چگونه در این دو سال زبان آلمانی رو یاد گرفتم؟

سلام و درود به دوستان زبانشناس.
در این تاپیک درباره تجربه دو ساله ام در یادگیری زبان آلمانی صحبت می کنم. امیدوارم بیان این تجربه ها برای دوستانی که قصد شروع یادگیری این زبان زیبا رو دارن سودمند باشه. :pray: :hibiscus:

images

چرا آلمانی؟
این گفته معروف رو حتما شنیدید که برای انجام هر کاری باید اهداف مشخصی داشت. این مطلب درباره یادگیری زبان هم صدق میکنه. انگیزه اصلی من برای یادگیری آلمانی علاقه ام به فرهنگ آلمان بود. من عاشق فیلسوفانی مثل کانت، شوپنهاور و نیچه و نویسندگانی مثل هرمان هسه، توماس مان، فرانتس کافکا و … هستم و آرزومه که روزی بتونم کتابهای این افراد رو به زبان اصلیشون بخونم.
همچنین تجربه گوش دادن به موسیقی باخ، موتسارت و بتهوون در جذب شدن من به این زبان مؤثر بوده.

نکته دیگه ای که خوبه بدونید اینه که زبان آلمانی و انگلیسی هر دو از شاخه زبانهای ژرمنی اند و به همین دلیل وجوه مشترک زیادی از نظر واژگان و ساختار دارن. اگر با زبان انگلیسی آشنایی خوبی داشته باشین آموختن زبان آلمانی برای شما بسیار راحت تر خواهد بود.

شروع با دولینگو
آذرماه سال ۹۹ (دسامبر ۲۰۲۰) بود که با معرفی یکی از دوستان اپ Duolingo رو نصب کردم. نقطه شروع من برای یادگیری آلمانی از همین اپ بود. چون من چیزی از آلمانی نمیدونستم این اپ برای شروع کار بسیار کمکم کرد و حدود ده ماه بخشی از برنامه روزانه ام شد.

اپ LingQ
پس از مدتی کار با اپ دولینگو، وقتی با مقدمات زبان آلمانی آشنا شدم اپ LingQ رو که استیو کافمن و تیمش ساختن به برنامه ام اضافه کردم. Mini Story های LingQ بسیار عالی بودن و برای هر کدوم یک هفته وقت میذاشتم و به این ترتیب روش فشرده شنوی رو به کار بستم. اما فشرده شنوی به تنهایی کافی نیست و روش گسترده خوانی هم پس از مدتی وارد برنامه ام شد که بهش می پردازم.

لینک سایت و اپلیکیشن LingQ

گسترده خوانی
درباره گسترده خوانی در زبان انگلیسی در اینجا به تفصیل توضیح دادم. پس از گذشت یک سال از شروع یادگیری آلمانی تصمیم گرفتم که این روش رو در زبان آلمانی هم به کار ببرم. چون کتابهایی که برای کودکان و نوجوانان نوشته شده به طور معمول از سطح ساده تری برخوردان سراغ این گونه کتابها رفتم و نویسنده ای که نظرم رو بیش از دیگران جلب کرد اریش کستنر (Erich Kästner) بود.

فایل pdf کتابهای این نویسنده رو دانلود کردم و در این یک سال گذشته تقریبا بیشتر آثار این نویسنده رو خوندم. هم آلمانیم تقویت شد و هم لحظات لذت بخشی رو با این کتاب ها گذروندم. برخی از کتابهای اریش کستنر رو مثل امیل و کاراگاهان (Emil und die Detektive) دو بار خوندم. شما وقتی کتابی رو برای بار نخست میخونید ترمرکزتون به طور طبیعی بر روند داستانه، ولی وقتی پس از مدتی دوباره به اون کتاب برمی گردید با داستان از پیش آشنایی دارید و بنابراین میتونید بر جزئیات تمرکز کنید. این نکته ای بود که من از اولی ریچاردز (Olly Richards) آموختم. خوندن دوباره کتاب برای یادگیری زبان بسیار مفیده. البته این نکته رو هم بگم که چون هدف گسترده خوانی خوندن هر چه بیشتر در زبان جدیده پس دو بار خوندن کتاب کافیه و بهتره که پس از اون به سراغ کتابهای دیگه برید و مسیر گسترده خوانی رو ادامه بدید.

