چگونه ژورنالی برای یادگیری زبان داشته باشیم ؟

آیا به دنبال برنامه ریزی هستید؟ آیا احساس پیشرفت نمی کنید و از پروسه یادگیری خود بی خبر هستید؟ پس همین حالا یک قلم و دفتر برداشته و یک ژورنال زبان تهیه کنید. در این موضوع به شما طریقه تهیه یک ژورنال مناسب را خواهیم آموخت.

تهیه مقاله و نوشتار از : @nasim_yas
ضبط مقاله، میکس: @YoKambiz

:point_down::point_down::point_down: فایل صوتی مربوط به این مقاله :point_down::point_down::point_down:

برای دانلود فایل صوتی اینجا کلیک کنید

سلام خدمت دوستان گرامی

حتما همه شما عزیزان با واژه ژورنال و همچنین فرایند ژورنال نویسی در متود های مختلف آشنا هستید، همانطور که قبلا هم در مقاله بولت ژورنال به آن اشاره شد. اما امروز می خواهیم به صورت ویژه به فواید نوشتن و ثبت پروسه یادگیری زبان بپردازیم که می تواند بسیار کارآمد باشد.
همه ما می دانیم یادگیری هر مهارتی نیاز به تمرین و ممارست دارد به طوری که گاهی این پروسه چنان پیچیده می شود که ممکن است وسط راه رها کنیم و از ادامه مسیر منصرف شویم. یا بارها شده دوستانی که خصوصا به یادگیری زبان می پردازند، گلایه می کنند از اینکه نمی توانند ارزیابی درستی از مطالبی که می آموزند داشته باشند یا به طور کارامد به تقویت مهارت های 4گانه بپردازند و … . همه این سردرگمی ها ناشی از این است که ما به ثبت یافته های خود اهمیت نمی دهیم یا اگر مطالبی را مکتوب کنیم برای مرور آنها وقتی را اختصاص نمی دهیم .
بنابراین اگر شما هم با چنین مشکلاتی مواجه هستید، حتما تا پایان مقاله همراه ما باشید.

در این مقاله ما به دو مطلب مهم در ارتباط با چرایی و چگونگی تهیه ژورنال زبان به همراه ایده های پیشنهادی در جهت اجرای آن می پردازیم . پس با ما همراه باشید.


چرا باید ژورنال زبان تهیه کنید

اهمیت نوشتن

زمانی را در نظر بگیرید که در حال انجام تکالیف خود هستید ناگهان فکری، ایده ای به سراغتان می آید که اغلب پیشنهاد می شود، فورا آن فکر را گوشه ای نوشته تا بعدا به بررسی آن بپردازید. چرا که اگر آن فکر شامل ایده ای باشد، ممکن است بدون نوشتن، بعدا فراموشتان شود و یا اگر افکار منفیست، تا پایان درس خواندنتان درگیرتان کند.بنابراین با نوشتن، سعی در ایجاد تعادل در حس خود و کنترل روی زمانتان دارید.

حال همین امر را در یادگیری زبان در نظر بگیرید. اینکه پروسه یادگیری زبان پیچیده است، امری بدیهی است اما نوشتن، می تواند کمک خوبی به ایجاد تعادل در احساس شما به هنگام یادگیری داشته باشد.

  • شما می توانید، اهداف، نقاط قوت، نقاط ضعف ، دیدگاه ، چالش ها، آموخته ها ، تجربیات و… را در دفترتان ثبت کنید.
    به عنوان مثال اگر راجع به برقراری مکالمه با یک نیتیو زبان دچار ترس می شوید، حتما این چالش را در دفترتان ثبت کنید و اقدامات مثبتی در جهت رفع آن انجام دهید.

  • مهم این است همه وقایع که مرتبط با یادگیری زبان است را ثبت کنید. زیرا یک ژورنال می تواند دربردارنده هر موضوعی که فرد را درگیر می کند باشد ولی چون در این مقاله توجه ما صرفا روی ژورنال زبان است، تمامی مثال های ما در این حوزه خواهد بود. اما ذکر این نکته ضروریست که دانشمندان بزرگی همچون آلبرت انیشتین و ماری کوری، برای ثبت افکار و دیدگاه و یافته های خود، دفترهایی داشتند که عکس آن را در ذیل مشاهده می کنید. و می تواند اهمیت نوشتن را برای شما دوچندان کند.

