابق این استدلال عدم تقارن، به وجود آوردن رنج در جهان بسیار راحتتر از به وجود آوردن خوشی است. برای نمونه، با فشار دادن تنها یک دکمه میتوان میلیون ها نفر را کشت و باعث فلاکت فراگیر شد، درحالی که برای خوشحال ساختن این تعداد از افراد باید زحمت فراوانی در سیاست، اقتصاد و ،،، انجام داد که نتیجه اش هم قطعی نیست. یا با یک تصادف ساده و قطع عضو میتوان زندگی معمولی را برای همیشه از دست داد. همچنین به نظر می رسد که شکست خوردن بسیار راحتتر از موفق شدن است و …

۴. استدال عدم تقارن در کیفیت (Asymmetry in quality)

این استدلال همان رویکرد فایده گرایی منفی است. به قول کارل پوپر:

I believe that there is, from the ethical point of view, no symmetry between suffering and happiness, or between pain and pleasure. In my opinion…human suffering makes a direct moral appeal for help, while there is no similar call to increase the happiness of a man who is doing well anyway.

من بر این عقیده ام که از دیدگاه اخلاقی، هیچ تقارنی میان رنج و شادی، یا میان درد و لذت وجود ندارد. به نظر من رنج بشر نیاز فوری به کمک دارد، درحالی که لذت این گونه نیست و نیازی برای افزودن شادی کسی که به هر حال کار و بارش خوب است وجود ندارد.

لینک مرتبط: نظریه فایده گرایی منفی در فلسفه اخلاق به چه معناست؟

۵. استدلال عدم تقارن در دانش (Asymmetry in knowledge)

مطابق این استدلال به نظر می رسد که دانستن این که چه کاری را نباید کرد آسانتر از دانستن این است که چه کاری را باید انجام داد. در میان فیلسوفان هم اجماع بیشتری در فهرست کارهای غیراخلاقی در مقایسه با فهرست کارهای اخلاقی وجود دارد.

نوشته بالا خلاصه ای بود درباره نابرابری ارزشی میان رنج و خوشی و درنتیجه دفاع از اخلاق رنج محور. البته بنده تلاش کردم خیلی خلاصه وار به این استدلالها بپردازم و نوشته کوتاه من به هیچ وجه حق مطلب رو ادا نمیکنه و هرگز جایگزین مطالعه کامل کتاب نمیشه. نویسنده در فصلهای بعدی استدلالهای دیگری هم در دفاع از اخلاق رنج محور میاره، از جمله: سلبی بودن لذت در مقایسه با ایجابی بودن رنج، جبران ناپذیری رنج هزاران نفر با شادی و خوشی دیگران، احساس همدردی نسبت به رنجهای شدید و مفرط و …

مطالعه این کتاب احساس همدردی و شفقت رو نسبت به رنج دیگران در خواننده افزایش میده و توجه انسان رو به ضرورت فوری کاستن از رنج جلب میکنه، مطلبی که مغز با مکانیسم های مختلف ما رو از توجه به اون باز میداره (نگاه کنید به فصل هفتم کتاب).

امیدوارم این معرفی کوتاه باعث بشه که این کتاب رو مطالعه کنید. به شما قول میدم که یکی از تاثیرگذارترین کتابهای زندگیتون رو میخونید. از صمیم قلب امیدوارم که روزی برسه که شاهد ترجمه فارسی این کتاب هم باشیم.

سپاس فراوان از توجه شما. :rose: :rose: :hibiscus: :hibiscus:

دانلود کتاب Suffering-Focused Ethics:

suffering-focused-ethics.pdf (1007.2 کیلوبایت)

8 پسندیده

3 پسندیده
3 پسندیده

پست بسیار جالبی بود

2 پسندیده

سلام، متنی که نوشتید رو کمتر کسی بهش توجه میکنه
منو یادِ این نوشته انداخت:
بودا می‌گوید: «زائیده شدن رنج است؛ پیری رنج است؛ بیماری رنج است؛ مرگ رنج است؛ اندوه، زاری و درد، پریشانی و ناامیدی رنج‌اند. نرسیدن به آنچه شخص دوست می‌دارد رنج است؛ سخن کوتاه، پنج بخش دلبستگی رنج است.»