لینک دانلود کتابهای اریش کستنر

استفاده از گوگل ترنسلیت
شاید برخی دوستان بپرسند که لغات رو چگونه یاد گرفتم. چیزی که برای من خیلی کمک کننده بود Google Translate بود. هر لغتی رو که برام جدید بود در گوگل ترنسلیت کپی پیست میکردم و ترجمه انگلیسی اون واژه و تلفظ آلمانیش رو برام نشون میداد. من از کتاب لغت خاصی استفاده نکردم و همین گوگل ترنسلیت برام کافی بود. مزیت گوگل ترنسلیت اینه که وقتی واژه ای رو جستجو می کنید کلمات هم معنیش رو هم در کنارش براتون میاره. برای نمونه من واژه Gestehen (اعتراف کردن) رو سرچ میکنم و همونطور که در تصویر زیر می بینید واژگان مترادفش رو هم میاره:

پادکست Slow German
پس از اتمام Mini Story های اپ LingQ با این پادکست فوق العاده آشنا شدم و به همه دوستانی که به یادگیری زبان آلمانی علاقه مندند به شدت توصیه اش میکنم. در اپیزودهای این پادکست از مسائل مختلف و به ویژه مسائل مرتبط با فرهنگ آلمان صحبت میشه و متن آلمانی هر اپیزود هم به صورت رایگان در دسترسه. همونطور که از عنوان این پادکست پیداست شخصی که اپیزودها رو ضبط میکنه زبان آلمانی رو با سرعت نسبتا آهسته ای صحبت میکنه و از این لحاظ برای نوآموزان آلمانی بینهایت سودمنده.

لینک پادکست Slow German:

https://slowgerman.com/

زبان آلمانی چقدر سخته؟
احتمالا بسیاری از دوستان درباره آلمانی این تصور رو دارن که زبان دشواریه و تلفظ سخت و خشنی داره. من هم همینطور فکر میکردم ولی الان و پس از گذشت دو سال از شروع زبان آلمانی میتونم بگم که به هیچ وجه اینطور نیست و زبان آلمانی بسیار زیباست و ظرافت های خاص خودش رو داره. البته هر زبانی دشواری های خودش رو داره و آلمانی هم از این قاعده مستثنا نیست. گرامر آلمانی پیچیده تر از انگلیسیه و در برخی موارد بسیار گیج کننده ست. اما این سختی ها هم با تمرین مداوم و با گذشت زمان برطرف میشن.
در واقع همین استمرار و مداومته که باعث موفقیت در عرصه های مختلف زندگی و از جمله یادگیری زبان میشه.

این موسیقی نشون میده که زبان آلمانی چقدر میتونه زیبا باشه:

راستی یک کانال یوتیوب خوب هم به نام Kurzgesagt هست که مفاهیم علمی و فلسفی روز رو به زبان ساده توضیح میده و امکان فعال کردن زیرنویس هم داره. لینک این کانال یوتیوب تقدیم به شما:

Kurzgesagt

همچنین سایت خبری دویچه وله برای غرق شدن در دنیای زبان آلمانی بسیار مناسبه که در اینجا معرفیش کردم.

در پایان اولین وویس آلمانیم رو اینجا میذارم. البته سطح من متوسطه و هنوز به زبان آلمانی مسلط نیستم. شاید در آینده که به سطح پیشرفته رسیدم تاپیکی جداگانه بزنم و در اونجا توضیح بدم که چگونه به سطح پیشرفته رسیدم.
چنانچه سوالی داشتید لطفا در کامنتها بپرسید. با کمال میل در حد توانم پاسخ خواهم داد.
با تشکر از همراهی شما دوستان :hibiscus: :pray:

54 پسندیده

ی خسته نباشی جانانه میگم بهتون :clap::clap::clap::clap:
خیلی خیلی شیرینه دیدن این همه انسان موفق :clap:
مرسی برای به اشتراک گذاشتن تجربتون . :cherry_blossom::rosette:

الان من فقط نگران خودم که هر روز به علاقه هام هی اضافه میشه و موندم وسط ی عالم دلبر(زبان) :joy:در صورتی که هنوز تو یادگیری یکیش موندم :grimacing:

15 پسندیده

خواهش میکنم. ممنونم از نظر لطفتون :hibiscus: :hibiscus:

امیدوارم به همه این اهدافتون برسین و موفق باشین :pray:

6 پسندیده

جالب بود :white_check_mark:
متشکرم
پس گمان کنم از اپلییشن
LingQ
خیلی راضی بوده اید؟ درسته؟

7 پسندیده

سلام خسته نباشی

شما آلمانی رو یاد گرفتید
من نزاشتم داداشم یاد بگیره :sweat_smile: :smiling_imp:

می‌رفت رو اعصابم

2 پسندیده

خواهش میکنم. :pray:

بله. بسیار عالیه. البته نسخه ویندوزش هم هست.
تنها مشکلی که داره اینه که برخی امکاناتش مثل لاینتر پولیه.

4 پسندیده

سلام و درود. ممنونم :pray:

چرا، مگه بنده خدا چیکار میکرد؟

4 پسندیده

اذیت میکرد
بد تلفظ میکرد می‌رفت رو اعصابم

به مرور زمان بهش عصبی میشدم گذاشتش کنار :smiling_imp:

2 پسندیده

زنده باد :clap::clap::clap::clap::clap:
تبریک

4 پسندیده

اگه اینقدر خوبه، اشکالی نداره که حق اشتراک هم بگیرند
منطقیه
بهرحال هر اپلیکیشنی هزینه تولید و نگهداری هم داره
به چشم سهم خودمون از نگهداری و پیشرفت اون اپلیکیشن میشه بهش نگاه کرد

احتراما بهتر بود بهش کمک می کردین تلفظش رو بهتر کنه
نه اینکه مانعش بشین
اگه جای شما باشم این منع رو جبران می کنم

8 پسندیده

میشه لینک دانلود مستقیم LingQ یا غیرمستقیم رو اینجا بذاری منم واسه زبان چینی میخوام .
در ضمن شما میتونید واسه پیشرفت آلمانیتون از ممرایز استفاده کنید
و اگه انگلیسیتون خوبه از این آموزش زبان آلمانی استفاده کنید که شامل چهار سطح + یک سطح پلاس هم هست زبان آلمانی رو به انگلیسی توضیح میده خیلی عالیه

‏«آموزش زبان آلمانی سطح یک (صوتی)» را در بازار اندروید ببین:

4 پسندیده

ممنون از لطفتون :pray:

کاملا درست می فرمایید.
بیشتر منظورم بره ما ایرانیا بود. چون اشتراکش به دلاره.

1 پسندیده

خدمت شما:

لینک دانلود از گوگل پلی

لینک سایت اصلی:

3 پسندیده

بسیار ممنونم از لطفتون. :pray: :hibiscus:
حتما چک میکنم.

2 پسندیده

درودبرشما
صبحتون بخیروسلامتی
سپاس از اشتراک تجربیات سودمندتون.شما دومین هموطنی هستین که من تواین یکساله ی اخیرباهاشون آشناشدم،که بخاطرعلاقه به فرهنگ وزبان ،فیلسوفان آلمانی وخوندن کتابهاشون یادگیری این زبانوشروع کردین،خوشحالم که موفق بودین وهستین وحتما موفقترخواهیدبودبااین علاقه وپشتکاری که ستودنیه.

دوست دارم بدونم تاچه مرحله ای از Doulingo استفاده کردین،چون خودش میگه ما واسه همه ی سطوح تاپیشرفته،دوره ودرس داریم،خودتون نخواستین ادامه بدین یااینکه تو اون ده ماهه تمام لولهای این آپ روگذروندین؟
خودم واسه فرانسه ازش استفاده میکنم،الان یونیت چهارهستم،ودولینگومیگه تویونیت ۷زبان آموزا میرسن به حدمتوسط واسه خوندن وشنیدن.
احتمالا واسه همه ی زبانهایجوره،نه؟جواب این سوال خیلی برام مهمه.ودیگه اینکه داستان‌های lingoQ از داستان کوتاههای Doulingo خیلی بهتر ومفیدترن؟
شخصا داستان‌های Doulingo را که همشونم طنزهستن،خیلی دوست دارم.وهمینطورروش یاددادن خود آپ رو.البته تعریف lingoQ راهم خیلی شنیدم،ولی بیشتردوست دارم بدونم داستان‌های کدوم یک مفیدترن؟