ژورنال آلبرت انیشتین

ژورنال ماری کوری

زمان نوشتن

حتما سوال پیش می آید که آیا نیاز است هر روز به ژورنال نویسی بپردازیم یا سه روز در هفته یا 1بار در هفته کافیست؟

پاسخ :

این موضوع بستگی به تصمیمات شخصی و اهداف شما دارد. اما تاکید می شود که اگر عمل نوشتن را هر روز، ثبت کنید بسیار مؤثرتر است. حتی اگر فقط 5دقیقه را به این کار اختصاص دهید. اما مداومت هر روزه آن بسیار مهم است. زیرا ممکن است اگر بخواهید نوشتن را به تاخیر بیندازید، مطالبی که در لحظه، ذهن شما رو مشغول کرده بودند دیگر ظاهر نشوند و شما فراموش کنید که دقیقا بنا بود چه چیز را ثبت کنید.

بنابراین ثبت هر روزه مطالب و وقایع به شما این امکان را می دهد تا جزئیات بیشتری از فرایند یادگیری را ثبت کنید و همچنین عادت مثبت مطالعه را در شما تثبیت خواهد کرد.

چگونه یک ژورنال خوب بنویسیم.

در ذیل مواردی بیان می شود که می تواند در ثبت روزانه مفید باشد.

1- ذکر تاریخ

شما باید هر نوشته ای را به همراه تاریخ روز آن ذکر کنید زیرا باعث می شود، شما دقیقا اشراف کاملی به بازه زمانی پروسه یادگیری خود خواهید داشته باشید و به دید جامعی پیرامون سوابق یادگیری خود برسید.

2- ذکر عنوان

بدیهی است که همه شما عزیزان از اهمیت عنوان باخبرید. چرا که همین مقاله، اگر عنوانی نداشت، توجه شما رو به خود جلب نمی کرد.

عناوین نه تنها به مکتوبات ما نظم بیشتری می دهند و آن ها را طبقه بندی شده می کنند بلکه اگر زمانی درنظر داشتید به مطلب خاصی مراجعه کنید خیلی راحت می توانید ازبین عناوین، به مطلب مورد نظر دست پیدا کنید.
از این رو عناوین خود را مناسب با محتوای نوشتاری خود انتخاب کنید. حتی می توانید در اول بولت ژورنال خود صفحاتی را خالی بگذارید تا به مانند کتاب، فهرست مطالب خود را به همراه شماره صفحه آن ثبت کنید. که در مراجعات بعدی راحت تر باشید.

3- سریع بنویسید

سعی کنید به هنگام نوشتن و ثبت مطالبتان، خیلی در انتخاب کلمات و واژگان عالی و یا پیدا کردن مترادف ها و…، وسواس به خرج ندهید. چرا که این امر شما را از اصل مطلب دور خواهد کرد.
نوشتن سریع به دور از توجه به عناصر زیبایی شناسی به شما این امکان را می دهد که تمام افکار و یا مطالبی که در ذهنتان در حال غلیان هست را قبل از اینکه ناپدید شوند یادداشت کنید.
اگر هم برایتان مهم است که یک ژورنال تمیز و مرتب داشته باشید می توانید مطالب و ثبت هر روزه را در چک نویس انجام دهید و بعد با خیال راحت و تمیز وارد دفترتان کنید. فقط مهم این است در هنگام نوشتن، توجهتان معطوف به نوشتن باشد نه چیز دیگر.

4- مرور مطالب نوشته شده

باید بدانید که تنها نوشتن کافی نیست بلکه شما باید به مرور مطالب ثبت شده هم توجه کافی داشته باشید. زیرا نوشتن تنها یک لایه از پردازش مطالبی است که در مغزتان جای گرفته . از این رو با مرور مطالب گذشته نه تنها تمرینی برای تقویت حافظه شما محسوب می شود بلکه باعث ایجاد یک رابطه نزدیک با باموضوعات ایجاد کند.
چون حتما تجربه کرده اید معمولا به هنگام مرور مطالب، ممکن است به نکاتی بر بخورید که قبلا به آن توجهی نداشتید یا خطایی که قبلا متوجه آن نبودید یا نکته ای که آن را فراموش کرده اید و…

5- برای دو مخاطب بنویسید(شما و آینده شما )