راستی اگه کتابی در مورد ضمیر ناخوداگاه زبان اصلی مطالعه کردید یا میشناسید ممنون میشم معرفی کنید

2 پسندیده

:rose: :hibiscus:

سلام و درود بر شما.
بله حق با شماست. نویسنده در فصل هفتم کتاب (Biases Against Focusing on Suffering) به همین مطلب پرداخته که چه عوامل فرهنگی، روانشناختی و فرگشتی باعث بی توجهی ما به این موضوع میشه.
کاش اینطور نبود…

:ok_hand: :ok_hand:

متاسفانه کتابی در این زمینه نخوانده ام.

2 پسندیده

درود بر شما:saluting_face:
اقا مصطفی این سوالم نامربوطه ولی فک کنم سوالِ خیلیا باشه
با توجه به سطحِ من که بینِ B1 و B2 هست، ایا با یک سال وقت گذاشتن و تمرین مستمر با ساعت زیاد میتونم چنین کتاب هایی رو مثل شما بخونم؟!؟

2 پسندیده

بله، با این توضیحات بنظرم میتونید.
اینم بگم که فهم هشتاد و پنج تا نود درصد یک کتاب کافیه و نیازی نیست مثل بومی زبانها تمام واژگان کتاب رو بدونیم. خود من هنگام خوندن اینگونه کتابها گاهی با واژه هایی برخورد میکنم که باید معنیشون رو در دیکشنری ببینم. ولی به هر حال شمار این واژه ها نباید به حدی باشه که روند مطالعه رو مختل کنه.

4 پسندیده

خیلی هم عالی
ممنون از راهنماییات…
هزاران سپاس بر شما ارزانی باد:dizzy:

2 پسندیده

خواهش میکنم. براتون آرزوی بهترینها رو دارم. :hibiscus: :rose:

2 پسندیده

یکی از ویژگی های مثبت تمام ادیان هندی، توجه آنها به مساله رنج و راهکارهای رهایی از آن است:

داریوش شایگان، ادیان و مکتبهای فلسفی هند، جلد اول، ص ۲۳

3 پسندیده

دقیقا:dizzy:

3 پسندیده

ممنون از توجه شما دوست عزیز. :rose: :rose: :hibiscus: :hibiscus:

دوست دارم به آموزه آهیمسا (بی آزاری) هم در ادیان هندی بویژه جِینیسم اشاره کنم که آقای شایگان هم در پایین صفحه اشاره ای بهش داشتن.

3 پسندیده

به نگاهِ بنده ، همگی باید چنین نوشته هایی رو بیشتر دریابیم، شما لطف کردید که همه رو اینجا قرار دادید.:dizzy:

متنِ دلنشینی بود، مایه ی ریختنِ برافروختگی و دلزدگی میشه.

بودا گفته‌است که با نفرت به نفرت پاسخ دادن، فقط نفرت را هزاران برابر افزایش می‌دهد
از محبت خار ها گل میشوند!!!

من برادر “تات تری” را مدتی در آغوش گرفتم و گفتم "عزیزم، ما زاده نشده‌ایم که تفنگ بر دوش بگذاریم، ما برای عشق ورزیدن به یکدیگر زاده شده‌ایم، عشق تنها سلاحی است که حمل می‌کنیم»[۹]

4 پسندیده

سلام آقا فرنام
این لینک خدمت شما:blush:




اونایی که علامت زدم،توزیبوک هستند تا اونجایی که ذهنم یاری میکنه،ده درصد شادتر باید یجایی تو زوم باشه،متاسفانه نتونستم منبعشو پیدا کنم.اما بقیه کتابها رو بایه سرچ ساده تو زیبوک براحتی میشه پیداشون کنید.
من تو بودن وماوراالطبیعی شدن رو خوندم ودوسشون داشتم،چون هردوشون پشتوانه علمی داشتند. تو بودنوتصمیم دارم دوباره بخونم ولی بقیه رو نمی‌دونم چجور کتابهایی هستند،بهر حال Good Readers سایت معتبری هست واسه ارزیابی کتابها،گرچه نمیشه صددرصد به چیزی اطمینان کامل داشت.شخصاموقع خواندن چنین کتابهایی از ترس روانشناسی زرد ،حتما درموردشون تحقیق میکنم که با نظریات علمی درتضاد نباشند.
اگه کتابی برام خیلی سخت باشه بخاطر اصطلاحات علمی،پزشکی قبل یابعدش یه نگاهی به ترجمه ی فارسیش میندازم،بیشتر متوجه بشم.
اینا صرفا اشتراک تجربه بود،میدونم که سلیقه ها و اهداف ادما واسه کتاب خواندن متفاوتن ،درهرصورت امیدوارم این لینک و فهرست بکارتون بیاد.

یادم اومد این کتاب رو هم تو زیبوک خوندم،احتمالا بدنباشه سرچی درموردش داشته باشید،چون خیلی وقت پیش خوندم اصلا یادم نیست چطوری بوده برام:see_no_evil::see_no_evil:بخاطر همین لینک فرستادم شاید بکارتون بیاد

موفق باشید :blush:

3 پسندیده

عالی بود. :ok_hand: :ok_hand:

این کتابهای مثلا خودیاری و موفقیت درآمد بالایی برای نویسندگان و ناشران اونها دارن. چون خوندنشون به مردم حال خوبی میده و مردم هم متاسفانه بیشتر از اینکه دنبال حقیقت باشن دنبال حال خوب اند و البته جیب خیلیا هم در این میان پر میشه!

2 پسندیده

چنان بِزی که اگر خاکِ ره شوی کس را

غبارِ خاطری از رهگذارِ ما نرسد

به نظر من زیباترین بیتی که حافظ سروده همین بیته. یعنی به گونه ای زندگی کن که وقتی مردی و خاک راه شدی، هیچ کسی خاطره بدی از تو در ذهن نداشته باشد. حافظ جای دیگری هم چنین سروده:

مباش در پی آزار و هر چه خواهی کن

که در طریقتِ ما غیر از این گناهی نیست

3 پسندیده

در مکتب وِدانتا، خلقت و پیدایش عالم را نوعی ذوق هنری موقوف بر نوعی تفریح و لعبی عبث تعبیر کرده اند. این خلقت نه هدفی دارد و نه مقصدی و زاییده طبع هنرمندی است که برای سرگرمی خویش! دست به خلقت جهان زده است. رامانوجا در تفسیر براهما سوترا می گوید که یگانه هدف برهمن از خلقت این عالم، نوعی لعب و سرگرمی بیش نیست!

(داریوش شایگان، ادیان و مکتبهای فلسفی هند، جلد دوّم، ص ۸۵۲ و ۸۵۳)

1 پسندیده

تا زمان ارسطو که علم هواشناسی رو بر اساس مشاهدات جهت پیدا کردن الگوها و پیش بینی تکرار ها بنیان گذاشت، تصور می شد که یکی از ابزارهای خدایان برای تفریح و سرگرمی تغییرات آب و هوایی بود. بادها و طوفان ها همامند جانورانی وحشی و مضر تصور می شدتد که گهگاه خدایان و الهه ها آنها را رها می کردند تا از دیدن واکنش و رنج انسان ها لذت ببرند.
امیدوارم با گسترش دوربین مخفی خدایان عزیز بجای آزار انسان ها، پای مانیتور بنشینند و خودشون رو هم قدری کنترل کنند. :sweat_smile:

1 پسندیده

تا جایی که میدونم در چین هم اعتقاد بر این بود که اون اژدهاعه برای مزارعِ کشاورزیشون اب و هوارو کنترل میکرد و سببب حاصل خیزی و اینا میشده واسه همین کشاورزان و کلا مردم واسش مراسم میگیرن.
یه حالت totem داره واسَشون

1 پسندیده