یه دوست/همکاری دارم که هم به فرانسه وهم به آلمانی کاملامسلطه،والبته انگلیسی ورومانیایی…معتقده آلمانی ازهمه ی این زبانهاقشنگتره…وقتی کمی بافرانسه آشنا شدم باخودم گفتم آیازبانی قشنگترازین زبان وجودداره یانه…حالانمیدونم این سلیقه ایه یا به علاقه یا کشش اولیه ی آدمها برای شروع یادگیری یه زبان داره…من اولین بارباشنیدن صدای یه خواننده ایکه به فرانسه میخوند،گرچه اصالتا فرانسوی هم نیست ایشون،بلافاصله شروع به یادگیریش کردم…البته اون موقع با اپ ایرانی بیاموز شروع کردم…که ۹۰درصدش اتلاف وقت وانرژی و…بود…‌‌بعدبا Doulingo ادامه دادم.

[quote=“mostafa.76, post:1, topic:76355”]
واقع همین استمرار و مداومته که باعث موفقیت در عرصه های مختلف زندگی و از جمله یادگیری زبان
[/quote
بسیارعالی:clap::clap::clap::clap:

همشوگوش کردم.
آفرین به همت وتلاش وپشتکارتون
حتمادوستانیکه باین زبان واردن،بیشترمنی که هیچی ازش نمیدونم،لذت بردن وتحسینتون کردن.
آرزوی موفقیت و سلامتی بیش ازپیش براتون دارم

5 پسندیده

سلام و درود به شما
بسیار ممنونم از نظر لطفتون :hibiscus: :pray:

راستش من دو سال پیش از این اپ استفاده کردم و همون موقع مدام آپدیت میشد و چند روز پیش هم دوباره نصبش کردم و دیدم که به کلی تغییر کرده و دروس بیشتری هم برای هر زبان اضافه شده. از اینرو شاید اطلاعات من دقیق و آپدیت نباشه. من اون موقع همه دروس آلمانیش رو تموم کردم و البته سریع و تا حدودی از سر باز کنی. چون همون موقع هم متوجه شدم که بیش از این وقت گذاشتن تو دولینگو فقط اتلاف وقته. به نظر من دولینگو بیشتر برای آشنایی با مقدمات زبانه و باور ندارم که شخص رو به حد متوسط برسونه. بهتره به دولینگو به عنوان سکوی پرتابی به دنیای زبان جدیدی که میخوایم یاد بگیریم نگاه کنیم. این اپ ما رو به خوبی با مقدمات زبان آشنا میکنه و از این لحاظ برای رفتن به سراغ منابع اصلی اون زبان مثل کتاب و پادکست آمادمون میکنه. ولی مشکلش اینه که چندان کانتکست محور نیست یا به عبارت دیگه واژگان رو در داستان یا بافت خاصی آموزش نمیده و برای لیسنینگ هم زیاد کمک نمیکنه.
پیشنهاد من اینه که کار با این اپو تا جایی ادامه بدید که احساس می کنید مقدمات زبان رو مثل لغات و گرامر ابتدایی، تلفظ های حروف و شاکله ی کلی زبان فراگرفتید و اصلا نیازی نیست که همه دوره هارو به پایان برسونید. چون چندان فایده ای هم نداره و بهتره هر چه زودتر سراغ منابع اصلی تر مثل پادکست و کتاب و … برید.

به نظرم یک جوره.

داستان های کوتاه LingQ به مراتب بهتر و مفیدترن. روش به کار رفته در این داستانها به این صورته که یک داستان کوتاه رو در دو حالت گرامری مختلف مثل اول شخص و سوم شخص یا در دو زمان مختلف مثل گذشته و حال روایت میکنه و سپس از خود داستان سوال هایی رو مطرح میکنه که شما باید جواب بدید. یه جورایی شبیه می نی استوری های ای جی هوگ در دوره انگلیسی قدرت.