زمانی که شروع به نوشتن می کنید گویی در حال مکالمه با خودتان هستید.
بارها شده تجربه این را داشته اید که وقتی برمیگردید تا مطلبی را مرور می کنید، مفهوم نوشته خود را متوجه نمی شوید و گویی مطلب نوشته شده ناقص است. بنابراین به هنگام نوشتن شما نیاز دارید تا آینده خودتان را هم در نظر بگیرید. به عنوان مثال ممکن است بخواهید در ارتباط با اینکه چرا معلم زبان خود را تغییر دادید بنویسید شاید در همان لحظه، عوامل این تغییر تصمیم برایتان واضح باشد ولی چند ماه بعد ممکن است فراموشتان شود که چرا نا امید بودید؟ چرا تغییر دادید؟ چرا بازدهی نداشت و… . پس سعی کنید شفاف و روشن مطالب خود را بنویسید.

6- با جزئیات ثبت کنید

سعی کنید به هنگام نوشتن و ثبت وقایع از تمام حواس پنجگانه خود استفاده کنید. اینگونه فرایند نوشتن برایتان جذاب خواهد شد. به عنوان مثال امروز زمانی که در کافی شاپ حضور داشتید و منتظر گارسون بودید، چند لغت جدید زبان را با زبانشناس یادگرفتید. همین را ثبت کنید و در هنگام ثبت به بوی قهوه ای که در فضای کافه پیچیده بود و یا موزیکی که در حال پخش بود یا خرابکاری که در میز کناری اتفاق افتاد، توجه کنید . همه این ها را می توانید ثبت کنید. بعد ها با مرور این احساس ها دقیقا آن لحظه برایتان شبیه سازی شده و ارتباط خوبی با لغات یادگرفته در آن فضا ،برقرار خواهید کرد.
حتما هم می دانید که بهتر است تمامی فرایند نوشتن یا حداکثر آن را به زبان مقصد یا زبانی که قصد یادگیری آن را دارید بنویسید تا دایره لغات و مهارت نوشتاری تان افزایش پیدا کند.

7- ایجاد تعهد
نوشتن هر روزه ژورنال، در شما حس تعهد ایجاد می کند. به اینکه شما زمانی را به نوشتن مطالب ارزشمندی که یادگرفتید اختصاص می دهید با گذشت زمان هم حس رضایت خواهید داشت و هم شاهد این هستید که روزهایتان را بیهوده هدر نداده اید. بلکه هر روز مطلبی جدید را اموخته اید یا چالشی را برطرف کرده اید.

چه چیزهایی را می توان در ژورنال زبان ثبت کرد؟

شما هر چیزی را که به فرایند یادگیریتان مرتبط هست می توانید یادداشت کنید اما در ادامه ایده هایی را در این خصوص بیان خواهیم کرد.

۱_ ثبت لحظات مهم و نقاط عطف پروسه یادگیری

اگر در هنگام یادگیری زبان به موانعی برخورد کردید و از پس آن بر آمدید حتما یادداشت کنید. ذکر دستاوردها و چالش های زبانی، ذکر نقاط مشکل ساز و راه حل آنها می تواند باعث ایجاد اشتیاق و شناخت در توانمندیهایتان شود. مثلا اگر تا چند ماه پیش نمی توانستید فالبداهه حرف بزنید اما امروز در حد ۱دقیقه توانستید صحبت کنید حتما این لحظه عالی را یادداشت کنید و نکاتی که در رسیدن شما به این سطح مفید بودن را لحاظ نمایید. حتی میتوانید برنامه ای را به خودتان پیشنهاد دهید تا بتوانید زمان بازگویی فالبداهه را افزایش دهید.

خلاصه دستتان در نوشتن آزاد است. و اگر در هنگام نوشتن به لغاتی احتیاج داشتید که آنها را بلد نبودید ابتدا به فارسی بنویسید تا رشته مطلب از دستتان نرود و سپس سرچ کنید و معادل انگلیسی آن را وارد کنید.

۲_ با کلمات جدید بازی کنید.

اگر یادتان باشد قبلا در مقاله به صورت جدی به بحث واژگان و نحوه فعال سازی آنها و چگونگی ثبت لغات اشاره شد.

باید بدانید بهترین راه فراگیری لغات جدید استفاده از آنهاست.

شما میتوانید با لغات جدیدی که هر روزه یادمیگیرید، چند خط داستان یا خاطره را در آن روز ثبت کنید. یا می توانید به دنبال لغات مترادف، ریشه یابی و یا اصطلاحات مرتبط با واژه ای خاص را جستجو کنید و آن را یادداشت نمایید.

به هر حال سعی کنید خود را با لغات جدید درگیر سازید تا به حافظه بلند مدت شما وارد شود.

حتی پیشنهاد می شود که حتما سعی کنید خاطرات شیرین خود را در فرایند یادگیری خود دخیل کنید و حتی مطالب جدید یا واژگان جدید را به آنها لینک نمایید. به عنوان مثال با استشمام عطر خاصی، لحظه خوشایندی را به یادتان میاورد. پس همان عطر را زده و لغات را مرور و از آنها استفاده کنید و خیلی راهکارهای دیگر که به قوه تخیل و خلاقیت شما بستگی دارد.

۳_ در مورد افکار و احساست خود و چیزهای جدیدی که یادمیگیرید بنویسید.

به عنوان مثال شما در یادگیری زبان، اگر دارای شریک زبانی هستید. می توانید از احساس بین خود، از روش های تمرینیتان یا نکات جدیدی که از هم یاد میگیرید، کتاب هایی که بهم معرفی میکنید و… را یادداشت نمایید.
یا می توانید احساس خود را از روند پیشرفت یادگیریتان ثبت نمایید.

۴_مقایسه ساختار گرامری زبان مقصد با زبان مادریتان

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به یادگیری گرامر علاقه زیادی دارند. می توانید در خصوص شباهت ها و یا تفاوت های گرامری زبان خود و زبان مقصد، بررسی هایی انجام دهید و آن ها را یادداشت نمایید. مثلا تشابهی میان زبان فارسی و انگلیسی مشاهده کردید، ثبت آنها می تواند دقت نظر و روند یادگیری شما را افزایش دهد.

۵_ در مورد آداب و رسوم فرهنگ زبان مورد نظر بنویسید

مثلا چه فرهنگ هایی از کشور مورد نظر شما را متعجب ساخته؟
یا چه شباهت های فرهنگی بین دو کشور وجود دارد؟ و…
نوشتن درباره این چیزها به شما کمک می کند تا افق دید فرهنگی خود را گسترش دهید و بتوانید بهتر با کشور مورد نظر ارتباط برقرار کنید.

بسیار خوب، به پایان این مقاله رسیدیم. به خاطر داشته باشید، کنار گذاشتن تنها 5 تا 10 دقیقه در روز می تواند به شما در یادگیری سریعتر زبان کمک به سزایی کند. پس منتظر چه چیزی هستید. همین حالا قلم خود را بردارید و ژورنال خود را بنویسید.

از شما متشکریم که با ما همراه بودید.

موفق باشید.


39 پسندیده

سلام خدمت دوست گرامی خودم، نسیم خانوم.

بابت تلاشتون بسیار خرسند و متشکرم

من این مقاله رو به لیست مقالات آموزشی در لینک مقالات و همینطور کانال گروهمون اضافه کردم.

تشکر بسیار از شما :rose::rose::rose::rose:

12 پسندیده

سلام آقا کامبیز
بسیار سپاس از زحمت ضبط مقاله و ادیتش
خیلی عالی :rose::rose::rose::clap::clap::clap:
و ممنون بابت کمک های بی دریغتون. بازم ممنونم
امیدوارم برای دوستان مفید باشه :blush:

9 پسندیده

سلام خسته نباشید میگم به هر دو بزرگوار @a.bayani @YoKambiz
خیلی مقاله دلنشینی بود من هم خیلی علاقه دارم به نوشتن و امیدوارم ازین به بعد بتونم ایده هامو بنویسم تا بهتر ازشون استفاده کنم
ممنون ازت نسیم عزیزم بابت این مطلب دلنشین :heart_eyes::clap::tulip::heart:

5 پسندیده

سلام روزتون بخیر…
عالی بود آقا کامبیز…
نسیم جونم ممنونم از شما خداقوت…

من این قسمت رو متوجه نشدم،من از اون دسته آدم هایی نیستم که از گرامر خوشم بیاد ولی نیازه که یاد بگیرم،چه جوری باید مقایسه کنم؟ممنون میشم راهنمایی کنید؟

6 پسندیده

سلام به دوستان عزیز
مرسی از هر دوتون @a.bayani و @YoKambiz :tulip::tulip::tulip::tulip:
درجه ۱ :ok_hand::ok_hand:

7 پسندیده

سلام محدثه جان ممنون از لطفت خوشحالم خوشت اومده :heart::rose:

سلام بانو خواهش میکنم . :heart::rose:
در خصوص سوالتون. ببینید منظور این هست که به عنوان مثال نحوه نوشتن ترکیبات وصفی و اضافی
مثلا ما در زبان فارسی میگیم :
:rosette: یک دختر زیبا
(یعنی صفت بعد از موصوف قرار میگیره) اما در زبان انگلیسی میگیم :
:rosette:A beautiful girl
یعنی در انگلیسی برعکس فارسی ، صفت قبل موصوف میاد.
مقایسه هایی از این قبیل باعث میشه توجهتون بیشتر شه .
ولی خب در حالت کلی این دیگه بستگی به خود زبان اموز داره که تا چه حد بخواد در گرامر قوی بشه.

سلام رفیق شفیق قربونت ممنونم :heart::rose:

10 پسندیده

سلام
من الان این پست رو دیدم :neutral_face:
باتشکر از هردو بزرگوار ؛ عالی بوود :rose::rose::rose::clap::clap::clap:
هم صوت هم متن
خداقوت :cherry_blossom::cherry_blossom::rose::rose:

4 پسندیده

به به بسیااار ممنون و متشکر از این مقاله, خدا قوت میگم.
راستش من از بچگی عاااشق نوشتن بودم تا همین الانم دفتر و خودکار و مداد رنگی و شمعی و… خلاصه زیادن دورو برم, از وقتی بولت ژورنال رو در یه مقاله دیگت دیدم بیشتر عاشق دفتر و قلم و… اینا شدم. خلاصه که ممنونم نسیم جان و اقا کامبیز.
موفق باشید. :heart_eyes::heart_eyes::heart_eyes::pray::pray:

7 پسندیده

سلام.باز هم مثل همیشه عالی خانم @nasim_yas.خدا قوت… :rose::rose::rose:

5 پسندیده

سلام عزیزم قربونت ممنونم از لطفت :heart_eyes::heart:

دقیقا مثل من :heart_eyes::grin:
فدات عزیزم خوشحالم خوشت اومده امیدوارم مفید باشه برات :heart::rose:

سلام خدمت اقای قوامی
سپاس از شما لطف کردین ممنونم :rose:

8 پسندیده

کوچیک شما مهدی قوام هستم :grin::grin::grin::grin:

5 پسندیده

تشکر عزیزم، متوجه شدم:rose::rose::rose:

5 پسندیده

@a.bayani
@YoKambiz

:clap:t2::clap:t2::clap:t2::clap:t2::clap:t2:
نسیم جان و آقا کامبیز
عالی بود دوستای خوبم
این مقاله خیلی خیلی مفید و کاربردی بود واسه من :star_struck::star_struck:
امیدوارم که بهشون عمل کنم :sweat_smile:
مرسی بابت این مقاله خوبتون و طرح ایده های مختلفتون

5 پسندیده

سلام ممنون از نسیم جان واسه مقاله خوب و کاربردی یه سری دفتر هم هست که واسه زبان طراحی شده و بدرد اونایی میخوره که مثه من تنبل اند و حال درست کردن ژورنال ندارن.ادرسش لینک زیره . حالا بنظرتون اینا میتونه مفید باشه؟

https://shop.rangirangi.com/product/daftarzaban

6 پسندیده

سلام سمانه جان ممنونم از لطفت خوشحالم که برات مفید بوده :blush::heart_eyes::rose::rose:

سلام عزیزم ممنونم از حسن نظرت :heart_eyes::rose::rose:
در ارتباط با دفتری که گفتی
حقیقت من با سایت رنگی رنگی از خیلی وقت پیش آشنام خریدایی ازش داشتم ولی در کل از دفتراش راضی نبودم چون حجم و محدوده مناسبی رو اختصاص نمیده و مصرف کننده رو محدود میکنه خصوصا تو پلنراش.
البته این نظر شخصیه منه :grin: اگه برا شما مفید بود بخرید ولی هیجی بهتر از دفتر دست ساز خود ادم نیس :heart_eyes:

4 پسندیده

سلام وقت بخیر
مثل همیشه عالی وانگیزه بخش
۱دنیاتشکروسپاس:rose::rose::rose:

4 پسندیده

سلام . مطمئن باشید کمک بزرگی برای همه دوستان هست. مرسی از مطالب مفیدتون :slightly_smiling_face:

5 پسندیده