چقدر جالب :ok_hand:
البته هر زبانی زیبایی های خودش رو داره. فرانسوی هم زبان زیباییه و امیدوارم در یادگیری این زبان موفق باشین :hibiscus:

بازم ممنونم از لطف شما :pray: :pray: :hibiscus: :hibiscus:

3 پسندیده

خیلی ممنونم از توجه،پاسخگویی وراهنمایی های مفیدتون.پس شماداستانهای دولینگو روهم دیدین.
چشم .حتما پیشنهادتون رو واسه مراحل بعدی یادگیریم مدنظر قرار میدم.
داستان‌های lingoQ تا سطوح پیشرفته هستن یا متوسط؟وغیرازلایتنربقیه امکاناتش رایگانه؟مشکلم با پرداخت هزینه نیستا،باروش پرداخته که خب توکشورمادردسراش زیاده…‌.
اصول اساسی تلفظ و…بایه کانال دیگه تویوتیوپ یادگرفتم واتفاقاخوندن کتاب داستانهاروبهرمنبع دیگه ای ترجیح میدم چون واسه انگلیسی ام همین روش بیشربهم کمک کرده تاحالا.
سوال بعدیم این‌که،شماواسه speaking توهردوزبان انگلیسی/آلمانی چیکاراکردین؟هردوروخیلی خوب صحبت میکنین،:clap::clap::clap:خصوصاواسه آلمانی؟توچه آپهایی وباچه کسانی تمرین داشتین؟منظورم با natives صحبت میکنین یابازبان آموزایی که درحال یادگیری آلمانی هستن،جوابتونومیخوام بدونم که واسه فرانسه استفاده کنم…پیداکردن نیتیوفرانسه وآلمانی (احتمالا)،سختترازنیتیو انگليسی هست میدونین خودتون.

[quote=“mostafa.76, post:17, topic:76355”]
البته هر زبانی زیبایی های خودش رو داره. فرانسوی هم زبان زیباییه و امیدوارم در یادگیری این زبان موفق باشین :hibiscus:
[/quote
خیلی زبان زیباودوست داشتنی هست،خیلی دوسش دارم.اصن وقتی صحبت بومی هارومیشنوم انگاردرحال آوازخوندنن نه صحبت کردن معمولی.
ممنونم ازدعای قشنگتون.
سلامت باشین وموفق

ببخشین آقامصطفی سوالام زیادن.
شرمنده که مزاحم وقتتونم میشم

2 پسندیده

خواهش میکنم. :hibiscus:

شصت تا داستان کوتاه داره و همه شون تو سطح برابرن. بیشتر میشه گفت سطحشون متوسطه. ولی در کل زیاد سخت نیستن و می تونید از همین حالا شروعشون کنید.
امکاناتی که رایگان نیست شبیه امکانات زبانشناسه. مثل هایلات کردن لغات و استفاده از دیکشنری. ولی خود منابع به صورت رایگان در دسترسه (مثل زبانشناس) و چون داستان های کوتاه زیاد طولانی نیستن میشه از منابع رایگان مثل گوگل ترنسلیت برای درک بهتر این داستانها کمک گرفت.

شما لطف دارین. تو هیچ کدوم از این دو زبان با بومی زبانها ارتباط نداشتم، همونطور که گفتین پیدا کردن این افراد خیلی سخته. مکالمه انگلیسی رو با پسر خالم و یکی از دوستام که انگلیسیشون خوبه تمرین می کردم و هنوز هم با هم هر از چند گاهی به انگلیسی صحبت می کنیم.
تو زبان آلمانی متاسفانه هیچ کسی رو برای مکالمه نداشتم و این توانایی نه چندان زیاد مکلمه به آلمانی رو فقط با فشرده شنوی و گوش دادن زیاد به آلمانی مثل پادکست و … به دست آوردم.

خواهش میکنم. کاری نکردم.
امیدوارم براتون مفید بوده باشن. :pray: :hibiscus:

2 پسندیده

فرانسوی هم خیلی دوست دارم در آینده یاد بگیرم. ولی چی بگم که وقت محدوده و آینده هم مبهم…

3 پسندیده